mima Skrevet 20. november 2020 #21 Del Skrevet 20. november 2020 2 minutter siden, RoNo skrev: Jeg er mer bekymret for å smitte noen som blir alvorlig syke eller dør. Hvor lenge har du tenkt å gå med munnbind? Hvordan skal folk tjene penger (når det meste stenges) hvis det tar er år til vaksinen kommer? Hva hvis vaksinen ikke funker? Hvordan skal studentene få jobbet for å ha råd til mat?Har ikke krav på dagpenger. smittetall kommer alltid til å variere, som ved influensa. Skal alt være slik i mange år så lenge de finner «positive tester»? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 20. november 2020 #22 Del Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, Capt. Obvious skrev: Ja, selvsagt. Men det kan man til en viss grad styre ved å unngå så mye kontakt med de man vet er i risikogruppene i det minste. Ellers er det Mima skriver nok ikke så langt unna sannheten for en del. Det er ikke alle som har trygge jobber og en garantert inntekt, og der det å ikke kunne gå på jobb på en liten stund vil være fullstendig katastrofe. Da blir det også sånn at det sitter langt inne å teste seg og risikere at man blir satt i karantene eller isolasjon. Når det er så mange i risikogruppene er det jo ikke så lett. Mange deler tak med noen, eller arbeider med noen i disse gruppene. Alle helsearbeidere må ta forholdsregler etc. Det viktigste er å få ned smitten, ellers er det vanskelig å beskytte de svakeste. Nå ser det ut som om høy alder og betydelig overvekt er det mest risikable, men det blir jo fryktelig trist å slutte å være sammen med venninner som er i godt hold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 20. november 2020 #23 Del Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, mima skrev: Hvor lenge har du tenkt å gå med munnbind? Hvordan skal folk tjene penger (når det meste stenges) hvis det tar er år til vaksinen kommer? Hva hvis vaksinen ikke funker? Hvordan skal studentene få jobbet for å ha råd til mat?Har ikke krav på dagpenger. smittetall kommer alltid til å variere, som ved influensa. Skal alt være slik i mange år så lenge de finner «positive tester»? 1. Så lenge det er nødvendig. Det er et ubetydelig bryderi i denne sammenheng. 2.Det meste må ikke stenges om vi får ned smittetallene. Dette er en midlertidig situasjon, og størsteparten av landet har det faktisk ikke så strengt at alt er stengt. Ikke engang i Oslo er alt stengt. Skal vi diskutere må vi i det minste ikke fantasere opp verste scenario. Vaksinene som er underveis ser ut til å ha sikkerhet mellom 90-95 altså ingen grunn til alarm og gi opp nå. 3. Dagpenger har studenter aldri hatt rett til. 4. Konspirasjonsteorier, gidder jeg ikke å diskutere. Men man får ikke falsk positive svar igjen og igjen og igjen . Det er også mer enn en måte å teste på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 20. november 2020 #24 Del Skrevet 20. november 2020 5 minutter siden, RoNo skrev: Når det er så mange i risikogruppene er det jo ikke så lett. Mange deler tak med noen, eller arbeider med noen i disse gruppene. Alle helsearbeidere må ta forholdsregler etc. Det viktigste er å få ned smitten, ellers er det vanskelig å beskytte de svakeste. Nå ser det ut som om høy alder og betydelig overvekt er det mest risikable, men det blir jo fryktelig trist å slutte å være sammen med venninner som er i godt hold. Ja, men sånn er det å leve på godt og vondt. Man må gjøre så godt man kan med å verne de man vet om i det minste. Man vil uansett ikke få bort smitten helt, og man vil kanskje heller ikke få ned smitten mot sommerens nivå igjen noensinne siden det er mer spredt nå enn i vår og at man tester flere. Samtidig er det heller ikke bærekraftig å måtte ha et begrenset samfunn de neste 2-10 årene. For hvordan man enn vrir og vender på det, så vil det være en del som ikke er i en trygg økonomisk situasjon og som ikke kan risikere å måtte settes i karantene eller isolasjon, og da unngår man å teste seg så langt det er mulig. Virus er selvsagt en betydelig trussel, men for en del er det ennå viktigere å ha til mat på bordet og tak over hodet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 20. november 2020 #25 Del Skrevet 20. november 2020 2 minutter siden, Capt. Obvious skrev: Ja, men sånn er det å leve på godt og vondt. Man må gjøre så godt man kan med å verne de man vet om i det minste. Man vil uansett ikke få bort smitten helt, og man vil kanskje heller ikke få ned smitten mot sommerens nivå igjen noensinne siden det er mer spredt nå enn i vår og at man tester flere. Samtidig er det heller ikke bærekraftig å måtte ha et begrenset samfunn de neste 2-10 årene. For hvordan man enn vrir og vender på det, så vil det være en del som ikke er i en trygg økonomisk situasjon og som ikke kan risikere å måtte settes i karantene eller isolasjon, og da unngår man å teste seg så langt det er mulig. Virus er selvsagt en betydelig trussel, men for en del er det ennå viktigere å ha til mat på bordet og tak over hodet. Her i mitt område har vi liten smitte og svært mye går som normalt. En restaurant måtte åpne ny filial for å kunne holde avstandsregler ☺️ for vi vil jo kose oss når vi kan. Her er til og med mange jobber å søke på. Det er smittetallene som er avgjørende. Vi har noe smitte, men så lite at det er sporbar. Om vi får ned smitten og kanskje får en trygg app, så kan dette få riktig så bra for oss alle. Spiste på restaurant i dag også og det var trygt og godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 20. november 2020 #26 Del Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, RoNo skrev: Her i mitt område har vi liten smitte og svært mye går som normalt. En restaurant måtte åpne ny filial for å kunne holde avstandsregler ☺️ for vi vil jo kose oss når vi kan. Her er til og med mange jobber å søke på. Det er smittetallene som er avgjørende. Vi har noe smitte, men så lite at det er sporbar. Om vi får ned smitten og kanskje får en trygg app, så kan dette få riktig så bra for oss alle. Spiste på restaurant i dag også og det var trygt og godt. Det er fint, men det er ikke bærekraftig på sikt. Hvis alle restaurantene skal måtte ha flere filialer i lang tid, så vil mange av dem etterhvert gå konkurs. Dessuten vil jo bare smitten gå oppover igjen når man lemper på tiltabene. Så ja, det er dessverre duket for at det neste tiåret kan dreie seg kun om korona. Det er også grunnen til at jeg ser på muligheter i utlandet nå. Et ødelagt Norge er neppe noe jeg vil være med på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 20. november 2020 #27 Del Skrevet 20. november 2020 Akkurat nå, Capt. Obvious skrev: Det er fint, men det er ikke bærekraftig på sikt. Hvis alle restaurantene skal måtte ha flere filialer i lang tid, så vil mange av dem etterhvert gå konkurs. Dessuten vil jo bare smitten gå oppover igjen når man lemper på tiltabene. Så ja, det er dessverre duket for at det neste tiåret kan dreie seg kun om korona. Det er også grunnen til at jeg ser på muligheter i utlandet nå. Et ødelagt Norge er neppe noe jeg vil være med på. Skulle lagt meg men må bare spørre. Hvilket land blir mindre ødelagt av pandemien enn Norge? For slik jeg ser det er det i allefall ikke mange land i Europa. Restauranter har helt sikkert funnet ut at det er lønnsomt ellers har de ikke gjort det. Tiltakene vi hadde i sommer (+ tiltak mot importsmitte) kan vi leve med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 21. november 2020 #28 Del Skrevet 21. november 2020 2 minutter siden, RoNo skrev: Skulle lagt meg men må bare spørre. Hvilket land blir mindre ødelagt av pandemien enn Norge? For slik jeg ser det er det i allefall ikke mange land i Europa. Restauranter har helt sikkert funnet ut at det er lønnsomt ellers har de ikke gjort det. Tiltakene vi hadde i sommer (+ tiltak mot importsmitte) kan vi leve med. Det er flere land som har en mer edruelig tilnærming, flere av landene i Vest/Sentral Europa som ikke på langt nær risikerer sin egen økonomi og sin egen fremtid. Når valget står mellom å måtte stenge (med fortsatt løpende kostnader som husleie og andre faste kostnader) og å ha en viss inntjening så har de jo ikke så mye valg. Men det er fortsatt et betydelig tap over tid å måtte leie ekstra lokaler. Og nei, man kan faktisk ikke leve så fryktelig lenge med sommerens tiltak heller. Ikke hvis man skal ha en god og sunn økonomi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 21. november 2020 #29 Del Skrevet 21. november 2020 37 minutter siden, RoNo skrev: 1. Så lenge det er nødvendig. Det er et ubetydelig bryderi i denne sammenheng. 2.Det meste må ikke stenges om vi får ned smittetallene. Dette er en midlertidig situasjon, og størsteparten av landet har det faktisk ikke så strengt at alt er stengt. Ikke engang i Oslo er alt stengt. Skal vi diskutere må vi i det minste ikke fantasere opp verste scenario. Vaksinene som er underveis ser ut til å ha sikkerhet mellom 90-95 altså ingen grunn til alarm og gi opp nå. 3. Dagpenger har studenter aldri hatt rett til. 4. Konspirasjonsteorier, gidder jeg ikke å diskutere. Men man får ikke falsk positive svar igjen og igjen og igjen . Det er også mer enn en måte å teste på. 1. Så hvis vaksinen ikke kommer før om 2 år så blir det 2 år med munnbind. 2. Det virker ikke som det er en midlertidig situasjon, det har vart i snart et år og kommer til å vare så lenge man bruker PCR tester og til man får en vaksine til å roe ned noen. 3: Nei studenter har ikke rett til dagpenger selv om skulle jobbe fullt ved siden av studier. Men da har de lov til å jobbe. Nå har de ikke det. Hva skal man leve av da? 4. det er er faktisk spørsmål. Det kommer alltid til å være noen som er smittet. Enten det faktisk er coronavirus eller om det er falskt positiv. disse restriksjonene vi har er samme som i kriselover man har i noen land om det feks er alvorlig situasjon som terrorangrep. Vi har ikke en slik lov, men bruker og forandrer smittevernloven. Og prøver å forlenge koronaloven. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 21. november 2020 #30 Del Skrevet 21. november 2020 Tidligere visepresident av Pfizer, forteller sannheten om testene blant annet. Håper den ikke blir sensurert på YouTube 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 21. november 2020 Forfatter #31 Del Skrevet 21. november 2020 9 timer siden, RoNo skrev: 1. Så lenge det er nødvendig. Det er et ubetydelig bryderi i denne sammenheng. 2.Det meste må ikke stenges om vi får ned smittetallene. Dette er en midlertidig situasjon, og størsteparten av landet har det faktisk ikke så strengt at alt er stengt. Ikke engang i Oslo er alt stengt. Skal vi diskutere må vi i det minste ikke fantasere opp verste scenario. Vaksinene som er underveis ser ut til å ha sikkerhet mellom 90-95 altså ingen grunn til alarm og gi opp nå. 3. Dagpenger har studenter aldri hatt rett til. 4. Konspirasjonsteorier, gidder jeg ikke å diskutere. Men man får ikke falsk positive svar igjen og igjen og igjen . Det er også mer enn en måte å teste på. hvor jobber du da som er så positiv? Har til smør på brødskiva du sikkert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 21. november 2020 #32 Del Skrevet 21. november 2020 16 minutter siden, Bente1234 skrev: hvor jobber du da som er så positiv? Har til smør på brødskiva du sikkert. Hva slags spørsmål er det? Jeg har svart at vi er påvirket, men setter tæring etter næring. Som de fleste her i landet har vi faktisk mulighet til å redusere kostnadene når vi må. Om du sliter kan du sikkert ta en prat med banken for å få avdragsfrihet i en periode, lånekassen om du sliter med studielån. Vi har tatt høyde for endret inntekt, høyere rente etc når vi har tatt store økonomiske avgjørelser (antall barn, bil, bolig). Vi har også en buffer. Jeg er ikke påfallende optimistisk, men tror da absolutt at vi kan få ned smittetallene og kontrollere importsmitte. Jeg ser heller ingen grunn til å tvile på at vi får tilgang til vaksine. Om man arbeider i bransjer som er berørt direkte, som utelivsbransjen, burde man gjøre sitt for å få ned smittetallene slik vi får tilsvarende situasjon som i sommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 21. november 2020 Forfatter #33 Del Skrevet 21. november 2020 10 minutter siden, RoNo skrev: Hva slags spørsmål er det? Jeg har svart at vi er påvirket, men setter tæring etter næring. Som de fleste her i landet har vi faktisk mulighet til å redusere kostnadene når vi må. Om du sliter kan du sikkert ta en prat med banken for å få avdragsfrihet i en periode, lånekassen om du sliter med studielån. Vi har tatt høyde for endret inntekt, høyere rente etc når vi har tatt store økonomiske avgjørelser (antall barn, bil, bolig). Vi har også en buffer. Jeg er ikke påfallende optimistisk, men tror da absolutt at vi kan få ned smittetallene og kontrollere importsmitte. Jeg ser heller ingen grunn til å tvile på at vi får tilgang til vaksine. Om man arbeider i bransjer som er berørt direkte, som utelivsbransjen, burde man gjøre sitt for å få ned smittetallene slik vi får tilsvarende situasjon som i sommer. Jeg sliter ikke jeg har bare meg selv og gjeldsordning så jeg klarer meg med fint lite men jeg snakker jo med andre mennesker og familie folk som er på randen av hva de klarer. Jeg har omtankte for andre selv og syns det er vondt å høre om folk som sliter og vet jo hvor vondt det gjør hvertfall mentalt å slite med økonomien. Ta en titt på visepresidenten i Pfizer... kanskje lurt å utvide horisonten litt og ikke stole blindt på Nakstad og Høie... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 21. november 2020 Forfatter #34 Del Skrevet 21. november 2020 8 timer siden, mima skrev: Tidligere visepresident av Pfizer, forteller sannheten om testene blant annet. Håper den ikke blir sensurert på YouTube Her var det mye fornuftig. Dette med døde virus som slår ut som positivt skriver jo norske retningslinjer også som denne testen vi har i norge ikke fanger opp. Tillegg er det mye urutinerte folk som tester og det slår ut med falske positive som igjen vil berøre en hel masse folk rundt deg. Når det kanskje er rester fra at du har hatt det tidligere i år uten å vite det. Jeg syns det var veldig mye fornuftig i hva denne karen sa. En med 40 års erfaring hører jeg mer på en Nakstad enn Høie...men nå er vi jo tvunget oppi ett hjørne føler jeg og vi får ikke bestemme selv hva vi velger å tro på. Vi blir diktert uten noen som helst grunn og noe god forskning på dette her. Hysteri. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 21. november 2020 #35 Del Skrevet 21. november 2020 Det ble prøvd test for å sjekke virus/gen/ fra person som hadde hatt SARS ( den tiden det var en slags pandemi) og der fant de rester fra SARS. Så hadde denne personen testet seg med PCR kan det hende kan hadde diagnosen covid positiv pga.virusene er i samme gruppe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 21. november 2020 #36 Del Skrevet 21. november 2020 4 minutter siden, Bente1234 skrev: Jeg sliter ikke jeg har bare meg selv og gjeldsordning så jeg klarer meg med fint lite men jeg snakker jo med andre mennesker og familie folk som er på randen av hva de klarer. Jeg har omtankte for andre selv og syns det er vondt å høre om folk som sliter og vet jo hvor vondt det gjør hvertfall mentalt å slite med økonomien. Ta en titt på visepresidenten i Pfizer... kanskje lurt å utvide horisonten litt og ikke stole blindt på Nakstad og Høie... Tja, Pfizer er de som har mest å tjene økonomis i denne pandemien, Nakstad og Høie har som jobb å styre Norge i stormen (med rådgivere og også anbefalinger fra WHO). Når man skal vurdere hva man tror på så kan det være greit å spørre hvem sier det og hvorfor. Nå har jeg faktisk ikke tenkt å bruke lørdagen på se YouTube videoer så kan ikke uttale meg om han sier noe fornuftig. Siden uværet herjer skal jeg heller bruke dagen til å bake med barna. Å bevisst gå mot myndighetene sin strategi forlenger bare elendigheten, så spør deg selv hvordan du vil det neste halvåret skal se ut og handle deretter. Det er ikke hysteri. Om du ikke har helsefaglig bakgrunn kan det være lurest å følge våre folkevalgte for det er mye feilinformasjon ute å går. Man tester folk flere enn en gang og har ingen grunn til å tro at falske positive skal bli et stort problem (i allefall igjen og igjen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 21. november 2020 Forfatter #37 Del Skrevet 21. november 2020 Akkurat nå, RoNo skrev: Tja, Pfizer er de som har mest å tjene økonomis i denne pandemien, Nakstad og Høie har som jobb å styre Norge i stormen (med rådgivere og også anbefalinger fra WHO). Når man skal vurdere hva man tror på så kan det være greit å spørre hvem sier det og hvorfor. Nå har jeg faktisk ikke tenkt å bruke lørdagen på se YouTube videoer så kan ikke uttale meg om han sier noe fornuftig. Siden uværet herjer skal jeg heller bruke dagen til å bake med barna. Å bevisst gå mot myndighetene sin strategi forlenger bare elendigheten, så spør deg selv hvordan du vil det neste halvåret skal se ut og handle deretter. Det er ikke hysteri. Om du ikke har helsefaglig bakgrunn kan det være lurest å følge våre folkevalgte for det er mye feilinformasjon ute å går. Man tester folk flere enn en gang og har ingen grunn til å tro at falske positive skal bli et stort problem (i allefall igjen og igjen). Jeg har dessverre helsefaglig bakgrunn...snufs...opp til deg det om du vil se videoen betyr bare at du ikke er åpen for nye vinklinger men stoler helt og fullt på høie og nakstad..hva om de har invistert store penger i aksjer i vaksine firmaet viser seg i ettertid som mange av regjeringen har i bomring selskapene i Norge..er det like greit da? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 21. november 2020 Forfatter #38 Del Skrevet 21. november 2020 4 minutter siden, RoNo skrev: Tja, Pfizer er de som har mest å tjene økonomis i denne pandemien, Nakstad og Høie har som jobb å styre Norge i stormen (med rådgivere og også anbefalinger fra WHO). Når man skal vurdere hva man tror på så kan det være greit å spørre hvem sier det og hvorfor. Nå har jeg faktisk ikke tenkt å bruke lørdagen på se YouTube videoer så kan ikke uttale meg om han sier noe fornuftig. Siden uværet herjer skal jeg heller bruke dagen til å bake med barna. Å bevisst gå mot myndighetene sin strategi forlenger bare elendigheten, så spør deg selv hvordan du vil det neste halvåret skal se ut og handle deretter. Det er ikke hysteri. Om du ikke har helsefaglig bakgrunn kan det være lurest å følge våre folkevalgte for det er mye feilinformasjon ute å går. Man tester folk flere enn en gang og har ingen grunn til å tro at falske positive skal bli et stort problem (i allefall igjen og igjen). må bare bemerke han jobber ikke i pfizer lengre men han har 40 års erfaring på dette her han var tidligere visepresident i pfizer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 21. november 2020 #39 Del Skrevet 21. november 2020 1 minutt siden, Bente1234 skrev: Jeg har dessverre helsefaglig bakgrunn...snufs...opp til deg det om du vil se videoen betyr bare at du ikke er åpen for nye vinklinger men stoler helt og fullt på høie og nakstad..hva om de har invistert store penger i aksjer i vaksine firmaet viser seg i ettertid som mange av regjeringen har i bomring selskapene i Norge..er det like greit da? Regjeringen har garantert eierandeler i de mest interessante legemiddel selskapene (statens pensjonsfond utland). Men de kommer ikke til å tjene nok på dette til at å ødelegge næringslivet i Norge er et bra alternativ. Det blir litt langt ute. Ja jeg stoler på at de etter beste evne gjør det de mener er best. Så langt ser det ut til at de har rett også. De tar heller ikke avgjørelse alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 21. november 2020 Forfatter #40 Del Skrevet 21. november 2020 På 20.11.2020 den 9.46, Fallabella skrev: FHI la jo ut informasjon i vinter om at folk ikke skulle bruke munnbind. Nå får vi bot på 2000kr for å ikke bruke det? Hvor dumme tror de folk er egentlig? dumme nok for alle følger det og ikke vil ha bot...selvsagt ekstra penger til statskassa det... vinn vinn for regjeringen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg