Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er 30, eier egen leilighet og har et barn på 10 år alene. Har gått på aap i et år, og snart ferdig med 1. Semester av en bachleor med hjelp av NAV aap.

Tok opp lån og stipend fra lånekassa for å spe på hvis det ble alt for trangt, men har ikke behøvd å bruke av dette, så har satt det på en egen konto.

Burde lånekassa stå på egen konto og bli tilbakebetalt med en gang skolegangen er ferdig, eller til å betale ned boliglånet?  Hva tenker dere? 

Anonymkode: 0285b...6a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke har behov for pengene fra Lånekassen, hadde jeg heller investert de og latt det være på en aksjesparekonto.

Sannsynligheten for at avkastningen blir større enn hva boliglånets rente er, kan man si er meget stor. 

Antakeligvis vil de pengene fra Lånekassen bli omgjort til lån pga aap-inntekten din. Men, om det skal vise seg at det ikke hjelper deg med omskolering, og du blir ufør, kan studielånet bli helt eller delvis slettet alt etter inntekten. 

Anonymkode: a80ba...584

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke har behov for pengene fra Lånekassen, hadde jeg heller investert de og latt det være på en aksjesparekonto.

Sannsynligheten for at avkastningen blir større enn hva boliglånets rente er, kan man si er meget stor. 

Antakeligvis vil de pengene fra Lånekassen bli omgjort til lån pga aap-inntekten din. Men, om det skal vise seg at det ikke hjelper deg med omskolering, og du blir ufør, kan studielånet bli helt eller delvis slettet alt etter inntekten. 

Anonymkode: a80ba...584

det er inntektsgrenser som avgjør om hun får stipend. jeg har aap og lån fra lånekassen, men får ikke stipend.

jeg ville også valgt investering av de pengene! i hvertfall en del.

Anonymkode: 76ffb...05c

Skrevet

Heller betal med boliglån før studielån, mye dyrer rente. 

Anonymkode: d4849...b68

Skrevet

Jeg er i noenlunde samme situasjon, og har satt alt i fond.

Anonymkode: 7047e...03c

Skrevet

Hvis du har lyst på stipendet bør du kun ha studielån halve skatteåret (altså enten vår eller høst). Da får du stipend. Hvis ikke kan du selvsagt få mer ved å ta opp fullt lån, men da blir det 100% lån. Jeg valgte selv å bare ta halve året. Brukte pengene som egenkapital etter studiene. 

Anonymkode: d6869...060

Skrevet

Det blir triste tilstander snart, når så mange har fulgt rådet med å sette studielånet inn på fond. 

Anonymkode: 61aae...859

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir triste tilstander snart, når så mange har fulgt rådet med å sette studielånet inn på fond. 

«Triste tilstander»? For hvem?

Anonymkode: 7047e...03c

Skrevet

Det er ikke lov å få stønad fra Lånekassen samtidig som AAP... 

Anonymkode: 5a6d1...b50

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mener du lån eller stipend? jeg har aap og studielån. hadde jeg vært under inntektsgrense kunne noe blitt omgjort til stipend. hva mener du egentlig?

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man har lov til å få stønad fra lånekassen om man har AAP.
Så lenge NAV har godkjent utdanning når man går på AAP, så kan man søke stønad fra lånekassen på samme vilkår som en hver annen student.
Stønaden vil bli beregnet og basert på inntekten, som da er AAP, og hva som blir omgjort til stipend følger samme regler som annen ordinær inntekt.
Man kan med andre ord helt fint ta opp ett studielån når man går på AAP, på samme måte som man kan ta opp ett boliglån eller ett forbrukslån.

TS: jeg ville absolutt prioritert å betale ned mer på boliglånet om du kan, og bare betale "vanlig" avdrag på studielån. I studietiden ville jeg satt dette inn på en konto med så høy rente som mulig, og latt det stå ubrukt til etter studietiden, så lenge du har nok inntekt ellers til at hverdagen går rundt.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mener du lån eller stipend? jeg har aap og studielån. hadde jeg vært under inntektsgrense kunne noe blitt omgjort til stipend. hva mener du egentlig?

9 minutter siden, Taluno skrev:

Jo, man har lov til å få stønad fra lånekassen om man har AAP.
Så lenge NAV har godkjent utdanning når man går på AAP, så kan man søke stønad fra lånekassen på samme vilkår som en hver annen student.
Stønaden vil bli beregnet og basert på inntekten, som da er AAP, og hva som blir omgjort til stipend følger samme regler som annen ordinær inntekt.
Man kan med andre ord helt fint ta opp ett studielån når man går på AAP, på samme måte som man kan ta opp ett boliglån eller ett forbrukslån.

TS: jeg ville absolutt prioritert å betale ned mer på boliglånet om du kan, og bare betale "vanlig" avdrag på studielån. I studietiden ville jeg satt dette inn på en konto med så høy rente som mulig, og latt det stå ubrukt til etter studietiden, så lenge du har nok inntekt ellers til at hverdagen går rundt.

Da er jeg veldig forvirra, jeg gikk på skole og fikk penger fra Lånekassen. Men så havnet jeg på AAP pga helse og skulle fortsette med skole gjennom nav. Da stoppet Lånekassen stønaden min, grunnet AAP. Jeg får 19 000 i AAP, skjedde dette fordi jeg får så mye i AAP?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er jeg veldig forvirra, jeg gikk på skole og fikk penger fra Lånekassen. Men så havnet jeg på AAP pga helse og skulle fortsette med skole gjennom nav. Da stoppet Lånekassen stønaden min, grunnet AAP. Jeg får 19 000 i AAP, skjedde dette fordi jeg får så mye i AAP?

er du sikker på at det ikke var pga forsinkelse? er du 60 sp eller mer forsinket får du ikke lån, med mindre du sender inn dok fra lege. 

inntekt på aap betyr ingenting for selve lånet; kun stipend. jeg har også 19 000 i aap.

Skrevet

Jeg har fått AAP og lån fra lånekassen til høyere utdanning, så det er fult mulig. 

Anonymkode: 30d80...e28

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på høgskole og får AAP pluss lån fra lånekassen, men jeg får ikke omgjort noe til stipend på grunn av inntektsgrensen, de stopper ikke utbetalinger fordi du «tjener» for mye. 

Anonymkode: e5886...1db

Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger her. 

Jeg ser det at jeg virkelig må gå inn i tenkeboksen og regne på dette. Invisteringer ser jeg på som veldig utrygt slik situasjonen min er i dag, da jeg ikke har råd til å tape disse pengene. 

Anonymkode: 0285b...6a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...