AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Jeg har vært sammen med en kristen mann i ca. 11 år. Vi har egentlig et veldig fint forhold, og fordelene veier opp for utfordringene. Men i blant synes jeg (han også, selvsagt, men nå skriver jeg fra mitt perspektiv) det er litt vanskelig. Jeg har ikke problemer med at han tror, og kjenner mange kristne, så det er ikke det generelt som er vanskelig. - Men i blant synes jeg han har enkelte meninger som nesten virker syke, sektiske, konspirerende eller liknende, og det kan gjøre meg redd og utrygg. Han kan være ganske reflektert, men i blant tar han ting andre kristne mener (særlig de som er eldre enn han, karismatiske ledertyper) for god fisk. Ting som liksom skiller de fra alle andre, og nesten gjør dem til en martyrisk gruppe. Eller han kan ha veldig konservative meninger. Det jeg ofte ikke liker, er at det mange ganger ikke virker som om han har sine egen meninger, men bare videreforteller ting noen andre mener. F.eks ting som kritikk av samfunnet, og at vi er under krig, e.l. Han bygger ikke utsagnene sine på gode argumenter, og har ofte ikke reflektert rundt diverse temaer, og at ting ofte "bare er sånn", fordi en eller annen mann sa det til han. Ja, litt forskjellig. I blant vurderer jeg å gå ut av forholdet, selv om det meste er bra og han er en veldig fin mann, fordi jeg blir så opprørt og utrygg av ting han kan finne på å si. Typ. konspirasjonsteorier. Jeg kan bli skuffa over at han ikke er mer intelligent, og ikke kan se at ulike saker kan ses fra mange forskjellige perspektiver. Man kan få tro det man vil, men når man begynner å skremme bort andre rundt seg, skaper man jo ikke fellesskap mellom kristne og andre, men lager heller et større skille mellom kristne og andre, skaper splid. Selv trodde jeg på Gud og Jesus da vi ble sammen, men han og hans familie har vært såpass konservative, trangsynte og adskilt fra samfunnet at jeg ikke tror mer. De viste så mye dødsangst og utrygghet, og de skremte meg vekk fra troen. Er det fler her som ikke tror men er i et forhold med en troende. Samme hvilken religion. Har dere noen gode tips og innspill? Hva synes dere er utfordrende, og hva får det til å fungere for dere? Kunne du forlatt noen du elsker fordi de er for "voldsomme" i troen? Anonymkode: 2562b...302
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 Det virker som det er de konservative meningene og ikke troen i seg selv som skremmer deg. Du må nesten ta vurderingen selv. Men du kan jo vurdere å snakke med ham om det, eventuelt hvordan dere skal løse det? Om du vil ut av forholdet er det også lov. Du får vurdere. Jeg er ikke i samme situasjon, men jeg er kristen selv, og tror jeg kunne blitt sammen med en ikke-troende eller en med en annen religion, hvis vedkommende var åpen og ikke veldig konservativ. Anonymkode: e35c8...b38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå