Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dyrebar lærdom jeg har fått.

Å skille jobb og fritid er veldig viktig det, ha noe du liker å drive med utenom jobben. Så du får variasjon livet.

En hobby skal ikke ha pengefokus, at du skal tjene penger. Da er du fucked!!

Hobby er hobby, jobb er jobb.

🥵

Anonymkode: b7e32...93a

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer kanskje for deg, men ikke for alle. Her går jobb og privatliv sømløst over i hverandre og det fungerer utmerket. 

Skrevet

Det kommer nok veldig an på hva hobbyen er, og hvem man er. Men tror man kan risikere å bli lei hobbyen, hvis den også er jobben.

Anonymkode: 16c29...6d0

• Liker 1
Skrevet

Helt enig. Man mister gleden ved hobbyen når alt skal handle om penger. 

• Liker 8
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok veldig an på hva hobbyen er, og hvem man er. Men tror man kan risikere å bli lei hobbyen, hvis den også er jobben.

Anonymkode: 16c29...6d0

3 minutter siden, Knirke skrev:

Helt enig. Man mister gleden ved hobbyen når alt skal handle om penger. 

100% enig her!!! Var dette jeg oppdaget, ble lurt av myten: Jobb med noe du elsker.

• Liker 4
Skrevet

Kjenner en som har vokst opp med å skru bil, det var lidenskapen hans og noe han brukte mange timer på. Så han tenkte det var lurt å utdanne seg som bilmekaniker, problemet var at han ble møkk lei av biler med problemer når han kom hjem, så han tok en annen utdannelse for å ikke ødelegge fullstendig for hobbyen sin. 

Anonymkode: 9a32c...c66

• Liker 4
Skrevet

Min hobby er blitt jobb. Elsker det. Men skal innrømme at jeg bruker ikke hobbyen lengre når jeg er hjemme og har fri. Funnet meg en annen hobby da 😊

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener du gjerne kan gjøre det, men pass på at folk ikke utnytter at det er hobbyen din og vil ha deg til å jobbe gratis fordi du syntes det er gøy. Jeg liker ikke å bli fortalt spesifikt hva jeg må gjøre for så å legge inn mye tid i det å ikke få betalt nei, det dreper motivasjonen. 

Men ellers så har jeg fått gjort mye kult ved å jobbe med hobbyen min. Hadde det bare vært en hobby så hadde jeg no ikke fått utvikla meg så mye. 

Anonymkode: 86d4a...5c3

• Liker 1
Skrevet

Kommer jo helt an på hva hobbyen er. 

Anonymkode: 4e218...c34

Skrevet (endret)

Jeg tror det er en fin grense her. Det er ikke nødvendigvis feil eller dårlig å jobbe med hobbyen sin, men mange går nok inn i det i trua om at å jobbe med hobbyen er det samme som å drive med hobbyen på fritiden. Og det er det jo overhodet ikke. Jobb er tidvis kjedelig, slitsomt og rutinepreget, uansett om man er lidenskapelig opptatt av det man driver med eller "bare" er uengasjert lønnsslave. Dessuten, å "jobbe med hobbyen" betyr i de fleste tilfeller å starte opp noe selv, jobbe frilans etc., og det er hvertfall utrolig hardt arbeid. Så går man inn i det og tenker at "å jobbe med hobby er som å ikke jobbe" vil man få et stort og ubehagelig sjokk.

Jeg har utdannet meg innen og jobber med min store, lidenskapelige interesse (jeg frilanser ikke og har ikke eget firma). Det betyr at jeg "alltid" er på jobb, og at fritid og jobbtid smelter sammen. Men dette var jeg klar over da jeg valgte studier og yrke. For meg var det uaktuelt å ha en jobb jeg legger fra meg kl 1600 mandag-fredag med fri i helgene. Jeg har vokst opp i en familie hvor alle har "livstilsjobber", så for meg var det ikke noe annet alternativ.

Endret av Alice123
Skrevet

Min hobby er også min jobb - og trives veldig med det :)

Skrevet

Min hobby er blitt jobb, og min jobb er dermed også hobby. Jeg elsker det, noe jeg har gjort i en årrekke.

Anonymkode: 499a4...5ee

Skrevet

Må legge til, jeg tenker dog ikke på jobben min som noe jeg skal tjene penger på. Det er bare en gode og noe jeg trenger for å overleve. Jeg tenker på jobben min som en stor lekeplass hvor jeg kan boltre meg, til glede for både meg og andre.

Skrevet
6 timer siden, Alice123 skrev:

For meg var det uaktuelt å ha en jobb jeg legger fra meg kl 1600 mandag-fredag med fri i helgene. Jeg har vokst opp i en familie hvor alle har "livstilsjobber", så for meg var det ikke noe annet alternativ.

🤮

Skrevet
On 11/20/2020 at 8:20 AM, youcancallmejune said:

Det stemmer kanskje for deg, men ikke for alle. Her går jobb og privatliv sømløst over i hverandre og det fungerer utmerket. 

On 11/20/2020 at 9:40 AM, kaleidoskop said:

Min hobby er blitt jobb. Elsker det. Men skal innrømme at jeg bruker ikke hobbyen lengre når jeg er hjemme og har fri. Funnet meg en annen hobby da 😊

7 hours ago, Alice123 said:

Jeg tror det er en fin grense her. Det er ikke nødvendigvis feil eller dårlig å jobbe med hobbyen sin, men mange går nok inn i det i trua om at å jobbe med hobbyen er det samme som å drive med hobbyen på fritiden. Og det er det jo overhodet ikke. Jobb er tidvis kjedelig, slitsomt og rutinepreget, uansett om man er lidenskapelig opptatt av det man driver med eller "bare" er uengasjert lønnsslave. Dessuten, å "jobbe med hobbyen" betyr i de fleste tilfeller å starte opp noe selv, jobbe frilans etc., og det er hvertfall utrolig hardt arbeid. Så går man inn i det og tenker at "å jobbe med hobby er som å ikke jobbe" vil man få et stort og ubehagelig sjokk.

Jeg har utdannet meg innen og jobber med min store, lidenskapelige interesse (jeg frilanser ikke og har ikke eget firma). Det betyr at jeg "alltid" er på jobb, og at fritid og jobbtid smelter sammen. Men dette var jeg klar over da jeg valgte studier og yrke. For meg var det uaktuelt å ha en jobb jeg legger fra meg kl 1600 mandag-fredag med fri i helgene. Jeg har vokst opp i en familie hvor alle har "livstilsjobber", så for meg var det ikke noe annet alternativ.

7 hours ago, Frøkenfryd30 said:

Min hobby er også min jobb - og trives veldig med det :)

7 hours ago, AnonymBruker said:

Min hobby er blitt jobb, og min jobb er dermed også hobby. Jeg elsker det, noe jeg har gjort i en årrekke.

Hva jobber dere med da?

• Liker 1
Skrevet
På 20.11.2020 den 8.48, AnonymBruker skrev:

100% enig her!!! Var dette jeg oppdaget, ble lurt av myten: Jobb med noe du elsker.

Det er ingen myte. Men hobby er hobby og ikke jobb.

Anonymkode: a765f...0e1

Skrevet

Hobby kan gå over til å bli jobb. Noen elsker det og andre hater det. Vi er forskjellige. Selvom det ikke funker for deg, så betyr ikke det at da er det slik for alle. 

De som får hobbyen sin til å bli jobb, så finner de kanskje andre hobbyer som de kan drive med i fritiden :)

Skrevet

Har gått i samme fella selv. Hobbyprosjektene mine har en tendens til å ta av, og får eller senere skjer det at du må holde på med hobbyen din fordi du må og ikke fordi du har lyst. Jeg tror det er uunngåelig for min del, så jeg jobber med noe jeg liker (som også har vært en hobby) og rullerer hobbyene mine så jeg alltid har mulighet til å gjøre noe som et lystbetont 😊

Skrevet
På 20.11.2020 den 9.36, AnonymBruker skrev:

Kjenner en som har vokst opp med å skru bil, det var lidenskapen hans og noe han brukte mange timer på. Så han tenkte det var lurt å utdanne seg som bilmekaniker, problemet var at han ble møkk lei av biler med problemer når han kom hjem, så han tok en annen utdannelse for å ikke ødelegge fullstendig for hobbyen sin. 

Anonymkode: 9a32c...c66

Jeg opplevde noe lignende. Hadde en hobby som jeg begynte å tjene penger på, og det førte videre til arbeid i bransjen. Men det ødela meg helt, dårlig lønn, dårlige arbeidstider og arbeidsforhold. Så nå er jeg i gang med en ny utdannelse, og håper på å orke å ta opp hobbyen min igjen, men da kun ha det som er hobby. 

Anonymkode: 9c478...27d

Skrevet
2 timer siden, Knirke skrev:

Hva jobber dere med da?

Driver nettbutikk og selger ting jeg lager selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...