Gå til innhold

Falsk positiv graviditetstest, negativ hcg blodprøve

Michelle00

Anbefalte innlegg

Hei 😊 Jeg har i over et år forsøkt å bli gravid. Da testen endelig viste et positivt resultat ble jeg utrolig glad. Jeg tok en test til for å bekrefte og denne var enda sterkere enn den forrige. Gleden varte dessverre ikke lenge da jeg begynte å blø noen timer senere. Dette var på den fredag. Mandag dro jeg til legen og der viste blodprøven at jeg ikke var/hadde vært gravid da hcg var negativ. Fikk også hastetime hos gynekolog hvor jeg fortalte at jeg hadde hatt positive tester, men at blodprøven var negativ. Han mente at det var en spontanabort.

Vi fortsatte å prøve og enda en gang viste testen positivt resultat. Denne gangen venta vi med å juble, men jeg tok 5 tester fra 2 forskjellige merker over to dager (torsdag og fredag) og alle var (svakt) positive. Det var fortsatt noen dager til ikm, så vi skulle se litt an. Dagene gikk og mensen kom aldri, jeg tok derfor en til test på mandag. Valgte da clearblue test og denne viste en fin strek. Igjen begynte jeg å blø en knapp time senere og begynte å få smerter. Jeg pleier vanligvis å ha sterke mensensmerter og kjente at det begynte å ta seg opp. Jeg kom hjem og tok smertestillende for så å legge meg, men fikk ikke sove ordentlig og gikk dermed en tur på do. Så fort jeg satt meg fikk jeg så ekstreme smerter at det endte med at jeg ble hentet av ambulansen og fikk morfin og Paracet intravenøst. De tok en del prøver, blant annet blodprøve for å sjekke hcg og ultralyd. Hcg var da på under 3 og ultralyden viste heller ingen graviditet. Gynekologen var fast bestemt på at testene var falskt positive og at dette var noe som kunne skje. Jeg ble da sendt hjem uten noe svar på hva som hadde skjedd, hvorfor jeg får falske positive tester og hvorfor jeg fikk disse ekstreme smertene.

Dagen etter dro jeg til gynekologen, hun mente at man må stole på blodprøven og at testene da var falskt positive. Fikk ikke noe mer hjelp av henne. Dro derfor til privat gynekolog dagen etter dette igjen og fikk akkurat samme svar der. Jeg trodde ikke at det skulle være mulig å få falsk positiv test og ihvertfall ikke så mange som jeg fikk, over flere dager og i sykluser med flere måneders mellomrom. Med tanke på at jeg kun med noen timers mellomrom fikk en positiv clearblue test og en negativ blodprøve, så er det da veldig klart at disse testene har vist falsk positivt resultat og at jeg da aldri har vært gravid. Føler at ingen tar dette seriøst og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre eller hvorfor dette skjer.
Er det noen her som har opplevd noe liknende eller har noen anelse om hva som kan være grunnen til at jeg får falske positive tester?

Endret av Michelle00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, klem til deg ❤️ For en vanskelig opplevelse.

Jeg kan lite om dette, men har lest at dersom man får en spontanabort, tar det en stund før hcg-nivået går ned. Altså, noen dager. Så om en test får positivt utslag den ene dagen, kan nivået ha rukket å gå langt nok ned til at det ikke synes på en blodprøve. 

Håper du er ved godt mot og får bedre oppfølgning neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det hørtes ut som en vond opplevelse. jeg er lei for at du har gått igjennom det. ❤️

Kan du ha brukt ovitrelle eller noen liknende preparater som faktisk inneholder HCG? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Chicchi skrev:

Uff, klem til deg ❤️ For en vanskelig opplevelse.

Jeg kan lite om dette, men har lest at dersom man får en spontanabort, tar det en stund før hcg-nivået går ned. Altså, noen dager. Så om en test får positivt utslag den ene dagen, kan nivået ha rukket å gå langt nok ned til at det ikke synes på en blodprøve. 

Håper du er ved godt mot og får bedre oppfølgning neste gang

Ja, dette har ikke vært noe hyggelig å oppleve😞

Med tanke på at jeg tok blodprøve som var negativ noen timer etter positiv test så er det lite sannsynlig at det var spontanabort.. Har både lest på nettet og fått høre fra eksperter på området at det kan skyldes en liten UVI blant annet, eller feks blod og proteiner i urinen, men alle prøver er fine og da står jeg igjen uten noen svar..

Takk ❤️ Føler dessverre at mye av grunnen til at jeg ikke blir tatt seriøst og får dårlig oppfølging er pga min unge alder. Til og med hos privat gynekolog så har dette vært det største temaet, ikke alle plagene jeg har, opplevelsene jeg har hatt og infertiliteten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, miamia23 skrev:

Uff, det hørtes ut som en vond opplevelse. jeg er lei for at du har gått igjennom det. ❤️

Kan du ha brukt ovitrelle eller noen liknende preparater som faktisk inneholder HCG? 

❤️

Har ikke gått på noen reseptbelagte midler, så er ikke derfor heller.. Kan rett og slett ikke forstå hva som kan være grunnen til positiv test og negativ blodprøve med tanke på at alt av prøver har vært fine ellers.. Forstår heller ikke hvorfor jeg fikk så ekstreme smerter helt plutselig uten noen spesiell grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hcg går vel ut av blodet før det går ut av urinen? Altså, det skilles ut fra blodet til urinen, så om hcg stiger vil nivået på blodprøve være høyere enn på urinprøve. Og om hcg synker blir det motsatt. Så jeg vil tro du opplevde en veldig tidlig spontanabort.

Anonymkode: aeb5f...182

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke falske positive tester flere tester på rad, og attpåtil to ganger. Du har hatt hcg i urinen som har gitt utslag på hjemmetestene dine, altså har du vært gravid da du fikk positiv test. Så har du mistet like etterpå. Hcg i blodet forsvinner raskere enn i urin, så legen har derfor ikke fått utslag på blodprøver av deg. 
Du har hatt to kjemiske graviditeter etter hverandre, altså en veldig tidlig spontan abort. 

Anonymkode: b8e3b...c45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt kjemiske graviditeter, egget har streifet livmoren men ikke satt seg skikkelig. Jeg hadde positiv test 2 dager (både pinne og digital) før IKM, på IKM begynte jeg å spotte og testen var negativ samme dag. Blødningene startet skikkelig dagen etter ca, og jeg fikk smerter så fort blødningene tiltok. Jeg hadde ikke voldsomme smerter, men mer enn mensen. 

Jeg spotter alltid i flere dager før IKM og mensen tiltar skikkelig, dette gjorde jeg ikke den gangen - før IKM og negativ test. HCG var altså veldig kjapt ute av kroppen min, mest sannsynlig var det bare akkurat nok i kroppen til å bekrefte med positive tester. Litt rart at ingen av legene dine kunne gi deg såpass informasjon. Det tar ikke alltid dagevis før HCG forlater kroppen. 

Anonymkode: 79d4e...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har hatt kjemiske graviditeter, egget har streifet livmoren men ikke satt seg skikkelig. Jeg hadde positiv test 2 dager (både pinne og digital) før IKM, på IKM begynte jeg å spotte og testen var negativ samme dag. Blødningene startet skikkelig dagen etter ca, og jeg fikk smerter så fort blødningene tiltok. Jeg hadde ikke voldsomme smerter, men mer enn mensen. 

Jeg spotter alltid i flere dager før IKM og mensen tiltar skikkelig, dette gjorde jeg ikke den gangen - før IKM og negativ test. HCG var altså veldig kjapt ute av kroppen min, mest sannsynlig var det bare akkurat nok i kroppen til å bekrefte med positive tester. Litt rart at ingen av legene dine kunne gi deg såpass informasjon. Det tar ikke alltid dagevis før HCG forlater kroppen. 

Egget har streifet livmoren. Hvor tar dere slikt tull fra? Har lest flere skrive lignende her inne. For at kroppen skal begynne å produsere hcg, så må egget ha festet seg. Det kan ikke bare "streife forbi". Men klart det kan glippe like etterpå og dermed går graviditeten til grunne. 

Anonymkode: 478fc...b2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker det som kjemiske graviditeter. 

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Egget har streifet livmoren. Hvor tar dere slikt tull fra? Har lest flere skrive lignende her inne. For at kroppen skal begynne å produsere hcg, så må egget ha festet seg. Det kan ikke bare "streife forbi". Men klart det kan glippe like etterpå og dermed går graviditeten til grunne. 

Det «tullet» har eg og lest. Husker ikkje om det var babyplan.no eller Wikipedia. Ikkje sikkert at original kjelda er god heller.

Tolker det som to kjemiske graviditeter.

Anonymkode: c1f3d...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tolker det som kjemiske graviditeter. 

Det «tullet» har eg og lest. Husker ikkje om det var babyplan.no eller Wikipedia. Ikkje sikkert at original kjelda er god heller.

Tolker det som to kjemiske graviditeter.

Da synes jeg du skal komme med kilder. For eneste stedet jeg har lest dette, er her inne på forumet. Det florerer med feilinformasjon. Les dere opp på kroppen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jammen kjære vene, det menes da vel ikke 100% bokstavelig. Ja, det har festet seg, for så å ikke sitte. Ærlig talt, hva er vitsen med å spre ufinheter? Poenget er at egget har blitt befruktet, men svangerskapet endte like fort som det startet, varte akkurat lenge nok til å produsere HCG. 

Ta deg en jævla bolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jammen kjære vene, det menes da vel ikke 100% bokstavelig. Ja, det har festet seg, for så å ikke sitte. Ærlig talt, hva er vitsen med å spre ufinheter? Poenget er at egget har blitt befruktet, men svangerskapet endte like fort som det startet, varte akkurat lenge nok til å produsere HCG. 

Ta deg en jævla bolle. 

Tydeligvis mange som tar det 100 % bokstavelig. Hvorfor ikke holde seg til fakta og ikke slike idiotiske utsagn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemisk graviditet, eller tidlig SA, alt etter hvordan man definerer det. 

Jeg har opplevd dette ofte. Ble utredet over flere år, og har vært gjennom mange prøverørsforsøk. Viste seg til slutt at vi er bærer av en genfeil som ikke er forenelig med liv, så kroppen "rydder opp" få dager etter befruktning.

På det meste går det 4-5 dager etter forventet mens, da er blødningene kraftigere og smertene større. Men som oftest kommer mens tilnærmet som normalt. 

Problemet med moderne tester er at de slår ut alt for tidlig, allerede fra hcg nivåer på 12-20. Tidligere slo testene først ut på 50-80. Det er ikke heldig når du kombinerer det med tidlig testing, og hele 50% av svangerskap går til grunne rett etter at egget har festet seg. 

Anonymkode: eca62...721

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2020 den 17.49):

Hcg går vel ut av blodet før det går ut av urinen? Altså, det skilles ut fra blodet til urinen, så om hcg stiger vil nivået på blodprøve være høyere enn på urinprøve. Og om hcg synker blir det motsatt. Så jeg vil tro du opplevde en veldig tidlig spontanabort.

Anonymkode: aeb5f...182

Det var jeg ikke klar over. Merkelig at ingen av legene jeg har vært hos har fortalt meg om dette..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 13.38):

Du får ikke falske positive tester flere tester på rad, og attpåtil to ganger. Du har hatt hcg i urinen som har gitt utslag på hjemmetestene dine, altså har du vært gravid da du fikk positiv test. Så har du mistet like etterpå. Hcg i blodet forsvinner raskere enn i urin, så legen har derfor ikke fått utslag på blodprøver av deg. 
Du har hatt to kjemiske graviditeter etter hverandre, altså en veldig tidlig spontan abort. 

Anonymkode: b8e3b...c45

Selvom det sjeldent skjer, så er det fullt mulig å få falske positive tester. Jeg har aldri sagt at jeg ikke har hatt hcg i urinen, spørsmålet var jo hvorfor man ikke kunne se noe på hverken blodprøve eller ultralyd de gangene jeg hadde positive tester. Jeg har vært i kontakt med fertil.no da det var blant annet der jeg kjøpte tester og de svarte at de har opplevd falske positive tester flere ganger. De sa at det kan skyldes en liten uvi blant annet. Har også lest at man kan få falsk positiv test ved blod eller protein i urinen.

Jeg benekter ikke at jeg har hatt to kjemiske/spontanaborter,det er jo det jeg selv har tenkt, men synes det er veldig merkelig at ikke noen av de 5 gynekologene, fastlegen eller annet helsepersonell har informert om at hcg i blodet forsvinner raskere enn i urinen og at det er derfor jeg har fått positiv urintest samtidig med negativ blodprøve.

Kunne du kanskje lagt ved noen linker som bekrefter det du og andre her sier? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 16.48):

Så utrolig kjedelig..

det er det jeg ikke forstår heller, hvorfor ingen av de mange legene har gitt meg informasjon om dette. Her har alle sagt at testene har vært falsk positive og at jeg aldri har vært gravid.. Men da ser det jo ut til at det faktisk ikke stemmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjemisk graviditet, eller tidlig SA, alt etter hvordan man definerer det. 

Jeg har opplevd dette ofte. Ble utredet over flere år, og har vært gjennom mange prøverørsforsøk. Viste seg til slutt at vi er bærer av en genfeil som ikke er forenelig med liv, så kroppen "rydder opp" få dager etter befruktning.

På det meste går det 4-5 dager etter forventet mens, da er blødningene kraftigere og smertene større. Men som oftest kommer mens tilnærmet som normalt. 

Problemet med moderne tester er at de slår ut alt for tidlig, allerede fra hcg nivåer på 12-20. Tidligere slo testene først ut på 50-80. Det er ikke heldig når du kombinerer det med tidlig testing, og hele 50% av svangerskap går til grunne rett etter at egget har festet seg. 

Anonymkode: eca62...721

Så utrolig trist å høre 😞 Vet du hva det genet heter og hvor vanlig det evt er? Blir jo litt bekymret😅 For alt jeg vet har jo dette skjedd meg flere ganger enn jeg selv vet, da jeg ikke har testet hver gang, men hatt forsinket mens ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Da synes jeg du skal komme med kilder. For eneste stedet jeg har lest dette, er her inne på forumet. Det florerer med feilinformasjon. Les dere opp på kroppen! 

Spiller det noen rolle når poenget uansett er det samme? Kva er greia med forventningar om heilt korrekt semantikk konstant? Som du sa detta er eit forum og det er vi også klar over. Eg kjenner ingen som tror på alt som står på kvinneguiden. Det er ikkje ulovlig å væra høflig liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...