Gå til innhold

Biff på nye måte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen som har oppskrift på biff på helt ny måte? Nytt tilbehør, ny saus eller en ny måte å krydre biffen på? 🤩

Anonymkode: 03da1...21d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kokt biff er godt 🤩

Anonymkode: 41204...d65

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kokt biff er godt 🤩

Anonymkode: 41204...d65

Æsj! 

Ts, hva er nytt for deg? Eller hvordan pleier du å tilberede biffen og hva serverer du med? 

Skrevet

Tenker du at biff = et stykke indrefiltet/entrecote? Da synes jeg det er godt med en god soppsaus. På høsten kan du plukke selv. Synes det er godt å variere med veldig "kraftig" tilbehør og lett tilbehør. Kan være godt med bakt potet / fløtegratinerte poteter til og rotgrønnsaker. Også kan det være godt med bakt bifftomat og asparges til. 

Hvis du tenker biff som storfe, så har jeg masse tips! Du kan kjøpe bibringe eller høyrygg (ca 150kr/kg, hvert fall om du følger med på tilbud). Dette kan du skjære i terninger og lage gode gryter av. Må koke 2-4t da, men blir kjempe mørt! Du kan lage en ordentlig chili con carne, taco (sausen kokes inn og blir til salsa), mer tradisjonell med f.eks sopp, løk, rotgrønnsaker og rødvin eller forsøk øl! 

Du kan også skjære biff i tynne skiver og lage chop suey, biff og brokkoli, wok, nudler med biff. Eller minutt-biff i burger?

Eller hva med å forsøke carpaccio (mulig jeg skriver feil). Løvtynne skiver av biff. Google, så ser du :) 

Ellers kan du jo bytte ut kylling med biff/storfekjøtt i mange oppskrifter. Kylling satay - biff satay. Fylt kylling - fylt biff. Fajitas med biff. 

Anonymkode: fed82...25e

Skrevet

Jeg skal ha (noen ganske få) gjester og lurer på å servere "beef Wellington". Det er en del jobb, men pleier å bli bra og så ser det stilig ut på bordet. Kan også lages som porsjonspakker.

Kalvefilet Oscar er også en god variant av biff.

Skrevet

bifflapskaus, søk opp Wenches bifflapskaus tv2! Det er mettende mat! Eller lag biffbourginon, litt mer strev.

Anonymkode: 39b37...cfb

Skrevet

Dry-aging! Du trenger vakumeringsmaskin og dry-age poser (noen kaller det spekeposer). Disse posene er ikke vanlige vakumposer. Disse slipper fuktighet ut. Så lar du kjøttet ligge på rist i kjøleskapet i ønsket tid. Viktig at det skal være luft rundt hele biffen. Eventuelt kan du også henge opp posen i kjøleskapet hvis du kan det. Minimum er 10 dager. Gjerne 30 dager, 45 dager, 60 dager osv. Vær veldig forsiktig med hygienen siden kjøttet skal ligge lenge. Jeg bruker alltid helt rene engangshansker når jeg håndterer kjøttet og prøver å ta minst mulig på det. Og velg så store stykker som mulig siden det vil forme seg en skorpe på ca 1 cm rundt hele som er tørr og hard. 

Det tørre kjøttet du kutter av må du spare på og kverne inn i burgere eller kjøttboller! Kjøttet er ikke ødelagt, det er bare tørt og seigt, men smaker nydelig, så det gir burgere/kjøttboller god smak.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...