Gå til innhold

Hvor viktig er det for baby å få "frisk luft" hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at baby begynte å skrike i vogna, ble det slutt på daglige trilleturer. Nå har det dessuten vært mye drittvær. Om barnet var litt større og kunne å gå og leke ute, hadde jeg skjønt det, men "må" man på død og liv ut hver dag med en baby? 

Føler at dette er en litt særnorsk greie. Ut i all slags vær, og ga dårlig samvittighet for å være inne når det er fint vær. 

Anonymkode: 8c6fc...333

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På død og liv nei? Man dør ikke av å ikke få frisk luft daglig. Åpne et vindu fra tid til annen, så hjelper det uansett på.

Anonymkode: 88017...185

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk en prematur baby og han fikk knapt frisk luft før 8 måneder ettee fødsel, 5 måneder etter termin. Fikk jo også beskjed fra sykehuset om å være ekstra forsiktig med utetemperatur. Så det er nok ikke veldig viktig så lenge du har et sunt inneklima.

Anonymkode: 2fae4...b1c

• Liker 2
Skrevet

Nei så klart, ingen dør av å ikke være ute. Jeg merker - og har merket siden fødsel - at min sover utrolig mye bedre både dag og natt dersom han får være ute enten i form av lek på verandaen eller trille-/bæretur, men disse små er jo så ulike så er jo slett ikke sikkert du merker det på din :) 

Anonymkode: d8a09...0de

• Liker 1
Skrevet

Det er bare tøys. Spesielt på vinteren. Med mindre du bor veldig langt fra folk så er jo luften friskere (mindre forurensning) inne enn ute.

Anonymkode: 2f381...449

• Liker 2
Skrevet

Dette med trilleturer forstod jeg aldri hvorfor var så viktig, men det virket som "alle andre" var ute og trillet nesten hver dag. Jeg har aldri trillet tur alene med noen av barna mine. De eneste gangene var sammen med barselgruppa, så trilleturer ble det med andre ord svært få av. Ikke sov mine bedre etter tur heller (tvert i mot, de sovnet kanskje i vogna, men våknet straks vi kom hjem og vogna stoppet så de sov både lenger og bedre inne i vuggen/sengen). Ettersom de ble større dro vi selvsagt på lekeplasser og slikt, men da hadde vi jo et mål med turen framfor å bare gå, men så lenge de bare lå i vogn var vi aller mest hjemme og inne. Så nei, trilleturer er på ingen måte nødvendig. :) 

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke livsviktig, nei, men det kan være gunstig mtp å gi babyen god døgnrytme. For å stimulere melantonin-produksjonen er dagslys viktig, så om dere ikke er ute, bør babyen få være nær et vindu i det minste. 

Om babyen bare hyler i vognen, og været er såpass dritt at bæresele ikke er til barnets beste, tenker jeg du skal ha null samvittighet for å bare være inne. 

Anonymkode: 974d0...09c

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke livsviktig, nei, men det kan være gunstig mtp å gi babyen god døgnrytme. For å stimulere melantonin-produksjonen er dagslys viktig, så om dere ikke er ute, bør babyen få være nær et vindu i det minste. 

Om babyen bare hyler i vognen, og været er såpass dritt at bæresele ikke er til barnets beste, tenker jeg du skal ha null samvittighet for å bare være inne. 

Anonymkode: 974d0...09c

Babyen er jo på stua mesteparten av sin våkne tid, og der er det jo store vinduer. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tøys. Spesielt på vinteren. Med mindre du bor veldig langt fra folk så er jo luften friskere (mindre forurensning) inne enn ute.

Anonymkode: 2f381...449

Ja, det er jo faktisk sant. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter at baby begynte å skrike i vogna, ble det slutt på daglige trilleturer. Nå har det dessuten vært mye drittvær. Om barnet var litt større og kunne å gå og leke ute, hadde jeg skjønt det, men "må" man på død og liv ut hver dag med en baby? 

Føler at dette er en litt særnorsk greie. Ut i all slags vær, og ga dårlig samvittighet for å være inne når det er fint vær. 

Vi var mest inne i starten. Dro aldri på trilleturer i drittvær. Baby koste seg i stuen ned leker, melk og Kos. Min mann er fra Danmark og fikk mange kommentarer derifra på hvorfor babyen ikke sov ute i vognen. I Danmark ligger ungene ute og sover i timesvis, i allslags vær. Orket ikke diskutere det med de. Det er vært valg. Babyen er i dag en 3-åring som er svært glad i å være ute, så at vi var mye inne i starten har ingenting å si.

Anonymkode: 58952...857

Skrevet

Vi er mye ute, men det er mest for min egen del (blir gal av å være inne og trenger å få bevegd meg). Vogn er ingen hit her heller så jeg bruker bæresele med regncover. Men om du trives best inne ser jeg ikke noe galt i det:)

Skrevet

Er vel ingen fare ved at man er inne. Men jeg merket at baby sov bedre ute. Både under trilletur og i vogn på terrassen. Måtte ikke nødvendigvis ut på tur. Men var veldig positivt for meg selv å komme meg ut i frisk luft minst en gang for dagen da jeg hadde permisjon. 

Skrevet

Baby er vel fornøyd bare de har mamma. Men JEG som mamma MÅ ut i frisk luft på dagtid for å ikke bli gal i hodet 😂 Å bare være inne hele dagen i permisjon blir jeg gal av. Så her er det ut å trille/baby i sjal hver dag, gjerne to turer, uansett vær. Tror også det er sunt for alle uansett alder å komme seg ut. Også går liksom dagen. Og man får gjort litt ærend og sett mennesker og dyr og natur og i det hele tatt. Bra for den psykiske helsa og den fysiske. Win win.

Anonymkode: a097d...720

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...