AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Jeg bor i blokk,og ser at det ofte lander småfugler på rekkverket mitt. Det virker til at de føler seg trygg her, kanskje fordi det er høyt opp og litt overbygget. Jeg kunne derfor godt tenkt meg å matet de, men er usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Om jeg henger f eks meiseboller på rekkverket, vil de under få fugledrit ned til seg. Jeg har ingen krok i taket, så jeg kan ikke henge noe der. Jeg har noen planter stående ute, og lurte på om jeg rett og slett skulle henge noen meiseboller på disse? Om noen har noen gode tips, tar jeg imot Anonymkode: d6de2...e64
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 Ikke ha det på rekkverket, da blir det både dritt og ikke minst skall-gris ned til naboene. Fugler griser noe helt ekstremt! Du kan henge meiseboller på en hagestol på altanen din, eller ha et fuglebrett stående på altangulvet/evt et hagebord. Anonymkode: 24241...f4e 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 Skal du bruke meiseboller så må du ta av nettingen og putte de bollene i meiebolleholdere, småfuglene skader nebbet på trpden og kan henge fast med beina (bare sier det sånn just in case). Har du ikke mulighet til å få laget et fuglebrett som du kan feste på rekkverket da? Fuglene blåser i hvor maten er, så du kunne sikkert hengt de på plantene å, men vær veldig obs på at de da kan bli ødelagte fordi det brått kommer masse kråker osv. Anonymkode: 0be1a...7d2 2
Gjest Føsleguri Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 (endret) Sjekk med styret evt. vedtekter/ordensregler i borettslaget/sameiet om det er lov å mate fugler på balkongen først. Endret 20. november 2020 av Føsleguri
Gjest Villfisker Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 Kjenner litt på det samme. Det er koselig med de søte små fuglene, men her er det måker, så da gidder jeg ikke å mate. Savner hage der det bare var småfugler. Flytter nok igjen om jeg får sjansen, men det er det flere grunner til
Skogkatten Skrevet 20. november 2020 #6 Skrevet 20. november 2020 Det finnes små foringsautomater i klar plast, eller til og med noen i glass, som du kan feste til vinduet med sugekopp eller dobbeltsidig tape. Om du fester den på et vindu hvor alt at fugleskitt og avfall fra maten vil falle på din veranda trenger du i all fall ikke bekymre deg for de under. Og siden alt er gjennomsiktig får du se fuglene på nært hold. Men som en annen sier, sjekk at du har lov til å mate fuglene. 3
emilie123 Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 Her jeg bor er det ikke lov til å mate fuglene pga at det øker forekomsten av mus og rotter. 7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #8 Skrevet 20. november 2020 Det er sikkert rett det flere nevner om rotter og mus, og det er også større fugler i området, så jeg må vel bare stå over. Men får jo litt vondt av småfuglene som sitter der på rekkverket...... Anonymkode: d6de2...e64
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #9 Skrevet 20. november 2020 Skal du mate, må du passe på at all dritten havner på din balkong, eller hva det nå er du har. Veldig koselig, men du får en drittjobb til våren. Bokstavelig talt. Anonymkode: 8e20e...e29 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #10 Skrevet 20. november 2020 En annen ting er at de søte små skiter ned omgivelsene. Mat faller også ned til andre beboere som tiltrekker fugler på deres veranda og det er lurt å sjekke reglementet for din blokk først, ellers får du naboer på nakken og korreks fra styret. Anonymkode: 38c81...e55
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #11 Skrevet 20. november 2020 Skjønner ønsket, men la være. Gå til en park i nærheten, og heng opp mat i trærne eller lignende der i stedet. Anonymkode: cb789...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #12 Skrevet 20. november 2020 Jeg hadde faktisk blitt skikkelig forbannet om jeg hadde bodd i blokk og naboen over hadde begynt å mate fuglene. Anonymkode: 3f8f0...9e9 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #13 Skrevet 20. november 2020 I borettslaget der jeg bor (i Oslo) er det strengt forbudt å mate fuglene. Dette fordi sølet av frø, skall og fett lokker til seg enda flere rotter og mus, skadedyr vi ikke ønsker flere av. Problemet med rotter er allerede stort i store deler av Oslo. Jeg har sett rotter løpe over fortauet to ganger på de fire årene jeg har bodd her, midt på høylys dag. Vi hadde også rotter i søppelrommet vårt i blokka, men de ble tatt med rottefeller, og inngangen de hadde brukt ble spikret igjen så ikke nye rotter kunne komme inn. Så nå er det heldigvis rottefritt på søppelrommet vårt i alle fall! Det var grusomt den perioden da en hel rottefamilie bodde der. Hver gang man åpnet døren til søppelrommet, så man rottene pile i alle retninger for å gjemme seg når det kom folk. *grøss* Anonymkode: d0b5b...5ad 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 4 hours ago, emilie123 said: Her jeg bor er det ikke lov til å mate fuglene pga at det øker forekomsten av mus og rotter. Det er lite mus og rotter på en balkong 15m over bakken - om den er frittstående. Anonymkode: 8e20e...e29 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #15 Skrevet 20. november 2020 Jeg får massevis av kråker og skjærer inn på balkongen. Håper ikke naboene mater dem! Anonymkode: 13256...f3d
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #16 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er lite mus og rotter på en balkong 15m over bakken - om den er frittstående. Anonymkode: 8e20e...e29 Så du kan garantere at ingen av fuglene tar med seg frø og annen mat og mister det ned på bakken? Anonymkode: 3f8f0...9e9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #17 Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er lite mus og rotter på en balkong 15m over bakken - om den er frittstående. Anonymkode: 8e20e...e29 Her jeg bor har det vært rotter i femte etasje så ikke vær for sikker på det. Mat kan også falle på bakken og trekke til seg rottene der. Tror de fleste borettslag forbyr mating av fugler. Anonymkode: 13256...f3d 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #18 Skrevet 20. november 2020 Hvis du enda ikke er overbevist kan jeg fortelle om da jeg hadde småfugler som bodde oppunder taket her i et hull jeg nå har dekket til, vi fikk fugleloppebitt når vi oppholdt oss på balkongen den sommeren. Anonymkode: 13256...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #19 Skrevet 20. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lite mus og rotter på en balkong 15m over bakken - om den er frittstående. Anonymkode: 8e20e...e29 Det faller jo ned på bakken nedenfor, da. Det skjønner du vel? Det drysser og søler noe fryktelig når man mater fugler, for de hakker og rister på hodet så frø og fett spruter til alle kanter. Anonymkode: d0b5b...5ad 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #20 Skrevet 21. november 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Her jeg bor har det vært rotter i femte etasje så ikke vær for sikker på det. Mat kan også falle på bakken og trekke til seg rottene der. Tror de fleste borettslag forbyr mating av fugler. Anonymkode: 13256...f3d Jeg tror også de fleste borettslag som består av blokker forbyr mating av fugler på verandaen. Jeg har bodd i fem forskjellige borettslags-blokker og det har vært forbudt i alle dem. Anonymkode: a6930...89c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå