Gå til innhold

Ny valp i hus - tips

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jokking er som regel et tegn på stress. Er det et mønster i når han gjør det? Er det etter tur/aktiviteter/lek/hilsing osv? 

Jeg ville ikke brukt mye tid på å gi tydelig beskjed at det ikke er greit. Han gjør det ikke for å være "slem" men fordi det koker over og han ikke klarer å regulere det selv. Jeg ville bare rolig fjernet ham og gjort noe som roer ned - godbitsøk, tyggebein, fylt kong... 

Han trenger ikke nødvendigvis så lange turer (det kan ikke måles i hvor langt han klarer å gå, fordi valper har et instinkt om at de ikke overlever alene og vil derfor følge etter til de stuper), men han trenger sosialisering og miljøtrening. Kombinert med å få utvikle og bli kjent med kroppen gjennom det å gå løs i skogen (krype under, klatre over, ulike underlag osv).  

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tabris skrev (7 minutter siden):

Jokking er som regel et tegn på stress. Er det et mønster i når han gjør det? Er det etter tur/aktiviteter/lek/hilsing osv? 

Jeg ville ikke brukt mye tid på å gi tydelig beskjed at det ikke er greit. Han gjør det ikke for å være "slem" men fordi det koker over og han ikke klarer å regulere det selv. Jeg ville bare rolig fjernet ham og gjort noe som roer ned - godbitsøk, tyggebein, fylt kong... 

Han trenger ikke nødvendigvis så lange turer (det kan ikke måles i hvor langt han klarer å gå, fordi valper har et instinkt om at de ikke overlever alene og vil derfor følge etter til de stuper), men han trenger sosialisering og miljøtrening. Kombinert med å få utvikle og bli kjent med kroppen gjennom det å gå løs i skogen (krype under, klatre over, ulike underlag osv).  

Vi får følge med litt nærmere når han faktisk har denne atferden og hva som trigger. 

Samboer mente han jukket for å prøve og dominere, men valper har vel ikke utviklet dette enda? 

Det vi har observert er at han ofte begynner å tulle etter lek/tisseturer når vi akkurat har kommet inn igjen eller like før, og skal ha det rolig. Det hadde vært enklere å håndtere når vi faktisk var ute. Da har han også en tendens til å tulle med båndet, bite, dra osv.

Takk for siste tips. Kanskje jeg tar han med på en liten skogtur imorgen :)

Skrevet
1 hour ago, Optimist87 said:

Vi får følge med litt nærmere når han faktisk har denne atferden og hva som trigger. 

Samboer mente han jukket for å prøve og dominere, men valper har vel ikke utviklet dette enda? 

Det vi har observert er at han ofte begynner å tulle etter lek/tisseturer når vi akkurat har kommet inn igjen eller like før, og skal ha det rolig. Det hadde vært enklere å håndtere når vi faktisk var ute. Da har han også en tendens til å tulle med båndet, bite, dra osv.

Det har ingenting med dominans å gjøre. Dominans er den innen en sosial gruppe som har forrang over en ønsket ressurs. :)

Det som da kan være lurt å gjøre er å avslutte en slik lek/tissetur med minst ti minutter godbitsøk. I stedet for å gi ham mat i skål når dere kommer inn, gi ham maten spredd utover. Både prosessen med å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise er med og reduserer stressnivået. Det kan gjøre ham roligere når dere kommer inn. :) Jeg ville også hatt mindre lek og herjing når dere ønsker at han snart skal være rolig siden lek øker stressnivået.

• Liker 1
Skrevet
Optimist87 skrev (3 timer siden):

Dominans har lite med det å gjøre. Hvilken hund som er "dominant" er situasjonsbetinget, og har mer med ressurser å gjøre enn generell oppførsel. Min valp, som er under 1 år, har hatt noen konflikter med mine foreldre sin voksne hannhund, som er av en liten rase og en typisk 'usikker bølle'. Han beskytter leker, og prøver ofte å bite over snuten hennes for å 'irrettesette' henne uten skjellig grunn. Da klager hun ikke i det hele tatt. Hun går bare unna eller er litt sånn "jada, greit". Men om det står et matfat på gulvet som ikke er blitt krevd av en hund enda, så vil min valp gå på hannhunden til mine foreldre, og han vil krøke seg sammen uten protest, og krype unna (hun ble litt mataggresiv under første løpetid, men kun mot visse hunder, ikke folk). Hun har altså muligheten til å få ham til å krype og legge seg på rygg i enhver situasjon, men hun gjør det ikke med mindre ekstremt verdifull mat står på spill. Hun lar ham bite henne over snuten i andre situasjoner. "dominans" er altså situasjonsbestemt. Personlig er jeg ikke særlig glad i ordet 'dominant', for mennesker har et annet mening til det ordet enn hunder har. 

