Gå til innhold

Ønsker å bli gravid, men burde jeg egentlig vente til pandemien har roet seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Kort fortalt så er jeg 30 år og jeg og samboeren min er klare for å få barn. Jeg har gjennomgått to spontanaborter fra tidligere. 1 SA 1 MA. Jeg jobber innenfor akuttmedisin og vi er svært utsatte for Covid-19 hver eneste dag. Fra det tidspunktet man oppdager at man er gravid blir man tatt ut av normal jobb for å minske risikoen. 

Det er lite informasjon å finne om gravide og Covid-19 da det fremdeles er så nytt. Det jeg eventuelt er bekymret for er om man eventuelt utsetter både seg selv og fosteret for større skade ved å bli gravid nå, fremfor å vente 1-2 år? Er det noen som sitter inne med noen erfaringer eller råd? 

På forhånd takk :) 

Anonymkode: 176ed...958

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg synest du burde begynne nå. Det passer aldri og eg trur ikkje denna trusselen går vekk på ei stund. Er enig med deg om skade på fosteret, vi veit faktisk veldig lite om det. Men eg ville ikkje utsatt barn med 2 år pga det, kva om du ønskjer søsken til barnet ditt?

Anonymkode: c3e80...0e1

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville ventet, nettopp på grunn av uvissheten, utryggheten og de faktorene du selv nevner. Ett år er kort tid å vente, men mye kan og vil skje på corona-fronten på den tiden. Vi vet veldig mye mer neste år, om vaksinen fungerer på makronivå etc.

Anonymkode: a744b...5e6

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som sykepleier på sykehjem. Vi har bestemt oss for å prøve å bli gravid nå, til tross for smittefaren. Men vi har så langt ikke hatt smitte på sykehjemmet hvor jeg jobber, og det har heller ikke vært store smitteutbrudd i nærheten av arbeidsplassen og der vi bor. 

jeg tenker at du må føle deg trygg gjennom et svangerskap. Dersom du kommer til å gå gjennom svangerskapet og være redd så ville jeg ventet. 

Anonymkode: 199ec...e9a

• Liker 4
Skrevet

Ville ikke ventet. Mister du én gang til skal du utredes for habituell abort. Det kan være en bakenforliggende årsak til at du mister, og du kan derfor ha behov for utredning og hjelp. Og det tar tid. Hadde ikke tatt sjansen på å vente 1-2 år til da. 

Anonymkode: 4dcd6...8fc

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke sikkert koronaviruset forsvinner med det første. Det kan være vi må forholde oss til det i mange år fremover. 

Anonymkode: d0b82...034

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. 
Arbeidsgiver og ledelse har forberedt oss på at dette vil pågå ut 2021, og med historikken min tror jeg at jeg forsøker å bli gravid snart. Hvis det skulle skje så får jeg bare isolere meg og være enda mer forsiktig den første tiden ☺️

TS

• Liker 1
Skrevet

Neida. Jeg får baby i starten av mai, synes det er en grei tid å få barn på igrunn. Tankene er mye på det, fremfor å deppe over pandemien. 

Anonymkode: 86743...83e

Skrevet

Ville ventet. Mest sannsynlig får du vaksine tidlig og man vet ikke om Covid-19 kan ha noen nasty bivirkninger på foster enda.

Anonymkode: 45b37...387

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 
Arbeidsgiver og ledelse har forberedt oss på at dette vil pågå ut 2021, og med historikken min tror jeg at jeg forsøker å bli gravid snart. Hvis det skulle skje så får jeg bare isolere meg og være enda mer forsiktig den første tiden ☺️

TS

Lykke til og håper det går for dere denne gangen. ❤️ Du virker som en fornuftig og ansvarsfull mor (allerede) så trur det skal gå veldig fint om du blir gravid nå.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Kort fortalt så er jeg 30 år og jeg og samboeren min er klare for å få barn. Jeg har gjennomgått to spontanaborter fra tidligere. 1 SA 1 MA. Jeg jobber innenfor akuttmedisin og vi er svært utsatte for Covid-19 hver eneste dag. Fra det tidspunktet man oppdager at man er gravid blir man tatt ut av normal jobb for å minske risikoen. 

Det er lite informasjon å finne om gravide og Covid-19 da det fremdeles er så nytt. Det jeg eventuelt er bekymret for er om man eventuelt utsetter både seg selv og fosteret for større skade ved å bli gravid nå, fremfor å vente 1-2 år? Er det noen som sitter inne med noen erfaringer eller råd? 

Ikke vent. Vi vet ikke når det roer seg

Skrevet

Dette er jo den beste tiden å bli gravid på! Ingenting skjer, alle sitter hjemme og du går ikke glipp av noe. Jeg prøver iherdig nå, gidder ikke å bli gravid idet covid 19 forsvinner og alle skal møtes og ha det gøy igjen 😂

Anonymkode: 627a2...864

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på Infeksjonsavdeling på sykehuset som sykepleier og er i kontakt med COVID-pasienter jevnlig. Jeg forsøker å nå bli gravid og tenker som så at vi i helsevesenet har større sjans for å bli smittet på fritiden (butikken osv) enn på sykehuset hvor man enten vet at pasienten er smittet eller så er alle som regel avklart. Med riktig bruk av smitteutstyr og godt basalt smittevern er det liten sjans for å bli smittet selv om man er i kontakt med COVID-pasienter. Dersom jeg får en positiv graviditetstest vil jeg så klart si i fra til sjefen min for å slippe å jobbe med smitte. 

lykke til med prøvingen!😀

Anonymkode: 3305d...52b

• Liker 1
Skrevet
På 19.11.2020 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg ville ikke ventet hvis jeg var i 30 årene. Ikke at du ikke har mulighet til å bli gravid men vil du virkelig risikere å kunne slite enda mer hvis du utsetter og utsetter? Du har mistet før og vi alle vet jo det at sannsynligheten for graviditet minsker for hvert år som faktisk går. Du er nok en hardbarka tøff dame som står på hver eneste dag for at vi i samfunnet her skal kunne få den helsehjelpen som trengs. Men du er liksom på det mest modneste av det modneste nå for å bære ditt eget barn. Innen 2 år til så kan det jo bære at du ønsker enda en til og da har du fått to tette og da er du ferdig med det ikke sant? 

Jeg slet en periode tro meg med å avgjøre dette selv spm sykepleier men hvis jeg skal utsette noe jeg kan miste å oppleve for resten av livet pga en pandemi eller jobb eller hva det. Måtte være. Da er det For sent. Viste seg at jeg måtte ta vitamintilskudd i perioden vi prøvde og nå er jeg snart 6 mnd på vei. Jeg tenker at det somm skjer det skjer. Man må bare være positiv på at det vil gå bra. Du kan etter de 12 første ukene be fastlegen ordne sykmelding for deg fordi du har mistet før. Du er på en måte i risikosonen. Så ikke ta det for gitt. Jeg tror. Du er veldig klar. For å bli mamma ❤️ som meg :) og det vil nok ikke vi angre på! 

Anonymkode: 47eab...fa3

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke ventet hvis jeg var i 30 årene. Ikke at du ikke har mulighet til å bli gravid men vil du virkelig risikere å kunne slite enda mer hvis du utsetter og utsetter? Du har mistet før og vi alle vet jo det at sannsynligheten for graviditet minsker for hvert år som faktisk går. Du er nok en hardbarka tøff dame som står på hver eneste dag for at vi i samfunnet her skal kunne få den helsehjelpen som trengs. Men du er liksom på det mest modneste av det modneste nå for å bære ditt eget barn. Innen 2 år til så kan det jo bære at du ønsker enda en til og da har du fått to tette og da er du ferdig med det ikke sant? 

Jeg slet en periode tro meg med å avgjøre dette selv spm sykepleier men hvis jeg skal utsette noe jeg kan miste å oppleve for resten av livet pga en pandemi eller jobb eller hva det. Måtte være. Da er det For sent. Viste seg at jeg måtte ta vitamintilskudd i perioden vi prøvde og nå er jeg snart 6 mnd på vei. Jeg tenker at det somm skjer det skjer. Man må bare være positiv på at det vil gå bra. Du kan etter de 12 første ukene be fastlegen ordne sykmelding for deg fordi du har mistet før. Du er på en måte i risikosonen. Så ikke ta det for gitt. Jeg tror. Du er veldig klar. For å bli mamma ❤️ som meg :) og det vil nok ikke vi angre på! 

Hvilket vitaminer maatte du ta? Og hvor labe verdier hadde du! Foler ikke ar legen tar meg seriost..har lavt folat men skjonner ikke hva som egentlig anses som lavt. Legen mener det er lavt men ok..

Anonymkode: 7c791...802

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket vitaminer maatte du ta? Og hvor labe verdier hadde du! Foler ikke ar legen tar meg seriost..har lavt folat men skjonner ikke hva som egentlig anses som lavt. Legen mener det er lavt men ok..

Anonymkode: 7c791...802

Det er veldig trist at legen ikke tar deg noe seriøst når du faktisk ønsker å få et barn som. Må kunne ta til seg så mye næring som mulig. De selger mye forskjellig der ute men jeg gikk på Lifeline gravid multinøringstabletter. De får du faktisk for 149 kr på apotera.no nå med gratis frakt. De koster vanligvis 174 på nett og 285 på vanlige apotek. Disse skal du ta 3 mnd før du starter med å bli gravid og hvertfall de 12 første ukene du er gravid også kan du velge om du vil ta dem ut hele svangerskapet. Jeg har tatt disse hver eneste dag siden jeg prøve å bli gravid. Eneste ulempen er den blå tabletten som lukter noe så forferdelig. Jeg holder meg for nesa hver gang jeg tar den. Men det finnes også nyco multivitamin tabletter for gravide. Jeg hadde b.la jod mangel og d vitamin mangel. Det vil man mangle uansett man får ikke nok sol her i Norge. 

Jeg har derfor bestemt meg for å gå på multivitaminer resten av livet. Jeg føler at jeg har mer energi og overskudd i tillegg til at jernnivå og vitaminer alt er som det skal  både for den lille og for meg. Begynn nå. Du vil ikke angre. Når du først har satt opp en rutine for dagen når du tar dem så. Vil du aldri glemme å faktisk ta dem. Jeg har hvertfal følt det sånn siden jeg ble gravid. Det er noe instinktivt i deg som bare dukker opp. Du gjør ting du ellers ike bille gjort fordi du tenker på barnet. Jeg har troen på at du faktisk vil for denne gang greie dette. Men sørg for å sykmelde deg hvis du risikerer å miste igjen. Du må ta det med ro tro du meg. Jeg har også nemlig mistet en før. Du jobber jo også som helsepersonell da må du ut i permisjon. Pga corona og ikke minst din tilstand som kommende gravid. 

Skrevet

Jeg ville ventet til vaksineringen er i gang og du føler deg sikker på at du vil få den oppfølgingen du trenger i helsevesenet og at du ikke har permisjon under nedstengningen. Jeg fødte et bar i våres, og unner ikke min verste fiende det halvåret jeg har hatt nå. 

Anonymkode: 00605...ce1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...