Gå til innhold

Spare i aksjer/fond, når man er redd for å tape penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg innser at sparepengene til barna, som står på sparekontoen, taper seg i verdi etter som årene går. Men det føles veldig ille å gamble med barnas penger. Likevel vurderer jeg følgende:

Er det lurt å dele pengene over mange ulike fonds, i stedet for å spare alle ett sted? Slik at hvis noe går konk, eller et fond taper seg, så har du mange andre igjen? Eller er det best å ha mange penger i ett fond?

Anonymkode: 82d6b...d39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Indeksfond 

Anonymkode: ba065...03f

Skrevet

Vi sparer til barna i fond. Det er ikke barnas penger, (jeg ville ikke satt bursdagspenger inn der), men de vil bli det en gang.

I tillegg til at fond i seg selv sprer risikoen har vi 3 ulike fond vi fordeler sparingen over. Sannsynligheten for at et fond går konk er nok svært liten, i verste fall kan det gå ned og man kan tape noe, ikke alt.

På lang sikt (som du jo sparer) er det historisk liten risiko ved å spare i fond. Om du googler det litt eller hører en podcast om fond vil du nok få bedre svar der.

https://www.vgtv.no/video/201320/162-fond-for-dummies

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg innser at sparepengene til barna, som står på sparekontoen, taper seg i verdi etter som årene går. Men det føles veldig ille å gamble med barnas penger. Likevel vurderer jeg følgende:

Er det lurt å dele pengene over mange ulike fonds, i stedet for å spare alle ett sted? Slik at hvis noe går konk, eller et fond taper seg, så har du mange andre igjen? Eller er det best å ha mange penger i ett fond?

Anonymkode: 82d6b...d39

Nja, hvis du gjør noe dumt som å investere i bransjefond osv, kan du oppnå mer diversifisering ved å eie flere fond. Eier du dog et globalt indeksfond, har du allerede diversifisert deg så mye som mulig. Da nytter det ikke å eie flere - aksjemarkedet vil alltid ha risiko som ikke kan diversifiseres vekk (systematisk risiko). 

Jeg ville frarådet deg å investere i fond mtp det du skriver. All forskning viser at flertallet av "vanlige" personer ikke har kombinasjonen av kunnskap og nerver som er nødvendig for å investere i aksjemarkedet, og får elendig avkastning som resultat. Når du omtaler det å investere i fond som "gambling", og ikke har kjennskap til systematisk/usystematisk risiko, er det tydelig at du på dette stadiet ikke kan nok og ikke er komfortabel med risikoen. Ikke noe galt i det - du er heldig som bor i en velferdsstat som gjør investeringskunnskap mindre viktig :)

Bare sånn til informasjon: aksjemarkedet har ikke høyere risikojustert avkastning enn det du kan få hos bankene med god innskuddsrente. Gitt at beløpet er sikret i vanlig bank av "Bankens Sikringsfond" (opptil 2 mill), er nå forventet avkastning, om du risikojusterer, høyere i bank enn i penge- obligasjon- aksjemarkedet. Når som helst når du kan få en høyere rente i bank, som staten garanterer for gjennom sikringsfondet, enn i korte statskasseveksler/pengemarkedet, har du høyere forventet risikojustert avkastning. Eneste grunnen til at jeg skriver dette, er at du gjør på ingen måte "feil" i å investere i bank, selv om pengene taper seg i verdi mot inflasjon. 

Anonymkode: c8761...b0b

• Liker 2
Skrevet

Dersom pengene skal stå i lenger enn 3-5 år lønner fond seg:) Velg et globalt indeksfond som f.eks DNB global indeksfond.. men det finnes mange å velge mellom. 

Søk opp "berikelse" og "gjeldsfri" på instagram:)

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nja, hvis du gjør noe dumt som å investere i bransjefond osv, kan du oppnå mer diversifisering ved å eie flere fond. Eier du dog et globalt indeksfond, har du allerede diversifisert deg så mye som mulig. Da nytter det ikke å eie flere - aksjemarkedet vil alltid ha risiko som ikke kan diversifiseres vekk (systematisk risiko). 

Jeg ville frarådet deg å investere i fond mtp det du skriver. All forskning viser at flertallet av "vanlige" personer ikke har kombinasjonen av kunnskap og nerver som er nødvendig for å investere i aksjemarkedet, og får elendig avkastning som resultat. Når du omtaler det å investere i fond som "gambling", og ikke har kjennskap til systematisk/usystematisk risiko, er det tydelig at du på dette stadiet ikke kan nok og ikke er komfortabel med risikoen. Ikke noe galt i det - du er heldig som bor i en velferdsstat som gjør investeringskunnskap mindre viktig :)

Bare sånn til informasjon: aksjemarkedet har ikke høyere risikojustert avkastning enn det du kan få hos bankene med god innskuddsrente. Gitt at beløpet er sikret i vanlig bank av "Bankens Sikringsfond" (opptil 2 mill), er nå forventet avkastning, om du risikojusterer, høyere i bank enn i penge- obligasjon- aksjemarkedet. Når som helst når du kan få en høyere rente i bank, som staten garanterer for gjennom sikringsfondet, enn i korte statskasseveksler/pengemarkedet, har du høyere forventet risikojustert avkastning. Eneste grunnen til at jeg skriver dette, er at du gjør på ingen måte "feil" i å investere i bank, selv om pengene taper seg i verdi mot inflasjon. 

Meg igjen. Mange av svarene i tråden er på bærtur, derfor gir jeg deg mer konkrete tall å jobbe med.

Finans Norge bruker 3,75% som forventet avkastning for aksjemarkedet, med forventet årlig volatilitet på 16%. 

Hvis jeg antar at du skal spare i 10 år. 

1SD for 10 års annualisert avkastning er 16%/sqrt(10) = 5,06%. 

Det betyr at det er forventet at det er 68% sannsynlighet for at annualisert realavkastning er innenfor -1,31% til 8,81%. Dette tilsvarer at det er 68% sannsynlighet for at en 100-lapp blir til mellom 88 kr og 233 kr. Det er ca 16% sannsynlighet for at det blir mer enn 233 kr, og ca 16% sannsynlighet for at det blir mindre enn 88 kr. 

2SD blir da 2 * 5,06% = 10,12%. 

Det betyr at det er forventet at det er 95% sannsynlighet for at annualisert realavkastning er innenfor -6,37% til 13,87%. Dette tilsvarer at det er 95% sannsynlighet for at en 100-lapp blir til mellom 54 kr og 367 kr. Det er ca 2,5% sannsynlighet for at det blir mer enn 367 kr, og ca 2,5% sannsynlighet for at det blir mindre enn 54 kr. 

https://www.finansnorge.no/siteassets/verktoy/avtaler-og-regelverk/livsforsikring/avtale-om-avkastningsprognoser---revidert--13.09.2018.pdf

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er litt spillegal så har havnet på aksjer og ikke fond. Nå er det meste av pengene i minus, men jeg har nerver av stål og is i magen. Sjekker ikke daglig som jeg gjorde i starten. Har investert i andre aksjer også, og de har steget, men sannsynligheten for at de vil stige mer nå er liten selv om selskapet skal "dele opp aksjene" sånn at om jeg har to andeler, vil jeg få fire (er helt grønn på dette egentlig). De som er i minus nå, der er forventningen en høy oppgang. 

Så får vi se hva som skjer. Jeg tør ikke selge noen av dem. Kun hvis det ene selskapet øker veldig mye. Fordelen for meg er at dette er penger jeg ikke ser. Men egentlig har jeg satset mer enn jeg har råd til å tape, dvs. at jeg må få inn mer penger på bufferkontoen i løpet av få måneder. En bufferkonto er penger jeg kan røre, aksjer er ikke det. (det sier litt om meg) Om jeg ville satset sparepengene til barna på aksjer, det vet jeg ikke. Fond er kanskje tryggere, men min mor tapte når hun satset gjennom Dnb for mange år siden. Nå har hun hintet om tips fra meg, hun vil gjerne kjøpe aksjer, og jeg skal hjelpe henne, men bare et mindre beløp (som sannsynligvis vil tredobles i løpet av ett år), når jeg sier er mindre beløp er det fordi ingenting er spikret, og fordi jeg ikke vil at hun skal tape mye hvis det går motsatte vei. 

edit. Sparer til barnebarna, men de pengene går til gaver for det meste, og foreldrene har god økonomi pluss at de er sparsommelige. Jeg er den som kan spise knekkebrød før lønna kommer, satt litt på spissen. Har en ok økonomi, verken mer eller mindre. 

Endret av Jytte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...