Gå til innhold

Kortere permisjon pga. baby kom før termin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte for noen uker siden, og baby kom 15 dager før termin. I går fikk jeg melding av sjefen om at permisjonen min derfor blir 15 dager kortere. De tre første ukene var forbeholdt mor sa han, og den ordentlige permisjonen startet i det babyen var født.

Syntes dette er litt urettferdig. Er jo ikke min feil at baby kom før. I tillegg jobbet jeg 100% frem til fødsel og "holdt ut" den siste måneden fordi jeg så frem til permisjonen. Jobber på sykehjem i kommunen.

Hva tenker dere om dette? Skjønner at det er lovverket, men er jo noe urettferdig? På samme måte synes jeg at de som føder over tiden burde få lengre permisjon, altså om de føder 2 uker over tiden mister de jo 2 uker med baby i forhold til de som føder på termin. Hvorfor skal man "straffes" om man ikke føder akkurat på termin?

Anonymkode: 96ce3...300

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rart ut. En baby født i uke 32 feks er ikke like gammel som en baby født til termin. Da er det veldig rart at baby født i uke 32 straffes for dette.

Anonymkode: c8ed9...2ca

• Liker 1
Skrevet

Men den blir jo ikke kortere siden baby kom 15 dager før termin? De tre ukene er forbeholdt før fødsel, så da skal man jo ta de ut tre uker før termindato. :) Jeg fødte fire uker før og fikk heller ikke de tre ukene. Du får jo de samme ukene som du skal ha etter baby er født? Skjønte kanskje ikke helt?

• Liker 5
Skrevet

Du får like lang tid med barnet, men du får altså ikke de tre første ukene før termin. 

• Liker 21
Skrevet

Du fødet til termin, den kom ikke før. Å si at de 3 ukene er forbeholdt mor blir litt feil, og fører til misforståelser. Det er da du går ut i termin, altså ungen kan komme når som helst. Om du ville hatt lengre tid alene føre, må man sørge for å ta ferie, ulønnet permisjon eller sykemelding. Og selve permisjonen starter ved fødsel eller termindato. 

Anonymkode: c9ed9...980

• Liker 12
Skrevet

Samme skjedde med meg da baby kom 17 dager før. Men jeg tenker ikke så mye på det egentlig. De tre ukene mor har før fødsel er jo nettopp fordi fødselen kan starte når som helst. Synes mer synd på de som går langt over termin og får kortere permisjon med barnet sitt. 

Jeg var så lei av å gå gravid på slutten at de 17 ekstra dagene før fødsel bare ville vært miserable uansett :P 

Anonymkode: 9f3a5...e17

• Liker 10
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut. En baby født i uke 32 feks er ikke like gammel som en baby født til termin. Da er det veldig rart at baby født i uke 32 straffes for dette.

Anonymkode: c8ed9...2ca

Det er andre regler for de babyene som er premature. :) 15 dager før termin regnes ikke som prematurt.

Anonymkode: 9f3a5...e17

• Liker 20
Skrevet

Ja, det er dette som er regelen. Ble selv trukket én uke da baby kom en uke før termindato.

Anonymkode: e87c1...4e8

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke helt problemet. Du har kun mistet de ukene før termindato. Permisjonen med baby er like lang.

Jeg har selv født to uker før termin med andre barnet, og fikk da ikke like mange uker på sofaen. Det er ekstremt slitsomt å være høygravid og sånn sett en fordel å slippe de siste to ukene som gravid. 

Anonymkode: 08791...b2c

• Liker 17
Skrevet

Jeg fødte to uker etter termin og mistet to uker av permisjonen sammen med baby. Men skjønner det var surt å miste de ukene du gjorde og 

Skrevet

Permisjonen er 3 uker før termin (forbeholdt mor), og 46/56 uker etter termin. Så man mister ikke noe tid med babyen. 

Jeg fødte 16 dager før termin, og syntes det var dritsurt å gå glipp av de to ukene med alene-tid før babyen kom. Men jeg fikk jo ikke noe mindre tid med babyen min enn de som føder til/etter termin. Det er bare min egen tid til avslapping det gikk ut over at jeg fødte tidlig - og det hadde jo ikke blitt noe mer av det uansett når babyen var født. 

Anonymkode: 23412...b48

• Liker 1
Skrevet

I Norge er vi så heldige å få utrolig lang permisjpn, både til mor og far.

»Å bli straffet» synes jeg blir helt feil holdning.

Regelverket er slik, gratulerer med baby. Slutt og klag. 

Anonymkode: 483a6...a14

• Liker 22
Skrevet

For å snu litt på perspektivet litt: Det er når du føder ETTER termindatoen at man kan begynne å snakke om «urettferdig». For da får du faktisk kortere tid sammen med babyen, fordi permisjonen uansett starter på termindatoen. Føder du før termindatoen mister du bare de tre ukene før fødsel. Vi er vel alle enige om at ukene etter er hakket mer verdifull. 😜 

Sitat

Anonymkode: 1e218...81c

• Liker 27
Skrevet

Du får ta ut to uker ulønnet permisjon før far begynner sin permisjon så vil du være hjemme like lenge som du først planlagte😊

Anonymkode: 7c90d...322

• Liker 5
Skrevet

Man får tre uker permisjon før fødsel FORDI baby kan komme når som helst da. Synes du virker veldig bortskjemt. Du får mer tid sammen med baby enn de som går over termindato. Makan til hva man skal være misfornøyd med, i et såpass godt system.

Anonymkode: 6c59d...a1a

• Liker 8
Skrevet

Det er vel dette som kalles i-landsproblem. Norge har en av de beste permisjonsordningene i verden, i mange andre (vestlige) land må du jobbe helt frem til fødselen starter. Og du må tilbake i jobb MYE før etter fødsel. 

Anonymkode: a3e8b...1bf

• Liker 4
Skrevet

Urettferdig? Det må du i så fall ta opp med babyen som kom før termindato. Reglene er like for alle. Du kommer tidligere tilbake på jobb, ja, men du har like mye tid med babyen som om den hadde kommet før termindato. Da er det "verre" å gå over termindato.

Anonymkode: a0d23...7a7

• Liker 2
Skrevet

Det er helt riktig. Jeg føde på dagen 3 uker før termin, og den dagen jeg skulle siste dag på jobb før permisjon. Jeg "mistet" derfor de 3 ukene av permisjonen, som skjer før fødselen. Jeg følte det var urettferdig ja, men mest på slutten av persmisjonen min, da en baby født 3 uker for tidlig, er fortsatt 3 uker bak babyer født på termin også 8 måneder senere. Tok en måned ubetalt ferie på slutten av permisjonen.  

Anonymkode: 8936b...9a1

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

For å snu litt på perspektivet litt: Det er når du føder ETTER termindatoen at man kan begynne å snakke om «urettferdig». For da får du faktisk kortere tid sammen med babyen, fordi permisjonen uansett starter på termindatoen. Føder du før termindatoen mister du bare de tre ukene før fødsel. Vi er vel alle enige om at ukene etter er hakket mer verdifull. 😜 

Anonymkode: 1e218...81c

tror jeg forklarte over her, hvorfor er det problem også for de som føder før. Barnet utvikler seg i omtrent samme tempo første året, både inne og utenfor magen. Babyer født 3 uker før termin er mentalt og fysisk 3 uker yngre enn babyer født på termin hele første leveåret. De selv få ukene har faktisk en del å si i fht amming, søvn, osv. Nettopp fordi ting skjer så fort første året. 7 mnd gammel baby kan være absolutt ikke klar til å skilles fra mamma i bare noen få timer, mens 8 mnd gammel baby takler det greit.

Anonymkode: 8936b...9a1

• Liker 1
Skrevet

Som noe andre skrev. Skal vi snakke om urettferdighet, må det være de som føder på overtid det blir urettferdig for. De mister tid med barnet.
Permisjonen før termin er antakelig basert på flere forhold. Kvinnen trenger hvile, og vil ofte også bli sykmeldt den siste tiden. I tillegg er det forutsigbart for arbeidsgiver å ha en fast dato å forholde seg til.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...