Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en voksen kvinne med utenlandsk bakgrunn. Jobber i offentlig sektor. Har tidligere vært stille og beskjeden i jobbsammenheng. Vært redd for å stikke meg frem osv. 

I år bestemte jeg meg for å være litt mer aktiv i faglige diskusjoner da jeg vet det er viktig å vise at en er kompetent og dyktig for å få meransvar. 

Jeg opplever at sjefen ikke tar meg på alvor. Når jeg snakker eller spør om noe faglig så er han kort i svarene og blir rar i tonefallet. Han er ikke like imøtekommende som med andre kolleger. Opplever det som at mine innspill er uinteressant for ham. Det smitter også over på kollegene. Er vanskelig å løsrive meg fra imaget mltt som stille og reservert. Tips? 

Anonymkode: eb301...f7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forhold med sjefen's sjef eller noen i sjefen's indre krets/guttegjeng løser dette. Noen kvelder og helger på hytta og alt ordner seg deretter. Så enkelt er det. Men kanskje ikke så lett i disse korona tider...

Anonymkode: 8f774...694

Skrevet

Har du prøvd å bytte jobb. Ved jobbbytte går man ganske ofte opp i lønn. 

Det kan også være vanskelig for andre å godta at du har endret seg. Alle er vant til stille og snille deg. 

En annen ting er at lønn i offentlig sektor kan være vanskelig å endre i samme stilling. Vet du hvordan du ligger ann i den stillingen du har. Du har jo plassering. Sjekk hvordan lønnen øker i den etter reglene. Kan fort være at det blir en hopp snart. Der er det ofte at noen år er veldig lite økning og f. Eks hver femte er litt større. 

Prøv å ta endring i små skritt. Slik at folk blir vant til det gradvis. 

Anonymkode: 12de0...8eb

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forhold med sjefen's sjef eller noen i sjefen's indre krets/guttegjeng løser dette. Noen kvelder og helger på hytta og alt ordner seg deretter. Så enkelt er det. Men kanskje ikke så lett i disse korona tider...

Anonymkode: 8f774...694

Hadde ikke anbefalt dette.... Forhold på arbeidsplassen kan fort gi mer krøll enn nytte....

Anonymkode: 12de0...8eb

Skrevet

Jeg jobber i offentlig sektor, og lønn er et vanskelig tema, og det er vanskelig å forbedre lønna. Det hjelper nok ikke å være aktiv i diskusjoner.

Etter mange år klarte jeg å gå opp i lønn. To lønnstrinn. Da tok jeg saken gjennom fagforeninga. Viste til at jeg hadde stagnert lønnsmessig, ikke gått opp på 5 år, mens jeg hadde fått mange nye arbeidsoppgaver. Fagforeninga noterte ned alle nye oppgavene jeg hadde fått, og beregnet hvor stor del av stillinga mi dette gjaldt, og så tok de saken videre.

De som prøver å gå direkte til sjefen, får bare høre at de må søke ny jobb hvis de vil opp i lønn.

Anonymkode: fb164...ee0

Skrevet

Vanskelig å stige i gradene/øke i lønn i det offentlige uten at man har gjort noe -eksepsjonelt- bra. Det hjelper egentlig ikke så mye å gjøre en knallbra jobb eller være mer aktiv i diskusjoner siden dette med lønn og stigning i gradene er veldig regulert i det offentlige. Og gitt forholdet til sjefen, så tror jeg du kan ha mer igjen for å søke andre jobber. 

Anonymkode: 6e0b3...504

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...