Tvist Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Jeg er ikke så begeistret for gavepapir som er umulig å gjenvinne og må kastes i restavfall. Så i år vil jeg pakke inn gavene i avispapir. Men føler for å dekorere de litt ekstra, så de blir fine. Er det noen andre som har gjort det før og har ideer? Lurer på å feste på kanelstenger eller lignende, men vet ikke helt hvordan det blir gjort praktisk. Nå er planen å lage origamifigurer og feste på, synes det blir fint.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 Håper du ikke bruker kanelstenger. Det er neppe særlig miljøvennlig å utvinne, emballere og frakte, bare for at det skal fungere som pynt en stakket stund. Jeg synes mat som har reis så langt, fortjener å bli spist. Origamifigurer høres bedre ut. Eventuelt bruk gråpapir. Det kan gjenvinnes. Anonymkode: 7a1a6...e3b 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 Tørk appelsinskiver Anonymkode: 80d9c...4bc
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tørk appelsinskiver Anonymkode: 80d9c...4bc Bortkastet mat. Anonymkode: ac05f...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bortkastet mat. Anonymkode: ac05f...4f8 Nei, kutt nå ut. En appelsin eller to til pynt! Får være måte på å være politisk korrekt. Anonymkode: 80d9c...4bc
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, kutt nå ut. En appelsin eller to til pynt! Får være måte på å være politisk korrekt. Anonymkode: 80d9c...4bc Er ikke hele poenget at det skal være miljøvennlig, da? Sprøytemidler, frakt, emballasje pluss energibruk for å tørke i ovnen hjemme blir neppe mer miljøvennlig enn å bruke vanlig innpakningspapir. For all del, man kan gjerne pynte med appelsin og andre langveisfarende matvarer om man vil, men miljøvennlig er det ikke. Avispapir med origamifigurer, som nevnt i HI, er jo fint, det. Hadde blitt glad for å få det under treet. Anonymkode: 7a1a6...e3b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #7 Skrevet 19. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke hele poenget at det skal være miljøvennlig, da? Sprøytemidler, frakt, emballasje pluss energibruk for å tørke i ovnen hjemme blir neppe mer miljøvennlig enn å bruke vanlig innpakningspapir. For all del, man kan gjerne pynte med appelsin og andre langveisfarende matvarer om man vil, men miljøvennlig er det ikke. Avispapir med origamifigurer, som nevnt i HI, er jo fint, det. Hadde blitt glad for å få det under treet. Anonymkode: 7a1a6...e3b Det er miljøvennlig nok. Jeg er helt rystet over at en stykk tørket appelsin til pynt på en pakke, eller pynt ellers. Går du på gode cocktailbarer så er tørket appelsin pynt der også. Jeg tar også inn lavendel fra egen hage og syr små poser jeg fester på pakkene. Du er ekstremist, jeg er glad i å glede og har funnet den gyldne middelvei Anonymkode: 80d9c...4bc
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er miljøvennlig nok. Jeg er helt rystet over at en stykk tørket appelsin til pynt på en pakke, eller pynt ellers. Går du på gode cocktailbarer så er tørket appelsin pynt der også. Jeg tar også inn lavendel fra egen hage og syr små poser jeg fester på pakkene. Du er ekstremist, jeg er glad i å glede og har funnet den gyldne middelvei Anonymkode: 80d9c...4bc Nei, ekstremist er jeg ikke. Men når man blir spurt om miljøvennlige måter å pakke inn/pynte gaver på, liker jeg å faktisk komme med råd som er miljøvennlige. Å pynte pakker med langtreiste, sprøytede matvarer er ikke miljøvennlig. Da kan man jo likegjerne pakke inn gaven i vanlig papir, for da går vinninga opp i spinninga. Lavendelposer er flott det, pene og lukter godt. Blir neppe kastet heller, jeg ville i hvert fall ikke kastet den, men heller latt den ligge og spre velduft. Tommel opp for det. Naturen i nærområdet har mye å by på, hvorfor skal man gjøre det mer tungvint enn man må? Appelsiner fra Spania når man kan plukke f.eks kongler og velduftende granbar å pynte med nesten rett utenfor stuedøra? Anonymkode: 7a1a6...e3b 3
Gjest Malika Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ekstremist er jeg ikke. Men når man blir spurt om miljøvennlige måter å pakke inn/pynte gaver på, liker jeg å faktisk komme med råd som er miljøvennlige. Å pynte pakker med langtreiste, sprøytede matvarer er ikke miljøvennlig. Da kan man jo likegjerne pakke inn gaven i vanlig papir, for da går vinninga opp i spinninga. Lavendelposer er flott det, pene og lukter godt. Blir neppe kastet heller, jeg ville i hvert fall ikke kastet den, men heller latt den ligge og spre velduft. Tommel opp for det. Naturen i nærområdet har mye å by på, hvorfor skal man gjøre det mer tungvint enn man må? Appelsiner fra Spania når man kan plukke f.eks kongler og velduftende granbar å pynte med nesten rett utenfor stuedøra? Anonymkode: 7a1a6...e3b Fine tanker. Men jeg er pragmatiker, og to appelsiner (jeg kjøper så og si alltid økologisk) som tørkes som kommer langveisfra velter ikke lasset for meg. Og granbar har jeg også pyntet med, men de drysser. Har også pyntet med tørket rognebær, så det er mye å finne. Og kongler og hasselnøtter. Som sagt, middelvei. Og vanlig julepapir bruker jeg aldri. Får aviser sendt fra en kamerat i Moskva for litt artig innpakning i år. Men jeg tørker fortsatt et par appesiner, både til bruk i drinker og på gaver
Tvist Skrevet 20. november 2020 Forfatter #10 Skrevet 20. november 2020 Tusen takk for mange svar, er glad for å se at flere lar være å bruke tradisjonelt julepapir. Tenker om at min familie synes det blir stilig, blir de kanskje inspirerte til å gjøre det samme til neste år. Granbar har jeg tenkt på, skal se om jeg bruker det, men da må jeg ut for å hente det kort tid før jul, ellers blir det vel brunt. Kongler er lurt, og nøtter, de kan vi jo spise etterpå. Vurderte å lime fast glitter, før jeg kom på at glitter er mikroplast, så det ble skinlagt raskt. Fant ut at oregami er ganske gøy. så pakkelappene blir en origamisløyfe, og kanskje lager jeg en figur til som jeg limer på, for morro skyld (store pakker så jeg har god plass.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #11 Skrevet 20. november 2020 11 timer siden, Malika skrev: Fine tanker. Men jeg er pragmatiker, og to appelsiner (jeg kjøper så og si alltid økologisk) som tørkes som kommer langveisfra velter ikke lasset for meg. Og granbar har jeg også pyntet med, men de drysser. Har også pyntet med tørket rognebær, så det er mye å finne. Og kongler og hasselnøtter. Som sagt, middelvei. Og vanlig julepapir bruker jeg aldri. Får aviser sendt fra en kamerat i Moskva for litt artig innpakning i år. Men jeg tørker fortsatt et par appesiner, både til bruk i drinker og på gaver Fy søren! 😮 Det blir kule julegaver 😄 Håper du kan poste et bilde. Anonymkode: 54fd1...44d
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #12 Skrevet 20. november 2020 I vår familie har vi begynt å bruke fine bånd, som vi bruker igjen på en annen pakke året etter. Det krever selvfølgelig at de fleste er med på det, så de faktisk blir gjenbrukt. Jeg er ganske sikker på at gråpapir, også gråpapir med trykk, kan gjenvinnes som papiravfall. Korriger meg gjerne om dette er feil. Hvis pakken skal sendes må du tenke over det når du bretter origami. Jeg sier ikke at du skal droppe det, men velg en flat figur eller en figur med nok styrke til å tåle det. Anonymkode: 662a4...6de
Tvist Skrevet 20. november 2020 Forfatter #13 Skrevet 20. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I vår familie har vi begynt å bruke fine bånd, som vi bruker igjen på en annen pakke året etter. Det krever selvfølgelig at de fleste er med på det, så de faktisk blir gjenbrukt. Jeg er ganske sikker på at gråpapir, også gråpapir med trykk, kan gjenvinnes som papiravfall. Korriger meg gjerne om dette er feil. Hvis pakken skal sendes må du tenke over det når du bretter origami. Jeg sier ikke at du skal droppe det, men velg en flat figur eller en figur med nok styrke til å tåle det. Anonymkode: 662a4...6de Ja, gråpapir kan gjenvinnes. Men nå har jeg aviser hjemme, så vil unngå å kjøpe noe hvis jeg kan. Og avispapir kan jo være litt gøy. Tenker i hovedsak flate figurer, men de skal ikke sendes så det går fint.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 Her går det i gjenbrukbart gråpapir og så skriver jeg og fra på papiret med tusjer i forskjellige farger Anonymkode: 58ce1...a3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå