AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Hei! Jeg lurte på hvor lenge du ventet på å kunne søke uføre fra nav fikk rapporten om arbeidsevne til de åpnet for at du kunne søke?? Anonymkode: f32a7...77b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 Tror faktisk jeg venta nesten 3 måneder før de klarte å få skrevet en 2 siders arbeidsevnevurdering... Altså, ting tar tid... Anonymkode: c12a5...db2 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 Det gikk faktisk 7 mnd av min aap-tid på det steget! Jeg maste og maste om gangen videre etter at tiltaket var ferdig og rapporten mottat nav. Udugelig saksbehandler hos nav! Endte med at jeg fikk ny saksbehandler. Da gikk det under en måned. 2,5 mnd på å behandle søknaden. Anonymkode: 5f93b...1da 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 Fikk forståelse for at det skulle gå ganske raskt, men det endret seg når rapporten viste at jeg ikke hadde noe arbeidsevne igjen. Anonymkode: f32a7...77b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 Det er ikke gitt at du kan søke med en gang selv om arbeidsevnen er vurdert til ikke-eksisterende. Det kommer sikkert litt an på hvor lenge du har gått på AAP, men jeg fikk vurdert ingen arbeidsevne etter 7 måneder på AAP nettopp nå. Nå venter nav på legeerklæring, så må saksbehandler ta dette opp med overlege på nav lokalt, som vil vurdere om søknaden kan sendes, eller om det skal brukes mer tid, eller at andre også skal vurdere tilstanden for å være helt sikre på at det ikke er arbeidsevne igjen. Anonymkode: 4026b...6f9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 Min aap gikk ut for snart et år siden. Så har hatt tiltakspenger Og nå blir det ingenting. Rapporter fra to forskjellige og legeerklæring sier ingen jobb for meg. Anonymkode: f32a7...77b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #7 Skrevet 19. november 2020 Det finnes en fb gruppe som kalles aap aksjonen. Anbefaler denne for informasjon og svar på spørsmål. Anonymkode: a758b...5e0
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 Tok ikke nevneverdig med tid i det hele tatt, alt gikk i en veldig rask prosess (men nærmer meg slutten på AAP, som allerede var forlenget). Om det tok noen dager eller to uker er jeg usikker på, men det gikk raskt. Når søknad var sendt tok det litt under fire uker før vedtaket på ufør ble vedtatt. Det at det gikk så raskt var nok grunnet en klar sak, og at jeg nærmet meg slutten av maksimal AAP-periode. Ca. to år siden. Anonymkode: 4baa4...319
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok ikke nevneverdig med tid i det hele tatt, alt gikk i en veldig rask prosess (men nærmer meg slutten på AAP, som allerede var forlenget). Om det tok noen dager eller to uker er jeg usikker på, men det gikk raskt. Når søknad var sendt tok det litt under fire uker før vedtaket på ufør ble vedtatt. Det at det gikk så raskt var nok grunnet en klar sak, og at jeg nærmet meg slutten av maksimal AAP-periode. Ca. to år siden. Anonymkode: 4baa4...319 Hvor lenge gikk du på aap? Jeg har gått 4år nå, og det blir videre utsatt (fordi jeg har blitt litt friskere og klarer å jobbe litt nå😊). Men hvor lang tid har jeg på meg tro? Anonymkode: 77eb8...a3d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #11 Skrevet 19. november 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min aap gikk ut for snart et år siden. Så har hatt tiltakspenger Og nå blir det ingenting. Rapporter fra to forskjellige og legeerklæring sier ingen jobb for meg. Anonymkode: f32a7...77b Hva mener du? Mener behandlere at du er ufør, men nav nekter?? Hva er diagnosen, om jeg kan spørre? Dette høres jo helt forferdelig ut, stakkars deg<3 Anonymkode: 77eb8...a3d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #12 Skrevet 19. november 2020 Er ikke noe vits å sammenligne med andre. Det er helt utrolig mange som skriver arbeidsevnevurderinger i nav. Noen bruker evigheter, noen er kjappe. Finner begge typer på alle kontorer rundt i landet.. Anonymkode: 3d310...192
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #13 Skrevet 19. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor lenge gikk du på aap? Jeg har gått 4år nå, og det blir videre utsatt (fordi jeg har blitt litt friskere og klarer å jobbe litt nå😊). Men hvor lang tid har jeg på meg tro? Anonymkode: 77eb8...a3d Seks år, men usikker på hvordan reglene er nå, det blir jo stadig snakket om endringer. Er visst vanskelig å få igjennom forlengelse også, husker saksbehandleren min sa det var under 5% som fikk utvidelsen da jeg fikk det igjennom. Men jeg var i et studieløp, men helsen holdt uheldigvis ikke etter jeg fullførte. Lykke til! Anonymkode: 4baa4...319
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #14 Skrevet 19. november 2020 Men hva skjer dersom man ikke er ferdig avklart etter 6år? Jeg hadde ingen bedring på 4år, men nå skjer det ting. Men det går sakte, og legen er positiv til at det fortsatt kan skje bedring. Anonymkode: 77eb8...a3d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #15 Skrevet 19. november 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes en fb gruppe som kalles aap aksjonen. Anbefaler denne for informasjon og svar på spørsmål. Anonymkode: a758b...5e0 Takk Anonymkode: f32a7...77b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #16 Skrevet 19. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Men hva skjer dersom man ikke er ferdig avklart etter 6år? Jeg hadde ingen bedring på 4år, men nå skjer det ting. Men det går sakte, og legen er positiv til at det fortsatt kan skje bedring. Anonymkode: 77eb8...a3d Du må være det, det må tas en beslutning når det nærmer seg makstid. Hvis det blir vurdert at du har arbeidsevne som tilsier at du ikke kan få ufør, så må du søke sosialstønad eller lignende, du får ikke mer AAP før du ev. har "tjent opp" den retten igjen. Anonymkode: 4baa4...319
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #17 Skrevet 19. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hva skjer dersom man ikke er ferdig avklart etter 6år? Jeg hadde ingen bedring på 4år, men nå skjer det ting. Men det går sakte, og legen er positiv til at det fortsatt kan skje bedring. Anonymkode: 77eb8...a3d Ja slik har det vært for meg også. Har nå vært uten aap siden nyttår. Har hatt tiltakspenger etter det. Og nå er det ingenting fordi veielder skal avklare evnen min. Og de vet ikke hvor lang tid det tar. Og veileder er overrasket over resultatene i avklaringen. Men de har fått rapport hele tiden. Har holdt ut i studier med tilrettelegging. Og det brukes nå mot meg. Hver gang jeg sa ifra ble jeg oppmuntret til å fortsette og hadde heiagjeng bak meg og alt mulig av tilrettelegging. Men nå er kroppen min helt kaputt. Anonymkode: f32a7...77b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #18 Skrevet 19. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Mener behandlere at du er ufør, men nav nekter?? Hva er diagnosen, om jeg kan spørre? Dette høres jo helt forferdelig ut, stakkars deg<3 Anonymkode: 77eb8...a3d Behandler, lege og Nav lokalt kan mene at man er ferdig utredet og burde få ufør, mens Nav legen kan mene at det trengs ytterligere utprøving, og man kan få avslag på uføresøknaden. Mange er på AAP og karens i mange år før de får ufør. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva skjer dersom man ikke er ferdig avklart etter 6år? Jeg hadde ingen bedring på 4år, men nå skjer det ting. Men det går sakte, og legen er positiv til at det fortsatt kan skje bedring. Anonymkode: 77eb8...a3d Maksgrensen for AAP er idag 3 år. Er man ikke ferdig avklart da, får man 1 karensår, man har ikke krav på andre ytelser enn sosialstøtte. Er man gift, så har ektefeller gjensidig forsørgerplikt overfor hverandre, og man kan risikere at man heller ikke får sosialstøtte hvis ektefellen har god inntekt. Etter 1 karensår, kan man igjen søke om AAP, og sånn går no dagan... Anonymkode: 7be8e...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #19 Skrevet 19. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke noe vits å sammenligne med andre. Det er helt utrolig mange som skriver arbeidsevnevurderinger i nav. Noen bruker evigheter, noen er kjappe. Finner begge typer på alle kontorer rundt i landet.. Anonymkode: 3d310...192 Tenkte kanskje jeg kunne få en liten anelse. Men ser det går fra noen dager/uker til måneder. Så det var slik jeg antok. Alle sa jeg hadde en klar sak. Så de jeg har vært hos skjønner ingenting. Anonymkode: f32a7...77b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #20 Skrevet 19. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Behandler, lege og Nav lokalt kan mene at man er ferdig utredet og burde få ufør, mens Nav legen kan mene at det trengs ytterligere utprøving, og man kan få avslag på uføresøknaden. Mange er på AAP og karens i mange år før de får ufør. Maksgrensen for AAP er idag 3 år. Er man ikke ferdig avklart da, får man 1 karensår, man har ikke krav på andre ytelser enn sosialstøtte. Er man gift, så har ektefeller gjensidig forsørgerplikt overfor hverandre, og man kan risikere at man heller ikke får sosialstøtte hvis ektefellen har god inntekt. Etter 1 karensår, kan man igjen søke om AAP, og sånn går no dagan... Anonymkode: 7be8e...bb7 Var på aap i 6 år pga gamle regler. Kan snart søke aap igjen da. Regnet egentlig med at det skulle gå slik. Men hadde jo håp om at dette kunne være klart tidligere. Utrolig slitsom og stressende prosess. Jeg trenger ro!! Blir dårligere av dette opplegget. Anonymkode: f32a7...77b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå