Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et forbrukslån i DnB. Når jeg får en regning som har frist 1.12, bør jeg betale den før hvis jeg har mulighet? Jeg kan uansett ikke betale ned alt. For det er vel rente daglig?

og et annet spørsmål. Er det bedre å betale inn en sum og så trekke ut en del av det etter et par uker pga jeg betalte inn mer enn jeg egentlig kunne? Eller bør jeg bare betale inn det jeg vet jeg kan? Har ikke helt regnet ut hva som er best i forhold til at det er både rente og et uttreksgebyr

Anonymkode: e1993...31b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et forbrukslån i DnB. Når jeg får en regning som har frist 1.12, bør jeg betale den før hvis jeg har mulighet? Jeg kan uansett ikke betale ned alt. For det er vel rente daglig?

og et annet spørsmål. Er det bedre å betale inn en sum og så trekke ut en del av det etter et par uker pga jeg betalte inn mer enn jeg egentlig kunne? Eller bør jeg bare betale inn det jeg vet jeg kan? Har ikke helt regnet ut hva som er best i forhold til at det er både rente og et uttreksgebyr

Trekke ut? Hva mener du? Du kan da ikke uten videre ta tilbake penger du har nedbetalt på et lån.

Anonymkode: c6b12...208

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trekke ut? Hva mener du? Du kan da ikke uten videre ta tilbake penger du har nedbetalt på et lån.

Det er skjønte ikke jeg mye av heller. 

Og ja, selvsagt bør du betale ned forbrukslån så fort du har mulighet. Jo kjappere du betaler, jo mindre kostnader i renter. 

Anonymkode: 42f4e...036

Skrevet

Hvis du ikke har råd til å følge nedbetalingsplanen, bør du kontakte DNB og høre om du kan nedbetale over flere år enn opprinnelig avtalt, slik at fakturaene blir mindre (men du totalt ender opp med å betale mer i renter). Det gjelder selvfølgelig kun hvis du permanent ikke har råd til å betale nåværende sum. Hvis det kun er en måned, kan du jo kontakte banken og be om utsatt betalingsfrist.

Anonymkode: 670da...16b

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har et forbrukslån, f.eks i sin egen bank, ser man lånet stå der med et eget lånenummer/kontonummer og saldo og transaksjoner. Si man har et lån som var på 75 000 fra begynnelsen av, og nedbetaler etterhvert så det står 50 000 i saldo. Så trenger man plutselig penger, og overfører 10 000 fra forbrukslånet til brukskontoen sin. Da stiger lånesaldoen til 60 000, og neste forfall betaler man videre ned på det som vanlig.

Man kan altså "trekke ut" eller ta ut penger fra lånet når som helst, så sant man har nedbetalt noe ift hvilket beløp man fikk innvilget som lån til å begynne med. Det er lite lønnsomt å drive og ta ut penger fra det, så klart, men det er altså mulig. Du blir bare værende som gjeldsslave en stund ekstra.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Ikke rart at bankene pusher høyere forbrukslån enn det folk egentlig vil ha da hvis det er sånn det fungerer.

Folk må jo rett og slett være idioter som går på sånne "tilbud".

• Liker 1
Skrevet

Jeg kom opp i en vanskelig økonomisk situasjon og tok opp et lån på 30 000. Jeg betaler minimumsbeløpet, det er jo ikke det jeg spør om. Jeg vil betale så fort som mulig, men det vil ta noen måneder.

La oss si at jeg minimum må betale 1000 i en måned. Så betaler jeg 7000, og usikker på om jeg kan betale så mye. I løpet av måneden ser jeg at 7000 var for mye og trenger 3000 av de. 
Det jeg lurer på her er om det er lurere å betale kun 4000 (som jeg garantert kan klare meg uten den måneden), eller betale 7000 og heller ta ut 3000 etter et par uker når jeg trenger dem. Minimumsgrensen betaler jeg uansett, så ikke bry dere med den delen. 

TS

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke rart at bankene pusher høyere forbrukslån enn det folk egentlig vil ha da hvis det er sånn det fungerer.

Folk må jo rett og slett være idioter som går på sånne "tilbud".

Det blir jo mye av det samme som et kredittkort, man får en grense, og kan bruke opp til det. Så kan man "betale seg nedover", og dermed få mer disponibelt fra kontoen. Det er vel et navn på slike lån, fleksibelt forbrukslån eller noe? Uansett, det fungerer altså på mange måter likt som et kredittkort, bare du har ikke noe kort og kan ikke betale med det direkte.

Anonymkode: 6a25d...252

Skrevet

TS, er det snakk om et rammelån, der du kan variere hvor mye du bruker av lånet? Eller et forbrukslån?

Anonymkode: 165db...35b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kom opp i en vanskelig økonomisk situasjon og tok opp et lån på 30 000. Jeg betaler minimumsbeløpet, det er jo ikke det jeg spør om. Jeg vil betale så fort som mulig, men det vil ta noen måneder.

La oss si at jeg minimum må betale 1000 i en måned. Så betaler jeg 7000, og usikker på om jeg kan betale så mye. I løpet av måneden ser jeg at 7000 var for mye og trenger 3000 av de. 
Det jeg lurer på her er om det er lurere å betale kun 4000 (som jeg garantert kan klare meg uten den måneden), eller betale 7000 og heller ta ut 3000 etter et par uker når jeg trenger dem. Minimumsgrensen betaler jeg uansett, så ikke bry dere med den delen. 

TS

Du må jo sette opp regnestykket og ta gebyrer i betraktning sammen med renter. Generelt lønner det seg jo å betale tilbake så fort som mulig, dermed mindre rentekostnader, men om du må ta ut igjen etter et par uker kan det fort være at gebyret blir høyere, eller i det minste gjør at forskjellen er ubetydelig, og dermed er det bortkastet.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo sette opp regnestykket og ta gebyrer i betraktning sammen med renter. Generelt lønner det seg jo å betale tilbake så fort som mulig, dermed mindre rentekostnader, men om du må ta ut igjen etter et par uker kan det fort være at gebyret blir høyere, eller i det minste gjør at forskjellen er ubetydelig, og dermed er det bortkastet.

Det er dette jeg lurer på. Ser også at jeg kanskje bare bør betale 4000 som i eksempelet mitt. 

Takk for svar :)

• Liker 1
Skrevet

Betal minimumsbeløpet ved forfall og betal inn en ekstra gang når du ser hva du har til overs.

Anonymkode: 670da...16b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...