AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #1 Del Skrevet 19. november 2020 Fikk divisun 2000 IE fra legen, ser denne koster over 400 kr i butikken. Men du får kjøpt Nycoplus sine 1800 IE D3-vitaminer for 150 kr uten resept? Er det ikke smartere å kjøpe dette? Noen som vet om jeg kan kjøpe 4000 IE D3-vitaminer heller, så får jeg garantert nok, eller kanskje jeg doserer for mye at det kan være giftig? Tror det kan være grunnen til at jeg har vært veldig slapp, ble ikke så mye sol på meg i sommer dessverre, mye inne. Kan spørre en på apoteket når jeg er der, men tenker kanskje jeg kan kjøpe på nett. Anonymkode: 5efae...911 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #2 Del Skrevet 19. november 2020 Duvfår ikke så sterke reseptsfritt tror jeg. Jeg brukte det også og måtte ha resept. Ta det du fikk utskrevet. Anonymkode: 31d83...59e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #3 Del Skrevet 19. november 2020 Det er styrke som er forskjellig og det er billigere å ta to av mindre styrke reseptfritt, enn å bruke den på resept. Resept er OK å bruke om du får det på blåresept, ellers så er det bortkastet penger (noen ganger, noen ganger er det også billigere). Min fastlege sier alltid at jeg bør kjøpe d-vitamin reseptfritt, selv om at han skriver ut resept. Spør i apoteket om hva du kan bytte den ut med så hjelper de deg. De finner riktig reseptfri vare med tilsvarende styrke og rett dosering. Anonymkode: de761...907 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelltopp Skrevet 19. november 2020 #4 Del Skrevet 19. november 2020 Apotek er ofte veldig dyre, og du kan finne tilsvarende produkter på nett eller helsekostbutikker billigere. Jeg ville rådet deg til å ta resepten med deg til en helsekost og spørre dem om de har noe tilsvarende , hvis ikke får du vel hente ut resepten . Vitamin D3 er veldig viktig , og spesielt nå på denne årstiden og med korona. D3 er veldig viktig for imunforsvaret , så det kan bekjempe bakterier og virus, som det er mye av nå . Vitamin C også , som nå selges i 1000 mg, c er vannløselig så du kan ikke får for mye av det . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #5 Del Skrevet 19. november 2020 1 minutt siden, Fjelltopp skrev: Apotek er ofte veldig dyre, og du kan finne tilsvarende produkter på nett eller helsekostbutikker billigere. Jeg ville rådet deg til å ta resepten med deg til en helsekost og spørre dem om de har noe tilsvarende , hvis ikke får du vel hente ut resepten . Vitamin D3 er veldig viktig , og spesielt nå på denne årstiden og med korona. D3 er veldig viktig for imunforsvaret , så det kan bekjempe bakterier og virus, som det er mye av nå . Vitamin C også , som nå selges i 1000 mg, c er vannløselig så du kan ikke får for mye av det . Nei. De på helsekost har absolutt null utdanning innen medisin, og man skal absolutt IKKE høre på dem fremfor legen! C-vitamin er vist er reint tøys. Ts: hør med de ansatte på apoteket. Farmasøytene der, som er utdannet i medikamenter, kan svare deg på om de reseptfrie variantene er jevngode med det du har resept på, og om du dermed kan bruke det i stedet. Anonymkode: e3568...51d 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #6 Del Skrevet 19. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker said: Duvfår ikke så sterke reseptsfritt tror jeg. Jeg brukte det også og måtte ha resept. Ta det du fikk utskrevet. Anonymkode: 31d83...59e Jo det gjør man, det er jo det ts viser til... Anonymkode: c56e6...407 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelltopp Skrevet 19. november 2020 #7 Del Skrevet 19. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. De på helsekost har absolutt null utdanning innen medisin, og man skal absolutt IKKE høre på dem fremfor legen! C-vitamin er vist er reint tøys. Ts: hør med de ansatte på apoteket. Farmasøytene der, som er utdannet i medikamenter, kan svare deg på om de reseptfrie variantene er jevngode med det du har resept på, og om du dermed kan bruke det i stedet. Anonymkode: e3568...51d Klart de ha kunnskap, vitaminer er ikke "medisin" . Og hvor sa jeg at TS skulle høre på dem FREMFOR legen ?? Jeg sa at hun/han kan høre om helsekosten har noe tilsvarende som er billigere. Og ofte har dem det . Du bør ikke uttale deg om vitamin C. Jeg har lest meg opp på timesvis med forsking og debattering rundt C, og det samme har han Overlegen ved Volda sykehus som reddet livet til pasienten sin med sepsis. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #8 Del Skrevet 19. november 2020 5 timer siden, Fjelltopp skrev: Klart de ha kunnskap, vitaminer er ikke "medisin" . Og hvor sa jeg at TS skulle høre på dem FREMFOR legen ?? Jeg sa at hun/han kan høre om helsekosten har noe tilsvarende som er billigere. Og ofte har dem det . Du bør ikke uttale deg om vitamin C. Jeg har lest meg opp på timesvis med forsking og debattering rundt C, og det samme har han Overlegen ved Volda sykehus som reddet livet til pasienten sin med sepsis. Rart når du har lest så mye om vitamin C når du tydeligvis ikke vet at man må ha døgndose på 2000-3000 mg for å ha faktisk effekt av det, og det er ikke bivirkningsfritt for magen og heller ikke i Norge anbefalt å bruke så høye doser. Anonymkode: 4c607...b78 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelltopp Skrevet 19. november 2020 #9 Del Skrevet 19. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Rart når du har lest så mye om vitamin C når du tydeligvis ikke vet at man må ha døgndose på 2000-3000 mg for å ha faktisk effekt av det, og det er ikke bivirkningsfritt for magen og heller ikke i Norge anbefalt å bruke så høye doser. Anonymkode: 4c607...b78 Man må ikke ha høye dose for å ha effekt a C vitamin, men 2000- 3000 mg pr dag er helt greit og bra for kroppen . C vitamin er vannløselig så kroppen kvitter seg med det den ikke trenger . Reaksjoner på C er sjelden, og da som regel diare... Mente du at jeg burde avspore tråden til TS fordi jeg nevnte vitamin C , og ha en lang utreding om C, når tråden hendler om D vitamin og hvor TS kan finne noe billigere enn legen gav resept på ? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Mo Skrevet 19. november 2020 #10 Del Skrevet 19. november 2020 Helsekost har ingen kontrollorgan. De har heller ingen forpliktelse til at det innhold m stemme med oppgitt informasjon. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 20. november 2020 #11 Del Skrevet 20. november 2020 10 timer siden, Fjelltopp skrev: Klart de ha kunnskap, vitaminer er ikke "medisin" . Og hvor sa jeg at TS skulle høre på dem FREMFOR legen ?? Jeg sa at hun/han kan høre om helsekosten har noe tilsvarende som er billigere. Og ofte har dem det . Du bør ikke uttale deg om vitamin C. Jeg har lest meg opp på timesvis med forsking og debattering rundt C, og det samme har han Overlegen ved Volda sykehus som reddet livet til pasienten sin med sepsis. Å jobbe i en helsekostforretning krever null kvalifikasjoner. Det blir bare synsing. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #12 Del Skrevet 20. november 2020 Nycomed, som selger vitamin D3 kosttilskudd, er en sveitsisk legemiddelgigant du kan stole på. De er nå også kjøpt opp og eid av en japansk kjempe som gjør dem enda større. Samme virkestoff, men de har ikke kjørt studie for å bli kvalifisert og dokumentert som legemiddel. I praksis betyr dette at det er mye billigere og du kan benytte det uten resept, for selv om den ikke er farlig i det hele tatt så må du ha resept på legemidler. Det er ikke blå resept, så den koster skjorta. Kjøp Nycomed på apoteket, det er like bra som resept. Eneste forskjell er sikkert hjelpestoffer og fyll, noe jeg stoler på at firmaet har klart på en god måte. Anonymkode: 5efae...911 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #13 Del Skrevet 20. november 2020 Jeg har resept på D-vitamin fra lege, men hun sa jeg kunne like gjerne kjøpe de reseptfrie på apoteket. Så lenge jeg tok den dosen jeg skulle ha så var det ett fett for hun hvilken variant jeg gikk for. Anonymkode: 816fe...2cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #14 Del Skrevet 20. november 2020 Nycoplus 1800 IE finnes ikke reseptfritt Anonymkode: 86c93...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #15 Del Skrevet 20. november 2020 Her er listen over alle D-vitamin preparater som er godkjent for salg i Norge: https://www.felleskatalogen.no/medisin/atc-register/A11C C05 Anonymkode: 86c93...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #16 Del Skrevet 21. november 2020 Får kjøpt vitamin D tabletter på matbutikkene også! Anonymkode: c6f1e...2f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nala79 Skrevet 21. november 2020 #17 Del Skrevet 21. november 2020 Min apotekar fortalte meg det der.. at det er billigere uten og anbefalte det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 30. oktober 2021 #18 Del Skrevet 30. oktober 2021 Det er mange myter ute og går om D-vitamin, ser det ut for. Du store min. Det er ikke noen forskjell på D-vitamintilskudd vi får på resept av legen og tilskuddet vi kjøper på Rema! Mengden D-vitamin i tilskudd måles i internasjonale enheter (IE). Divisun med 4.000 IE vitamin D inneholder 100 mikrogram vitamin D. D-vitamintilskudd fra Nycomed med 3.200 IE vitamin D pr. tablett inneholder 80 mikrogram. Hvis vi spiser 10 tabletter med 3.200 IE vitamin D fra Nycomed, får vi i oss nøyaktig like mye vitamin D som vi får i oss hvis vi spiser åtte tabletter med 4.000 IE vitamin D fra Divisun. Innholdet i de to tilskuddene er identisk. D-vitamintilskudd har ikke "styrke". Kroppen reagerer ikke på at du spiser D-vitamintilskudd. Stoffet er biokjemisk inaktivt og påvirker ikke kroppen. Slå opp "kolekalsiferol" i leksikon hvis du ikke tror det. Kolekalsiferol (vitamin D) er bare en råvare som lagres passivt i levra og i fettvevet vårt inntil kroppen omdanner det til et steroidhormon som heter kalsitriol. D-vitamintilskudd må gjennom en langdryg prosess i kroppen for å aktiveres som hormon. Først da kan det påvirke kroppen. Den prosessen tar flere dager. Vitamin D er vitamin D, enten det blir levert fra Divisun eller Nycomed eller kroppen lager det selv i huden når vi soler oss. At Divisun er på resept betyr ikke at det er verken bedre eller sterkere enn tilskudd vi får kjøpt på samvirkelaget og Rema. Om vi spiser fem tabletter på 10 mikrogram eller en tablett på 50 mikrogram vitamin D er akkurat det samme. Hvilket merkenavn som står på pakken spiller ingen rolle. Innholdet er det samme: Vitamin D. D-vitamin som vi spiser som tilskudd fra Divisun eller Nycomed er nøyaktig det samme stoffet som kroppen selv lager i huden når vi soler oss. Det kjemiske navnet på D-vitamintilskudd er kolekalsiferol. Les innholdsfortegnelsen på Divisun og D-vitamintilskudd fra Nycomed (eller noen andre D-vitamintilskudd) hvis du ikke tror det. Innholdet er identisk. Tilskuddet vi spiser i tabletter fra Nycomed og Divisun er til og med produsert med samme metode som kroppen selv bruker når den produserer vitamin D i huden: Kolesterol blir omdanna til vitamin D når det blir bestrålt med UVB-stråler. Det er ikke mulig å lage kolekalsiferol (vitamin D) uten kolesterol og ultrafiolett lys. Er det ikke litt svindel når leger selger kosttilskudd på resept? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #19 Del Skrevet 31. oktober 2021 Litt avsporing, men jeg fikk folsyre på resept. Hva er egentlig forskjellen mellom den på resept og uten, bortsett fra styrken? Kunne jeg ikke like godt tatt 2 med mindre styrke? Anonymkode: 17075...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #20 Del Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Litt avsporing, men jeg fikk folsyre på resept. Hva er egentlig forskjellen mellom den på resept og uten, bortsett fra styrken? Kunne jeg ikke like godt tatt 2 med mindre styrke? Anonymkode: 17075...210 Ingen forskjell. Ja. Anonymkode: 5ec8a...5b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå