Gå til innhold

Noen som vet navn og oppskrift på denne kaken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk smake denne kaken i en konfirmasjon for noen år siden, og ingen andre utenom meg husker hvilken kake jeg mener. Det var sukkerbunn, krem og masse krokan (nøtter og brunt sukker) oppå og inni kaken. Den smakte himmelsk! Noen som har en anelse? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være en karamellkake? En venninne av mamma pleier å lage sånn. Har dessverre ikke oppskrift....

Skrevet

Den virket så kjent - men jeg kan ikke huske når eller om jeg har spist den. Uansett så googlet jeg litt på smørkrem+krokan og fikk egentlig bare opp denne:

Kong Haakons Hankøkake

4 egg

4 dl sukker

2 ss varmt vann

2 dl hvetemel

2 dl potetmel

1 ts bakepulver

Smørkrem:

250 g smør

125 g melis

1 eggeplomme

1 ss hvetemel

2 1/2 dl melk

Forvarm stekeovnen til 180 C. Smør og strø en 22 cm springform.

Egg og sukker piskes til eggedosis. Bland i vannet, og sikt i det tørre til slutt.

Hell i formen og stek i 30-40 minutter.

Smør og melis røres hvitt. Eggeplommen has i. Rør inn hvetemelet, og tilsett melken. Gi det hele et oppkok under omrøring. Kremen må ikke koke. Avkjøl.

Spre et tykt lag med smørkrem over kaken og pynt med krokan og glasserte mandler.

Kan det være denne du er på jakt etter, tro?

Skrevet

Hmnmm, skader ikke å prøve å lage den :) Blir jo sikkert en god kake av den uansett :ler: Tusen takk for hjelpen! :klem:

Skrevet

Tror jeg vet hva du mener. Jeg hadde en oppskrift på en slik kake en gang. Dessverre ble oppskriften borte under en opprydding før flytting.

Tror kaken het krokankake....

Skrevet

Mamma' n min baker en kake hun kaller krokankake...men jeg har desverre ikke oppskriften her...Det er iallefall sukkerbrød, en slags krem(husker ikke helt hva) og krokan på toppen..og mulig litt som fyll sammen med kremen..

Skal ringe henne, jeg...så skal jeg prøve å få lagt den ut i kveld..

Skrevet

Tusen takk! :smilbla: Kjempe koselig gjort!

Skrevet
Mamma' n min baker en kake hun kaller krokankake...men jeg har desverre ikke oppskriften her...Det er iallefall sukkerbrød, en slags krem(husker ikke helt hva) og krokan på toppen..og mulig litt som fyll sammen med kremen..

Skal ringe henne, jeg...så skal jeg prøve å få lagt den ut i kveld..

Er det ikke det som vanligvis kalles 'opp-ned-kake' (pga at den snus etter steking, sånn at krokanlokket kommer på toppen)?

Skrevet

Hmm.. det vet jeg sannelig ikke.. Men jeg tittet ikke inni kaka da :roll: Mener å huske at det var krem oppå og sukkerbunn. Men om den var stekt og snudd, det vet jeg ikke :)

Skrevet

Krokankake

1 sukkerbrød (22-24 cm)

vann + konjakk eller likør til dynking

100 g mandler

2 dl sukker

5 dl kremfløte

krokan

sjokolade

Tilberedning:

Del sukkerbrødet i tre lag. Dynk bunnene med vann blandet med litt konjakk.

Grovhakk mandlene. Smelt sukkeret til lyst brunt. Rør i mandlene og la alt bli gyllenbrunt. Hell krokan på stekeplate og avkjøl. Knus krokanen med en flaske.

Pisk halvparten av fløten. Bland i halvparten av krokanen og fyll to lag. Pisk resten av fløten. Dekk kaken med kremen.

Dryss kaken med krokan og pynt med sjokolade.

Skrevet
Er det ikke det som vanligvis kalles 'opp-ned-kake' (pga at den snus etter steking, sånn at krokanlokket kommer på toppen)?

Nei...tror ikke det..det er et vanlig sukkerbrød, med en slags krem med krokan på og inn...

På samme måte som bløtekake..

Skrevet

Hmmm..den så jammen ikke så verst ut! Den skal jeg prøve å lage i kveld! Tusen takk for at du fant oppskriften til meg, kjempe koselig gjort. :klem: Nå må jeg ut og handle ingridienser :ler:

Gjest kakemons.
Skrevet

har noen oppskrift på opp/nedkake?

Skrevet

Klart det :)

Opp-ned-kake:

Nøttelokk:

75 g smør

50 g sukker

100 g hasselnøtter

Kakebunn:

3 egg

3 dl sukker

1 ss kakao

1 dl kaffe

3 dl hvetemel

1,5 ts bakepulver

Fyll:

5 dl ferdig vaniljekrem

3 dl kremfløte

Begynn med nøttelokket: hakk nøttene grovt. Smelt smøret i kjele og ha i sukker og nøtter. Kle bunn og kanter på en rund kakeform (24 cm diameter) med aluminiumsfolie (ikke bakepapir). Fordel nøtteblandingen på bunnen av formen.

Pisk egg og sukker til eggedosis. Rør ut kakao i lunken kaffe og ha i eggedosisen vekselvis med det tørre. Hell deigen i kakeformen. Stek midt i ovnen ved 180 grader i 45 min. Avkjøl kaken i formen til den er lunken. Ta kaken ut av formen og fjern folien. Del i 3 bunner.

Pisk kremfløten til krem og bland ca 1/3 forsiktig med vaniljekremen. Ha fyllet mellom kakebunnene. Ha resten av kremen i en kakesprøyte og sprøyt kremen rundt kanten på kaken.

Nøttelokket kan dette litt fra hverandre når du tar av folien, da er det bare å presse det litt sammen med hendene og sette i kjøleskap til lokket har stivnet. Da er det også lettere å dele bunnen i 3 lag :)

Skrevet

Yay! Det var rett kake :grine2: Takk igjen :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...