AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Vi har som mange andre blitt nødt til å unngå å reise bort i julen. Det blir derfor bare oss kjernefamilien som feirer sammen i år. Altså to voksne og to barn. Etter koronarestriksjoner, isolasjon og det som er, trenger jeg litt tips til aktiviteter som gjør julehøytiden til noe ekstra, og ikke nok en uke vi tilbringer sammen innomhus. Jeg føler vi allerede har tråkket oppi hverandre en stund. Har blitt litt lei... Men ønsker jo at det skal bli en fin jul allikevel. Har dere noen tips? Hva gjør dere andre? Anonymkode: 6a6b1...aad
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 Har dere ikke bodd sammen eller feiret jul sammen før? - Kakebaking - Spille spill/pusespill - Lage div. Ting - ha filmkveld - sporlek - gå tur - quiz - lage et show - «barna lager middag» - lese Anonymkode: bd1cc...6de 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 Gå romjulsmarsj. Regner med det kan arrangeres corona-vennlig. Avhengig av hva som er mulig lokalt - skitur eller skøytedag, Vi går tur til kirkegården, måker snø av graver og tenner lys, pynter. Snøballkrig i Hagen, en park, skogen? Kakao og pølse på termos. Avtal med noen kjente å kle seg ut som nisse, og møte på skogstur? Anonymkode: 18a95...b92 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere ikke bodd sammen eller feiret jul sammen før? - Kakebaking - Spille spill/pusespill - Lage div. Ting - ha filmkveld - sporlek - gå tur - quiz - lage et show - «barna lager middag» - lese Anonymkode: bd1cc...6de Takk for tips! Jo, vi bor sammen. Og det siste halve året har vi vært sammen mye mer enn vanlig. Og brukt opp alle triksene for å holde litt fred. 😛 Og jul har for oss vært sammen med utvidet familie. Så kjenner det er litt tungt å være bare oss til jul. Anonymkode: 6a6b1...aad 2
Dubidu Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 Sikkert ikke dumt å gå ut litt og lufte eg mellom måltidene. Hvis det er s vø, er det jo mye en kan finne på. Ellers bare være ute- gå til et mål, ha med litt godt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #6 Skrevet 20. november 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har som mange andre blitt nødt til å unngå å reise bort i julen. Det blir derfor bare oss kjernefamilien som feirer sammen i år. Altså to voksne og to barn. Etter koronarestriksjoner, isolasjon og det som er, trenger jeg litt tips til aktiviteter som gjør julehøytiden til noe ekstra, og ikke nok en uke vi tilbringer sammen innomhus. Jeg føler vi allerede har tråkket oppi hverandre en stund. Har blitt litt lei... Men ønsker jo at det skal bli en fin jul allikevel. Har dere noen tips? Hva gjør dere andre? Anonymkode: 6a6b1...aad Men hvorfor skal dere ikke reise bort? Vi bor i tjukkeste Oslo, og vurderer å reise nordover til jul. Anonymkode: e4bd7...b8c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor skal dere ikke reise bort? Vi bor i tjukkeste Oslo, og vurderer å reise nordover til jul. Anonymkode: e4bd7...b8c What? 😱 Da håper jeg dere holder dere unna lokalt næringsliv og ingen i familien er i risikogruppen. Anonymkode: 6a6b1...aad 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #8 Skrevet 20. november 2020 Jeg kjøpte boken: juloseursuen (tror jeg den heter) etter anbefaling fra bokhandelen. Vi har i alle år brukt bøker for å skape ekstra julestemning. Om dere er i områder med lite smitte/restriksjonene så er kino og svømmehall, klatrevegg etc åpent og vi kommer til å bruke det av og til. Her er også mye julekonserter, ballett og teaterforestillinger, så får vi billetter drar vi på det. Får vi ikke billetter blir vi nødt å se det digitalt, og det er jo også hyggelig. Ellers blir det mye julekakebaking og pynting. Vi spiser masse rar mat, siden vi lager julemat fra hele verden (for det er gøy og lærerikt). Slikt har vi gjort siden barna var små, og vi liker å beholde tradisjonene våre. Slik sett blir mye av julen lik, også i denne situasjonen. Vi venter på nytt boblebad og det blir jo hyggelig. Ellers spiller barna en del online med venner fra skolen. Vi har hund så vi går mye på tur, ski når det kommer snø mm. Viktigst er å komme seg ut, hver dag. Blir det meldt langvarig minusgrader lager vi kanskje en skøytering utenfor huset (noe jeg har hatt lyst å prøve på flere år men været har ikke vært stabilt nok). Anonymkode: 44a95...109
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #9 Skrevet 20. november 2020 Vi er også vant til å bruke mye tid i familiebesøker og sånt, og har alllerede fått mer enn nok tid sammen... Så kvier oss nesten litt til romjulen. Her vi bor er det 5 personer max-regel, altså ikke 5 gjester, men fem personer i huset totalt inkludert de som bor der. Så her blir det ikke noe besøk - vi har tre barn, og er allerede fem, så vi kan verken gå på besøk eller ha besøk. Tjohei... Og smitten er ikke på vei nedover, så risikerer at de reglene gjelder også i julen. Her blir det vel masse filmer, nye brettspill (står øverst på ønskelisten..), lego-bygging (har technic-lego på ønskelisten til et par her), håper det blir fint nok vær til at vi grille pølser i skogen, baking, lage hjemmelaget konfekt, osv. Anonymkode: d65f0...4ea
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #10 Skrevet 20. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: What? 😱 Da håper jeg dere holder dere unna lokalt næringsliv og ingen i familien er i risikogruppen. Anonymkode: 6a6b1...aad Javel? Kan du lenke til en sak der Erna&co sier at det ikke er lov til å reise til besteforeldre til jul? Anonymkode: e4bd7...b8c 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #11 Skrevet 20. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Javel? Kan du lenke til en sak der Erna&co sier at det ikke er lov til å reise til besteforeldre til jul? Anonymkode: e4bd7...b8c 🙄 Lov å tenke selv. Er ikke lurt å reise fra et område med mye smitte til et område uten, for å bo sammen med folk som er i risikogruppa? Anonymkode: 6a6b1...aad 2
atropos Skrevet 20. november 2020 #12 Skrevet 20. november 2020 Jeg har kjøpt en stor hobbyboks fra panduro, så ungene skal få slå seg litt løs med det. Ellers er det kakao og grilling i hagen, skitur hvis det blir snø. Og så lurte vi litt på å gå julebukk. Ringe på døra og synge en julesang til alle i nabolaget her
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #13 Skrevet 20. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 🙄 Lov å tenke selv. Er ikke lurt å reise fra et område med mye smitte til et område uten, for å bo sammen med folk som er i risikogruppa? Anonymkode: 6a6b1...aad Ja, det er lov å tenke selv. Også for deg. Antakelig er vi som bor i områder med mye smitte mye mer drillet i smittevern enn dem som bor der det er lite smitte. Og utgjør derfor ikke så stor fare om vi beveger på oss. Ingen i min familie har hatt covid og jeg ser ingen grunn til å stille meg i skammekroken fordi folk i andre aldersgrupper enn meg fester vilt og gir blaffen. Anonymkode: e4bd7...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 1 time siden, atropos skrev: Jeg har kjøpt en stor hobbyboks fra panduro, så ungene skal få slå seg litt løs med det. Ellers er det kakao og grilling i hagen, skitur hvis det blir snø. Og så lurte vi litt på å gå julebukk. Ringe på døra og synge en julesang til alle i nabolaget her Julebukk? Og det er i tråd med covid-forsiktighet fordi? Anonymkode: e4bd7...b8c
atropos Skrevet 20. november 2020 #15 Skrevet 20. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Julebukk? Og det er i tråd med covid-forsiktighet fordi? Anonymkode: e4bd7...b8c Fordi vi kan fint stå nedenfor trappa til naboene og synge en sang. Det er utendørs, over to meter klaring mellom oss og de inne i huset og det tar under 15 minutter. Makan til hysteri🙄
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #16 Skrevet 20. november 2020 Besøk deres nærmeste bibliotek og lån bøker! Sjekk på forhånd om de har restriksjoner ift antall personer fra samme familie der samtidig og varighet på besøk. Anonymkode: a2943...b0c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #17 Skrevet 20. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: 🙄 Lov å tenke selv. Er ikke lurt å reise fra et område med mye smitte til et område uten, for å bo sammen med folk som er i risikogruppa? Anonymkode: 6a6b1...aad Det er ikke alle besteforeldre som er i risikogruppa Anonymkode: e6037...58a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #18 Skrevet 20. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle besteforeldre som er i risikogruppa Anonymkode: e6037...58a I denne tråden handler det om besteforeldre og andre familiemedlemmer som er i risikogruppa. I alle fall for meg som startet tråden. Hvordan det er med andre som har svart vet jeg ikke. Derfor jeg svarte at jeg håper ikke folk reiser fra områder med høy smitte hjem til familie hvor noen er i risikogruppa. Og uansett hvor mye man vasker og spriter, er det jo en viss fare. Anonymkode: 6a6b1...aad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå