AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Samboeren min og jeg har lyst til å kjøpe hus sammen. Han har tre barn, jeg har ingen. Banken har i forbindelse med finansieringsbevis anbefalt oss å skrive testamente, samboeravtale, osv. Jeg har ikke helt sett vitsen med det, siden jeg uansett ikke kan beholde huset hvis han dør først. Stebarna kan samtykke til at jeg kan sitte i uskiftet bo, når de blir myndige, men jeg tror ikke alle vil det... Og jeg kommer ikke til å ha råd til å kjøpe dem ut. Så nå er jeg litt lei og revurderer hele planen. Så i går hadde jeg time hos en advokat for å orientere meg litt. Det var forøvrig fryktelig dyrt; fikk regningen i dag, og den påløp på nesten 3500 kr... Men uansett: der lærte jeg at hvis vi er gift, så arver jeg kun 4 G? Han sa også noe om en firedel, så nå ble jeg litt usikker. Men det er visst derfor man bør skrive testamente. Da kan han testamentere det som er igjen etter at barnas pliktdelsarv, til meg. Det samme kan han gjøre nå, når vi ikke er gift. Så da lurer jeg veldig på: Hvorfor skal man gifte seg hvis man allerede har ordnet dette med arv i testamente? Føler meg forvirret (selv etter den dyre timen...), setter pris på svar. Og nei, jeg er ikke ute etter mest mulig arv, men jeg håper jeg slipper å miste hjemmet mitt når jeg også har mistet mannen min... Anonymkode: 7b156...9a0
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 Jeg kjenner ingen som er gift, mitt inntrykk er ar dette er en døende tradisjon. Anonymkode: d7e49...59b 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 Det er jo en del forskjeller, men det viktigste er jo å gi hverandre løftene, og gå med giftering. Anonymkode: 1565b...43e
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 Så slipper man leve i hor... Anonymkode: 10b05...6cf
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 Du arver jo ikke mannen din som samboer? Anonymkode: d53e4...6d8 1
LillEve Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 Personlig vil jeg for eksempel ikke ha barn med en som synes det å gifte seg er for bindende. I tillegg vil jeg at kjæresten min skal være min nærmeste familie, jeg vil at han skal være den som tar avgjørelser i medisinsammenheng, jeg vil at han skal arve og mye annet. Du får papirer som gjør at man er likestilt, men det er mye jobb for å komme rundt ekteskap. Hvorfor ikke da bare gifte sg? 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #7 Skrevet 19. november 2020 2. Arverett Ekteskap: Ektefellen har alltid arverett med mindre noe annet er skrevet i et testament. Dette skal i så fall ektefellen kjenne til og skrive under på. Ektefellen arver en fjerdedel. Barna skal ha to tredjedeler. Samboerskap: Samboere uten felles barn har ikke arverett med mindre det er skrevet i et testament. Samboere med felles barn har arverett, men kun opp til fire ganger folketrygdens grunnbeløp (4G). Barna arver resten. Henten fra Aftenposten. Anonymkode: d53e4...6d8 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du arver jo ikke mannen din som samboer? Anonymkode: d53e4...6d8 Vi skal skrive testamente og begunstige hverandre. Jeg har ikke barn, og kan testamentere alt til ham. Han har barn, men kan skrive i testamentet at arven til barna begrenses opp til pliktdelsarv (fra 1. januar er det 15 G/ ca 1,5 mill.). Så med tre barn vil ca 4,5 mill gå til barna hans, men resten kan han testamentere til meg. Anonymkode: 7b156...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 Var TS som skrev over..! Anonymkode: 7b156...9a0
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2. Arverett Ekteskap: Ektefellen har alltid arverett med mindre noe annet er skrevet i et testament. Dette skal i så fall ektefellen kjenne til og skrive under på. Ektefellen arver en fjerdedel. Barna skal ha to tredjedeler. Samboerskap: Samboere uten felles barn har ikke arverett med mindre det er skrevet i et testament. Samboere med felles barn har arverett, men kun opp til fire ganger folketrygdens grunnbeløp (4G). Barna arver resten. Henten fra Aftenposten. Anonymkode: d53e4...6d8 Det med at barna arver 2/3 blir visst automatisk hvis man ikke har skrevet noe annet i testamentet. Advokaten sa at det er få som skriver testamente i dag, men at man der kan begrense barnas arv «til den enhver tids gjeldende pliktdelsarv». TS Anonymkode: 7b156...9a0
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #11 Skrevet 19. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det med at barna arver 2/3 blir visst automatisk hvis man ikke har skrevet noe annet i testamentet. Advokaten sa at det er få som skriver testamente i dag, men at man der kan begrense barnas arv «til den enhver tids gjeldende pliktdelsarv». TS Anonymkode: 7b156...9a0 Forskjellen er vel at du uansett har rett til arv om dere er gift. Om dere ikke er gift, og det ikke er mer igjen etter at pliktdelsarven er delt ut, får du ingenting. Anonymkode: 8b813...ae8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #12 Skrevet 20. november 2020 Jeg er ikke noe god på dette men mener å ha hørt at man sitter i uskiftet bo som gift. Det vil si at man slipper å kjøpe ut barn for å beholde huset. Men her må noen mer beleste sjeler enn meg komme på banen... Anonymkode: 8e3d8...d67
Gjest Lille Potet Skrevet 20. november 2020 #13 Skrevet 20. november 2020 Jeg vil anbefale deg å lese ekteskapsloven. Den ligger på lovdata.no.
Gjest EmKay Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 1. Samboer uten felles barn. Du har ingen arverett, men han kan testamentere bort alt over pliktdelsarven til deg. Hans særkullsbarn har rett på straksarv, så om du vil kjøpe dem ut av hans del av f.eks. et hus, bør dere passe på å forsikre dere riktig ift hvilke verdier dere har.(Pliktdelsarven idag er vel 1mill per arving, men det er foreslått å øke denne til 1,5mill). 2. Gift. Du har arverett på minimum 1/4 av hans verdier. Barna arver minimum 2/3, med mindre annet er skrevet i testamentet. Hans barn har fortsatt rett på straksarv, så selvom dere er gift og du har en viss arverett, er det fortsatt viktig at dere forsikrer dere godt i henhold til hvilke verdier dere har sammen. Om jeg husker rett kan du ikke sitte i uskifte som samboer så lenge dere ikke har felles barn, men du kan få det som gift - men kun dersom hans barn ikke krever arven utbetalt med en gang. Så det er fordeler ved å være gift i forhold til arv, selv om de fordelene ikke er like store i dag som de var tidligere.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #15 Skrevet 20. november 2020 Det er veldig viktig at dere skriver en kontrakt. Selv om huset må selges eller overdras noen andre, så har du rett på pengene du betalte ned på lånet med. Kjenner et par, mannen ble helt betatt av en elskerinne han var utro med og kastet ut samboeren, uten noe innbo en gang men heldigvis var han så "snill" at hun fikk klærne. De hadde ikke kontrakt, hadde bodd sammen i flere tiår og bygget huset sammen. Nå har hun ingen formue, ingen hus og er veldig deprimert. Gjetthun angrer på at hun hverken hadde samboerkontrakt eller giftemål nå? Og vet du hva, kjærligheten varer ikke evig som i Disney-filmene. Min erfaring er at mange folk blir monster når det kommer til penger. Det mange ikke skjønner er at giftemål og/eller en god samboerkontrakt gir deg gode rettigheter til å få din andel av verdiene selv om det står på en annen persons navn. Så skriv kontrakt eller gidt deg. Om dere leier sammen er det ikke farlig, men kjøper dere hus så må du nesten ha sikkerhet. Vil du ende opp etter 20 år uten noe formue ? Anonymkode: be06d...9cc
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #16 Skrevet 20. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke noe god på dette men mener å ha hørt at man sitter i uskiftet bo som gift. Det vil si at man slipper å kjøpe ut barn for å beholde huset. Men her må noen mer beleste sjeler enn meg komme på banen... Anonymkode: 8e3d8...d67 Ja, man kan sitte i uskiftet bo som gift. Men dersom man har særkullsbarn (som her), så må i så fall særkullsbarna godkjenne at ektefellen som er igjen sitter i uskiftet bo. Anonymkode: ab1fb...0e6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå