Gå til innhold

Barnehageansatte; hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om foreldre blir oppringt om sykt barn, synes dere da det er greit at barnet kommer i barnehagen dagen etter, eller synes dere de bør holdes hjemme en dag ekstra selv om de virker friske hjemme? 

Vi hentet sønnen vår i barnehagen torsdag i forrige uke, men han var i superfin form når vi kom hjem. Ikke antydning til sykdom resten av dagen, natta eller morgenen etter. Jeg hadde hjemmekontor og var derfor hjemme på fredagen, men skulle jo egentlig jobbe. Han er tre år og temmelig aktiv. Vi holdt han hjemme «for sikkerhetsskyld», men tenkte egentlig han kunne gått i barnehagen.

Vil gjerne høre om dere synes det er unødvendig å holde de hjemme i sånne tilfeller eller om dere helst vil at man avventer og er sikker før de kommer tilbake. Jeg har generelt lav terskel for å holde ham hjemme, så hadde vært greit å vite til en annen gang.

Anonymkode: 2bf90...5f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber ikke i barnehagen, men lar heller ikke barnehage personell synse rundt dette. Det står anbefalinger på FHI som er fine :)

Anonymkode: b31ba...c9d

• Liker 1
Skrevet

Kommer jo helt an på hvordan syk.. 

Anonymkode: d3fb6...e9b

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber ikke i barnehagen, men lar heller ikke barnehage personell synse rundt dette. Det står anbefalinger på FHI som er fine :)

Anonymkode: b31ba...c9d

Ok - men nå var jeg interessert i hva barnehageansatte mener, på generelt grunnlag. Om de tenker at det er negativt om barnet kommer dagen etter om foreldrene vurderer barnet som friskt, uansett årsak.

TS.

• Liker 6
Skrevet

Har barnet hatt feber eller kastet opp er det absolutt ikke greit!

Anonymkode: 7ca67...54e

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har barnet hatt feber eller kastet opp er det absolutt ikke greit!

Anonymkode: 7ca67...54e

Nei, selvfølgelig ikke - det skjønner jeg. Følger selvfølgelig reglene for sånne ting, tenker mer på diffuse ting; vondt i magen, vondt i hodet, slapp, sutrete, milde forkjølelsessymptomer for eksempel. 

TS.

Skrevet

Det kommer ann på hva de ringte for. Er det diare/oppkast så skal de ikke det selv om det ikke kommer mer hjemme. Er det feber, så er det i greit så lenge barnet ikke har feber, og det heller ikke er gitt prarcet for å skjule feberen(overraskende mange gjør dette). Er det slapp/dårlig allmenntilstand så er det også klart at barnet kan komme i barnehagen dagen etter, om en ikke er slapp og har dårlig allmenntilstand:) 

det beste er å spørre din barnehage, en kan også si når en leverer at det er lavterskel for å ringe igjen- selv om deres opplevelse er at barnet er friskt hjemme. Det er stor forskjell på hjem og bhg, som gjør at en kan bli ekstra sliten om formen ikke er på topp:)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker at det avhenger helt av hva slags sykdom det sendes hjem for.
Tenker også at det er viktig å tenke på at aktivitetsnivået er langt høyere i barnehagen enn hjemme, og det er viktig at «superfin form» er mer enn bare at eventuell feber er borte. Mat, drikke og søvn, i tillegg til aktivitetsnivå bør være som tilnærmet normalt.  

Endret av Morgenrøden
  • Liker 3
Skrevet

Altså. 
om barnet har hatt feber i barnehagen, dårlig allmenntilstand i barnehagen men så frisk når en kommer hjem så har jo barnet vært sykt i barnehagen. 
barnet skal ha en feberfri dag hjemme, holdes hjemme til allmenntilstand er god. 

Skrevet

Jobber i bhg og setter pris på foreldre som lar barna "komme seg" en dag hjemme før retur i bhg igjen. Dette fordi aktivitetsnivået er et helt annet i bhg, men også fordi vi er utsatt for å bli smitta selv; uansett om det er omgangssyke eller forkjølelse etc., kan føre til høyt sykefravær og i verste fall lite bemanning. Et år hadde vi barn med omgangssyke på 3 runde ila 1 mnd for at foreldre ikke var ærlig å sendte barnet for tidlig tilbake igjen, de voksne hadde det ikke noe bedre

Anonymkode: d7082...de8

• Liker 7
Skrevet

Min erfaring er at barna ofte sendes tilbake i barnehagen før de har rukket å hente seg inn. Om et barn med nedsatt allmenntilstand  kommer tilbake dagen etter kvier jeg meg da for å ringe igjen, føles ut som om jeg trosser foreldrenes meninger. 

Har gjentatte ganger prøvd å forklare at hverdagen i barnehagen er mye mer hektisk enn det er hjemme med foreldrene, men tror ikke mange skjønner hvor slitsomt det faktisk er 

Anonymkode: 180cd...10a

• Liker 5
Skrevet

Selvom et barn føler seg bra hjemme er det noe annet i barnehagen. Masse barn, masse støy, og barnet får ikke slappe av og hvile som hjemme. Opplever så mange ganger at vi ringer hjem også klager foreldre på at barnet er frisk hjemme. Hold barnet hjemme minst dagen etter den ble sendt hjem

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det er greit å ha barnet hjemme en ekstra dag. Nå er vi heldige dette året med at vi har fått ekstra omsorgsdager. I barnehagen er det et langt høyere aktivitetsnivå og støynivå. Barn som ikke er helt i form er ofte mer sutrete og trenger masse kos. Helst bli båret rundt eller et fang å sitte på. I barnehagen har ikke de ansatte mulighet til å ha ett barn som ikke er i form hele dagen. På liten avdeling er det ofte 4 noen steder 5 voksne på 14-15 barn, fra under 1 år til 2,5 år. De har derfor ikke mulighet til å ta seg av syke barn. På stor er det flere barn og enda færre voksne. Pga strengere retningslinjer (korona) er derfor terskelen enda lavere for å sende hjem barn med det minste symptom, og det må de også gjøre for at dette barnet med forkjølelses symptomer ikke smitter ansatte (som nå er dødslitne) og andre barn som kanskje har nedsatt immunforsvar. Ingen barnehage ansatte ringer hjem for morro skyld. Så jeg tenker det er MYE bedre å ha barnet hjemme en dag for mye enn en dag for lite. Vi alle må ta del i dugnaden. 

Anonymkode: 5fccb...b8c

• Liker 4
Skrevet

Vi har lavere terskel på å sende hjem barn nå, og generelt er det allmenntilstanden som avgjør om de bøt være i barnehagen. Vi kjenner stort sett barna godt og kan se hvis de ikke er helt seg selv og at de bør hentes. Men vi kan ta feil. Kanskje var ikke barnet sykt men hadde en dårlig dag, kanskje kom det seg da det kom hjem til roligere omgivelser. Dere kjenner barnet best, og om dere foreldre tolker barnet som friskt så stoler vi på det. 
i denne tiden er det likevel greit å holde barn hjemme ved tvil.

Anonymkode: 018a3...9bc

• Liker 2
Skrevet

Det er stor forskjell på å være dårlig hjemme kontra bhg, så man kan fint å ha mer aktivitet hjemme. Jeg hadde aldri selv sendt barnet i barnehagen om det ble sendt hjem dagen før, men det er ekstremt mange som gjør det.

Anonymkode: 64608...2ad

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, BethD skrev:

Altså. 
om barnet har hatt feber i barnehagen, dårlig allmenntilstand i barnehagen men så frisk når en kommer hjem så har jo barnet vært sykt i barnehagen. 
barnet skal ha en feberfri dag hjemme, holdes hjemme til allmenntilstand er god. 

Nei, det at de skal ha feberfri dag stemmer ikke lenger, barnehager kunne ikke kreve det

Anonymkode: 64608...2ad

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvfølgelig ikke - det skjønner jeg. Følger selvfølgelig reglene for sånne ting, tenker mer på diffuse ting; vondt i magen, vondt i hodet, slapp, sutrete, milde forkjølelsessymptomer for eksempel. 

TS.

Nå for tiden skal de være hjemme ved nyoppstått forkjølelse, så om den fikk nyoppstått symptomer på forkjølelse, så er det greit å holde seg hjemme en dag, iallefall i denne tiden. 

Klager så små barn på vondt i hode? 

Vondt i mage uten oppkast/diaré, der ville jeg ikke stusset om barnet kom igjen dagen etterpå. 

Anonymkode: d3fb6...e9b

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Da fortsetter vi med samme praksis som vi har gjort; holde hjemme en dag etter oppringning. For ordens skyld skjer det ekstremt sjeldent at de ringer altså, vi har som sagt lav terskel for å være hjemme og sender aldri i barnehagen med feber eller symptomer på omgangssyke. :) Ville bare høre i tilfelle vi var unødvendig forsiktige.

TS.

• Liker 8
Skrevet

Du kan ringe barnehagen morgenen etter og fortelle at barnet har vært i fin form, og høre om det er greit at du leverer. 

Anonymkode: 238d5...7dd

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det det er helt greit å komme i barnehagen så lenge barnet er friskt 🙂 (unntak ved diaré og oppkast)

Anonymkode: 7c153...252

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...