AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #1 Del Skrevet 19. november 2020 Er nyutdannet og tjener 600 k. Bor fortsatt i kollektiv for å spare. Men jeg synes det er skummelt at prisene stiger under korona mens det nærmest kollapser i andre land. Finanskrise kan bli realitet om noen måneder om denne pandemien fortsetter og det må stenge igjen. I tillegg er det andre faktorer som lav rente, mange gamle med store boliger som snart skal inn på gamlehjem osv. Bør jeg bo 5 år i kollektiv og håpe på krakk? Anonymkode: d04ec...c25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #2 Del Skrevet 19. november 2020 Nei. Folk har venta på krakket siden forrige krakk og i mens har prisene steget. Skal du kjøpe for å bo i minst 5 år, så kjøper du. Anonymkode: 3eb41...dc5 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #3 Del Skrevet 19. november 2020 Problemet nå er at alle vet at renta kommer til å være lav i lang tid fremover. Dette fører til at folk bruker mer penger og tar opp mer i lån, det er jo hele poenget med lav rente. Men så står vi overfor en mulig kollaps på mange områder i samfunnet. Dersom tilnærmet alle i reiselivsbransjen og utelivsbransjen mister jobben så vil færre gå inn i boligmarkedet nettopp fordi de ikke har penger. Slik som i 2008. Men som man så i 2008 så har ganske mange folk ganske mye penger, faktisk så mye penger at hvis de ser en nedgang så kan de kjøpe bolig med oppsparte midler. Lønner seg jo å kjøpe når prisene synker. Det fører igjen til økte priser. Etter 2008 har boligprisene triplet seg mange steder. Det tok ikke lang tid før de fleste hadde fått jobb igjen. Det vil være bruk for alle arbeidsplassene vi hadde før Covid som etter Covid. Men der det før var Mr.Larsens fisk vil det nå hete Mr.Andresens fisk. I tillegg til tusen millioner andre ting som KAN skje. Boligmarkedet kan stupe, men jeg tror det vil holde seg. Vi har det rett og slett for godt i detta landet. Men hadde jeg kjøpt bolig nå?? Bare hvis jeg så på det som et rent boligkjøp og ikke en investering. Anonymkode: 4ca99...6b8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #4 Del Skrevet 19. november 2020 I New York har det krakket. Oslo følger etter. Anonymkode: 0205d...8ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The_Stig Skrevet 19. november 2020 #5 Del Skrevet 19. november 2020 Den som hadde kunnet spå om fremtiden.. Har man sunn økonomi, trygg jobb, ikke låner for mye, og kjøper for å bo lenge og ikke har planer om senere å flytte til et sted med høyere prispress så er det ingen vesentlige grunner for ikke å kjøpe. En så lenge man i fremtiden planlegg å kjøpe og selger i samme marked, så du vil ikke reelt sett gjennom livet tape på dette (om du da ikke skal kjøpe deg ned i størrelse/standard senere i livet, for i det tilfelle er risikoen noe høyere). Men om du kjøper som en (kortvarig) investering mer en et faktisk valg av din bolig så er verden nå uoversiktlig mht både befolkningens gjeldsgrad og tilgang på allmenne lønnsinntekter etter korona. Det kan potensielt være en fare for at høyt gjeldsopptak i befolkningen samtidig med høy arbeidsledighet tvinger frem en giftig rentestigning. Dette er vel den største faren i dagens norske boligmarked, men hvor mye det vil påvirke prisene om så skjer blir ren spekulasjon - men det vil logisk sett gi en prisnedgang uten at noen kan tallfeste dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 19. november 2020 #6 Del Skrevet 19. november 2020 Kommer ingen krakk, bare å kjøpe, husprisene bare stiger 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 20. november 2020 #7 Del Skrevet 20. november 2020 Bokollektiv suger og så tjener du såpass godt, lei deg noe ordentlig i starten. Nyutdannet og har skrapet sammen alle pengene for å låne maks inntekt som er 2 millioner selv, ligger godt 150k lavere enn deg. Synes du høres ut som en kjip type, du burde være forsiktig med å gå ut også , kanskje du får corona? Men det får du vel økt sjanse for på kollektivet uansett, og alle andre ting som skabb og veggedyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 20. november 2020 #8 Del Skrevet 20. november 2020 Finner du en bolig du virkelig liker, på et sted du tenker å bli værende, og som du kan tenke deg å bo i til du blir pensjonist: Kjøp. Er du ute etter å kjøpe bolig som investering? I så fall ville jeg droppet det og heller satset på aksjer. Risikoen ved å kjøpe er at du sitter igjen med milliongjeld og en bolig du ikke får solgt, på et sted du ikke vil bo. Merk: Det er det jeg ville gjort, det er ikke noen fasit på noen måte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #9 Del Skrevet 20. november 2020 Også avhengig av hvor du bor om du bør kjøpe. 56 minutter siden, Knirke skrev: Finner du en bolig du virkelig liker, på et sted du tenker å bli værende, og som du kan tenke deg å bo i til du blir pensjonist: Kjøp. enig. Anonymkode: fd726...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 20. november 2020 #10 Del Skrevet 20. november 2020 Du kan jo trøste deg med at om du kjøper en mindre leilighet for å bo i alene, og skulle få en kjæreste i fremtiden er ikke verden i grus selv om boligprisene synker. Siden du og kjæresten da skal kjøpe noe felles vil denne boligen også ha gått ned i pris, så det er ikke så halvgæærnt allikevel. Å kjøpe og selge i samme marked er et nullspill. Om din leilighet til 2,5mill går ned 20% og den større treroms-leiligheten til 4,5mill går ned 20% er nesten litt irrelevant. Du må bare sørge for at belåningsgraden er fornuftig, og at du har egenkapital nok til å ikke sitte med altfor mye restgjeld. Så kjøp bolig, betal ned det du har kapasitet til, og om boligprisen på din leilighet går ned kan du alltids trøste deg med at alle andre boliger også gikk ned i pris. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjauritz Skrevet 20. november 2020 #11 Del Skrevet 20. november 2020 1 time siden, Knirke skrev: Finner du en bolig du virkelig liker, på et sted du tenker å bli værende, og som du kan tenke deg å bo i til du blir pensjonist: Kjøp. Er du ute etter å kjøpe bolig som investering? I så fall ville jeg droppet det og heller satset på aksjer. Risikoen ved å kjøpe er at du sitter igjen med milliongjeld og en bolig du ikke får solgt, på et sted du ikke vil bo. Merk: Det er det jeg ville gjort, det er ikke noen fasit på noen måte. det er jo litt rar tankegang hvis man er nyutdannet da. De fleste av oss flytter jo iløpet av livet. TS kan jo ikke droppe å f.eks. få barn, samboer eller annet fordi den leiligheten hen kjøpte som nyutdannet skal man knuge på frem til man blir gammel - for å ikke tape noen kroner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #12 Del Skrevet 20. november 2020 Så lenge du ikke låner maks nå og kan tåle 5% rentestigning, så går det fint. Har akkurat kjøpt til 500.000 mindre enn vi kunne (under 3 mill totalt) og har god råd til mye høyere rente. Vi har tenkt å bo der et sted mellom 5 år og for alltid 😊 Anonymkode: d1924...b63 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #13 Del Skrevet 20. november 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Så lenge du ikke låner maks nå og kan tåle 5% rentestigning, så går det fint. Har akkurat kjøpt til 500.000 mindre enn vi kunne (under 3 mill totalt) og har god råd til mye høyere rente. Vi har tenkt å bo der et sted mellom 5 år og for alltid 😊 Anonymkode: d1924...b63 Er enig i at man skal prøve å ikke trekke strikken for langt, men det der er mye enklere når man er to stykker. Det er jo oftest ikke for de som er to at det blir kjipt med høyere rente - det går mest utover de som er alene. Noen ganger må man makse alt som kan makses for å få kjøpt som singel. Tenker uansett at det er lurt å være klar over at rentene kan bli høye, og prøve å se for seg om det er noe man kunne ha taklet eller ikke. Anonymkode: d31b7...32d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 20. november 2020 #14 Del Skrevet 20. november 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: det fantes vel temmelig mange såkalte "eksperter" som påstod noe lignende, veldig kort tid før det forrige krakket i 2008 / 2009 også. Anonymkode: 5e473...867 Om det så kommer et lite krakk så stiger prisene jævla fort igjen 👍 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #15 Del Skrevet 20. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er enig i at man skal prøve å ikke trekke strikken for langt, men det der er mye enklere når man er to stykker. Det er jo oftest ikke for de som er to at det blir kjipt med høyere rente - det går mest utover de som er alene. Noen ganger må man makse alt som kan makses for å få kjøpt som singel. Tenker uansett at det er lurt å være klar over at rentene kan bli høye, og prøve å se for seg om det er noe man kunne ha taklet eller ikke. Anonymkode: d31b7...32d Er selv singel/skilt, og tro meg - å makse når man er singel er noe man skal være særs forsiktig med - skjer det noe som gjør at inntekten faller bort har man ingen fallskjerm gjennom inntekt til samboer - man er rett og slett langt mer sårbar når man er en kontra 2. Ergo bør man i langt mindre grad makse om man skal kjøpe bolig - Sikre en god buffer som gjør at du kan beholde boligen om du mister jobben eksempelvis. Å måtte tvangsselge grunnet arbeidsledighet må være særs kjipt. Anonymkode: b5973...517 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The_Stig Skrevet 20. november 2020 #16 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) 2 timer siden, Galdhøpiggen skrev: Om det så kommer et lite krakk så stiger prisene jævla fort igjen 👍 Skal ikke påberope med som noen so kan spå fremtiden, men alle vet verden ser litt annerledes ut nå en tidligere. Aldri før har renten vært så lav, og kan knapt bli noe lavere - og dette kombinert det faktum at det ventes reallønnsnedgang de neste årene så er økt pris i et boligmarked fremover der folk må maksimere sine lån være bortimot prisgitt gamle penger, eller alternativ avkastning i aksjer o.l - som utelukker veldig mange unge i etableringsfasen. Man har malt seg opp i et hjørne der det ikke er noen åpenbare veier ut før makroøkonomien går svært mye bedre, og rentene og lønningene igjen stiger både her hjemme og ellers i Europa. Så et krakk (om det hypotetisk skulle skjedd i nær fremtid) så vil det være en ganske lang vei tilbake til det prisnivå krakket blir utløst ifra. Endret 20. november 2020 av The_Stig 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jr.Garcon Skrevet 21. november 2020 #17 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) På 19.11.2020 den 22.37, AnonymBruker skrev: Nei. Folk har venta på krakket siden forrige krakk og i mens har prisene steget. Skal du kjøpe for å bo i minst 5 år, så kjøper du. Anonymkode: 3eb41...dc5 Har det vært mange globale pandemier i løpet av de årene? Har du hørt om treet som vokste heeelt inn i himmelen ? Det holder med at de innfører 4,5 ganger inntekt og ikke 5 ganger inntekt - som de spekulerer i om skal innføres på nyåret, så vil prisene allerede der gå ned flere prosent. Så har du andre faktorer som konkursene som kommer som en bølge på nyåret, arbeidsledigheten og at pandemien i beste fall først er over om 1 år - da er samfunnet oppe å går for fullt. Hvordan samfunnet ser ut da vet man svært lite om. Hva er logisk? Arbeidsledighet opp, lønnsvekst ned, global pandemi, økonomisk resesjon og usikkerhet, og boligpriser OPP ? Høres det fundamentalt riktig ut? Regjeringen forhindret krakket ved å innføre en unaturlig lav rente, men den effekten er snart brukt opp. Men for all del, folk er idioter så det kan godt være at boligprisene vil øke i 4 år til før krakket kommer. Jeg hadde i alle fall ikke kjøpt bolig nå om jeg ikke fikk den langt under prisantydning og kunne se for meg å bo der i 10-20 år. Endret 21. november 2020 av Jr.Garcon 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #18 Del Skrevet 21. november 2020 Pandemien har liten eller ingen effekt på boligprisen. De som er rammet av denne effekten jobber innen yrker som i utgangspunktet ikke har råd til kjøpe, men som må leie. Grenseverdien for et prisfall vil begrenses av kjøpere med langsiktig perspektiv. Anonymkode: 24c08...b17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #19 Del Skrevet 21. november 2020 På 19.11.2020 den 22.36, AnonymBruker skrev: Er nyutdannet og tjener 600 k. Bor fortsatt i kollektiv for å spare. Men jeg synes det er skummelt at prisene stiger under korona mens det nærmest kollapser i andre land. Finanskrise kan bli realitet om noen måneder om denne pandemien fortsetter og det må stenge igjen. I tillegg er det andre faktorer som lav rente, mange gamle med store boliger som snart skal inn på gamlehjem osv. Bør jeg bo 5 år i kollektiv og håpe på krakk? Anonymkode: d04ec...c25 Jeg har hørt om at dette krakket som skal komme siden 2010. På det tidspunktet kostet en to-roms 1.200.000 her jeg bor, men nå solgte naboen sin to-roms forrige uke til 3.700.000. Så jeg venter fortsatt på et krakk. Jeg er på boligmarkedet selv. Anonymkode: 0f198...da5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 21. november 2020 #20 Del Skrevet 21. november 2020 22 hours ago, mjauritz said: det er jo litt rar tankegang hvis man er nyutdannet da. De fleste av oss flytter jo iløpet av livet. TS kan jo ikke droppe å f.eks. få barn, samboer eller annet fordi den leiligheten hen kjøpte som nyutdannet skal man knuge på frem til man blir gammel - for å ikke tape noen kroner. Nei, derfor bør h*n ikke kjøpe akkurat nå.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå