Gå til innhold

Fått D-vitamin resept for legen, billigere uten resept??!

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er egentlig forskjellen mellom den på resept og uten, bortsett fra styrken?

Det er ingen forskjell overhodet.

Leger kaller alt som ikke er laga i laboratorium for kjerringråd og naturmedisin. Leger bruker LEGEMIDLER når de behandler pasienter. Legemidler produseres av legemiddelindustrien.

Leger kan ikke gi pasientene kjerringråd. Derfor har Legemiddeltilsynet godkjent visse merker med "naturmedisin" som "legemidler" som kun selges på resept. Det gir inntrykk av at produktet er annerledes, men det er kliss likt.

Enig i at det er svindel.

Anonymkode: 20f3d...fca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde D-vitamin mangel selv om jeg allerede tok tilskudd hver dag (reseptfritt fra apoteket) , forklaringen jeg fikk var at kroppen min kanskje ikke tok opp dem like bra. De jeg fikk skrevet ut var oljekapsler med bedre opptak. 

Men jeg har ikke peiling, annet enn at jeg merket bedring i kroppen av kapslene allerede etter en uke. 

• Liker 1
Skrevet
Fjelltopp skrev (På 19.11.2020 den 14.55):

Klart de ha kunnskap, vitaminer er ikke "medisin" .  Og hvor sa jeg at TS skulle høre på dem FREMFOR legen ??
Jeg sa at hun/han kan høre om helsekosten har noe tilsvarende  som er billigere.  Og ofte har dem det .

Du bør ikke uttale deg om vitamin C. Jeg har lest meg opp på timesvis med forsking og debattering rundt C, og det samme har han Overlegen ved Volda sykehus som reddet livet til pasienten sin med sepsis.

C vitamin som kosttilskudd er i de aller fleste tilfeller bortkastet. C vitamin er den enkleste vitaminen å få i seg gjennom kostholdet og de aller fleste får i seg mye mer enn nødvendig (men som du sier, ikke farlig). Kosttilskudd med C vitamin vil rett og slett gå rett gjennom kroppen, så det blir en dyr affære for ingenting. 

Anonymkode: bc58d...8ac

Skrevet
Lonehill skrev (10 timer siden):

Det er mange myter ute og går om D-vitamin, ser det ut for. Du store min.

Det er ikke noen forskjell på D-vitamintilskudd vi får på resept av legen og tilskuddet vi kjøper på Rema!

Mengden D-vitamin i tilskudd måles i internasjonale enheter (IE). Divisun med 4.000 IE vitamin D inneholder 100 mikrogram vitamin D. D-vitamintilskudd fra Nycomed med 3.200 IE vitamin D pr. tablett inneholder 80 mikrogram.

Hvis vi spiser 10 tabletter med 3.200 IE vitamin D fra Nycomed, får vi i oss nøyaktig like mye vitamin D som vi får i oss hvis vi spiser åtte tabletter med 4.000 IE vitamin D fra Divisun. Innholdet i de to tilskuddene er identisk.

D-vitamintilskudd har ikke "styrke". Kroppen reagerer ikke på at du spiser D-vitamintilskudd. Stoffet er biokjemisk inaktivt og påvirker ikke kroppen. Slå opp "kolekalsiferol" i leksikon hvis du ikke tror det.

Kolekalsiferol (vitamin D) er bare en råvare som lagres passivt i levra og i fettvevet vårt inntil kroppen omdanner det til et steroidhormon som heter kalsitriol. D-vitamintilskudd må gjennom en langdryg prosess i kroppen for å aktiveres som hormon. Først da kan det påvirke kroppen. Den prosessen tar flere dager.

Vitamin D er vitamin D, enten det blir levert fra Divisun eller Nycomed eller kroppen lager det selv i huden når vi soler oss. At Divisun er på resept betyr ikke at det er verken bedre eller sterkere enn tilskudd vi får kjøpt på samvirkelaget og Rema. Om vi spiser fem tabletter på 10 mikrogram eller en tablett på 50 mikrogram vitamin D er akkurat det samme. Hvilket merkenavn som står på pakken spiller ingen rolle. Innholdet er det samme: Vitamin D.

D-vitamin som vi spiser som tilskudd fra Divisun eller Nycomed er nøyaktig det samme stoffet som kroppen selv lager i huden når vi soler oss. Det kjemiske navnet på D-vitamintilskudd er kolekalsiferol. Les innholdsfortegnelsen på Divisun og D-vitamintilskudd fra Nycomed (eller noen andre D-vitamintilskudd) hvis du ikke tror det. Innholdet er identisk.

Tilskuddet vi spiser i tabletter fra Nycomed og Divisun er til og med produsert med samme metode som kroppen selv bruker når den produserer vitamin D i huden: Kolesterol blir omdanna til vitamin D når det blir bestrålt med UVB-stråler. Det er ikke mulig å lage kolekalsiferol (vitamin D) uten kolesterol og ultrafiolett lys.

Er det ikke litt svindel når leger selger kosttilskudd på resept?

Svindel er det ikke. Hvit resept gir deg en billigere pris fordi du har et medisinsk behov. Jeg ser på det som en fordel. 

Anonymkode: bc58d...8ac

• Liker 1
Skrevet
Punhunter skrev (2 timer siden):

Jeg hadde D-vitamin mangel selv om jeg allerede tok tilskudd hver dag (reseptfritt fra apoteket).

For å ta opp vitamin D fra fordøyelsen, må vi ha tilstrekkelig magnesium i kroppen. Hvis cellene skal få til å aktivere vitamin D, bruker enzymene som gjør jobben sink. Magnesium og sink er viktig å ha nok av for for å kunne bruke vitamin D.

Hvor store doser fikk du beskjed om å ta? De anbefalte 400 IE pr dag?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2020 den 14.16):

Fikk divisun 2000 IE fra legen, ser denne koster over 400 kr i butikken.

Men du får kjøpt Nycoplus sine 1800 IE D3-vitaminer for 150 kr uten resept? Er det ikke smartere å kjøpe dette? Noen som vet om jeg kan kjøpe 4000 IE D3-vitaminer heller, så får jeg garantert nok, eller kanskje jeg doserer for mye at det kan være giftig?

Tror det kan være grunnen til at jeg har vært veldig slapp, ble ikke så mye sol på meg i sommer dessverre, mye inne. Kan spørre en på apoteket når jeg er der, men tenker kanskje jeg kan kjøpe på nett.

Anonymkode: 5efae...911

Du kjøper nycoplus sine og heller tar dobbel dose. Pleier ta 2x 40 ug når jeg er veldig lav i D Vit. Henter aldri ut divisun

Skrevet
Hvem er dette? skrev (35 minutter siden):

Noen som vet om jeg kan kjøpe 4000 IE D3-vitaminer heller,

De største dosene å få kjøpt over disk i Norge er 3.200 IE (80 mikrogram). Hvis du tar to av dem blir dosen 6.400 IE. Det går an å ta mer enn en tablett i slengen. Tar du 10 stk 10 milligram D3 kjøpt på REMA, blir dosen nøyaktig den samme som 4.000 IE fra Divisun.

Ifølge innholdsfortegnelsen inneholder ikke Divisun noe annet enn de andre D-vitamintilskuddene som selges uten resept.

• 4 uker senere...
Skrevet

Blir litt feil og si at det ikke er noen forskjell. Selv går jeg på D vitamin resept fra legen.  Benferol heter D vitaminet og en tablett inneholder 25000 IE og taes kun en gang i måneden. Tablettene finnes også på 50000 IE. Legen min sa at en tablett tilsvarte omtrent en flaske tran.  Koster rundt 200 kr for 3 måneder og anbefales sterkt. 

Skrevet
Snusmumrikken78 skrev (14 minutter siden):

Blir litt feil og si at det ikke er noen forskjell. Selv går jeg på D vitamin resept fra legen.  Benferol heter D vitaminet og en tablett inneholder 25000 IE og taes kun en gang i måneden. Tablettene finnes også på 50000 IE. Legen min sa at en tablett tilsvarte omtrent en flaske tran.  Koster rundt 200 kr for 3 måneder og anbefales sterkt. 

Benferol, som selges på resept, inneholder mer vitamin D pr. tablett enn D-vitamintilskudd vi får kjøpt på Rema, men inneholder nøyaktig samme virkestoff. Helt identisk. Virkestoffet i både Benferol og D-vitamintilskudd fra Rema heter kolekalsiferol og er akkurat samme D-vitamintilskudd som vi selv lager i huden når vi soler oss.

Den eneste forskjellen er at Benferol ifølge Felleskatalogen inneholder titandioksid, som også brukes som hvitt pigment i maling. Enkelte styrker Benferol er også tilsatt kunstig fargestoff. Forskning.no skriver dette om titandioksid:

Sitat

Noen studier antyder også at stoffet kan tenkes å ha skadelig effekt på nervesystemet, og påvirke immunsystemet og betennelser i kroppen. I tillegg er det mulig at titandioksid kan forårsake skader på DNAet i celler. Dette kan øke risikoen for kreft.

Om vi tar en tablett Benferol på 25.000 IE vitamin D eller åtte tabletter NycoPlus vitamin D på 3.200 IE fra Rema i en svelg, har det nøyaktig samme virkning. Et tre måneders forbruk på til sammen 75.000 IE vitamin D (kolekalsiferol) kjøpt på Rema koster under en femtilapp. Kjøpt på nettapotek, koster 75.000 IE vitamin D fra Nycoplus ca. 30 kroner.

Kolekalsiferol er ifølge Mattilsynet kosttilskudd. Å selge kosttilskudd på resept fire ganger så dyrt som samme produkt i butikk og kalle det legemiddel, er ikke det egentlig svindel?

• Liker 1
Skrevet
Snusmumrikken78 skrev (På 22.11.2021 den 17.48):

Tips: Du kan få legen til å skrive ut resept på et tilskudd som heter D3-50. Det er 100 kapsler med 50.000 IE vitamin D til 726,- kroner. Da kan du ta en kapsel hver andre måned og ha D-vitamintilskudd i 16 år for 726,- kroner.

Benferol 25.000 IE i 16 år koster 6.240,- kroner.

https://www.apotekpriser.no/produkt/lxEPl/D3-50-kaps-50000-IU-100 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...