Gå til innhold

Lavere terskel for sykemelding i kommunal sektor enn i privat sektor

Anbefalte innlegg

Gjest Smiley99
Skrevet (endret)

Er det bare jeg som synes at det er lavere terskel for sykemeldinger i kommunal sektor?
Er det fordi de ikke bryr seg like mye at det går utover de andre.

I privat sektor der vet folk at det ikke er like enkelt å få tak i vikar, og at det da går utover
de andre som kanskje må jobb overtid, ta dobbelt skift osv. 

Jeg merket stor forskjell på da jeg jobbet i butikk og sykehjem, at det er mye sykemelding 
spesielt rundt jul og påske. Og dårligere arbeidsmoral i kommunal sektor. Jeg fikk troll dårlig
samvittighet hvis jeg var syk, da viste jeg at de andre måtte jobbe lengre eller ble alene. 

Hva tenker dere?

Endret av Smiley99
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at vi som jobber i helsevesenet er veldig utsatt for overbelastning og slitasjer, noe som gjør at vi ikke alltid klarer å unngå sykemelding. Du nevner økt sykefravær til jul, og det er ikke så rart da det er på slutten av året, og vikarbudsjettet ofte er tomt i sept/ okt. Dette gjør at det ikke blir satt inn vikar før det er 2-3 syke på en vakt. Det sier seg selv at det blir mye mer arbeid for de som er på jobb, og man blir selv syk.

Det er også mange steder med dårlig arbeidsmiljø og mobbing. Dette gjør folk syke. Er selv langtidssykemeldt av den grunn.

Man blir heller aldri verdsatt av ledelsen for jobben man gjør. De bryr seg ikke om menneskene, hverken de ansatte eller pasienter/ beboere. Eneste de tenker på er å spare penger. Det øker hverken trivsel eller arbeidsmoral. 

Anonymkode: bc39e...1c3

• Liker 2
Skrevet

Det er da ikke gitt at det er lettere å finne vikar i kommunal sektor? Selv jobber jeg i staten, og det er bortimot umulig å finne en vikar hvis jeg er syk. 

Anonymkode: 7c513...2be

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, Smiley99 said:

Er det bare jeg som synes at det er lavere terskel for sykemeldinger i kommunal sektor?

I privat sektor der vet folk at det ikke er like enkelt å få tak i vikar, og at det da går utover

Jeg merket stor forskjell på da jeg jobbet i butikk og sykehjem, at det er mye sykemelding 
spesielt rundt jul og påske. Og dårligere arbeidsmoral i kommunal sektor. Jeg fikk troll dårlig
samvittighet hvis jeg var syk, da viste jeg at de andre måtte jobbe lengre eller ble alene. 

Hva tenker dere?

Jeg tenker at legen som vurderer sykemelding ikke først sjekker om du jobber i det private eller offentlige.
Jeg tenker også at basert på hvilken stilling du har, uansett om det er privat eller offentlig, så er det mange som tenker over konsekvensene det har for jobben om du blir sykemeldt.

Så tror det heller er en diskusjon rundt arbeidsplassen og konsekvensene sykemelding gir, enn offentlig vs. privat.

Selv har jeg i mange år jobbet i det private, hvor det fikk konsekvenser om jeg ble sykemeldt, men bedriften klarte seg helt fint likevel. Nå jobber jeg i det offentlige, i en stilling hvor det får markant større ringvirkninger om jeg sykemelder meg, og det er klart det er noe jeg tenker på de gangene jeg blir alvorlig syk.

Anonymkode: 32482...563

• Liker 1
Skrevet

Det er i allefall mer sykefravær i det offentlige. Om det er en årsakssammenheng her er en annen sak, men det er nærliggende å tro det.

Skrevet
6 timer siden, Smiley99 skrev:

Hva tenker dere?

Jeg har vært lenge i offentlig sektor, aldri vikar. Jeg og andre må ta jobbene for hverandre, pg ingen oppgaver nedprioriteres. Ingen vikarer ved barselperm. 

Det er mye mer belastende å jobbe som sykepleier enn i butikk. 

Anonymkode: c4e65...282

• Liker 1
Skrevet

Glemte å legge til at jeg fikk noe økt fravær pga manglende vikarer for andre (stressrelatert sykdom). 

Anonymkode: c4e65...282

Skrevet
2 minutter siden, PetterKanin said:

Det er i allefall mer sykefravær i det offentlige. Om det er en årsakssammenheng her er en annen sak, men det er nærliggende å tro det.

Så det ville ikke vært nærliggende å koble høyere sykefravær sammen med vanskeligere jobb, for eks, høyere belastning eller arbeidsmijø? 

Det er det jeg umiddelbart ville tenkt om jeg så høyere sykemeldingsrate i et miljø kontra et annet.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel ikke så usannsynlig at mange med dårlig helse og økt risiko for sykmeldinger, velger den sikkerheten offentlige jobber byr på.

Jeg hadde tjent bedre om jeg jobbet privat, men har kroniske lidelser som gjør at jeg prioriterer jobbsikkerhet og trygge ordninger i det offentlige. 

Anonymkode: 75ed7...2ce

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Smiley99 skrev:

Hva tenker dere?

Tror at uavhengig av sektor er det lavere arbeidsmoral i det offentlige.

Nå har jeg ikke giddet å finne frem statestikk men har inntrykket fra fam/venner og bekjente.

Anonymkode: bff47...b70

Gjest Føsleguri
Skrevet (endret)
15 minutter siden, PetterKanin skrev:

Omsorgssektoren er hovedsaklig offentlig og det er mange tunge jobber og tidspress i den sektoren som etter hvert kan føre til sykemelding.

Endret av Føsleguri
Skrivefeil
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det ville ikke vært nærliggende å koble høyere sykefravær sammen med vanskeligere jobb, for eks, høyere belastning eller arbeidsmijø? 

Det er det jeg umiddelbart ville tenkt om jeg så høyere sykemeldingsrate i et miljø kontra et annet.

Nei, de fleste som jobber med produkajon av varer eller tjenester må nok yte mer enn de som jobber i det offentlige. Det er stort press for at man skal overleve i konkurransen. Konkurranse man ikke har i det offentlige. 

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Skrevet

Er ikke kvinner mer sykemeldt enn menn? Og jobber det flere kvinner enn menn i kommunal sektor? (Eller flere menn enn kvinner i privat?) Kan det være grunnen? 

• Liker 2
Skrevet

Tja, på mitt arbeidssted i det offentlige har vi gått siden i våres med 2 ledige stillinger som ikke blir besatt fordi kommunen venter. Og sparer penger på kun ha sporadisk vikar i disse to stillingene.

Når det i tillegg blir flere sykemeldinger utover disse to ledige så blir arbeidsbelastningen på oss som er igjen enorm over tid. Det bor like mange brukere der enten man er 10 eller 3 personal på jobb!

Jeg er hvertfall sliten av et tøft år med smittevern, lite personal på jobb osv. Slitne mennesker blir lettere syke. Og min arbeidsplass er på ingen måte unik i helsesektoren hvertfall. 

Anonymkode: 514c6...a95

Skrevet

Jeg jobbet offentlig i mange år (helse). Ved sykdom fikk de som regel inn en vikar og driften gikk jo bare videre.

nå jobber jeg privat, arbeidsbelastningen er nesten større. Blir jeg borte nå får jeg bare enda mer å gjøre når jeg kommer tilbake. Terskelen for å bli borte blir derfor skyhøy fordi jeg får et enormt etterslep på arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: a86a1...274

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...