AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 har ei fellesdatter på 7.. han har to på 15 og 20 fra tidligere om er mye hos oss. 60-70%. jeg har problemer de største som er veldig umodne.. De ler når søster snubler, setter kråkefot og ler når hun detter, skremmer osv. 7 åring blir selvfølgelig veldig sint og lei av dette og går som regel på rommet sitt og gråter. Da kan gjerne ungdommene sitte igjen å le... Far takler dette helt feil og skal liksom være kul blant ungdommene og er enig i at det er litt morsomt. Jeg hadde sagt klart ifra at SÅNT GJØR MAN FAKTISK IKKE. gå å be om unnskyldning og ikke gjør slikt igjen. De er veldig umodne på mye annet også. Hva tenker andre om dette? Anonymkode: 7c736...0a5 2
Gjest O.G. Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 3 minutter siden, hutta skrev: Tenker at det er vanlig blant søsken At voksne ungdommer er ekle mot småunger?
Hotwife Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 3 minutter siden, hutta skrev: Tenker at det er vanlig blant søsken Ikke når det er så stor aldersforskjell og de største er så store. Ville reagert på dette jeg også. 28
hutta Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 Akkurat nå, Hotwife skrev: Ikke når det er så stor aldersforskjell og de største er så store. Ville reagert på dette jeg også. 1 minutt siden, O.G. skrev: At voksne ungdommer er ekle mot småunger? Hehe storebroren min var 18 da jeg var 7, synes ikke det er så sjukt å le når småsøsken tryner... 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 Synes kanskje de var litt gamle til å holde på sånt med noen som er så liten, men som sagt så er de søsken. Min storebror pleide alltid keite med både meg og vår lillesøster. Vi er da 2 og 5 år yngre enn han. Men du kan vel irettesette ungdommen du også, selv om de ikke er dine? Har flere ganger fortalt stebarna det hvis de gjør noe jeg ikke synes noe om. Anonymkode: a3570...89d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #7 Skrevet 19. november 2020 Dette er helt normalt når det ikke er søsken. Du fokuserer veldig mye på hvor ille de er mot henne. Er det situasjoner der de er snille? Er hun en «liten plageånd», slik at de blir lei og irritert? Mange foreldre til små barn lar barna få fritt spillerom med eldre søsken, fordi de synes det er søtt. Kanskje du kan bli flinkere til å si fra til datteren din at hun skal la de være i fred litt mer? Og se om det hjelper? Har veldig vondt for å tro at de gjør slemme ting bare for å gjøre det. Særlig når det kommer fra en stemor. Beklager! Anonymkode: 7c0c4...661 7
sstinemor Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 (endret) Sånn er det med 15 og 7 åringen her i hus også. Det tror jeg er ganske vanlig søskenadferd. Her er det heller mannen som er problemet som ikke klarer si i fra. 20 år er derimot rart og nesten bekymringsverdig om h*n driver å ler når lillesøster slår seg. Er det noe grunn for at h*n fortsatt bor hjemme? Endret 19. november 2020 av sstinemor 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 2 minutter siden, hutta skrev: Tenker at det er vanlig blant søsken Jepp, det er nok det! Og de har garantert vært slik mot hverandre i oppveksten, og finner nok fortsatt på ting mot hverandre. Jeg er 18 år eldre en broren min, vi har gjort mye kødd på hverandre oppigjennom likevel. Men han har jo selvsagt vært med på dette selv, og ikke gått på rommet og grått. Det gjør noe med et søskenforhold, når det er så stor aldersforskjell, at man faktisk kan oppføre seg som søsken. Selv om jeg selvsagt ikke havner i slosskamp med han, slik jeg og min jevnaldrende søster gjorde. Hvordan håndterer du dette da? Om du ovenfor henne viser at storesøsknene gjør det for å være slem mot henne, så er det ikke rart hun gråter. Neste gang kan du jo heller pønske ut en «hevn» sammen med henne. Anonymkode: bdd8b...aa2 1
Gjest O.G. Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 11 minutter siden, Hotwife skrev: Ikke når det er så stor aldersforskjell og de største er så store. Ville reagert på dette jeg også. Nå ja.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #11 Skrevet 19. november 2020 1 minutt siden, O.G. said: Nå ja. Sikkert både, da, nå og i morgen også. Helt normalt for øvrig, og er det kanskje noe du er litt vel fokusert på, som gjør at du blir veldig opptatt av det, TS? Det kan fort bli litt slik om du for eks. egentlig ikke liker dem så godt. Synes ikke det høres ut som noe å henge seg opp i, bare å overse. Det er mange (veldig mange) unge som er umodne i dagens samfunn, det er i grunn sånn det bare har blitt over tid. Anonymkode: 93e68...811 1
minister-mio Skrevet 19. november 2020 #12 Skrevet 19. november 2020 Helt enig i at det er umoden oppførsel. Den mest umodne er faktisk faren, men også en 15 og 20 åring burde oppføre seg bedre. 8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #13 Skrevet 19. november 2020 Det er helt vanlig. Gjør du noe ut av det slik at de skjønner at du reagerer negativt, har du muligens laget grobunn for storm seinere. Det beste er å overse det at de ler av feil ting osv. Så kommer de på andre tanker seinere. Man er ikke ferdig utviklet i den aldere i forhold til umoden adferd altså. Man kan MYE i den alderen, men det er alltid noe man kan bli bedre på. Far gjør klokt i å være positivt innstilt , men han burde ikke støtte oppunder oppførsel som påvirker yngste negativt. Prøv heller forklare ungdommen hvorfor det er en dårlig ide, men ikke forklar dem det med dårlig stemning. Tull er bare gøy når alle er med på det. Yngre kan slite med selvtillit, derfor er det best å la være. Du kan f. Eks snakke med dem om empati.. Anonymkode: b7677...6a8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #14 Skrevet 19. november 2020 12 minutter siden, sstinemor skrev: Sånn er det med 15 og 7 åringen her i hus også. Det tror jeg er ganske vanlig søskenadferd. Her er det heller mannen som er problemet som ikke klarer si i fra. 20 år er derimot rart og nesten bekymringsverdig om h*n driver å ler når lillesøster slår seg. Er det noe grunn for at h*n fortsatt bor hjemme? Du synes det er bedre at ungen er 15 år, spenner bein for søsteren som er lita, og ler av det? Unger på 15 burde hatt empati og oppførsel nok til å ikke gjøre sånt! Anonymkode: 09ff0...83f 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #15 Skrevet 19. november 2020 Men hvorfor godtar du dette da, TS? Anonymkode: 17bb1...ff8 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #16 Skrevet 19. november 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: har ei fellesdatter på 7.. han har to på 15 og 20 fra tidligere om er mye hos oss. 60-70%. jeg har problemer de største som er veldig umodne.. De ler når søster snubler, setter kråkefot og ler når hun detter, skremmer osv. 7 åring blir selvfølgelig veldig sint og lei av dette og går som regel på rommet sitt og gråter. Da kan gjerne ungdommene sitte igjen å le... Far takler dette helt feil og skal liksom være kul blant ungdommene og er enig i at det er litt morsomt. Jeg hadde sagt klart ifra at SÅNT GJØR MAN FAKTISK IKKE. gå å be om unnskyldning og ikke gjør slikt igjen. De er veldig umodne på mye annet også. Hva tenker andre om dette? Anonymkode: 7c736...0a5 Jeg håper at det er mer vanlig at personer i den alderen har bare bittelitt omsorg og empati for yngre barn, og særlig søsken. Men det ser ikke sånn ut, når de spenner bein for henne for å være ekle, og ler av det etterpå. Det er bare ondskapsfullt! Jeg skjønner godt at hun blir lei seg og gråter av sånn behandling av de som er mye eldre enn henne! Hva slags søskenforhold får de i framtida når alle er voksne? Dette er veldig langt unna det som var vanlig før i tiden, der søsken hadde omsorg for hverandre, kanskje fordi de måtte. Men de gjorde nå det likevel. Anonymkode: 09ff0...83f 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #17 Skrevet 19. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt vanlig. Gjør du noe ut av det slik at de skjønner at du reagerer negativt, har du muligens laget grobunn for storm seinere. Det beste er å overse det at de ler av feil ting osv. Så kommer de på andre tanker seinere. Man er ikke ferdig utviklet i den aldere i forhold til umoden adferd altså. Man kan MYE i den alderen, men det er alltid noe man kan bli bedre på. Far gjør klokt i å være positivt innstilt , men han burde ikke støtte oppunder oppførsel som påvirker yngste negativt. Prøv heller forklare ungdommen hvorfor det er en dårlig ide, men ikke forklar dem det med dårlig stemning. Tull er bare gøy når alle er med på det. Yngre kan slite med selvtillit, derfor er det best å la være. Du kan f. Eks snakke med dem om empati.. Anonymkode: b7677...6a8 Jeg håper virkelig ikke at slik oppførsel er helt vanlig!! Anonymkode: 09ff0...83f 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #18 Skrevet 19. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har faktisk opplevd at godt voksne mennesker begynner å le hysterisk, dersom noen for eksempel faller og slår seg når det er is og veldig glatt utendørs. Eller når en person falt gjennom ett pilråttent gulv, når de skulle være med å rive ett utgammel bygning. Så forstuet de en ankel, og lå der med vondt i beinet. Men de fleate andre voksne bare stod rundt og ler og ler og ler. Så alt for mange mennesker tar tydeligvis rennefart og DRITER en lang marsj i at folk skader seg, og har det vondt. Så lenge de selv ser noe som de kan humre godt av, så driter de selvfølgelig i alt mulig annet. Anonymkode: b85c4...d10 Om det er sånn det er vanlig at folk er, så er det veldig bekymringsfullt. Det betyr at folk har mistet den empatien de bør ha. Anonymkode: 09ff0...83f 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #19 Skrevet 19. november 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper virkelig ikke at slik oppførsel er helt vanlig!! Anonymkode: 09ff0...83f jeg er sjokka over at så mange syns at dette er vanlig 😮 Anonymkode: 7c736...0a5 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #20 Skrevet 19. november 2020 1 hour ago, hutta said: Tenker at det er vanlig blant søsken Jeg er omtrent så mye eldre enn mine søsken som aldersforskjellen ts beskriver. Og vet du hva, det er faktisk ikke vanlig at voksne mennesker spenner ben på barn og så ler av det! Det fremstår faktisk som om ungdommen og den voksne mobber barnet sammen. Anonymkode: 7654e...cd1 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå