Gå til innhold

Er faktisk enig de må begynne å se på dataene vi har om snitte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/kino-konserter-og-teatresprer-ikke-smitte---men-stenges-likevel/3424047795.html?fbclid=IwAR0gxV9vHvpLhs-xR2Xp7Kx_o_rRwQfeEXNMdVk131tId2G3qJsqYYSALww

De bør konsentrere seg om de områdene det er størst smitte fare. Kjøpesenter og fester og religiøse møter. 1% kan spores til kultur areangement der smitte vern er enkelt å opprettholde. Neida stenger ned alt som kino og opera og andre kulturelle ting der folk ikke smitter fordi smittevern er godt tatt vare på.

Forbanna hysteri hele opplegget. Samfunnet er snart rasert til randen og folk er totalt hjernevaska og tenker ikke kritisk 1 meter. Godtar alt fra regjeringa. Må ikke glemme det er valg snart. Handlekraft sanker stemmer 😉

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke slik i hele landet. Her kan vi gå på kino, teater, konserter og mer. Det er grenser for hvor mange som kan være der, så det kan være vanskelig å få billetter. At de har ekstra tiltak i områder med høy smitte er jo logisk, og de har sagt hele tiden at det var planen. Det viktigste må være å få ned smitten slik vi kan leve så normalt som mulig, i hele landet. I Queensland Australia har de greid dette (og har harde tiltak mot import smitte) og slik har de det nå. https://www.dagbladet.no/sport/syke-scener---52-000-pa-kamp/73084160

Frister ikke dette mer enn hvordan vi har det nå? Jeg vil heller at de får ned smitten i områdene med mye før jul. Når juleferien kommer, reiser mange på juleferie til alle deler i landet. Det kan bli uhyggelig for mange som så langt har styrt unna, eller greide å slå ned i vår.

Skrevet

Latterlig om anekdoten om 90-åringen stemmer.

Symbol-politikk..

• Liker 2
Skrevet

Enig. Det mest provoserende er at de ikke har noe tall og vitenskapelige begrunnelser for det de driver med (se link under). Virker som de bare handler i frykt og på måfå. Jeg kunne godtatt mer om de la det frem med gode tallmaterialer og grunnlag. Men når grunnen deres er at Belgia sliter, da mister jeg respekten.

https://www.nettavisen.no/okonomi/topplege-med-klar-beskjed-til-nakstad--vi-ma-fa-tallene-dine/3424049037.html

De fleste jeg kjenner gruer seg til nye pressekonferanser. «Hva kommer nå?» har blitt det nye spørsmålet. Der er forferdelig å leve med den usikkerheten at man aldri vet hva sine egne myndigheter har funnet på nå. 

• Liker 13
Gjest Fallabella
Skrevet

Ved en pandemi og store tap av inntekter og sosial nød ville en regjering normalt jobbet hardt for å betrygge folk. Slik det er blir kun hersking og skremsel brukt. Hva skal folk med en ordning som betaler ut hjelp i januar når mange går konkurs til jul?

Skrevet
7 minutter siden, Fallabella skrev:

Ved en pandemi og store tap av inntekter og sosial nød ville en regjering normalt jobbet hardt for å betrygge folk. Slik det er blir kun hersking og skremsel brukt. Hva skal folk med en ordning som betaler ut hjelp i januar når mange går konkurs til jul?

Dette er jeg enig i. Myndighetene kommuniserer frykt istedet for å betrygge. De sier aldri noe om hvordan de ruster sykehusene feks. Det er bare stenging som gjelder. Og det kanskje mest alvorlige er at de har kommunisert det på en måte som gjør at mennesker føler skyld og skam om de smitter noen. Barn og unge er hysterisk redde for å bli smittet for da blir de syndebukker i klassen.

Som du sier: hva hjelper det med penger i januar når kassen er tom nå? Og hva hjelper det studenter som har mistet deltidsjobben at «de følger opp tett og ser på løsninger» (ref Dagsnytt 18 i går), når de ikke har en eneste hjelp å gi.

• Liker 13
Skrevet
1 time siden, RoNo skrev:

Det er ikke slik i hele landet. Her kan vi gå på kino, teater, konserter og mer. Det er grenser for hvor mange som kan være der, så det kan være vanskelig å få billetter. At de har ekstra tiltak i områder med høy smitte er jo logisk, og de har sagt hele tiden at det var planen. Det viktigste må være å få ned smitten slik vi kan leve så normalt som mulig, i hele landet. I Queensland Australia har de greid dette (og har harde tiltak mot import smitte) og slik har de det nå. https://www.dagbladet.no/sport/syke-scener---52-000-pa-kamp/73084160

Frister ikke dette mer enn hvordan vi har det nå? Jeg vil heller at de får ned smitten i områdene med mye før jul. Når juleferien kommer, reiser mange på juleferie til alle deler i landet. Det kan bli uhyggelig for mange som så langt har styrt unna, eller greide å slå ned i vår.

Nei her har de nettopp åpnet etter 14 dagers stenging men d gir usikkerhet.. er kino åpent nå eller ikke? Jeg var der for 2 mnd siden .. 6 personer i hele salen... fryktelig stor smittefare.. not ... tipper med de som skriker høyest om munnbind og pro nedstegning er folk i trygge jobber som ikke ser d å miste jobben, hus og hjem og dra på seg ekstra gjeld som noe problem. De har ikke følt d på kroppen.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Bente1234 skrev:

Nei her har de nettopp åpnet etter 14 dagers stenging men d gir usikkerhet.. er kino åpent nå eller ikke? Jeg var der for 2 mnd siden .. 6 personer i hele salen... fryktelig stor smittefare.. not ... tipper med de som skriker høyest om munnbind og pro nedstegning er folk i trygge jobber som ikke ser d å miste jobben, hus og hjem og dra på seg ekstra gjeld som noe problem. De har ikke følt d på kroppen.

Hva snakker du om? At ikke folk går på kino selv når den er åpen fordi de er redde for smitte viser jo at det ikke er tiltakene som feiler. Om man har opparbeidet seg rettigheter vil man ikke miste hus og hjem som hovedregel. Renten er historisk lav og søker man avdragsfrihet vil man redusere bokostnader betydelig. Folk vil miste jobbene om det er høy smitte i området, slik du selv belyser med eksempelet fra kino i ditt område. Her er enkelte arrangement utsolgt ut januar. Disse vil ikke miste jobben med det første, men hadde folk ikke turt å dra hadde saken vært en annen. De fleste vil ikke utsettes for unødvendig smitte og derfor unngå å oppsøke risikosituasjoner. Er det mye smitte, vil dette bety at mange bedrifter vil få redusert kundemasse og kanskje gå konkurs. Er det liten smitte vil folk leve som normalt, og derfor ha større sjanse for å overleve. Det er smitten, ikke bare tiltakene som styrer folk sine valg.

Skrevet

Hva med de som jobber på provisjon? Hvilke rettigheter har de? 

• Liker 1
Skrevet

Hører stadig om voksne menn i min bransje  ikke vet om de har tak over hodet til familien sin om noen mnd’er. Jeg er heldig jeg har bare meg selv men har forferdelig vondt av de som sliter for å få endene til å møtes. Er ikke så enkelt som du tror alt. Hva slags jobb har du? Trygt og godt sikkert. 

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, Bente1234 skrev:

Hører stadig om voksne menn i min bransje  ikke vet om de har tak over hodet til familien sin om noen mnd’er. Jeg er heldig jeg har bare meg selv men har forferdelig vondt av de som sliter for å få endene til å møtes. Er ikke så enkelt som du tror alt. Hva slags jobb har du? Trygt og godt sikkert. 

Selvstendig næringsdrivende selv, lav lønn men fleksibelt. Mannen min har fått redusert arbeidstid og derfor gått ned i lønn, men ser ut til at han skal arbeide hos sin gamle arbeidsgiver når han har anledning. Vi har satt tæring etter næring.

Hvilke bransje er du i? 

Skrevet
1 time siden, Ukjent. skrev:

Enig. Det mest provoserende er at de ikke har noe tall og vitenskapelige begrunnelser for det de driver med (se link under). Virker som de bare handler i frykt og på måfå. Jeg kunne godtatt mer om de la det frem med gode tallmaterialer og grunnlag. Men når grunnen deres er at Belgia sliter, da mister jeg respekten.

https://www.nettavisen.no/okonomi/topplege-med-klar-beskjed-til-nakstad--vi-ma-fa-tallene-dine/3424049037.html

De fleste jeg kjenner gruer seg til nye pressekonferanser. «Hva kommer nå?» har blitt det nye spørsmålet. Der er forferdelig å leve med den usikkerheten at man aldri vet hva sine egne myndigheter har funnet på nå. 

Jeg synes det er helt tullete at vi har tiltakene i det jevne samfunnet, basert på et reproduksjon-smittetall som kun er et gjennomsnitt av hva alle smittede i Norge smitter neste ledd. 

FHI og politikerne har ikke gått ut med info om hva R-tallet er i det jevne samfunnet. Kanskje er det kun 0,2. 

Dersom så få smittes med vanlig norsk atferd ute i det jevne norske samfunnet (nærhet, renhold og overhold av anbefalinger) så er det ikke grunnlag til å ha endel av tiltakene som påvirker økonomi og helse negativt. 

• Liker 4
Gjest Fallabella
Skrevet
1 time siden, Bente1234 skrev:

Hva med de som jobber på provisjon? Hvilke rettigheter har de? 

Du har forstått. Det blir ikke tatt hensyn til folk. Liv og helse er ikke noe regjeringen er opptatt av. Mange «små konkurser nå gir de rike muligheten til å kjøpe opp og overta mye. Forskjellen på folk vil øke. De rike blir sterkere mens vanlig arbeidsfolk mister livsgrunnlaget sitt.

Meld deg inn i gruppen på face som vil stoppe nedstengningen av landet. Dette kan vi ikke la fortsette. Folk må ha lønn, barn må ha kontakt med andre mennesker og de gamle må slippe å være helt utmattet av frykt.

Stop lockdown heter gruppa hvis du skulle være interessert. 

Skrevet

Mener dere at myndighetene burde gått ut med hva smittetallet R er i det jevne norske samfunnet? 

Eller blr dette skjules, slik at vi kun får R-smittetallet som kun er gjennomsnittet for smitteoverføring i alle miljøene i hele Norge? 

• Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet
32 minutter siden, Ann Mo skrev:

Jeg synes det er helt tullete at vi har tiltakene i det jevne samfunnet, basert på et reproduksjon-smittetall som kun er et gjennomsnitt av hva alle smittede i Norge smitter neste ledd. 

FHI og politikerne har ikke gått ut med info om hva R-tallet er i det jevne samfunnet. Kanskje er det kun 0,2. 

Dersom så få smittes med vanlig norsk atferd ute i det jevne norske samfunnet (nærhet, renhold og overhold av anbefalinger) så er det ikke grunnlag til å ha endel av tiltakene som påvirker økonomi og helse negativt. 

FHI la jo ut informasjon i vinter om at folk ikke skulle bruke munnbind. Nå får vi bot på 2000kr for å ikke bruke det? 
Hvor dumme tror de folk er egentlig?

Skrevet
5 timer siden, Fallabella skrev:

Du har forstått. Det blir ikke tatt hensyn til folk. Liv og helse er ikke noe regjeringen er opptatt av. Mange «små konkurser nå gir de rike muligheten til å kjøpe opp og overta mye. Forskjellen på folk vil øke. De rike blir sterkere mens vanlig arbeidsfolk mister livsgrunnlaget sitt.

Meld deg inn i gruppen på face som vil stoppe nedstengningen av landet. Dette kan vi ikke la fortsette. Folk må ha lønn, barn må ha kontakt med andre mennesker og de gamle må slippe å være helt utmattet av frykt.

Stop lockdown heter gruppa hvis du skulle være interessert. 

Hva heter den?? 

Skrevet
5 timer siden, Fallabella skrev:

FHI la jo ut informasjon i vinter om at folk ikke skulle bruke munnbind. Nå får vi bot på 2000kr for å ikke bruke det? 
Hvor dumme tror de folk er egentlig?

Akkurat dette har jeg reagert på og jeg jobbet i mars i apotek og det kom det uttrykkelig at munnbind vil virke mot sin hensikt fort  og vi er kanskje der nå at munnbind holder smitten høyt oppe slik at regjeringen har begrunnelse for nedstengningen 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror de fleste holder seg mye hjemme ikke fordi de er så redde for selve viruset, men hvis de blir forkjølet eller faktisk får besøk av dette viruset så blir det test, tester man positivt så betyr det karantene, andre må i karantene, firmaer må stenge, man kan ikke treffe andre på en god stund. Det blir så mange regler og tiltak og isolering at det er det man frykter mer. Politikere har fått det de ønsker. Befolkning som frykter «straff» fordi de har vært så uheldige å bli syk.

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, mima skrev:

Jeg tror de fleste holder seg mye hjemme ikke fordi de er så redde for selve viruset, men hvis de blir forkjølet eller faktisk får besøk av dette viruset så blir det test, tester man positivt så betyr det karantene, andre må i karantene, firmaer må stenge, man kan ikke treffe andre på en god stund. Det blir så mange regler og tiltak og isolering at det er det man frykter mer. Politikere har fått det de ønsker. Befolkning som frykter «straff» fordi de har vært så uheldige å bli syk.

Jeg er mer bekymret for å smitte noen som blir alvorlig syke eller dør. 

Skrevet
1 minutt siden, RoNo skrev:

Jeg er mer bekymret for å smitte noen som blir alvorlig syke eller dør. 

Ja, selvsagt. Men det kan man til en viss grad styre ved å unngå så mye kontakt med de man vet er i risikogruppene i det minste. Ellers er det Mima skriver nok ikke så langt unna sannheten for en del. Det er ikke alle som har trygge jobber og en garantert inntekt, og der det å ikke kunne gå på jobb på en liten stund vil være fullstendig katastrofe. Da blir det også sånn at det sitter langt inne å teste seg og risikere at man blir satt i karantene eller isolasjon. 

• Liker 2
  • Opprett ny...