Gå til innhold

Er dere strenge på bordskikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, i dag klikket det litt for meg og jeg ble så sint 😅 Mine barn er uoppdragne vet matbordet synes jeg, og det irriterer meg at ikke faren sier en dritt!! 
Plutselig går de bare ifra. Fatet står igjen. Den ene spiller fotball i stua, den andre kan sette på tv. Jeg prøver å lære de til å vente, de skal takke for maten, og de største kan sette i fra seg fatet på benken. Faren sier kun ting til de rundt matbordet på «kommando» fra meg, ofte etter jeg er blitt skikkelig sint🤬

Han er oppvokst i en familie hvor man snakker med mat i munnen, sleiker av kniven, bruker finger til å skrape fatet for saus og så slikke på fingeren. Jeg vil ikke ga det slik. 

Hvor strenge er dere? 
Barna våre er 10,8 og 3.

Anonymkode: ec2d3...153

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må du tydeligvis oppdra mannen din også

• Liker 10
Skrevet

Bordskikk er på plass. Trenger ikke være veldig streng på det, de vet det er en del av vanlig høflighet, på samme måte som å takke, vise normal respekt osv. Noen påminnelser blir det jo, men det holder fint med det.

Anonymkode: d47d8...5e5

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal faren gjennomføre det du bestemmer? Motsier han deg, eller oppfører han seg dårlig selv? Du må bare terpe og terpe på dine regler (familiens regler, faren må være enig, men det holder jo at en av dere maser og sier ifra om gangen). 
Jeg forsøker være «streng«, man må be om å få gå fra bordet, og det er kun unntaksvis man kan få lov før de andre er ferdige. Man skal takke for maten. Man skal sette bort tallerkenene (skjer nesten aldri uoppfordret), det er ikke lov til å synge eller danse under måltidet (skjer nesten alltid), vi strever med å få niåringen til å bruke bestikk(!). Slikke på kniver eller fingre gjør ingen. 

Anonymkode: ad1a1...12c

• Liker 4
Skrevet

Kanskje ikke mannen ser viktigheten av det? Husker da jeg var barn, hos pappa skulle vi alltid sitte ved bordet i en evighet, mens hos mamma var middag foran TVen helt ok. Folk er forskjellige.

Anonymkode: 75620...762

• Liker 1
Skrevet

Hovedproblemet her er at mannen din og du ikke er enige om hvordan reglene skal være.  Høres ut som at mannen din ikke har noen regler, så da er det jo du som må ta styringen.  

Fortell barna at det er helt greit å gå fra matbordet, men at de må spørre deg først og si takk for maten.  

• Liker 2
Skrevet

Syns man skal være streng på det, tenk hvis dine barn oppfører seg slik på besøk hos andre, skrekk og gru. Jeg hadde skjemtes om mine fant på sånt i middagsselskap 😅 Stebarna mine er også sånn.. de sier hverken takk eller tar av etter seg selv. Og jeg blir mildt sagt sjokkert over det. Lær de bordskikk!

Anonymkode: 4b33e...991

• Liker 4
Skrevet

Har aldri tenkt over det før jeg giftet meg, men så ser jeg jo at det er stor forskjell på folk. Ser jeg dårlig bordskikk hos mannen nevner jeg det, og sier ifra, slik at han ikke overfører dette videre til treåringen. (er noe annet når det kun er meg og han). 

Hun prøvde én gang å leke med maten, men det ble med den ene gangen. Man må bare si ifra på en ok måte 😊

Regner egentlig med at de har en viss bordskikk i barnehagen også, så kan både de og vi som foreldre gå foran som et godt forbilde og sitte ordentlig og ha riktig bordetikette. Er det noe som er skandale, så sier vi ifra. 

Anonymkode: cdc93...10d

Skrevet

Enig. Det må være regler og orden. Å slikke på kniven gjør man bare ikke og alle må rydde etter seg når de er ferdige. Hos oss sitter alle til måltidet er helt ferdig, man takker for maten, rydder av bordet, og det er ikke lov til å tenne noen sigg før alle er ferdig med å spise. 

Anonymkode: 7cc7b...bf3

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke spesielt streng. Men det er ikke lov å kaste med mat/ting, man venter på tur, man spør på en hyggelig måte å få ting tilsendt. Man roper ikke, skriker ikke. Lar andre snakke ferdig. 

Jeg lar barna mine gå fra bordet når de er ferdig med å spise, men det er selvsagt ikke lov drive med bråkete eller forstyrrende aktiviteter. De må sette tallerken sin på benken og de takker for maten. Ofte hjelper de også med å rydde av og tørke av bordet. 5 og 3 år. 

Anonymkode: 0d95e...980

• Liker 4
Skrevet

Her synes vi det er greit barna går fra bordet før alle er ferdig, når det bare er oss fire. Da må de ta med tallerken, bestikk og kopp inn i oppvaskmaskinen, og tørke opp sølet de har laget. Hvis de går fra bordet så får de ikke se på tv i samme rom, eller forstyrre de som spiser på andre måter. Her er det både synging og mobil ved bordet, noe som jeg synes er en uting, men det skjer så veldig sjelden at jeg gidder ikke bruke energi på det. 11 og 16 år. Andre regler gjelder selvfølgelig når vi har besøk, da sitter alle til alle er ferdig, mobil er uaktuelt, og det er ikke så nøye at de tar med tingene og vasker bordet etter seg.

Anonymkode: 78dfe...14b

Skrevet

Ja, vi har vært strenge. Nå er de hjemmeboende barna 11 og 13, og de vil faktisk bli sittende ved bordet selv om de er ferdige. Ofte sitter vi en god stund etter at alle er ferdige, fordi vi prater og har det hyggelig sammen. Det har hele tiden vært regler om å sitte til alle er ferdige, be om å få ting sendt i stedet for å bøye seg over hele bordet, takke for maten, rydde etter seg selv da de var små (nå har de egne ryddedager), ingen mobiler osv. Og reglene har selvfølgelig gjeldt oss voksne også.

Jeg tenker det er ganske viktig da det er av de første tingene man lærer som har med høflighet, folkeskikk og faste regler å gjøre. Og de gjentas hver dag slik at det sitter. Jeg tror det blir enklere å senere akseptere/lære at det finnes ting i verden man bare gjør. Som lekser og plikter. Og dessuten at høflighet er samfunnets lim :)

• Liker 2
Skrevet

Lite regler , ser heller ingen grunn til st de skal sitte ved bordet når de er ferdig 

Anonymkode: fe64b...e73

• Liker 1
Skrevet

Vil ikke si vi er strenge, men ja, må spørre on å gå fra og si takk for maten og sette asjetten på benken. Vi gidder ikke jobbe med ikke albuer på bordet, snakke med mat i munnen etc. han er bare 3,5. 

Anonymkode: ff59c...90f

• Liker 1
Skrevet

Men dere som ikke synes det er viktig, synes dere ikke det er viktig av ungene lærer å oppføre seg ordentlig? Sånn at folk kan nyte maten som er servert?

Er det greit at de leker med mat, slafser, promper og griser på andre måter, snakker med mat i munnen, pirker i andres mat, springer til og fra bordet, forsyner seg med mye mer enn de spiser, roper og herjer, bøyer seg over hele bordet osv., osv., osv. når de er på besøk hos andre eller dere selv har besøk?

Jeg sier ikke at alle unger gjør alt dette, men mange barn som ikke har blitt korrigert, gjør jo noe/mye av dette. Noe av dette kan man "bare" si er irriterende, mens andre påfunn gjør at de andre rundt bordet nesten sitter og brekker seg. Og det bidrar ikke akkurat til god stemning rundt matbordet, så jeg skjønner ikke helt at det virker som at noen gir totalt f... i bordskikk. 

Skrevet

Ja, vi er ganske strenge og har hatt tydelige forventninger og rutiner fra ungene var ganske små. Jeg synes det er fint å vite at barna mine vet hvordan de skal oppføre seg rundt bordet når de er borte. Vi har flere ganger hatt besøk av barn (og voksne) som har så dårlig bordskikk at de andre rundt bordet mister matlysten. Siden vi ofte er mange som spiser sammen synes jeg det er viktig at alle føler seg komfortable ved måltidet. 

• Liker 2
Skrevet

En gang jeg var på restaurant, var det en godt voksen mann på nabobordet som hele tiden snakket høyt, og så snøt han seg kraftig i et lommetørkle for deretter å klaske det mot panna - der det ble hengende, klistret fast av snørr. Han lo høyt, skulle visst underholde borddamen sin. Hadde jeg ikke sett dette med egne øyne, ville jeg ikke trodd at det var mulig å være så idiot. Alle som bevitnet denne "humoren" så ut som de skulle kaste opp, ingen orket å spise mer.

Så dere som ikke gidder å bry dere om bordskikk eller lære det til barna, tenk over hva dere sender ut i verden.

Anonymkode: f039f...aae

• Liker 1
Skrevet

Dere begge foreldre må være enig og så må det vises gjennom deres væremåte. Barna tar etter det voksene gjør. Så ville jeg ikke ha kjeftet men begynt å forklare hvorfor det skal være slik og få dem med på dette. Minn dem hver gang når de går fra bordet om å takke for maten og ta med fatet og sette det der det er bestemt . Jeg lar mitt barn få gå i fra bordet tidligere dersom det ønskes , vi svarer alltid ja til det ( må spørre først) . 

Anonymkode: f385c...580

Skrevet
10 timer siden, ti10 skrev:

Men dere som ikke synes det er viktig, synes dere ikke det er viktig av ungene lærer å oppføre seg ordentlig? Sånn at folk kan nyte maten som er servert?

Er det greit at de leker med mat, slafser, promper og griser på andre måter, snakker med mat i munnen, pirker i andres mat, springer til og fra bordet, forsyner seg med mye mer enn de spiser, roper og herjer, bøyer seg over hele bordet osv., osv., osv. når de er på besøk hos andre eller dere selv har besøk?

Jeg sier ikke at alle unger gjør alt dette, men mange barn som ikke har blitt korrigert, gjør jo noe/mye av dette. Noe av dette kan man "bare" si er irriterende, mens andre påfunn gjør at de andre rundt bordet nesten sitter og brekker seg. Og det bidrar ikke akkurat til god stemning rundt matbordet, så jeg skjønner ikke helt at det virker som at noen gir totalt f... i bordskikk. 

Det er de samme som lar barn løpe rundt galematias og hyle under konserter, på museer og lignende, og deres manglende evne til grensesetting unnskyldes med at "barn må få være barn". 

Anonymkode: 8385b...eda

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, ti10 skrev:

Å herlighet , selv om man har lite regler klarer nok barna å lære seg normal høflighet , set har hvertfall vår gjort

Anonymkode: fe64b...e73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...