AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Hvordan er det graviditet og tømming av kattedo? Har lest at man bør ikke tømme den som gravid pga noen bakterier, men om man har bakteriene i seg kan man fortsette å tømme kattedoen uten problemer. Har hatt katt i et par år og tømmer den jevnlig. Er dette det riktige? Anonymkode: f248b...43c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 Det kan være toksoplasmose i katteavføring. Om noen andre kan tømme kattedoen er det det beste, hvis ikke ville jeg nok benyttet munnbind under tømming og vasket hendene godt etterpå. Du kan be om at de tester for toksoplasmose når du tar rutineblodprøvene. Jeg har hatt katt noen år, og fikk negativt utslag på prøven. Mannen min har tømt kattedoen siden jeg fikk positiv test. Anonymkode: 1add7...7d1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 Forskning viser at det er uhyre liten sjanse for å få toxoplasmose fra katter. Det er langt mer farlig å gjøre hagearbeid, faktisk. Der er sjansen for toxoplasmose mye større. Anonymkode: e3d6c...432 3
Arkana Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 Det er fint hvis noen andre kan gjøre det for deg, men så lenge du er nøye med håndvask etterpå er sjansen for å få toxoplasmose fra kattedoen svært liten.
Thea82 Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 Jeg vasket bare fingrene grundig etterpå.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 Jeg er gravid og tømmer den selv, siden mannen aldri gidder å gjøre det.. Har hatt katt i mange år og legen mente i forrige svangerskap at jeg sikkert hadde blitt utsatt for toxoplasmose tidligere. Men det ble ikke tatt noen prøver så vidt jeg vet. Vasker hendene godt etterpå. Anonymkode: 86e8c...441
Skylines Skrevet 19. november 2020 #7 Skrevet 19. november 2020 Jeg har hatt gårdsdyr og katt i hele mitt liv, og min nylige test var negativ for toxoplasmose. Om katten din er voksen, har den nesten garantert ikke toxoplasmose da det er unge katter som får det. Og om katten din bare er inne, har den 100% ikke toxo da den må spise mus for å få det.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 Okei, tusen takk for svar alle sammen! Vi er to til å tømme doen, men ingen av oss liker det, så synes det er kjekt å hjelpe til med det, å bytte litt på😂 Det virker som det skal gå veldig greit å fortsette å tømme doen, men bare være ekstra nøye med vask etterpå. Pleier å være ganske grundig, for det er ikke noe koselig å stinke kattedo. Begge kattene er voksne nå, og begge er innekatter. De ble funnet ute når de var rundt 8 uker sammen med pusemor da, så kan være de har det seg? Men virker ikke som det er så mye å bekymre seg for som det jeg trodde😊 Anonymkode: f248b...43c 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 Toxoplasma er en parasitt/virus. Ikke bakterie. Mellomverten for toxoplasma er mus. Så hvis du har innekatter, skal det vel litt til for at de blir smittet. Og har katten din vært smittet 1 gang før, er den ikke smittsom lenger da den utvikler antistoffer. Så eldre utekatter har mindre sannsynlighet for å være smittsomme enn unge. I tillegg er den største smittekilden for toxoplasma maten du spiser. Ikke gjennomstekt kjøtt (særlig gris og sau) og spekemat, dårlig vaskede grønnsaker, salater, frukt. Har man yngre barn som leker ute, i feks sandkasse kan disse også smitte deg som gravid. (katteavføring i sandkassen). Samme gjelder om du jobber mye ute i hagen uten hansker. 1/10 i Norge har vært/er smittet med toxoplasma. Dette gjelder for et helt livsløp. Litt høyere forekomst på vestlandet og i oslo, da parasitten liker et fuktigere og varmere klima, og oslo pga innvandrere kommer ofte fra land der parasitten er mye mer vanlig. Du kan altså helt trygt ta kattekassen, så lenge det er innekatter du har og dere ikke har huset fullt av mus. Anonymkode: b2880...e8c 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Toxoplasma er en parasitt/virus. Ikke bakterie. Mellomverten for toxoplasma er mus. Så hvis du har innekatter, skal det vel litt til for at de blir smittet. Og har katten din vært smittet 1 gang før, er den ikke smittsom lenger da den utvikler antistoffer. Så eldre utekatter har mindre sannsynlighet for å være smittsomme enn unge. I tillegg er den største smittekilden for toxoplasma maten du spiser. Ikke gjennomstekt kjøtt (særlig gris og sau) og spekemat, dårlig vaskede grønnsaker, salater, frukt. Har man yngre barn som leker ute, i feks sandkasse kan disse også smitte deg som gravid. (katteavføring i sandkassen). Samme gjelder om du jobber mye ute i hagen uten hansker. 1/10 i Norge har vært/er smittet med toxoplasma. Dette gjelder for et helt livsløp. Litt høyere forekomst på vestlandet og i oslo, da parasitten liker et fuktigere og varmere klima, og oslo pga innvandrere kommer ofte fra land der parasitten er mye mer vanlig. Du kan altså helt trygt ta kattekassen, så lenge det er innekatter du har og dere ikke har huset fullt av mus. Anonymkode: b2880...e8c Her var det mye god info, tusen takk!😄 Anonymkode: f248b...43c 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #11 Skrevet 19. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye god info, tusen takk!😄 Anonymkode: f248b...43c 😊 Anonymkode: b2880...e8c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #12 Skrevet 19. november 2020 Det er toksoplasmose som er farlig for barnet. Jeg testet meg og det viste seg at jeg har hatt det tidligere og er immun. Da er det visst ikke farlig for barnet. Men jeg valgte likevel å ikke tømme kattedo Anonymkode: 03148...052
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #13 Skrevet 19. november 2020 Jeg har immunitet mot toxoplasmose, så da trenger jeg ikke å bekymre meg for det Jeg bytter kattesand 🤷 Fått noe positivt ut av å spise sand/bodd i Sør-Europa/fått alvorlig infeksjon av kattebit som ung 😂 Anonymkode: 4fddd...94f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #14 Skrevet 19. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye god info, tusen takk!😄 Anonymkode: f248b...43c Bortsett fra at toxoplasma ikkje er eit virus! (Det er visst litt for mykje snakk om korona-viruset for tida 😄) Anonymkode: 175d0...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #15 Skrevet 19. november 2020 Eg var litt overnervøs som gravid og spurde legen om risiokoen for smitte ved tømming av kattedo. Er jo ikkje heilt sikket at legen har rett, men ho sa at det er låg risiko dersom man bruker hanskar og vaskar hendene godt etterpå. For å redusere risikoen endå meir, er det visst lurt å ta bort bæsj ofte. Dersom man har god håndhygiene, er det trolig større risiko for å bli smitta av dårlig vaska grønnsaker (rå gulrot med skallet på, salat osv) eller kjøtt som ikkje er heilt gjennomsteikt. Anonymkode: 175d0...c2a
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #16 Skrevet 19. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bortsett fra at toxoplasma ikkje er eit virus! (Det er visst litt for mykje snakk om korona-viruset for tida 😄) Anonymkode: 175d0...c2a Stemmer! det er en protozo. Vet ikke hvor jeg fikk virus fra 😅 Anonymkode: b2880...e8c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #17 Skrevet 19. november 2020 Fikk beskjed om å bruke hansker av jordmor. Sånne engangs 👍 Anonymkode: dadb3...432
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå