Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor lenge du som førstegangsfødene var på barsel etter fødsel? Jeg har termin i februar og fikk idag høre at om koronatallene er som i dag - så får far bare være med på fødsel også dra igjen. Så fremt det ikke er noe komplikasjoner etter fødsel, hvor lenge «holder» det å være på sykehuset før man drar hjem? Er det mye nyttig info man går glipp av om jeg reiser hjem før?

Anonymkode: 265a1...447

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer selvsagt ann på hvordan fødselen blir, og hvordan det går med deg og baby etter fødsel. Jeg lå 3 netter etter vaginal fødsel (fikk totalruptur) og 2 netter etter planlagt keisersnitt. Det er en del prøver de tar av babyen etter 2 døgn (nyfødtscreening) så enten må du være på sykehuset til de er tatt, eller komme tilbake igjen for å ta de. 

Anonymkode: a3f63...b2d

Skrevet

De anbefaler vel 2-3 døgn dersom alt går fint mtp helse hos barn og mor. 

Far var nektet på barsel utenom visittid 17-20 når jeg fødte i 2019, så disse covid-tilstandene er faktiske forhold som tidligere ikke har vært helt ukjente ved kvinneklinikker. 

Anonymkode: d3874...d7b

• Liker 1
Skrevet

Her er normalen at man drar hjem etter et par timer om alt går som planlagt, altså ingen innleggelse på barselavdeling. Jeg hadde haste keisersnitt så var innlagt 3 døgn, hvilket jeg følte var for lenge (er førstegangs).

Anonymkode: 383ca...b50

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er normalen at man drar hjem etter et par timer om alt går som planlagt, altså ingen innleggelse på barselavdeling. Jeg hadde haste keisersnitt så var innlagt 3 døgn, hvilket jeg følte var for lenge (er førstegangs).

Så du føler ikke du trengte å være der lenger? Kunne du reist hjem før hvis du fikk bestemme selv?

Skrevet

Var der i 2 netter, reiste hjem rett etter nyfødt screening. Dette var midt i nedsteningen i mars, så far fikk kun være med på fødsel. Hadde det ikke vært for nyfødtscreeningen hadde jeg nok reist hjem før. Men orket ikke å komme tilbake for det.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du føler ikke du trengte å være der lenger? Kunne du reist hjem før hvis du fikk bestemme selv?

Det er frivillig å være på barsel. Personen kunne reist når hun ville. 

Lå to netter, men det var pga keisersnitt, hadde reist tidligere om jeg var i form til det. 

Anonymkode: 99c2b...080

Skrevet

Ts her: dere som skriver dere kunne dratt hjem mye før. Var dere trygge på amming og alt når dere dro hjem? Ingen usikkerhet om å være alene hjemme med samboer og barn når alt er så nytt?

• Liker 1
Skrevet

Etter førstemann lå jeg på barsel to dager (to netter). Var helt ødelagt, så tror det var like greit. I tillegg til at jeg var sliten var alt nytt, så greit å ha noen som viste litt hvordan vi skulle håndtere denne saken som var kommet ut... Fikk heller ikke til å amme, og fikk beskjed om at det var lurt å være der til det gikk bedre. I tillegg var det undersøkelser for babyen. Etter nr. 2 kunne jeg lett dratt hjem etter fødselen! Så det var en stor forskjell for meg. 

Anonymkode: 28aaf...5d7

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følte meg klar til å reise hjem etter to døgn, i kombinasjon med at jeg hatet å være på barsel. Ingen kan stoppe deg, du drar når du vil. Men for vår del var det et par rutine prøver som skulle tas, så vi «maste» for å få det gjort. Følte utskrivningen trakk ut. Ammingen var ikke på plass når vi reiste, da min melk løp sent til. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: dere som skriver dere kunne dratt hjem mye før. Var dere trygge på amming og alt når dere dro hjem? Ingen usikkerhet om å være alene hjemme med samboer og barn når alt er så nytt?

Jeg var ikke trygg, men klar for å prøve selv. Hun er nå tre måneder, og det er fortsatt en masse jeg er usikker på;) 

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ga mme fra første stund, så hadde ikke amming å tenke på. Usikker har jeg aldri vært, meget trygg på meg selv og rollen som mor. 

Anonymkode: 99c2b...080

• Liker 1
Skrevet

Gikk hjem 7 timer etter fødsel. Måtte vente på at lege kunne se på babyen. Men måtte tilbake hver dag i nesten en uke pga. litt gulsot. Bodde 13 min unna med bil så var bedre å være hjemme 😊 mye deiligere å ha sin egen seng og bad

Anonymkode: 72eb0...549

• Liker 1
Skrevet

Her er tilbudet 3 dager/netter, reiser en før så står det i journalen at pasient har skrevet seg selv ut. De anbefaler her å iallefall være til alle testene er tatt etter 48 timer ca. Hvis ikke må en komme tilbake å ta testene. Vet ikke hvordan ting er nå, men når jeg fikk min første fikk vi ulike «kurs» av pleierene som var gull verdt. Amming, bading, navlestell, magevondt, byssing, svøping osv. fikk også tilbud om et «kurs» i bekkenbunnsøving, men det skulle være etter «mine 3 døgn» var over. Fikk lov å bli til det hadde vært, men valgte å reise hjem. Angrer på det, og håper det skal være kurs om det etter denne fødselen. 

Anonymkode: 05dfe...f7c

Skrevet

Med første lå jeg faktisk frivillig en dag ekstra, altså 4 dager. Normalen nå er vel 2 døgn.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Amming er ikke etablert før dag 3-5 uansett.

Anonymkode: c7ca6...a5b

• Liker 2
Skrevet

Min opplevelse er at hvor «nyttig» man opplever oppholdet på barsel, avhenger helt av hvilke syke- og barnepleiere du møter. 

Med første lå jeg fire netter på barsel etter fødselen pga hastekeisersnitt og høyt blodtrykk på meg. Pappaen/samboeren måtte dra hjem senest kl 21, tror jeg det var. Melka kom veldig seint og jeg måtte i utgangspunktet selv ta vare på urolig baby som ikke sov så godt på natta. Etter fire utrolig slitsomme døgn ville jeg bare hjem til samboeren og egen seng. Jeg fikk mer hjelp med babyen hjemme enn på barsel, selvom jeg fikk litt avlastning noen timer et par netter.

Med andremann lå jeg to netter på barsel. Ville bare hjem til samboeren og storesøsteren. Han ble født på kvelden, så samboeren ble sendt hjem med en gang vi ble flytta fra fødestua til barsel. Kjempetrivelig..... 

• Liker 2
Skrevet

Jeg var på et sykehus der en kommer rett på barselhotellet om alt er ok to timer etter fødsel. Men siden jeg ikke tisset selv pga epidural, ble jeg en natt på barsel. Dagen etter hotell, og ble i 6 netter pga gulsott. Hadde han ikke hatt det kunne jeg dratt etter totalt tre netter. Desverre var de ikke særlig flinke på ammetips og etter 7 dager fikk han fortsatt ikke tak, og jeg hadde ikke fått riktige råd ang å få opp melkeproduksjon.  Tips: ved problemer, ring ammehjelpen og hør om de kan bidra :)

Anonymkode: f66d6...746

Skrevet

Med min første var vi to netter etter fødsel. Det er litt opplæring av stell og amming feks de påfølgende dager etter fødsel. Også er det legetime for baby der de tar ulike tester og sjekker hørsel blant annet. Du må tilbake på sykehuset for å ta disse prøvene om du drar tidligere. 

Med barn nummer to, under korona, var vi tre netter. Viste seg ila det første døgnet at det var feil på hjertet. Dette hadde nok aldri blitt oppdaget, i værste fall for sent om vi hadde dratt hjem etter første kontroll etter fødsel. 

Anonymkode: 8451d...4ae

Skrevet

Jeg trodde det var slik at mor egentlig kan dra hjem akkurat når hun vil, men at det er opp til legen å bestemme når baby kan få dra hjem? Mulig jeg tar feil der, altså, bare mener å ha lest det engang. 

Anonymkode: b8de9...98d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...