Gå til innhold

Ulogiske bøtesatser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor får man 5500 kr i bot for å kjøre mot kjøreretningen. Og 5500 kr i bot om man kjører på gågate. Mens man får 6500 kr i bot for å ligge for tett på bilen foran. Jeg skjønner ikke. Det er da langt farligere å kjøre mot kjøreretningen på E6 enn å ligge for tett på bilen foran i riktig kjøreretning. For ikke å snakke om å kjøre gater der bilferdesel er forbudt og gående ikke forventer å møte på biler i det hele tatt. Det er jo livsfarlig, men gir mindre bot enn å ligge for tett på bilen foran.

Anonymkode: aa099...6f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får man 5500 kr i bot for å kjøre mot kjøreretningen. Og 5500 kr i bot om man kjører på gågate. Mens man får 6500 kr i bot for å ligge for tett på bilen foran. Jeg skjønner ikke. Det er da langt farligere å kjøre mot kjøreretningen på E6 enn å ligge for tett på bilen foran i riktig kjøreretning. For ikke å snakke om å kjøre gater der bilferdesel er forbudt og gående ikke forventer å møte på biler i det hele tatt. Det er jo livsfarlig, men gir mindre bot enn å ligge for tett på bilen foran.

Kjører du mot kjøreretningen på E6 mister du førerkortet på stedet. Kjører du mot kjøreretningen i en enveiskjørt gate på 50 m i Oslo får du bare forelegget.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil langt heller at noen frontkolliderer med meg enn å kjøre på meg bakfra. Reglene om å kjøre for nært bilen foran burde blitt håndhevet med jernneve.

Hvis noen treffer fronten av bilen min i 60 km/t går det mest sannsynligvis helt fint med meg (ny bil). Hvis noen treffer meg i 60 bak risikerer jeg livsvarige skader.

De burde aktivt bøtelagt alle som var nærmere enn 3 sekunder, spesielt hvis de ligger bak mopeder eller motorsykler. Skjønner ikke hvorfor de ikke putter en radar på en Vespa og sender ut en UPmann som ligger normalplassert (mot venstre) og gir bøter til alle som tuter eller ligger for nært. Hadde jekket ned så mange hestkuker.

Om jeg kjører i en gågate forventer jeg jo fotgjengere, det er langt mindre farlig enn å ligge et halvt sekund bak noen. I det siste tilfellet er det kun flaks som unngår ulykker.

Skrevet
11 timer siden, ajarRun skrev:

Jeg vil langt heller at noen frontkolliderer med meg enn å kjøre på meg bakfra. Reglene om å kjøre for nært bilen foran burde blitt håndhevet med jernneve.

Hvis noen treffer fronten av bilen min i 60 km/t går det mest sannsynligvis helt fint med meg (ny bil). Hvis noen treffer meg i 60 bak risikerer jeg livsvarige skader.

De burde aktivt bøtelagt alle som var nærmere enn 3 sekunder, spesielt hvis de ligger bak mopeder eller motorsykler. Skjønner ikke hvorfor de ikke putter en radar på en Vespa og sender ut en UPmann som ligger normalplassert (mot venstre) og gir bøter til alle som tuter eller ligger for nært. Hadde jekket ned så mange hestkuker.

Om jeg kjører i en gågate forventer jeg jo fotgjengere, det er langt mindre farlig enn å ligge et halvt sekund bak noen. I det siste tilfellet er det kun flaks som unngår ulykker.

Samboeren hadde trafikklæreren min langt mindre enn 3 sekund bak seg på motorveien, alene i kjøreskolebilen. Trafikklæreren min er en fin type som er god på faget sitt,  men akkurat i det tilfellet stusset samboeren min som også kjenner han  litt.

Anonymkode: 1e6c3...460

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren hadde trafikklæreren min langt mindre enn 3 sekund bak seg på motorveien, alene i kjøreskolebilen. Trafikklæreren min er en fin type som er god på faget sitt,  men akkurat i det tilfellet stusset samboeren min som også kjenner han  litt.

Anonymkode: 1e6c3...460

Alle gjør feil. Noen ganger bommer man. Det trenger ikke være mangel på holdninger, ferdigheter eller kunnskap.

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, ajarRun skrev:

Helt enig. 

Jeg ble påkjørt bakfra i nesten 70 kmt for mange år siden. Fikk bare beskjed av forsikringsselskapet at tort og svie er det ikke noe som heter, men jeg fikk dekket bilen og ti timer med fysio. (Meg og motpart hadde samme forsikringsselskap, så skjønner jo nå at de ikke ville ha sak). Selvsagt ikke hjulpet en dritt, og med en lege som ikke gadd å følge opp, så sitter jeg her nå med sterke smerter, blir ikke trodd på nav, og må i all sannsynlighet jobbe redusert uten å bli kompensert med ufør av noe grad.. 

Så ja, det burde blitt slått hardt ned på om folk kjørte for nærme! 

Anonymkode: 27496...d82

Skrevet

Det er forenklede forelegg.  Kjører du i 5km/t i en gågate hvor det ikke er et eneste menneske, så kan du få den boten.
Kjører du derimot i en gågate i 50 km/t mens det er masse folk der, så risikerer du anmeldelse for å sette andres liv i fare.
Kjører du mot enveiskjøring uten at det setter andre i fare får du det forenklede forelegget, setter du andre i fare risikerer du langt strengere straffer.
Forårsaker du faktisk en ulykke, så risikerer du hard straff, og kan bli dømt for drap/drapsforsøk.

Så nei, bøtesatsene er ikke så ulogisk, for alt etter situasjonen kan det gi langt strengere straff.

Anonymkode: 26655...423

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...