AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Hei. Ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon, må den være minst 6 mnd? Arbeidsgiver hevder det, men jeg ser ikke at det fremgår av arbeidsmiljøloven. Er det noen som har erfaring? Anonymkode: a729c...c1c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 Nei, det er bare tull. Jeg har hatt i hhv fire og to mnd med mine to. Anonymkode: ba1c0...042 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon, må den være minst 6 mnd? Arbeidsgiver hevder det, men jeg ser ikke at det fremgår av arbeidsmiljøloven. Er det noen som har erfaring? Anonymkode: a729c...c1c Hadde kun 6 uker jeg. Anonymkode: e0fbc...90a
Rosa Sitron Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 Kan være 1 dag om du trenger det. Mulig arbeidsplassen din har egne regler, men da må leder vise til disse. Og ser ikke for meg at det er lov med en slik regel. 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #6 Skrevet 20. november 2020 Det er enklere å få tak i vikar i seks måneder enn i seks uker, så det kan være at arbeidsgiver har egne retningslinjer. Det vil tillitsvalgte vite. Anonymkode: c2aef...1b7 2
Maleficenta Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon, må den være minst 6 mnd? Arbeidsgiver hevder det, men jeg ser ikke at det fremgår av arbeidsmiljøloven. Er det noen som har erfaring? Anonymkode: a729c...c1c Nei?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #8 Skrevet 20. november 2020 Hvis bedriften har egne regler på dette skal det fremgå i bedriftens personalhåndbok. Denne skal være lett tilgjengelig for alle, og hvis du aldri har fått den presentert er det negativt for bedriften. Jeg har derfor automatisk signering på dette på intranettet. Da slipper vi å havne i situasjoner der arbeidstaker er usikker - og vi kan dokumentere at de har bekreftet at den er lest. Det er ikke noen lovgitte krav om lengde på ulønnet permisjon Anonymkode: 23431...f29 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #9 Skrevet 20. november 2020 Jeg hadde kun 1 mnd ulønnet permisjon. Jeg fikk det også innvilget, selv om jeg ikke gikk direkte fra lønnet permisjon til ulønnet. Dvs at jeg var tilbake på jobb og jobbet litt. Anonymkode: 5ebe7...f06
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #10 Skrevet 20. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er enklere å få tak i vikar i seks måneder enn i seks uker, så det kan være at arbeidsgiver har egne retningslinjer. Det vil tillitsvalgte vite. Anonymkode: c2aef...1b7 Men vikaren har vel vært der i månedene før i mors betalte permisjon? Alle tre gangene jeg har hatt permisjon har jeg hatt 4 mnd ulønnet rett etterpå slik at jeg var borte 1 år tilsammen. Vikarene har da fått forlenget vikariatet. Anonymkode: 4cb25...3db 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #11 Skrevet 20. november 2020 Nei, det er ingen slik regel. Arbeidsgiver har heller ikke anledning til å innføre regler som er til mer ulempe for arbeidstaker enn loven tilsier. Anonymkode: 28ea4...55f 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #12 Skrevet 20. november 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon, må den være minst 6 mnd? Arbeidsgiver hevder det, men jeg ser ikke at det fremgår av arbeidsmiljøloven. Er det noen som har erfaring? Anonymkode: a729c...c1c Hvor er dette? I staten? Jeg mener også at min arbeidsgiver i staten hadde denne bestemmelsen. Jeg slapp å ta perm i hele seks mnd da, men det virket som jeg kunne blitt bedt om det. Husker ikke hvordan det var hjemlet. Det er noen år siden nå. Anonymkode: 0268a...c18
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #13 Skrevet 20. november 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ingen slik regel. Arbeidsgiver har heller ikke anledning til å innføre regler som er til mer ulempe for arbeidstaker enn loven tilsier. Anonymkode: 28ea4...55f Eh, jo - når det er snakk om et gode som tilbys feks småbarnsforeldre, så kan det godt hende at tidsperioden er regulert. Selvfølgelig har ingen krav på å ta perm når som helst, så lenge som helst og for hvilken som helst grunn. Anonymkode: 0268a...c18
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 Jeg hadde i 3 uker.... Anonymkode: f0c12...517
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #15 Skrevet 20. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Eh, jo - når det er snakk om et gode som tilbys feks småbarnsforeldre, så kan det godt hende at tidsperioden er regulert. Selvfølgelig har ingen krav på å ta perm når som helst, så lenge som helst og for hvilken som helst grunn. Anonymkode: 0268a...c18 Ehh, du tar feil. Det står klart i arbeidsmiljøloven at du har KRAV på tilsammen ett helt år ulønnet foreldrepermisjon rett etter foreldrepermisjonen. Det er både tidsregulert med høyst ett år. Det er derimot ikke en plikt for arbeidstaker å ta så lang ulønnet foreldrepermisjon. Lengden bestemmer arbeidstaker helt selv. § 12-5.Foreldrepermisjon "(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her." Anonymkode: 94567...ef8 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #16 Skrevet 20. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ehh, du tar feil. Det står klart i arbeidsmiljøloven at du har KRAV på tilsammen ett helt år ulønnet foreldrepermisjon rett etter foreldrepermisjonen. Det er både tidsregulert med høyst ett år. Det er derimot ikke en plikt for arbeidstaker å ta så lang ulønnet foreldrepermisjon. Lengden bestemmer arbeidstaker helt selv. § 12-5.Foreldrepermisjon "(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her." Anonymkode: 94567...ef8 Og hvor har TS sagt at det er snakk om rett etter fødselsperm?? Anonymkode: 0268a...c18
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #17 Skrevet 20. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og hvor har TS sagt at det er snakk om rett etter fødselsperm?? Anonymkode: 0268a...c18 Utdyper meg selv: Mor kan ta ut ulønnet perm kortere enn seks mnd rett etter egen fødselsperm, men hun kan ikke feks først komme tilbake til jobb, og så har far perm i fire mnd og så har mor perm i tre nye mnd. Anonymkode: 0268a...c18
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #18 Skrevet 20. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Og hvor har TS sagt at det er snakk om rett etter fødselsperm?? Anonymkode: 0268a...c18 TS har sagt det i hovedinnlegget sitt 🤦♀️ 😅 Anonymkode: 94567...ef8 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #19 Skrevet 20. november 2020 Nei, du kan selv velge hvor lenge den er innenfor 1 år rett etter lønnet permisjon. Jeg har 10 uker ulønnet. Anonymkode: 624d5...3ed
Gjest Albbas Skrevet 20. november 2020 #20 Skrevet 20. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker said: Og hvor har TS sagt at det er snakk om rett etter fødselsperm?? Anonymkode: 0268a...c18 Første setning...? Nei ts, det kan de ikke kreve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå