Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er i 20-årene og har vært ute av arbeidslivet i noen år pga kronisk sykdom. Nå som jeg er blitt bedre er jeg motivert for å komme tilbake og har funnet en jobb som vil passe godt for meg. Hvordan bør jeg gå frem? Bør jeg forklare noe om årsaken til hullene jeg har i en jobbsøknad eller vil det skremme en potensiell arbeidsgiver? Dette er forøvrig en arbeidsgiver som ønsker et mangfold på arbeidsplassen som speiler befolkningen med hensyn til kjønn, alder, kulturell bakgrunn og funksjonsevne. 

Håper noen kan gi meg noen råd og tips 🙂 

Anonymkode: 6b45f...005

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør være ærlig om dette. Finn en positiv og god måte å forklare det på. En arbeidsgiver vil gjerne høre at det er noe som er over, at det er under kontroll og hvordan det eventuelt kan påvirke arbeidet ditt. Gjør det kort og konkret. 

Hvis du holder det skjult, så vil det jo bli kjent før eller senere. Da kan du i verste fall framstå som upålitelig. 

Skrevet

Har du ikke gjort noe den perioden du har vært syk? Min erfaring er at man bør skrive minst mulig om hull, og heller ta det i et intervju. Det kan bli vanskelig om du ikke har gjort noe som helst i sykeperioden, men har du f.eks studert litt kan du skrive det. Det med at bedriften søker personer som speiler befolkningen skal du ta med en klype salt. De ønsker selvfølgelig helst friske personer, men er pliktet å skrive at de kan ta inn "hva som helst". I praksis stiller du ikke veldig sterkt. En kronisk sykdom er ikke attraktivt, men om du forklarer hva du kan og ikke kan gjøre (hva som evt må tilrettelegges) kan det hende det hjelper deg. Jeg skriver aldri noe om mine hull, men så er ikke hullene langvarige. Jeg har også gjort småting i løpet av årene som egentlig er "hull". Det har variert hvorvidt jeg detaljert har måttet forklare hvorfor jeg har gjort lite. De har helst sett på attestene og snakket med referanser. Attestene er svært gode, fordi jeg har gjort en god jobb når jeg faktisk har vært i jobb.

Anonymkode: 8bf07...eb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...