Gå til innhold

Gruer meg til barnehagestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har barnehagestart om et par uker, da er lille 13 mnd. Jeg (mor) gruer meg! Jeg tror barnet kommer til å trives, for han er veldig aktiv og svært interessert i andre barn. Men jeg synes han er så liten! Han kan ikke gå, han kan ikke prate og er liksom så hjelpesløs og avhengig av at de rundt kjenner han :( Og jeg vet at de i bhg er erfarne, utdannede og flinke altså - det står ikke på det. Men det har liksom vært meg og han helt siden fødsel og han er en ordentlig mammadalt. Jeg har tatt fri hele den første uka, og har turnusfri mandag-onsdag uka etterpå. Faren er bortreist på jobb, men vi har en engasjert og trygg mormor tilgjengelig rett ved barnehagen hvis noe skulle oppstå. Er dette nok for tilvenning av et så lite barn? Blir jo 1,5 uke hvor jeg har helt fri og er 100% tilgjengelig, og deretter kan mormor komme/hente hvis noe skjærer seg. Er det en plan, eller bør jeg prøve å skaffe enda mer fri? Huff, gruer meg :( 

Anonymkode: 23d1a...e49

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlige tanker. Etter 14 dager i bhg er det over. 

Anonymkode: e62e8...980

• Liker 3
Skrevet

Dette høres helt perfekt ut spør du meg! Jeg er pedagog på småbarnsavdeling og mange små får bare 3-4 dager før de har fulle dager, så 1,5 er jo gull :)

De fleste barnehagehager er også veldig flinke til å ringe/sende sms og mms den første tiden for å berolige og oppdatere.  Spør om de kan gjøre det, vi gjør det med glede ❤

og hvis det er en trøst så er vi ekstra på de barna som ikke snakker/går osv, så den lille skatten din vil få masse tid og oppmerksomhet 

Anonymkode: 7ef1e...209

• Liker 3
Skrevet

Det vanlige er jo bare 2-3 dager tilvenning.

Anonymkode: c45be...389

Skrevet

Blir nok verst for deg, barnet vil mest sannsynlig synes det er kjempe stas å leke med andre barn. 

Prøv å legg fra deg de kjip tankene, og heller nyt den siste tiden med barnet ditt hjemme. 

Anonymkode: 098d6...865

• Liker 3
Skrevet

Skjønner at du gruer det, det gjorde jeg også, med begge mine. Tenkte det ville bli lettere med nr 2. MEN det kommer til å gå over, de har rolige og veldig rutinepreget dager i barnehagen disse små. Jeg jobber selv på småbarnsavd i bhg. Det går i leking, kos, spising og soving. Dette kommer til å gå så fint etterhvert. 😊💛 Vi alle mødre gruer oss, men det er helt i starten bare, det går bedre etterhvert, helt sant ❤️

Anonymkode: 70732...ff2

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette nok for tilvenning av et så lite barn? Blir jo 1,5 uke hvor jeg har helt fri og er 100% tilgjengelig, og deretter kan mormor komme/hente hvis noe skjærer seg. Er det en plan, eller bør jeg prøve å skaffe enda mer fri?

Det høres helt fint ut.

Barnehagen har sannsynligvis en plan de pleier å følge når det gjelder tilvenning av såpass små barn. Lytt til de ansatte og følg den planen, så får dere heller justere underveis. Forsøk å la være å formidle til junior at dette er skummelt, vink begeistret når du går og lat som om du tror det vil gå kjempefint (for det gjør det sannsynligvis).

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for fine svar ❤️ Overraskende vondt å skulle forlate han egentlig. Jeg har gledet meg til barnehagestart en stund da jeg alt er begynt i jobb og barnevaktkabalen har vært et herk, men nå som det står for tur så kommer de vonde følelsene mer og mer :( Men ungen tror jeg kommer til å få det veldig fint, verre med moren 😛 

Skrevet

Gutten min enset ikke at jeg var der i det hele tatt de fem dagene vi hadde tilvenning, han elska det så mye 😄 Det går nok bra ❤️

Anonymkode: 5d957...c8f

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gutten min enset ikke at jeg var der i det hele tatt de fem dagene vi hadde tilvenning, han elska det så mye 😄 Det går nok bra ❤️

Var han like liten? 😮 Tror kanskje det hadde vært enklere for meg om han kunne gå og prate litt, så han kunne gjøre seg forstått liksom! Er det jeg tenker mest på, tenk om de ikke forstår han og det eneste han klarer er å gråte :( Jeg vet jeg overtenker, barnehagen er har høy pedagog-dekning og jeg hører bare lovord og gode erfaringer med den - så de er nok veldig flinke! Men han er jo så liten og hjelpesløs, stakkars lille pusen til mamma 😂🥰

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var han like liten? 😮 Tror kanskje det hadde vært enklere for meg om han kunne gå og prate litt, så han kunne gjøre seg forstått liksom! Er det jeg tenker mest på, tenk om de ikke forstår han og det eneste han klarer er å gråte :( Jeg vet jeg overtenker, barnehagen er har høy pedagog-dekning og jeg hører bare lovord og gode erfaringer med den - så de er nok veldig flinke! Men han er jo så liten og hjelpesløs, stakkars lille pusen til mamma 😂🥰

Ja, min kunne gå, men det hjelper liksom ikke så mye. Ikke noe språk eller noe sånt. Det er mange barn som ikke snakker ved barnehagestart, tror ingen av barna på avdelingen til sønnen gjør det og de er nærmere to år nå. Så det trenger du i hvert fall ikke tenke på. Og i min barnehage er de i hvert fall flinke med barna når de gråter, de aller fleste kommuniserer med gråt når de er små :)

• Liker 1
Skrevet

Dette kommer til å gå helt fint, litt tøft i starten(mest for deg) men etterhvert kommer både du og barnet til å ble veldig glad i barnehagen 😍❤️

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har barnehagestart om et par uker, da er lille 13 mnd. Jeg (mor) gruer meg! Jeg tror barnet kommer til å trives, for han er veldig aktiv og svært interessert i andre barn. Men jeg synes han er så liten! Han kan ikke gå, han kan ikke prate og er liksom så hjelpesløs og avhengig av at de rundt kjenner han :( Og jeg vet at de i bhg er erfarne, utdannede og flinke altså - det står ikke på det. Men det har liksom vært meg og han helt siden fødsel og han er en ordentlig mammadalt. Jeg har tatt fri hele den første uka, og har turnusfri mandag-onsdag uka etterpå. Faren er bortreist på jobb, men vi har en engasjert og trygg mormor tilgjengelig rett ved barnehagen hvis noe skulle oppstå. Er dette nok for tilvenning av et så lite barn? Blir jo 1,5 uke hvor jeg har helt fri og er 100% tilgjengelig, og deretter kan mormor komme/hente hvis noe skjærer seg. Er det en plan, eller bør jeg prøve å skaffe enda mer fri? Huff, gruer meg :( 

Har hatt tilvenning på mange små på rundt 1 år. Som en annen sier her så sender vi meldinger med oppdatering hvis du ønsker det, og vi ringer selvfølgelig hvis ikke det går bra. 

Her er vi 4 stk på avdeling som gjør det vi kan for at barna skal føle seg trygge, bli sett, få trøsten, kosen og tryggheten de trenger og mat og søvn. Her er alle barna trygge og har gode dager i barnehagen sammen med voksne som etter hvert blir veldig glad i de søte små🥰

Planen din ser veldig bra ut altså! Tror det kommer til å gå bra!

Anonymkode: e4748...9be

Skrevet

Min var 11 mnd og kunne ikke gå, så for meg var det helt grusomt da han startet. Men de ansatte var og er veldig flinke til å ta vare på han og vi hadde mulighet til å gi veldig korte dager i starten, så det gikk egentlig veldig fint. Nå er han 2 år og stortrives :) 

Dette kommer til å gå kjempefint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...