AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Jeg er sammen med en fyr som bor i en annen del av landet, og derfor går det mye i meldinger og telefonsamtaler. Hver gang jeg ringer så spør han alltid ¨Hva skjer?¨, ¨Hva lurer du på?¨ og andre spørsmål rettet mot hva som er årsaken til at jeg ringer, og dette gjør at jeg føler meg dum. Noen ganger vil jeg bare ringe og prate litt med han, men når han tar telefonen - spesielt de få gangene jeg har ringt uten å spørre om jeg kan ringe, så har han denne ¨holdningen¨. Når han svarer slik så føler jeg at jeg er til bry, og at jeg må ha en grunn til å ringe han om jeg skal gjøre det. Jeg tok det opp med han sist vi snakket i telefonen, fordi han åpnet samtalen med ¨Hva lurer du på?¨. Da sa jeg at det ikke er så veldig givende å snakke med han når det er slik han starter samtalen. Han sier at han ikke mener noe vondt med det, men det sier vel seg selv at det ikke er veldig hyggelig å få dette slengt i trynet hver gang jeg ringer omtrent. Er det jeg som overreagerer? Jeg vet jo at han er glad i meg, setter pris på meg etc. - men det føles ikke sånn når han svarer på den måten. Anonymkode: 6fc4a...ef3 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 Du overreagerer. Det der er en helt vanlig og nøytral måte å svare på når noen ringer. Anonymkode: 96e1c...81a 11
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 Jeg skjønner hva du mener, men tror det er mange som bare begynner samtalen sånn. Hvordan går det, hva skjer hos deg i dag. Kommer litt an på tonen det sies med kanskje, hvis han var kort og virket utålmodig etter å avslutte så hadde jeg kanskje tatt meg nær av det. Anonymkode: 84bd7...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 Du overreagerer. Det er et helt normalt og legitimt spørsmål. Da svarer du bare, "jeg ville bare prate litt", ferdig med det. Det er vel mer vanlig å ringe fordi det er noe spesifikt man vil, enn å ringe bare for å prate. Så når noen ringer meg, tenker jo jeg også at det er noe spesielt de ringer for. Anonymkode: 23fe7...d1e 11
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du overreagerer. Det er et helt normalt og legitimt spørsmål. Da svarer du bare, "jeg ville bare prate litt", ferdig med det. Det er vel mer vanlig å ringe fordi det er noe spesifikt man vil, enn å ringe bare for å prate. Så når noen ringer meg, tenker jo jeg også at det er noe spesielt de ringer for. Anonymkode: 23fe7...d1e Jeg ser den, men når man har et avstandsforhold så ringer man jo gjerne bare for å snakke litt. Fordi man tenker på vedkommende og savner stemmen deres. Anonymkode: 6fc4a...ef3 3
Havbris Skrevet 20. november 2020 #6 Skrevet 20. november 2020 Ja, du overreagerer. Dette er sikkert kun en talemåte. Ikke sikkert han er så glad i å snakke i telefonen heller. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner hva du mener, men tror det er mange som bare begynner samtalen sånn. Hvordan går det, hva skjer hos deg i dag. Kommer litt an på tonen det sies med kanskje, hvis han var kort og virket utålmodig etter å avslutte så hadde jeg kanskje tatt meg nær av det. Anonymkode: 84bd7...ad1 Ja, det er akkurat det med tonen. Han har en litt skarp tone når han sier det. Hadde han sagt ¨Hei xxx, hva skjer? Var det noe du lurte på?¨ så hadde det vært annerledes. Men det er veldig hardt og det gjør meg helt stum hver gang. Jeg går fra å ville snakke til å føle meg helt tom. Anonymkode: 6fc4a...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #8 Skrevet 20. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er akkurat det med tonen. Han har en litt skarp tone når han sier det. Hadde han sagt ¨Hei xxx, hva skjer? Var det noe du lurte på?¨ så hadde det vært annerledes. Men det er veldig hardt og det gjør meg helt stum hver gang. Jeg går fra å ville snakke til å føle meg helt tom. Anonymkode: 6fc4a...ef3 Dette handler om deg, ikke han. Du har issues og må ha det på en viss måte uten å bli trigget. Anonymkode: 803a7...e4e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #9 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette handler om deg, ikke han. Du har issues og må ha det på en viss måte uten å bli trigget. Anonymkode: 803a7...e4e Det handler nok i stor grad om meg også ja - det skal jeg ikke legge skjul på. Det er bare vanskelig å gjøre noe med reaksjonsmønsteret mitt, for det skjer helt automatisk. Det gjør noe med hele meg. Vanskelig å kontrollere det, men samtidig så kan han være litt hard til tider også.. Og det takler jeg dårlig. Føler at det skaper en distanse mellom oss når det skjer. Jeg trekker meg unna. Anonymkode: 6fc4a...ef3 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #10 Skrevet 20. november 2020 En ting er talemåten, det er helt vanlig å si sånt. Kanskje han ikke er av typen som skravler i telefonen, men mener at når man ringer så er det normalt for å gi en beskjed. Kanskje det bare er hans måte å spørre hvordan det går på. Og kanskje mest sannsynlig, han kan være opptatt med ting, han har vel ting han driver med. Hvis jeg blir ringt og holder på med noe, så har jeg en tendens til å svare på en måte som indikerer at samtalen bør ha et formål, men på en høflig nok måte. Ved å kanskje spørre hva jeg kan hjelpe den som ringer med, hva som skjer, om alt er greit ol. Alt etter forholdet til vedkommende, og hva jeg selv driver med. Å avtale på forhånd at vi skal ringes for en skravleprat er noe helt annet, da vet jeg formålet med samtalen. Anonymkode: 2f2b7...dc0
Kokeshi Skrevet 20. november 2020 #11 Skrevet 20. november 2020 Da ville jeg tatt det opp igjen, og hvis han fortsetter med å være tydelig skarp, så hadde jeg avsluttet samtalen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #12 Skrevet 20. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting er talemåten, det er helt vanlig å si sånt. Kanskje han ikke er av typen som skravler i telefonen, men mener at når man ringer så er det normalt for å gi en beskjed. Kanskje det bare er hans måte å spørre hvordan det går på. Og kanskje mest sannsynlig, han kan være opptatt med ting, han har vel ting han driver med. Hvis jeg blir ringt og holder på med noe, så har jeg en tendens til å svare på en måte som indikerer at samtalen bør ha et formål, men på en høflig nok måte. Ved å kanskje spørre hva jeg kan hjelpe den som ringer med, hva som skjer, om alt er greit ol. Alt etter forholdet til vedkommende, og hva jeg selv driver med. Å avtale på forhånd at vi skal ringes for en skravleprat er noe helt annet, da vet jeg formålet med samtalen. Anonymkode: 2f2b7...dc0 Ja, det er helt sant.. Det er ikke ofte at jeg ringer uten å høre om det passer først, men jeg tror jeg skal begynne å gjøre det. Har bare blitt en vane at jeg ringer spontant. Har et veldig nært forhold til foreldrene mine, og siden de bor langt unna så ringer jeg veldig ofte. Måten de møter meg på når jeg ringer er veldig annerledes, og derfor er jeg ikke vant til å bli møtt på en måte som gjør at jeg angrer på at jeg ringte i utgangspunktet. De sier alltid ¨Hei! Du, kan jeg ringe deg opp igjen?¨ eller lignende, og tonefallet er mye vennligere. Men mennesker er jo forskjellige, så jeg skal begynne å spørre før jeg ringer og si hva jeg vil med samtalen. Kanskje det blir bedre da! Anonymkode: 6fc4a...ef3 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #13 Skrevet 20. november 2020 Dere har ulikt behov hva gjelder tlf samtaler. Sånn der svarer jeg også når kjæreste, familie, venner ringer og det bare er surr de kommer med uten at de vil noe spesielt. Jeg orker ikke prate i tlf med mindre det er noe viktig. Sender heller mld. En venninne hadde for vane å ringe meg når hun kjedet seg/ventet på bussen/gikk tur osv, og det var jeg nødt til å be henne slutte med for jeg er som sagt ikke interesser i sånne samtaler. Anonymkode: 40593...a20 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere har ulikt behov hva gjelder tlf samtaler. Sånn der svarer jeg også når kjæreste, familie, venner ringer og det bare er surr de kommer med uten at de vil noe spesielt. Jeg orker ikke prate i tlf med mindre det er noe viktig. Sender heller mld. En venninne hadde for vane å ringe meg når hun kjedet seg/ventet på bussen/gikk tur osv, og det var jeg nødt til å be henne slutte med for jeg er som sagt ikke interesser i sånne samtaler. Anonymkode: 40593...a20 Det forstår jeg - folk er jo veldig forskjellige. Det blir bare litt vanskelig når den eneste kontakten vi har er gjennom meldinger/telefonsamtaler, siden vi bor såpass langt fra hverandre. Men jeg ser veldig godt poenget ditt. Anonymkode: 6fc4a...ef3
~ m a u d e ~ Skrevet 20. november 2020 #15 Skrevet 20. november 2020 Dere passer ikke sammen, og har det ikke bra sammen. Hadde dere gjort det, hadde ikke dette vært noe problem. Så i stedet for å fokusere på dette ene problemet, ta heller på alvor at det finnes noe mer overordnet som er galt. Nå kommer du til å si enten «Ja det stemmer det, tenk at du visste det!» eller «Hvem tror du at du er, som påstår dette om oss? Vi har verdens mest solide forhold!» Men altså, det var bare en hunch, etter å ha lest det du skrev. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #16 Skrevet 20. november 2020 9 minutter siden, ~ m a u d e ~ skrev: Dere passer ikke sammen, og har det ikke bra sammen. Hadde dere gjort det, hadde ikke dette vært noe problem. Så i stedet for å fokusere på dette ene problemet, ta heller på alvor at det finnes noe mer overordnet som er galt. Nå kommer du til å si enten «Ja det stemmer det, tenk at du visste det!» eller «Hvem tror du at du er, som påstår dette om oss? Vi har verdens mest solide forhold!» Men altså, det var bare en hunch, etter å ha lest det du skrev. Vår største utfordring er avstanden. Det å sende meldinger og ringe er ikke optimalt, og det skaper et større rom for misforståelser. Når vi tilbringer tid sammen fysisk så oppstår det ikke slike utfordringer som det gjør når vi må forholde oss til hverandre gjennom telefonen. Kommunikasjonen blir dårligere. Det er det som gjør det hele så frustrerende - fordi det eneste vi har er kommunikasjon via telefon per nå. Anonymkode: 6fc4a...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #17 Skrevet 20. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det handler nok i stor grad om meg også ja - det skal jeg ikke legge skjul på. Det er bare vanskelig å gjøre noe med reaksjonsmønsteret mitt, for det skjer helt automatisk. Det gjør noe med hele meg. Vanskelig å kontrollere det, men samtidig så kan han være litt hard til tider også.. Og det takler jeg dårlig. Føler at det skaper en distanse mellom oss når det skjer. Jeg trekker meg unna. Anonymkode: 6fc4a...ef3 I stor grad? Det handler baaaare om deg. Og det er ikke umulig å gjøre noe med reaksjonsmønsteret ditt, men du må ville det selv. Du må gå inn for å bearbeide traumene som trigger deg. At det er vanskelig for deg å kontrollere det indikerer jo bare hvor viktig det er å ta tak i det. At du kan være hard... og tror at det bør aksepteres, så viser jo det bare hvor langt galskapen har gått. Og naturligvis skaper det distanse mellom dere, du trekker jo deg unna i stedet for å gå i møte og forstå. Anonymkode: 803a7...e4e
~ m a u d e ~ Skrevet 20. november 2020 #18 Skrevet 20. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår største utfordring er avstanden. Det å sende meldinger og ringe er ikke optimalt, og det skaper et større rom for misforståelser. Når vi tilbringer tid sammen fysisk så oppstår det ikke slike utfordringer som det gjør når vi må forholde oss til hverandre gjennom telefonen. Kommunikasjonen blir dårligere. Det er det som gjør det hele så frustrerende - fordi det eneste vi har er kommunikasjon via telefon per nå. Anonymkode: 6fc4a...ef3 Jeg skulle nå til å legge til at jeg er helt enig i at dette ikke er en hensiktsmessig måte å snakke på, men så kom du meg i forkjøpet med innlegget her. Selv hadde jeg ikke ønsket å snakke med noen som svarte på den måten. Jeg hadde tatt det for gitt at han ga blaffen i meg, og i forholdet mellom oss. Hvis han ellers er en bra mann, og kun er kjip når han snakker i telefonen, så burde dere kanskje heller sende meldinger. Men jeg synes det er høyst merkelig at han ikke har foreslått dette selv. Det burde han jo gjøre, hvis han ikke liker å snakke i telefonen, og ender opp med å bjeffe. Særlig om han ønsker et godt forhold. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #19 Skrevet 20. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: I stor grad? Det handler baaaare om deg. Og det er ikke umulig å gjøre noe med reaksjonsmønsteret ditt, men du må ville det selv. Du må gå inn for å bearbeide traumene som trigger deg. At det er vanskelig for deg å kontrollere det indikerer jo bare hvor viktig det er å ta tak i det. At du kan være hard... og tror at det bør aksepteres, så viser jo det bare hvor langt galskapen har gått. Og naturligvis skaper det distanse mellom dere, du trekker jo deg unna i stedet for å gå i møte og forstå. Anonymkode: 803a7...e4e Det handler ikke BARE om meg. Jeg har aldri hatt denne utfordringen med noen andre tidligere i livet mitt. Det er noe som skjer når JEG og HAN snakker sammen på telefonen. Anonymkode: 6fc4a...ef3 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #20 Skrevet 20. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: I stor grad? Det handler baaaare om deg. Og det er ikke umulig å gjøre noe med reaksjonsmønsteret ditt, men du må ville det selv. Du må gå inn for å bearbeide traumene som trigger deg. At det er vanskelig for deg å kontrollere det indikerer jo bare hvor viktig det er å ta tak i det. At du kan være hard... og tror at det bør aksepteres, så viser jo det bare hvor langt galskapen har gått. Og naturligvis skaper det distanse mellom dere, du trekker jo deg unna i stedet for å gå i møte og forstå. Anonymkode: 803a7...e4e Du burde virkelig slutte å leke hobbypsykolog! Anonymkode: 96979...68f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå