NorthernLight Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 (endret) Vi har hørt i flere mnd nå løgner på pressekonferansene om at skolene ikke sprer noe særlig smitte, men vi leser stadig om skoler som har mye smitte, klasser i karantene osv. Senest ute er Askim ungdomsskole. Nå stenges alle skolene i Askim. https://www.dagbladet.no/nyheter/stenger-alle-barneskolene/73087838 Her er en liste over endel av skolene i Norge: https://www.tv2.no/a/11779673/ Endret 19. november 2020 av NorthernLight 7
Example Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 Så er det en forskjell på at det spres smitte på skolene og at det er smitte på elever i skolen. Klasser kommer i karantene fordi de er nærkontakter. Det er ikke sånn at hele klassen blir smittet av den grunn. Det er klart at smitte kan skje i skolen også, men samtidig er det heldigvis noe man prioriterer å holde åpent. Jeg ser tilløp til ønsker om å stenge skolene igjen. I mine øyne er det ikke riktig måte å løse det på. Ungene selv ønsker det ikke, og de har vært gjennom nok. 17
NorthernLight Skrevet 19. november 2020 Forfatter #3 Skrevet 19. november 2020 Akkurat nå, Example skrev: Så er det en forskjell på at det spres smitte på skolene og at det er smitte på elever i skolen. Klasser kommer i karantene fordi de er nærkontakter. Det er ikke sånn at hele klassen blir smittet av den grunn. Det er klart at smitte kan skje i skolen også, men samtidig er det heldigvis noe man prioriterer å holde åpent. Jeg ser tilløp til ønsker om å stenge skolene igjen. I mine øyne er det ikke riktig måte å løse det på. Ungene selv ønsker det ikke, og de har vært gjennom nok. Faktum er at det er vesentlig med smitte på skolene, men man har hele tiden fått høre om at "nei på skolene er det ikke noe særlig smittefare" yeah right... Vel... Hvordan klarer man seg uten skole 2 mnd i sommerferien? 7
NorthernLight Skrevet 19. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 19. november 2020 https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/399LWL/smitten-oeker-blant-tenaaringer-ekspertutvalg-skeptisk-til-aa-stenge-sk Her står det "Tallene viser at koronasmitten går opp i alle aldersgrupper, men at økningen er størst blant tenåringene." 6
Example Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 Akkurat nå, NorthernLight skrev: Faktum er at det er vesentlig med smitte på skolene, men man har hele tiden fått høre om at "nei på skolene er det ikke noe særlig smittefare" yeah right... Vel... Hvordan klarer man seg uten skole 2 mnd i sommerferien? Altså, de fleste barn mellom 6 og 18-19 år på skole. Når det er smitte i alle aldersklasser, så sier det seg selv at elever blir smittet. Det interessante er jo om hvor mye smitten brer seg i klassen. De har to måneder sommerferie, ja. I 2020 har de vært fire måneder borte allerede. Skal de ha to til? Massevis av elever i Norge synes ferie er kjipt, og gleder seg til august og skolestart. 11
Example Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 Akkurat nå, NorthernLight skrev: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/399LWL/smitten-oeker-blant-tenaaringer-ekspertutvalg-skeptisk-til-aa-stenge-sk Her står det "Tallene viser at koronasmitten går opp i alle aldersgrupper, men at økningen er størst blant tenåringene." Hva tenker du bør gjøres? Ikke kom med det å stenge skolene i to uker. Det funket ikke. To uker stengt blir det i juleferien uansett. Sist tok de to måneder, og det var vår. Andre tiltak har vist seg å virke dårligere nå i høst. Og hvem skal ta regningen for det? 4
NorthernLight Skrevet 19. november 2020 Forfatter #7 Skrevet 19. november 2020 Akkurat nå, Example skrev: Hva tenker du bør gjøres? Ikke kom med det å stenge skolene i to uker. Det funket ikke. To uker stengt blir det i juleferien uansett. Sist tok de to måneder, og det var vår. Andre tiltak har vist seg å virke dårligere nå i høst. Og hvem skal ta regningen for det? Jeg tenker at der det er mye smitte så bør det vurderes å stenge vgs og ungdomsskoler. Særlig i Oslo som er episenter. Mulig Oslo får ned smitten med tiltakene nå. Men er det virkelig verdt å gamble med det? 6
Example Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 3 minutter siden, NorthernLight skrev: Jeg tenker at der det er mye smitte så bør det vurderes å stenge vgs og ungdomsskoler. Særlig i Oslo som er episenter. Mulig Oslo får ned smitten med tiltakene nå. Men er det virkelig verdt å gamble med det? Er det verdt å gamble med unge menneskers sosiale og faglige læring samtidig som man gambler med deres fysiske og psykiske helse? 14
NorthernLight Skrevet 19. november 2020 Forfatter #9 Skrevet 19. november 2020 1 minutt siden, Example skrev: Er det verdt å gamble med unge menneskers sosiale og faglige læring samtidig som man gambler med deres fysiske og psykiske helse? Da må jeg spørre deg. Hvorfor stenges skoler her og der i hele verden? Er det verdt å gamble med at sykehusene blir overfylt, med alle konsekvensene det fører med ?,mange i risikogruppene dør osv hvis smitten fyker i været? Tror du virkelig ikke de fleste klarer seg noen få uker uten skole? 8
Example Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 1 minutt siden, NorthernLight skrev: Da må jeg spørre deg. Hvorfor stenges skoler her og der i hele verden? Er det verdt å gamble med at sykehusene blir overfylt, med alle konsekvensene det fører med ?,mange i risikogruppene dør osv hvis smitten fyker i været? Tror du virkelig ikke de fleste klarer seg noen få uker uten skole? Jeg har sett skaden stengningen i mars hadde. Det er selvfølgelig anekdotisk, men jeg er faktisk livredd for konsekvensene av en ny nedstenging. At andre land gjør denne tabben, det synes jeg også er trist. I Storbritannia sulter det unger hjemme fordi de ikke er på skolen. I Storbritannia. Det er ille. Barn og unge har blitt lovet å bli skjermet. Det løftet bør man holde. 10
Kakemonsteret86 Skrevet 19. november 2020 #11 Skrevet 19. november 2020 Hva med den fysiske og psykiske helsen til oss som jobber i skolene? Null smittevern. Vi får ikke velge nærkontaktene våre. Jeg har 60 nærkontakter, hver dag. Det føles som jeg går på jobb til en tikkende bombe. Har null kontakt med folk utenom jobb, jeg tør ikke. Livredd for å gå på jobb hver dag. Livredd for å smitte min mann, eller mine barn. 15
J.E Skrevet 19. november 2020 #12 Skrevet 19. november 2020 1 minutt siden, Example skrev: Er det verdt å gamble med unge menneskers sosiale og faglige læring samtidig som man gambler med deres fysiske og psykiske helse? Nå er det flere rektorer siste tiden som mener hjemmeskole fungerer bedre enn det røde nivået. Kan hende det er bedre med hjemmeskole noen uker enn rødt nivå i evigheter. Hvis smitten går ned blir ting fortere normalt igjen. Mange nyere studier viser at barn og unge er større smittespredere enn man liker og tro, og det kan bli vanskelig og få ned smitten med åpne skoler. Det kan også være mange familier med foreldre i risikogruppen. Over 4000 barn har mistet foreldre i New York. Disse blir også sårbare for og si det sånn. Alle er tjent med at smitten kommer fort ned på et nivå som er trygt for alle. Nå har har jo mange fritidsaktiviteter blitt stengt i Oslo. Tipper mange savner dette. En streng og kort nedstengning er bedre så kan ting åpne opp forsiktig igjen. Denne gangen har vi kontroll på importsmitten. Det var den som ødela sist. 8
Example Skrevet 19. november 2020 #13 Skrevet 19. november 2020 1 minutt siden, J.E skrev: Nå er det flere rektorer siste tiden som mener hjemmeskole fungerer bedre enn det røde nivået. Kan hende det er bedre med hjemmeskole noen uker enn rødt nivå i evigheter. Hvis smitten går ned blir ting fortere normalt igjen. Mange nyere studier viser at barn og unge er større smittespredere enn man liker og tro, og det kan bli vanskelig og få ned smitten med åpne skoler. Det kan også være mange familier med foreldre i risikogruppen. Over 4000 barn har mistet foreldre i New York. Disse blir også sårbare for og si det sånn. Alle er tjent med at smitten kommer fort ned på et nivå som er trygt for alle. Nå har har jo mange fritidsaktiviteter blitt stengt i Oslo. Tipper mange savner dette. En streng og kort nedstengning er bedre så kan ting åpne opp forsiktig igjen. Denne gangen har vi kontroll på importsmitten. Det var den som ødela sist. Hva er en kort nedstenging? To uker, fire, seks, åtte, ti? Hva gjør man om smitten ikke synker i særlig grad? Stenge frem til sommeren? Eller er du villig til å trekke i nødbremsen og åpne de igjen om det ikke virker? Helt enig at rødt nivå ikke fungerer i særlig grad. Man burde la det være på gult. 6
J.E Skrevet 19. november 2020 #14 Skrevet 19. november 2020 3 minutter siden, Kakemonsteret86 skrev: Hva med den fysiske og psykiske helsen til oss som jobber i skolene? Null smittevern. Vi får ikke velge nærkontaktene våre. Jeg har 60 nærkontakter, hver dag. Det føles som jeg går på jobb til en tikkende bombe. Har null kontakt med folk utenom jobb, jeg tør ikke. Livredd for å gå på jobb hver dag. Livredd for å smitte min mann, eller mine barn. Det skjønner jeg veldig godt. Synes det er veldig ille og tenke på at lærere ikke har noe smittevern. FHI sier at de ser ikke at lærere har blitt smittet mer enn andre yrker. Det tror jeg ene og alene er for at skolene var stengt i våres. I sommer var det ikke smitte. Og da smitten kom var det først unge voksne som ble smittet. Men hva skjer når det er mer utbredt smitte i samfunnet... tror ikke det spor på Guri Melbye om at skolen er « trygg». Kan ikke bli trygt uten smittevern. 8
J.E Skrevet 19. november 2020 #15 Skrevet 19. november 2020 1 minutt siden, Example skrev: Hva er en kort nedstenging? To uker, fire, seks, åtte, ti? Hva gjør man om smitten ikke synker i særlig grad? Stenge frem til sommeren? Eller er du villig til å trekke i nødbremsen og åpne de igjen om det ikke virker? Helt enig at rødt nivå ikke fungerer i særlig grad. Man burde la det være på gult. To uker er nok mener professor i smittevern Bjørg Marit Andersen hvis alt annet stenger samtidig. Og hvis det ikke gjøres for sent. 1
Example Skrevet 19. november 2020 #16 Skrevet 19. november 2020 1 minutt siden, J.E skrev: To uker er nok mener professor i smittevern Bjørg Marit Andersen hvis alt annet stenger samtidig. Og hvis det ikke gjøres for sent. Da løser juleferien hele problemet. 5
NorthernLight Skrevet 19. november 2020 Forfatter #17 Skrevet 19. november 2020 9 minutter siden, Example skrev: Da løser juleferien hele problemet. Nå er det 1 mnd til juleferien... Ingen vet hvordan smittetallene er da. 4
Example Skrevet 19. november 2020 #18 Skrevet 19. november 2020 Akkurat nå, NorthernLight skrev: Nå er det 1 mnd til juleferien... Ingen vet hvordan smittetallene er da. Nå er smittetallene flatet ut. Så dersom det fortsetter og to uker skolestengningen løser alt, så kan man fint vente. 3
Rullerusk Skrevet 19. november 2020 #19 Skrevet 19. november 2020 40 minutter siden, Example said: Er det verdt å gamble med unge menneskers sosiale og faglige læring samtidig som man gambler med deres fysiske og psykiske helse? Du kan jo spørre om de er villig til å ofre sine besteforeldre da? Eller sine foreldre for den del...... 7
J.E Skrevet 19. november 2020 #20 Skrevet 19. november 2020 (endret) 18 minutter siden, Example skrev: Nå er smittetallene flatet ut. Så dersom det fortsetter og to uker skolestengningen løser alt, så kan man fint vente. Juleferien kunne hjulpet med stengte skoler. Men julen ødelegger hvis folk reiser mye rundt i landet og jeg tror at mange kan glemme seg i julen og møte flere enn de bør. Og hvis smitten er på dette nivået før jul blir julen fort en smittefest, selv med stengte skoler. Og smitten i Oslo har ikke flatet ut. Trenden er økende. Endret 19. november 2020 av J.E 5
Anbefalte innlegg