AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Kjøpte bolig for et par år siden som jeg nå skal selge. Men plutselig viser det seg at den har krympet med hele 15 kvadratmeter i følge ny takst. Det er jo ikke ubetydelig feil areal som ble oppgitt da jeg kjøpte. Er dette noe jeg kan klage på, og i så fall hvem bærer ansvaret? Forrige eier? Forrige takstmann? Megler? Anonymkode: 26ddb...9c0
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 Hei! JEg er ingen ekspert på dette feltet, men jeg mener dette er en uriktig opplysning fra selgers side som kan falle inn under avhendigsloven §3-8. Dette kan gi deg krav på erstatning, ettersom et arealavvik på 15 m2 er en såpass betydelig feilopplysningen at det mest sannsynlig har hatt innvirkning på boligprisen. Det kommer an på hvor mange prosent 15m2 utgjør av det totale arealet på boligen, men rettspraksis sier i hvert fall følgende: "Den såkalte Arealsviktdommen er i dag den grunnleggende avgjørelsen om spørsmålet om hvor grensen går. I saken hadde selger opplyst at leiligheten var 112 m2, mens den senere viste seg å være 102 m2. Høyesterett kom til at arealavviket på 10 m2 (tilsvarende 8,9 %) klart utgjorde en mangel i avhendingslovens forstand. Dommen gir videre anvisning på at den prosentvise arealsvikten ofte vil være avgjørende, noe som er fulgt opp i senere praksis. Det lar seg vanskelig utlede noen bestemte grenser for når arealavviket er stort nok til å utgjøre en mangel. I teorien er det likevel uttalt at arealavvik på 5 % kan være tilstrekkelig for å utgjøre en mangel på mindre leiligheter, og at 9-10 % avvik vil kunne utgjøre en mangel uavhengig av boligens størrelse." Jeg anbefaler at du tar kontakt med en advokat for å forhøre deg om hvor god sak du har, samt hvordan du på best mulig måte kan gå frem med tanke på reklamasjon mot selger. Anbefaler å gjøre dette så fort som mulig, gitt at man må reklamere "innen rimelig tid" fra man oppdaget mangelen. Anonymkode: b06f9...8e4 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 Forklarte takstmannen hva det var som gjorde at han målte et annet areal enn hva du fikk oppgitt når du kjøpte? Reglene for hva som regnes som boareal, primærareal, osv, har endret seg en del de siste årene. Så det kan rett og slett være at måten de nå regner areal, har endret seg. Jeg ser forøvrig i min gamle blokk, at noen regner med arealet på vaskerommet, andre gjør det ikke, osv. og identiske leiligheter kan selges med 5-6 kvm i forskjell. Anonymkode: e9fe1...c58 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 Nye regler for areal siden sist? Det må være så og så høyt under taket, så mye skråtak går bort for eksempel. Anonymkode: 01298...ea0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå