AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Hei hå! Gravid med nr 2! Ca 7 uker på vei. Forrige gang, 3 år siden, var retningslinjene jeg fant på nett at første kontroll er ved 12 uker, så bestilte jeg min første kontroll da. Da bodde jeg i en annen kommune og jordmor der sa at de gjerne ville ha oss inn så tidlig som mulig, så da var jeg i følge de litt "sent ute". Så på helseappen at første kontroll anbefales mellom 6-12 uke og leste også at de nye nasjonale retningslinjene nå er at første kontrollen skal være tidlig og før uke 12. Så jeg har bestilt time i neste uke, da er jeg rundt 8 uker. Men, er det litt tidlig? Er det vanlig å ha første kontrollen så tidlig eller er det bare noe det står? 😂 Spør fordi jeg ringte først jordmor på helsestasjonen i min nye kommune for å spørre om jeg kunne ha første kontrollen der, og da sa de at jeg skulle ringe fastlegen for de skulle ta første kontroll og at det var typisk i uke 10-12. Men fastlegen (dvs helsesekretæren) satt meg altså opp på time neste uke uten å spørre hvilken uke jeg var i 🤷 Litt ulik informasjon her og der altså. Dere som er gravide nå om dagen, når hadde dere første kontroll? Anonymkode: 3b4c3...748
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 Uke 8 er tidlig ja. Blodprøver tas vanligvis rundt uke 12, ingen grunn til å ha time før det. Anonymkode: 33763...9fd
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 Hadde første kontroll i uke 9. Det var hos jordmor 😊 Var usikker selv da det er første gang jeg er gravid, så jeg gjorde som deg og ringte helsestasjonen. Da satte de meg opp til time en uke etter. Virker som det er litt ulik praksis rundt om😅 Anonymkode: 9f7f2...e00 1
Chipndip Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 Her hvor jeg bor sier de att man skal booke time så fort som mulig , fra uke 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Uke 8 er tidlig ja. Blodprøver tas vanligvis rundt uke 12, ingen grunn til å ha time før det. Anonymkode: 33763...9fd Er du gravid i år eller for flere år siden? For om det er nå du har fått beskjed om det, hvorfor står det første kontroll uke 6-12 og før uke 12 da. Blir sprø. Kan ikke de gi riktig informasjon liksom 😭 Just now, Chipndip said: Her hvor jeg bor sier de att man skal booke time så fort som mulig , fra uke 5 Just now, AnonymBruker said: Hadde første kontroll i uke 9. Det var hos jordmor 😊 Var usikker selv da det er første gang jeg er gravid, så jeg gjorde som deg og ringte helsestasjonen. Da satte de meg opp til time en uke etter. Virker som det er litt ulik praksis rundt om😅 Anonymkode: 9f7f2...e00 Hurra, da er det ihvertfall ikke bare jeg som er sprø. Tok dere blodprøve på første kontroll selv om det var før uke 12? Svært ulik praksis ja, der jeg bodde før var jordmortjenesten helt gull og tok alt av kontroller, inkl blodprøver og tester. Litt irritert over at jeg må til fastlegen nå, likte å gå til jordmor. Anonymkode: 3b4c3...748
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 Jeg ble satt opp på time hos legen da jeg var 7-8 uker på veg, men da fikk jeg beskjed om at det var for tidlig, for blodprøvene kunne ikke bli tatt før uke 12. Jeg ville ringt ned til legekontoret igjen, og bare sjekket, så du slipper å dra flere ganger, som jeg måtte. Anonymkode: bdec0...566 1
Chipndip Skrevet 19. november 2020 #7 Skrevet 19. november 2020 Nej når jeg hadde min time i uke 5 hos jordmor var det mest prating om livsstil , skrive helsekort, måle blodtrykk , vekt osv Blodprøvene ble tatt hos fastlege i uke 12 + et eller annet
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du gravid i år eller for flere år siden? For om det er nå du har fått beskjed om det, hvorfor står det første kontroll uke 6-12 og før uke 12 da. Blir sprø. Kan ikke de gi riktig informasjon liksom 😭 Hurra, da er det ihvertfall ikke bare jeg som er sprø. Tok dere blodprøve på første kontroll selv om det var før uke 12? Svært ulik praksis ja, der jeg bodde før var jordmortjenesten helt gull og tok alt av kontroller, inkl blodprøver og tester. Litt irritert over at jeg må til fastlegen nå, likte å gå til jordmor. Anonymkode: 3b4c3...748 Nei, det var mer en generell kontroll med info og startet å fylle ut helsekort, bestille OUL + urinprøve. Fikk beskjed om å booke time til blodprøver etter uke 12 hos fastlegen. Så det jeg har tatt hos fastlegen var blodprøver uke 12 og glukosebelastningstesten uke 26. Ellers bare gått til jordmor. Anonymkode: 9f7f2...e00
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det var mer en generell kontroll med info og startet å fylle ut helsekort, bestille OUL + urinprøve. Fikk beskjed om å booke time til blodprøver etter uke 12 hos fastlegen. Så det jeg har tatt hos fastlegen var blodprøver uke 12 og glukosebelastningstesten uke 26. Ellers bare gått til jordmor. Anonymkode: 9f7f2...e00 12 minutter siden, Chipndip said: Nej når jeg hadde min time i uke 5 hos jordmor var det mest prating om livsstil , skrive helsekort, måle blodtrykk , vekt osv Blodprøvene ble tatt hos fastlege i uke 12 + et eller annet 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ble satt opp på time hos legen da jeg var 7-8 uker på veg, men da fikk jeg beskjed om at det var for tidlig, for blodprøvene kunne ikke bli tatt før uke 12. Jeg ville ringt ned til legekontoret igjen, og bare sjekket, så du slipper å dra flere ganger, som jeg måtte. Anonymkode: bdec0...566 Ah, kan de ikke skrive det i klartekst da 🙈 Da får jeg ombestille time. Jeg vil gjerne komme tidlig i gang med å bestille OUL og fødeplass og sånt, men ikke mye poeng i å ha noe "prat" med min 60+ mannlige lege av få ord. Kjedelig at ikke jordmortilbudet er like godt overalt - en tidlig kontroll hos jordmor hadde vært flott. Takk for svar! Det er godt man har erfarne kvinnfolk å spørre når helsenorge ikke har kontroll selv 😂 Anonymkode: 3b4c3...748 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 Det er ikke nødvendig med kontroll før uke 12. Det er kun hvis man har behov, at det skal være mulighet å få komme inn før. Grunnen til at de har endret ordlyden er fordi en del som hadde behov for å komme til før gjerne ble satt opp senere fordi det ikke er blodprøver som skal tas før rundt uke 12. Noen har mange spørsmål feks eller er engstelige rundt graviditeten. Anonymkode: bbe66...aef 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #11 Skrevet 19. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er ikke nødvendig med kontroll før uke 12. Det er kun hvis man har behov, at det skal være mulighet å få komme inn før. Grunnen til at de har endret ordlyden er fordi en del som hadde behov for å komme til før gjerne ble satt opp senere fordi det ikke er blodprøver som skal tas før rundt uke 12. Noen har mange spørsmål feks eller er engstelige rundt graviditeten. Anonymkode: bbe66...aef Skjønner, men det hadde vært sykt mye lettere for oss helt vanlig oppegående damer som bare vil gjøre ting riktig hvis de kan skrive det i klartekst 🙈 Og når det ikke skjer i praksis- fikk som sagt beskjed fra jordmortjenesten her at de ikke tok inn så tidlig 🤷 Anonymkode: 3b4c3...748 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #12 Skrevet 19. november 2020 Jeg var hos jordmor i uke 7. begynte på helsekort og samtale om livsstil osv. Var veldig ålreit, men så er jeg førstegangs da. Anonymkode: 63214...76e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #13 Skrevet 20. november 2020 Jeg ble også litt oppgitt da jeg så at de skrev første kontroll var i uke 6-12, og jeg ringte legekontoret og fikk beskjed om at blodprøvene ikke kan tas før uke 12. Da jeg var gravid for tre år siden, var regelen at første kontroll var i uke 12, nettopp fordi det var først da man kunne ta blodprøvene. Alle "kontroller" før det er jo bare prat og litt svada. Nå måtte jeg til legen i uke 7, for å få henvisning til fosterdiagnostikk (ja, jeg er Gammel), og da var det jo ikke snakk om at det var noe svangerskapskontroll-ting. Helsekort og sånt ble ikke utfylt før jeg var til kontroll i uke 12. Anonymkode: d4809...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 Hadde også først i ule 8 , men legen ringte å anbefalte å ta det i ule 12 for da kunne de ta de prøvene de trengte. Anonymkode: a8314...f68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå