AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Vi har en gutt som får mye penger av besteforeldre, han er eneste barnebarnet til besteforeldrene på begge sider. Han har en egen sparekonto der vi har spart barnetrygd, dåpspenger og diverse. Men nå som han er 9 år har besteforeldre og andre begynt å gi penger direkte til han, og han anser derfor som «sine» penger. Han har i det siste brukt disse pengene på tull og tøys, spandert godteri og is på kompiser, kjøpt seg unødvendige leker. Vi liker dette dårlig og har snakket mye med han om økonomi og langsiktig sparing, men det går jo ikke inn. Han er også en som lett lar seg utnytte og påvirke av kompiser, så ikke uvanlig at han er innom butikken for å spandere på dem Mistenker at enkelte av kompisene er med han kun pga godene. Nå har jeg lyst til å ta pengene hans, og sette de inn på sparekontoen hans, slik at han ikke sløser det vekk på mer tøys. Dette har jeg snakket med han om og han mener dette er blodig urettferdig, fordi det er «hans penger» og jeg kan ikke ta dem. Mannen mener det er hans penger og han må få styre dette selv. Hva tenker dere? Bør jeg la han bruke de pengene eller ta dem for å unngå mer sløsing? Jeg har selvsagt til besteforeldre og øvrig familie at de ikke skal gi penger til han, for de går med til tull og tøys. Anonymkode: 565c2...fb6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 Dette må nesten styres gjennom besteforeldrene. Si at de gjerne kan gi han små beløp, men dersom de ønsker å gi større beløp til bursdag osv. så kan de sette det inn på en konto som du disponerer. Håper du sparer i fond. Anonymkode: c23a0...be3 22
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 Veldig god egenskap å være gavmild da, som han synes å være egentlig veldig koselig at han spanderer på kompisene. Anonymkode: c23a0...be3 7
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 Jobben til foreldre er å gjøre barna klare til å bli selvstendige voksne som kan klare seg selv på en god måte. Å lære barn om privatøkonomi er viktig. Som foreldre bestemmer dere over barnet - også over pengebruk. En 9 åring har ikke forutsettinger for å håndtere penger uten veiledning. Foreslår her at dere lar barnet disponere litt hver uke og sparer litt. Dette handler om læring.
Pappi Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette må nesten styres gjennom besteforeldrene. Si at de gjerne kan gi han små beløp, men dersom de ønsker å gi større beløp til bursdag osv. så kan de sette det inn på en konto som du disponerer. Håper du sparer i fond. Anonymkode: c23a0...be3 Helt enig, større beløp får de gi som påfyll på konto eller lignende. Så får det være greit at han bruker mindre beløp på tull. 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 Er det noe han ønsker seg, av større ting? Hva om han kan spare til playstation eller spill, ny iphone, apple watch? Vi hadde også et problem med at bursdagspenger ble brukt på godteri og plastskrot, men det bedret seg da barnet skjønte at med å spare nå kunne det bli noe som sto øverst på ønskelista seinere. Anonymkode: d7083...082 11
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #7 Skrevet 19. november 2020 Større summer burde dere diskutere med besteforeldren, men en 100 lapp her og der burde han få disponerer selv. Spare mål er god læring for de yngre. Anonymkode: 86b8f...f9d 8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 Får han lov å gå på butikken alene i disse dager? Anonymkode: a323f...5ea 12
Mrs.Under Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 En 9 åring har ingen forutsetninger til å forstå hva du snakker om vedrørende langsiktig sparing. Hvor mye penger er det snakk om her. Er det en 50 lapp i ny og ne så tenker jeg at han svi dem av på hva han vil, men snakker vi 500, så MÅ du sette foten ned. Og ikke minst snakke med besteforeldrene, det er de som er voksne. Uansett så må du fortsette å snakke med gutten din om pengenes verdi, ta han gjerne med i butikken når du ukeshandler mat, slik at han etter hvert skjønner hva ting koster. Men igjen, det er jammen noen som aldri lærer dette. 10
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 Jeg lar ikke mine unger bruke pengene sine på hva de vil. Greit nok om de bruker noen småpenger på tull i blant, men å bruke store summer - aldri i livet. Så streng er jeg i alle fall. Det er foreldrene som bestemmer, ikke ungene og i hvert fall ikke besteforeldrene.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #11 Skrevet 19. november 2020 Samme problem her. Vi har en datter som har stor familie på begge sider med skilte foreldre, skilte besteforeldre, mange tanter og onkler, stesøsken, halvsøsken osv. Hun er derfor den ungen som får 45-50 pakker under treet vær jul. Etterhvert som hun ble eldre ble disse gavene til penger og som dere skjønner så gikk det over stokk og stein. Vi satt pengene på enn annen konto enn selve spare kontoen, så fikk hun bruke av denne kontoen til å kjøpe ting hun ønsket seg men som allikevel var "nødvendige". Ny PC, litt ekstra dyr vinterjakke, nytt snowboard etc. Anonymkode: bbfd6...8a6 2
Nnilm Skrevet 19. november 2020 #12 Skrevet 19. november 2020 Kunne skrevet hi selv, sånn har det vært her også. Han lærte det etter at han ønsket seg ny spillkonsoll og ikke hadde råd. Vi gikk gjennom kontoen å så på hva han hadde brukt penger på, etter det har han blitt mer sparsommelig, men vi lot han holde på, selv om det var irriterende at han stadig kjøpte 5 halvlitere brus og 5 sjokolader. Nå har han en sparekonto (ikke den vi sparer på) og en brukskonto, så overfører jeg det han ber om, da er de ikke så lett tilgjengelig. Alt er gjort etter han sine ønsker. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #13 Skrevet 19. november 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Vi liker dette dårlig og har snakket mye med han om økonomi og langsiktig sparing, Har en niåring forutsetning for å henge med på en samtale om langsiktig sparing? Anonymkode: b286a...579 8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #14 Skrevet 19. november 2020 Synes det avhenger litt av summen han får og bruker. Er det en hundrelapp her og der så ser jeg ikke problemet, men tusenlapper her og der blir noe annet. Anonymkode: ddd90...ebb 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #15 Skrevet 19. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en gutt som får mye penger av besteforeldre, han er eneste barnebarnet til besteforeldrene på begge sider. Han har en egen sparekonto der vi har spart barnetrygd, dåpspenger og diverse. Men nå som han er 9 år har besteforeldre og andre begynt å gi penger direkte til han, og han anser derfor som «sine» penger. Han har i det siste brukt disse pengene på tull og tøys, spandert godteri og is på kompiser, kjøpt seg unødvendige leker. Vi liker dette dårlig og har snakket mye med han om økonomi og langsiktig sparing, men det går jo ikke inn. Han er også en som lett lar seg utnytte og påvirke av kompiser, så ikke uvanlig at han er innom butikken for å spandere på dem Mistenker at enkelte av kompisene er med han kun pga godene. Nå har jeg lyst til å ta pengene hans, og sette de inn på sparekontoen hans, slik at han ikke sløser det vekk på mer tøys. Dette har jeg snakket med han om og han mener dette er blodig urettferdig, fordi det er «hans penger» og jeg kan ikke ta dem. Mannen mener det er hans penger og han må få styre dette selv. Hva tenker dere? Bør jeg la han bruke de pengene eller ta dem for å unngå mer sløsing? Jeg har selvsagt til besteforeldre og øvrig familie at de ikke skal gi penger til han, for de går med til tull og tøys. Anonymkode: 565c2...fb6 Syns det er feil å gi en 9 åring ansvar for egne penger. Sett det på sparing til han skal ta lappen på moped eller virkelig ønsker seg noe dyrt. Anonymkode: 402e3...487 3
skruf Skrevet 19. november 2020 #16 Skrevet 19. november 2020 Hva om dere blir enige, i samråd med gutten selv, om et kompromiss der halve summen settes inn på sparekonto og halve summen får han til egen disposisjon som han kan bruke som han vil? Da blir det litt vinn-vinn for begge parter, samtidig som han lærer å spare i god tid før konfirmasjonen. Ville vært kjipt om han får f.eks 40 000 i pengegaver til konfirmasjonen og han svir av alt på tull og fant siden det er det han er vant til. Ville samtidig tatt en samtale med besteforeldrene om at gutten tuller bort pengene siden de indirekte oppfordrer til det ved å si til gutten at det er hans penger og han gjør som han vil med de. Besteforeldrene burde vært fornuftige nok til å se verdien av en solid sparekonto til den dagen førerkortet skal tas, bil skal kjøpes og til han skal inn på boligmarkedet. Du kunne bedt besteforeldrene om å dele opp pengegaver ved å sette en sum direkte inn på sparekonto og resten direkte til gutten, men jeg har mere trua på å bevisstgjøre barn om viktigheten med å spare penger og heller få barna med på laget å spare selv ved å sette f.eks halve pengegaven inn på konto og bruke resten av summen på snop, leker, spill osv. Gutten er 9 år og absolutt gammel nok til å ansvarliggjøres når det kommer til pengebruk. Skal ikke se bort i fra at det går sport i det, at det er gøy å se at sparekontoen vokser og føle seg litt rik I samme slengen så kan du bevisstgjør far til barnet verdien av å spare pengegaver også siden han er enig med besteforeldrene i at gutten bare kan sløse bort pengene. Med mindre far selv har spart penger til guttens førerkort, bil og egenkapital til leilighet da.. Og en liten kommentar til en som skrev at det er en fin egenskap at gutten er spandabel ovenfor venner; å være raus med venner er så absolutt en fin egenskap, men det kommer an på om det er venner eller ikke. Disse barna som gutten til Ts spandererer på, ville de vært like gode venner hvis han ikke hadde vært «stinn av penger» og spandert på de? Mange rause mennesker, barn som voksne, har en tendens til å bli utnyttet. Hvis han lukker lommeboka og slutter å spandere, er de fortsatt venner da? 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #17 Skrevet 19. november 2020 Hvis han ikke hører når dere sier nei, da hadde jeg tatt pengene fra konto og satt på sparekonto. Mine fikk spink( tror det heter det), hvor de kan overføre selv. De ble litt gira av å se sparekontoen vokse, før de fikk dette sløste de også en del. Det er en frihet å ha egne penger, men han må jo lære å ikke sløse bort alt på tull. Mine har blitt ganske gjerrige, tenker seg om før de kjøper noe. Hun på 11 ønsket seg veldig ny telefon, nå har hun spart penger hun har fått til bursdager, jul pluss beløp fra besteforeldre. Hentet telefonen i går, hun er veldig stolt Får de store beløp inn, sier jeg til dem at pengene føres inn på andre kontoer. (Som står i mitt navn, fond og kontoer øremerket bunad) Anonymkode: c84ee...ebe 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #18 Skrevet 19. november 2020 Du kan bruke meg som skrekkeksempel. Jeg fikk også mye penger i gave når jeg var barn, og jeg brukte alt på tull. Mamma kom med en kommentar nå og da, men aldri noe konstruktivt. Ingen snakk om langsiktig sparing, ingen hjelp til å faktisk se at sparing gir belønning senere. Barn trenger å se og erfare at god oppførsel lønner seg, spesielt når det gjelder å ta vare på seg selv og sine interesser. Innen jeg flyttet ut som 18-åring var vanene med å sløse svært satt. Jeg sluttet ikke å sløse før jeg var 25, istedet for å spare jobbet jeg bare dobbelt så mye så jeg hadde mer å sløse vekk. Ingen lærte meg å håndtere personlig økonomi, jeg måtte lære alt selv. I dag har jeg stålkontroll, men motivasjonen er frykt. Frykt for å være blakk, frykt for å miste boligen min, frykt for å få økonomiske problemer. Det er ikke sunt å holde på sånn heller. Så stå på ditt, sier jeg. Vis sønnen din at det er verdt det å ofre noe nå for en belønning frem i tid. Det beste er om han frivillig sparer pengene, og ikke at du må steppe inn og styre alt. Finn noe han ønsker seg som er dyrt, lag en spareplan og sjekk kontoen sammen med han ved jevne mellomrom. Start med et kortere intervall, la han kjøpe det han sparte til, og finn noe nytt. Øk intervallene hver gang. At pengene til slutt brukes på noe er ikke så nøye enda, det er gleden ved sparing som er viktigst. Etter hvert vil han ønske å spare til lappen, bil, bolig osv. Anonymkode: 786eb...5a7 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #19 Skrevet 19. november 2020 Har samme problem her Han har et 3 år eldre søsken som er flink å spare - vanskelig å drive med forskjellbehandling, men pengene brenner i lommen hans. Som et eksempel vil han heller ha penger til å bruke i dataspill en lørdagsgodt, så det fikk han stort sett i et år. I tillegg dryppet det inn penger fra bestefreldre hvor vi lot ham bruke mindre summe (50 lapp) på spillpenger. Etter et godt år da vi summerte opp så vi jo at han hadde brukt opp mot 2000 kr på slik ting. Selv om han har ting han ønsker seg som han hadde hatt råd til om han hadde spart og angrer på at han brukte dem, så brenner nye penger like mye i lommen fremdeles Har ikke noen løsning, han må bli eldre, men frem til da styrer jeg endel penger inn på konto. Anonymkode: 07b58...e81 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #20 Skrevet 19. november 2020 La han bruke de pengene han nå har disponibelt på det han vil, også snakker dere med besteforeldrene og ber de sette evt. gaver inn på kontoen hans (som jeg håper står i deres navn, ellers blir det russebuss og fylletur til Granca!) Forhåpentligvis lærer han noe når kontantbeholdningen han nå disponerer går tom, og det ikke er noe mer å hente. Men sannsynligvis ikke. Anonymkode: b3e13...a71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå