Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trenger mann vpn? Står man kan bruke det så myndighetene ikke kan spore akteviteten din, du kan se netflix serier som ikke vises i norge og ingen kan hakke deg.

Noen med erfaring som kan utfylle dette, forstår det ikke helt og er det lurt og ha det?

Anonymkode: 52912...2fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har noe å skjule så kan vpn være interessant, men alene hjelper det lite. Hvis du bruker vpn for så å logge deg inn et eller annet sted med den vanlige brukeren, så er vitsen borte. I tillegg vil nettleseren registrere aktiviteten. 

Hvis du ønsker å nå nettsider som ikke er tilgjengelige der du er er vpn nødvendig. Men Netflix og lignende har blitt ganske gode til å skjønne at man bruker vpn, så det er ikke like bra som det var. De skjønner at du har ikke flydd til USA på ti sekunder, men at du bruker vpn. 

Hvis du reiser i land som feks Kina er vpn svært nyttig. Mange av nettjenestene vi er vant til virker ikke der. 

Det kan også være bra med vpn når du bruker wifi du ikke vet om du kan stole på. Typisk gratis internet på kafeer. 

Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Trenger mann vpn? Står man kan bruke det så myndighetene ikke kan spore akteviteten din, du kan se netflix serier som ikke vises i norge og ingen kan hakke deg.

Noen med erfaring som kan utfylle dette, forstår det ikke helt og er det lurt og ha det?

Nei, du trenger ikke VPN, men det kan være nyttig noen ganger. 

Privat bruker det enkelte ganger for å komme rundt geografiske begrensninger (se et TV program fra et annet land). Datatrafikken er kryptert fram til utgangsnoden (den maskinen ett eller annet sted i verden man kobler seg til når man aktiverer VPN-tjensten). For alle andre (maskiner og mennesker) ser det da ut som om du bruker utgangsnoden som maskin, så det kommer helt an på hvor de myndighetene man er redd for befinner seg i kjeden. I tillegg vet VPN-operatøren i prinsippet alt om trafikken. I jobb bruker jeg det hver dag for tiden for få en sikker forbindelse til kontoret som har tilgang til interne servere ol

Endret av skrue
Skrevet

Om du skal benytte deg av offentlig vpn, eller andre nettverk du ikke har kontroll over, er VPN helt essensielt for sikkerheten sin skyld. 

Anonymkode: 61fe6...969

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt VPN i flere år, og ja - I mitt tilfelle trenger jeg det. Bruker det selv for å se utenlandske streamingtjenester. Det er egentlig ikke noe hokus pokus. De bruker IP'en din for å bestemme hvilke filmer og serier du skal ha tilgang til. Så hvis du bytter IP til feks Usa -> vil utvalget øke.

Å bruke VPN for å skjule seg fra myndighetene har jeg ingen som helst erfaring med, og heller ikke behov for. Anbefaler deg å lese siste halvdel her hvis du vil vite mer, itavisen.no/beste-vpn-norge. Står en del om sikkerhet og diverse der.

Skrevet (endret)

VPN får det til å se ut som du går ut på nettet fra et annet sted enn hva som faktisk er realiteten. Med andre ord (kort fortalt), det skjuler IP-adressen din.

Dermed kan du få det til å se om ut som du er i for eks. England, mens du sitter hjemme i Norge. Det kan gjøre at du kan se BBC playerens innhold som er forbeholdt de som er i England.

Det samme gjelder for eks. Netflix. Pga rettigheter og annet, så er utvalget vesentlig annerledes om du bruker netflix i USA kontra Norge. Der har du en annen grunn til å bruke VPN.

En tredje årsak er de som bryr seg i overkant mye om personvern. Vi blir hele tiden spionert på, nå var det akkurat en sak hvor NSA (en del av USAs etterretning) spionerer på oss via avtaler de har med danske myndigheter. De som ikke ønsker det, kan bruke krypterte VPN-tunneler for å omgå det.

Andre grunner kan være at man driver med noe "snuskete", som at man laster ned priatkopierte tv-serier, filmer og programvare, og vil redusere risikoen for å bli tatt. Ved å bruke en VPN-tilkobling blir det vesentlig vanskeligere å spore deg.

En siste grunn er en svært fornuftig og klart legitim grunn - hver eneste dag på hjemmekontoret kobler jeg meg til jobben via en VPN-tilkobling. Dette sikrer meg en trygg tilkobling mot jobbens interne systemer med kryptering.

Endret av Jaybird

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...