Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Drizzt skrev (15 timer siden):

Norsk pass gjør ingen til nordmann på samme måte som kinesisk pass gjør ingen til kineser.

I løgnermedia blir det slik dessverre.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
GaiusMarius skrev (16 timer siden):

En nordmann er også en person med norsk statsborgerskap

Nei. Da er man norsk statsborger og ikke nordmann.

Neste skrev (1 time siden):

I løgnermedia blir det slik dessverre.

Men det gjør det ikke riktig. :)

• Liker 2
Skrevet
Neste skrev (På 1.12.2020 den 8.02):

Media har store problemer med å forstå hva en nordmann er:

https://www.nrk.no/norge/norske-myndigheter-pa-hemmelig-besok-hos-dodsdomt-nordmann-_54_-i-somaliland-1.15256791

Kanskje lese litt her NRK: https://no.wikipedia.org/wiki/Nordmenn

Tenk at noen ser på nrk.

Wikipedia eier på ingen måte definisjonen på hva en nordmann er.

uenig med deg i NRKs rolle, jeg synes NRK er et viktig bidrag på den ikke kommersielle siden av vektskåla.

Ut over det er jeg helt enig i det mange skriver om at den Norske stat ikke skal blande seg inn i denne saken.

Skrevet
GaiusMarius skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke. En person med norsk statsborgerskap omtales som nordmann, uavhengig av bakgrunn eller etnisitet.

"Personer med norsk statsborgerskap kalles også nordmenn"

Det er ikke så enkelt. Mange har ikke noe valg når det kommer til pass. Men passet sier ikke noe om hvem de er.

Mange baskere vil ha seg frabedt å bli kalt spanjoler selv om de har spansk statsborgerskap. De er baskere.

Mange uigurer vil ha seg frabedt å bli omtalt som kinesere selv om de har kinesisk statsborgerskap. De er uigurere.

Mange kurdere vil ha seg frabedt å bli kalt tyrkere. De er kurdere.

Skal man omtale noen i kraft av deres statsborgerskap, må man være konsekvent. Også når det er snakk om selvstendighet og overgrep. Kinesere som internerer andre kinesere i leirer høres ikke like spektakulært ut.

• Liker 1
Skrevet (endret)
GaiusMarius skrev (7 timer siden):

Det stemmer ikke. En person med norsk statsborgerskap omtales som nordmann, uavhengig av bakgrunn eller etnisitet.

"Personer med norsk statsborgerskap kalles også nordmenn"

Ja, en person med norsk statsborgerskap likestilles med nordmann. Feilaktig. Det er to forskjellige ting. Nordmann viser til mye, mye mer enn norsk pass. Jeg korrigerer folk når de kaller meg for nordmann. Jeg er ikke og aldri kommer til å være nordmann.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Skrevet

Ryddet for innlegg bestående av kun lenke.

Edie, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...