Gå til innhold

Hva er det de gjør rett i Finland?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser på VGs nye koronakart, og jeg kjenner at jeg blir litt misunnelig. Hvva er det de gjør rett i Finland, som vi ikke har fått med oss i Norge? Det går en rød strek over norgeskartet, fra Sør Sverige, via Oslo og til Bergen. Er dette en gammel reiserute fra kontinentet og opp til oss? Er det den vestlandske overklassen som trekker opp løsarbeidere fra Østeuropa, eller reiser østeuropeerne hit på eget initiativ? Kan vi eller bør vi skylde på noe,, eller har vi bare oss selv å takke? Er finnene bedre på grensekontroll, på grunn av den lange grensen mot Russland? Finnene stengte hovedstadsområdet helt ned noen uker tidlig i løpet. Er det dette som er grunnen til at de har det så fint og idyllisk nå, eller hva egentlig? Noen som er informert, skriv....

Jeg vil også være i et grønt miljø!

ref:

VG: "EUs risikokart"

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/risiko-eu/?utm_source=vgfront&utm_content=row-35

Endret av Olaug Olsen
rettskriving og finpuss
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rart at ikke Sanna Sarromaa har skrevet en kronikk om dette enda. Det kommer vel. 

Skrevet

Store deler av Norge gjør jo også mye rett i følge kartet? 

Skrevet

Jeg har også lurt på dette... De har kanskje strenge og effektive tiltak. Men hvilke... Blir spennende og se om noen vet...?

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Guile skrev:

Rart at ikke Sanna Sarromaa har skrevet en kronikk om dette enda. Det kommer vel. 

Jeg oppfatter det ikke slik at selvskryt er vanlig blant finner som bor i Finland. De er et ydmykt og hardtarbeidende folkeferd. De har grensekontroll og utenrikspolitikk på stell, og de er med i EU. De har bedre tall enn oss nå. Grønt er skjønt i denne tiden! I denne tråden skal jeg ha svar som gjelder koronataktikk, og koronastrategi.

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 4
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Albbas skrev:

Store deler av Norge gjør jo også mye rett i følge kartet? 

Ja, men det er ikke nok. Jeg har startet denne tråden, fordi jeg vil ha grønn flekk her også! Helst vil jeg ha smaragdens farge jevnt strøket ut over hele norgeskartet allerede på mandag!

Korrigert:

Jeg spør meg om det er det at de er flinkere til å bruke munnbind, også inne på skolene...

ref: 24. september 2020 kl. 10:33; Nye råd om munnbind i Finland

https://www.nrk.no/nyheter/nye-rad-om-munnbind-i-finland-1.15173685

I nesten en måned har de holdt på med dette, og jeg tror deler av svaret kan ligge her. Fra mandag av skal jeg sende ungene til skolen med munnbind!

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, SVK skrev:

Her er 2 nyhetsartikler som kommer med noen mulige forklaringer på hvorfor Finland gjør det bra. 

https://www.dw.com/en/coronavirus-finland-sweden-role-model/a-55664117

https://www.ft.com/content/61dccfaa-0871-48a2-80ac-dbe6d5b5b5f8

Samtidig bør vi huske at Norge også har gjort det bra når det kommer til Korona om man sammenlignet med mange andre land. 

Takk til SVK. Jeg setter virkelig pris på dette! Leser nå!

Skrevet

Det spørs om sosial distansering allerede er en solid del av finsk kultur? Kanskje det kan ha noe med saken å gjøre? Jeg trodde jo nordmenn var asosiale men jeg leser artikkel etter artikkel om hvor deprimerte voksne folk er etter å ha gått uten klem i noen uker. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Oppsummering Finland suksesskriterier

1- to måneders lockdown på hovedstaden tidlig i pandemien

2-  (påstand om) generelt større personlig intimgrense (dette er bare koketteri og nasjonal merkevarebygging, og jeg mener det åpenbart er reisnpikka tull!)

3- "alle" har lastet ned smitteappen, og den fungerer

4- man bruker munnbind på offentlige steder, også på universiteter, høyskoler og videregående skoler

5- høy digital kompetanse i befolkningen og lite problemer med hjemmeskole

6- høy tillit til myndighetene, vises bl.a ved at man ikke har protester på myndighetenes pandemirespons

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 8
Skrevet

De har en mindre andel av befolkningen som enten ikke får med seg info fra staten eller som driter i den. Feks av de som har tredagers bryllup med hundre gjester i små lokaler. De har fortsatt 20% flere døde enn Norge (ca samme folketall), men slik smittetallene er nå kommer får vi flere døde om få uker om ikke noe drastisk skjer her.

• Liker 4
Skrevet (endret)
2 timer siden, EnKoppTe skrev:

Det spørs om sosial distansering allerede er en solid del av finsk kultur? Kanskje det kan ha noe med saken å gjøre? Jeg trodde jo nordmenn var asosiale men jeg leser artikkel etter artikkel om hvor deprimerte voksne folk er etter å ha gått uten klem i noen uker. 

Jeg har saktens gjort mitt. Sitti alene og drekki siden april. Jeg jobber med saken. Vil ha grønt. Jeg prøver å inspirere mine venner til å drikke mer, og alene. Til dette bruker jeg skype, zoom og teams. Vi kan da vel saktens hygge oss med litt koronakonkurranse. Vil vinne over finnene. Nå er det mest mulig munnbind og strengest mulig grensekontroll som bør gjelde. Tenk OL. De leder, og vi er inspirert. La oss bli finner på steroider i denne tiden. Isoler! Men ja du har rett. De norske liker bedre å drikke sammen med andre. Personlig må jeg få si at jeg nyter tiden med sosial distansering i fulle drag. Det er vidunderlig at vi endelig slipper å treffes. Skjønner heller ikke dette behovet for klem. Trangen til klemmer og fysisk sosialisering, er et meget uheldig trekk ved vår kultur, og det bør bort! La oss ta smaragden tilbake fra vår tøffe nabo i øst!

Endret av Olaug Olsen
språk og finpuss
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg oppdaterer: Vi har altså fått et GRØNT område i Norge! Det befinner seg i TRØNDELAG!!! Jeg gratulerer oss! Vi andre håper på å snart komme etter. Dersom noen trøndere vet hva som gjøres rett i sine nærområder, hold oss gjerne inspirert med oppdateringer!!!

• Liker 4
Skrevet
Olaug Olsen skrev (1 time siden):

Jeg oppdaterer: Vi har altså fått et GRØNT område i Norge! Det befinner seg i TRØNDELAG!!! Jeg gratulerer oss! Vi andre håper på å snart komme etter. Dersom noen trøndere vet hva som gjøres rett i sine nærområder, hold oss gjerne inspirert med oppdateringer!!!

Lite med tre dagers-bryllup her om dagen! :)

• Liker 2
Skrevet
On 11/20/2020 at 9:56 AM, Olaug Olsen said:

Ser på VGs nye koronakart, og jeg kjenner at jeg blir litt misunnelig. Hvva er det de gjør rett i Finland, som vi ikke har fått med oss i Norge? Det går en rød strek over norgeskartet, fra Sør Sverige, via Oslo og til Bergen. Er dette en gammel reiserute fra kontinentet og opp til oss? Er det den vestlandske overklassen som trekker opp løsarbeidere fra Østeuropa, eller reiser østeuropeerne hit på eget initiativ? Kan vi eller bør vi skylde på noe,, eller har vi bare oss selv å takke? Er finnene bedre på grensekontroll, på grunn av den lange grensen mot Russland? Finnene stengte hovedstadsområdet helt ned noen uker tidlig i løpet. Er det dette som er grunnen til at de har det så fint og idyllisk nå, eller hva egentlig? Noen som er informert, skriv....

Jeg vil også være i et grønt miljø!

ref:

VG: "EUs risikokart"

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/risiko-eu/?utm_source=vgfront&utm_content=row-35

Hva er det du mener? Hva Finland har gjort rett? Fint lite kan man si.

De har pr dags dato 26.422 bekreftet smittet og 408 dødsfall. Bare i dag har det kommet 540 nye smitte tilfeller. De sier også at helsevesenet er på bristepunktet, så jeg kan ikke se at de har gjort det så mye bedre enn Norge.

1B23005B-879D-478D-AF0C-45970D65D1FB.png

• Liker 2
Skrevet

Merovingian: De har fremdeles nordens laveste antall smittede...

Skjermbilde 2020-12-03 kl. 22.01.39.png

• Liker 1
Skrevet
Olaug Olsen skrev (1 time siden):

Disse tallene henger sammen med testing. Island har for eksempel testet voldsomt mye mer. Og det totale antallet er egentlig ikke så interessant nå. Hvor mange registrerte smittede i mars har liten påvirkning for nåtidens tall. 

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, Olaug Olsen said:

Merkelig da at Finland har flere påvist smittede pr 100.000 innbyggere de siste to ukene. Her ser man ar Finland har høyere antall pr 100.000 enn Norge.

Så hva er det Finland gjør bedre enn Norge sier du?

A01B383E-D31C-49CF-A850-AD052972E50A.png

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for informasjon. Ja, det ser ut til at de har gått forbi oss de siste dagene eller i dag:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/12/har-kan-du-folja-med-aktuell-coronastatistik-fran-finland-norden-och-varlden

Men de har ligget lavere enn oss helt til nå. Det er også ca det jeg skriver i min oppdatering. Ikke at jeg er glad for at noen får korona, men jeg registrerer at Norge, Finland og Island kappes om å "være best" på lave smittetall.

Endret av Olaug Olsen
Skrevet
Olaug Olsen skrev (20 minutter siden):

Takk for informasjon. Ja, det ser ut til at de har gått forbi oss de siste dagene eller i dag:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/12/har-kan-du-folja-med-aktuell-coronastatistik-fran-finland-norden-och-varlden

Men de har ligget lavere enn oss helt til nå. Det er også ca det jeg skriver i min oppdatering. Ikke at jeg er glad for at noen får korona, men jeg registrerer at Norge, Finland og Island kappes om å "være best" på lave smittetall.

Dette har nok ikke noe som helst med å være flink å gjøre. Vi har bare demografiske forskjeller fra de fleste andre land som gjør at vi kommer bedre ut av det. Derfor blir det meningsløst at vi skal innføre tiltak fordi det er en dårlig situasjon i feks Belgia. 

• Liker 2
  • Opprett ny...