Vi var ute og gikk en tur noen uker siden. Hannhunden vi møtte på prøvde å jokke på henne. Eieren dro han av henne, og han fortsetter å stå der og jokke i lufta mens han klynka og var stressa. Det handla ikke om dominans. Det var stress. Han var så gira av å møte på en annen hund at han bare MÅTTE jokke. En annen hund  vi gikk tur med var ok med min hund  i starten av turen. Etterhvert ble han litt for gira og begynte å skulle jokke på henne, men hoppa av da hun ble sint. På turen tilbake roa han seg, og da slutta jokkinga.

Som Tabris sier, legg merke til når jokkinga skjer. Det vil ikke overraske meg om det skjer etter at dere har vært på tur. Dere trenger ikke å gå lange turer nå. Ta heller bilen og dra til nye miljøer (by, land, sjø), og bare hold dere der. Tren gjerne med godbiter når dere er i nytt eller kjent miljø. Valpen trenger ikke å gå masse akkurat nå. Blir det for mye gåing, eller får valpen for mye trim, så kan han bli overstimulert og begynne å jokke. Det kan han også om han er understimulert. Valper under 5mnd trenger ikke lange turer. Hjernetrim i form av nytt miljø, hjernetrim-leker og ro-trening er viktigere.

Når han jokker, så vil jeg tenke at å snu seg vekk er det beste. Avledning er også flott. Min tispe var en storbiter da hun var valp, og den beste måten å takle det på var å bli veeeeldig stille i kroppen når hun bet, krysse armene og snu seg vekk. Om hun var veeeldig gira, så ba jeg henne om en sitt, også fortsatte jeg med litt lydighetstrening med godbiter.

Når det er sagt, så er det ikke uvanlig for unge hannhunder å jokke. Det er naturlig for de når de føler på stress/under- eller overstimulasjon. Min tispe graver når hun kjenner på det samme (RIP godstolen) 

Anonymkode: fdfe8...8c3

• Liker 2
Skrevet

"Liten" kropp i vekst trenger ikke "lange" turer. Den trenger korte varierte turer for kropp i vekst. Som andre skriver, opp, over, under ting. Så trenger den mental stimuli, søk etter mat er flott, innlæring av triks i korte segmenter. Valpen trenger også ro, dette er også noe som skal trenes på. Her har du som eier et ansvar for å vise hunden forskjellige miljøer og hva som er forventet oppførsel. Ta med deg valpen til byen/tettsted hvor det skjer litt. Finn deg en benk, sett deg ned, legg valpen ved beina dine og vent. Valpen skal finne ro, så ikke noe stress, småprating og ingen får hilse på. Ca 15 min er bra til å begynne med. Valp har ikke så bra fokus evne. Ro trening hjemme er også tingen. Ro inne, aktivitet ute. Noen hunder må faktisk læres ro. Bur kan her være til hjelp. Gjør først valpen sliten, så den har et hvile behov, introduser så buret som et sted for hvile og et sted hvor den får være i fred. Dem kobler ting som regel fort.

Jokkinga på en så liten valp er nok stress som andre her også sier.

• Liker 6
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (På 22.11.2020 den 19.54):

Til TS. Les def opp på hva som er rase typiske ting med de her 4 forskjellige rasene. Gjerne oppdater deg på hva dem historisk også har blitt brukt til. Grunnen til dette er at du letter håndterer hunden din på en positiv måte om det du ikke prøver å sloss mot vannet som i denne betydning er de medfødte egenskapene til hunden din. Det gjør det evt litt lettere å prøve å forstå noen handlings mønstre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rottweiler
https://en.wikipedia.org/wiki/Boxer_(dog)
https://en.wikipedia.org/wiki/Staffordshire_Bull_Terrier
https://en.wikipedia.org/wiki/East_Siberian_Laika
(et par wiki sider er ikke fasit på noe, men dem er en start på kunnskap.)

Dere har her et par motstridene medfødte egenskaper. Jeg ønsker dere uansett lykke til.

Vil heller anbefale raseklubbene sine sider enn wiki, bare gå inn på nkk.no og finn raseklubbenes sider der :)-

Anonymkode: 9cb7a...dae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil heller anbefale raseklubbene sine sider enn wiki, bare gå inn på nkk.no og finn raseklubbenes sider der :)-

Tror ikke bruk av Wikipedia var poenget i det rådet der 😉

Anonymkode: 0c3de...3d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tror ikke bruk av Wikipedia var poenget i det rådet der 😉

Det var heller ikke mitt poeng? Ville bare gi mer pålitelig informasjon/kilde enn ofte wiki tilbyr, hvis de var nysgjerrige på de forskjellige rasene som valpen er (og der er det mulighet til å kontakte styret/medlemmer i raseklubbene for hjelp hvis de ser en viss atferd som kanskje utmerker seg fra de forskjellige rasene)  - var ikke noe mer enn det. :-)

• 4 uker senere...
Skrevet

Vi hadde dessverre vårt første ublide møte i sosialiseringsprosessen til Basse. På en kveldstur for et par dager siden møtte han en Schaefer. Etter en kort utveksling med eier nærmet Basse seg. Den andre hunden sto rolig.  Uten tydelig/merkbart forvarsel bet hunden i snuten til Basse. Eieren til Schaeferen så like overrasket ut som meg og beklaget seg. Dette gjorde tydelig vondt og han klynket. Han fikk et lite sår på nesen sin som vi har desinfisert og behandlet. Det ser heldigvis ut til å gå bra med han og han ser heldigvis ikke ut til å være preget av prosessen da han fortsatt vil hilse på andre hunder. Han var stresset og redd i 30 sekunder. Deretter fortsatte han snusingen, logringen og med normal oppførsel.  

Jeg hadde trodd at en kunne se forvarsel til aggresjon fra andre hunder typ flekking av tenner, klynk, murring, bevegelse bakover osv. i dette tilfellet så jeg ingenting. Det hele gikk veldig fort og var over på et par sekunder. 

Jeg ble uansett bevisst på å ikke være ukritisk med og hilse på andre hunder selvom han har lyst. På valpekurs fikk jeg høre at en kanskje burde være litt forsiktig med spisshunder. Dette var visstnok også mer typisk dersom Schaeferen var en ung hund. At begge var hanner hadde kanskje også noe å si. Jeg har hørt om samkjønnsaggresjon. Jeg vet ikke. Vi kommer nok til å være litt mer forsiktig med større, sterkere hunder heretter typ schaefere, rottweilere osv. 

Kan Basse som valp ha gjort noe som oppfattes som provoserende? Han er veldig ivrig på å hilse og snuste opp i ansiktet på Schaeferen. Jeg tolket ikke det det som en provokasjon. Han hoppet ikke og jeg hadde kontroll på hand i bånd. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden lot du valpen din hilse på ukjent hund? En til to faste, voksne og trygge hunder er det du skal utsette valpen for.

Heldigvis møtte din valp en solid voksen hund. Din valp har vært litt uhøflig i møte med den andre hunden. Den var vilter i stedet for å være ydmyk. Dette ble kjapt og enkelt slått ned på. Helt normalt av den voksne og helt ufarlig for din hund. Nå har den lært at den må innfinne seg i reglene. Du ilegger alt for mye i valpen din vedr redsel og smerter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor i all verden lot du valpen din hilse på ukjent hund? En til to faste, voksne og trygge hunder er det du skal utsette valpen for.

Heldigvis møtte din valp en solid voksen hund. Din valp har vært litt uhøflig i møte med den andre hunden. Den var vilter i stedet for å være ydmyk. Dette ble kjapt og enkelt slått ned på. Helt normalt av den voksne og helt ufarlig for din hund. Nå har den lært at den må innfinne seg i reglene. Du ilegger alt for mye i valpen din vedr redsel og smerter. 

Jeg har aldri blitt frarådet å hilse på nye hunder på tur dersom dette går rolig for seg. En må vel på et tidspunkt utvikle den sosiale sirkelen med flere enn en til to hunder? Er det en spesifikk alder en skal forholde seg til?

Det er vel ikke normalt og direkte ufarlig å bite i snuten. En solid og voksen hund var ikke det jeg umiddelbart tenkte etter det møtet. Hunden burde vel på den andre siden forstått at han var en valp. 

AnonymBruker
Skrevet
Optimist87 skrev (7 minutter siden):

Jeg har aldri blitt frarådet å hilse på nye hunder på tur dersom dette går rolig for seg. En må vel på et tidspunkt utvikle den sosiale sirkelen med flere enn en til to hunder? Er det en spesifikk alder en skal forholde seg til?

Det er vel ikke normalt og direkte ufarlig å bite i snuten. En solid og voksen hund var ikke det jeg umiddelbart tenkte etter det møtet. Hunden burde vel på den andre siden forstått at han var en valp. 

Nei, du skal ha faste hunder rundt hunden din. Spesielt med tanke på blandingen du har! 

Å bli bitt/langt munnen over snuten er et dempende signal. Helt normalt i hundeverdenen. 

Du må lese deg mer opp på hund, etologi og adferd. 

Skrevet

Nei, du skal ha faste hunder rundt hunden din. Spesielt med tanke på blandingen du har! 

Å bli bitt/langt munnen over snuten er et dempende signal. Helt normalt i hundeverdenen. 

Du må lese deg mer opp på hund, etologi og adferd. 

Da får vi forholde oss til de hundene vi allerede vet at den går godt overens med i nabolaget. 

Det dempende signalet tolket jeg som et relativt aggressivt nivå 3 bitt da det punkterte hud. 

Godt mulig jeg må lese meg opp og at vi ikke burde hilst på hunden, men er det helt utenkelig at det kan ha vært en dominant og aggressiv schaefer vi møtte. Jeg synes du er litt rask til å dra konklusjonene her. 

AnonymBruker
Skrevet
Optimist87 skrev (13 minutter siden):

Da får vi forholde oss til de hundene vi allerede vet at den går godt overens med i nabolaget. 

Det dempende signalet tolket jeg som et relativt aggressivt nivå 3 bitt da det punkterte hud. 

Godt mulig jeg må lese meg opp og at vi ikke burde hilst på hunden, men er det helt utenkelig at det kan ha vært en dominant og aggressiv schaefer vi møtte. Jeg synes du er litt rask til å dra konklusjonene her. 

En dominant hund er ikke nødvendigvis det samme som en aggressiv hund. Å inneha aggresjon er noe annet igjen. Så her blander du nok termene noe. Er det derimot en ustabil og usikker hund, ville valpen fått større skader. 

Skrevet

En dominant hund er ikke nødvendigvis det samme som en aggressiv hund. Å inneha aggresjon er noe annet igjen. Så her blander du nok termene noe. Er det derimot en ustabil og usikker hund, ville valpen fått større skader. 

Det er sant, jeg kunne nok skrevet dominant, eller aggressiv. 

Det er jeg enig i. Om schaeferen faktisk ville gjøre skade hadde det blitt mye verre. Om den var ustabil har jeg ikke nok kunnskap til å si noe om. Dette var min første erfaring med en slik reaksjon og jeg stusset derfor på hvordan/hvorfor det skjedde. 

Uansett, resultatet blir at vi kommer til å bli mer reservert med hundene vi møter og vil fortsette med treningen og valpekurset vi er med på. 

AnonymBruker
Skrevet
Optimist87 skrev (22 minutter siden):

Det er sant, jeg kunne nok skrevet dominant, eller aggressiv. 

Det er jeg enig i. Om schaeferen faktisk ville gjøre skade hadde det blitt mye verre. Om den var ustabil har jeg ikke nok kunnskap til å si noe om. Dette var min første erfaring med en slik reaksjon og jeg stusset derfor på hvordan/hvorfor det skjedde. 

Uansett, resultatet blir at vi kommer til å bli mer reservert med hundene vi møter og vil fortsette med treningen og valpekurset vi er med på. 

Godt å lese at dere vil fortsette trening og valpekurs. Og at dere blir mer reserverte med møter med nye hunder. 😊👍

AnonymBruker
Skrevet
Optimist87 skrev (2 timer siden):

Vi hadde dessverre vårt første ublide møte i sosialiseringsprosessen til Basse. På en kveldstur for et par dager siden møtte han en Schaefer. Etter en kort utveksling med eier nærmet Basse seg. Den andre hunden sto rolig.  Uten tydelig/merkbart forvarsel bet hunden i snuten til Basse. Eieren til Schaeferen så like overrasket ut som meg og beklaget seg. Dette gjorde tydelig vondt og han klynket. Han fikk et lite sår på nesen sin som vi har desinfisert og behandlet. Det ser heldigvis ut til å gå bra med han og han ser heldigvis ikke ut til å være preget av prosessen da han fortsatt vil hilse på andre hunder. Han var stresset og redd i 30 sekunder. Deretter fortsatte han snusingen, logringen og med normal oppførsel.  

Jeg hadde trodd at en kunne se forvarsel til aggresjon fra andre hunder typ flekking av tenner, klynk, murring, bevegelse bakover osv. i dette tilfellet så jeg ingenting. Det hele gikk veldig fort og var over på et par sekunder. 

Jeg ble uansett bevisst på å ikke være ukritisk med og hilse på andre hunder selvom han har lyst. På valpekurs fikk jeg høre at en kanskje burde være litt forsiktig med spisshunder. Dette var visstnok også mer typisk dersom Schaeferen var en ung hund. At begge var hanner hadde kanskje også noe å si. Jeg har hørt om samkjønnsaggresjon. Jeg vet ikke. Vi kommer nok til å være litt mer forsiktig med større, sterkere hunder heretter typ schaefere, rottweilere osv. 

Kan Basse som valp ha gjort noe som oppfattes som provoserende? Han er veldig ivrig på å hilse og snuste opp i ansiktet på Schaeferen. Jeg tolket ikke det det som en provokasjon. Han hoppet ikke og jeg hadde kontroll på hand i bånd. 

En hund som står veldig stille og ikke gir 'jeg er vennlig og vil hilse' signaler skal man være obs på. Mange hunder viser 'jeg vil ikke hilse' signaler ved nettopp å bli veldig stille. Hunder vil gjerne gi signaler med kroppen før de eskalerer til knurring og flekking av tenner. Din valp var nok for på (selv om det ikke var hopping), ignorerte signalene schæferen ga, og den sa ifra at den ikke var fornøyd med å ha valpen i ansiktet. Mødre og andre voksne hunder vil gjerne bite over snuten på valper/unghunder for å irresette/dempe. Høres ut som om schæferen var litt for brysk og uforsiktig med tennene.

Det høres ut som en voksen hund som satte en valp på plass, dog med litt mer kraft enn nødvendig. Valpen din ble naturligvis forskrekket først, men forholdt alle seg rolig, så bør den ikke ha tatt skade av det 🙂

• Liker 1
Skrevet

Jeg lar aldri hunden min hilse på fremmede hunder på tur, det er etter min mening å be om dårlige møter - du vet aldri hva du møter. Du som eier bør skjerme hunden din for sånne dårlige opplevelser. Finn heller faste hundevenner å sosialisere med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En hund som står veldig stille og ikke gir 'jeg er vennlig og vil hilse' signaler skal man være obs på. Mange hunder viser 'jeg vil ikke hilse' signaler ved nettopp å bli veldig stille. Hunder vil gjerne gi signaler med kroppen før de eskalerer til knurring og flekking av tenner. Din valp var nok for på (selv om det ikke var hopping), ignorerte signalene schæferen ga, og den sa ifra at den ikke var fornøyd med å ha valpen i ansiktet. Mødre og andre voksne hunder vil gjerne bite over snuten på valper/unghunder for å irresette/dempe. Høres ut som om schæferen var litt for brysk og uforsiktig med tennene.

Det høres ut som en voksen hund som satte en valp på plass, dog med litt mer kraft enn nødvendig. Valpen din ble naturligvis forskrekket først, men forholdt alle seg rolig, så bør den ikke ha tatt skade av det 🙂

Det er nok akkurat dette som gar skjedd. Takk for god forklaring😊

Bare å se etter signaler neste gang. 

AnonymBruker
Skrevet
Optimist87 skrev (8 minutter siden):

Det er nok akkurat dette som gar skjedd. Takk for god forklaring😊

Bare å se etter signaler neste gang. 

Det er vanskelig for oss å se og analysere kroppsspråket til hunder der og da, med mindre språket er tydelig nok. Derfor kan det være litt sjokkerende når noe slikt skjer, siden man absolutt ikke forventet eller forutså det. Valpen din fikk en liten lærepenge. Verre hadde det vært om schæferen faktisk angrep på ekte. 

Det som er lurt når man er ute og går tur, er å ikke la valpen hilse på andre hunder. Grunnen til det er at man ikke vil ende opp med en voksen hund som blir gira hver gang den ser en annen hund. Når en valp får hilse på andre hunder ut på tur, så vil den bygge opp forventninger, og da får du en hund som drar, klynker eller til og med bjeffer hver gang dere passerer en annen hund på tur. 

Tren på passeringer. Bruk godbiter for å holde valpens fokus på deg og ikke på hunden som dere passerer. Om valpen ikke klarer å fokusere på deg, så må du ha større avstand til den passerende hunden. Stopper du for å prate med noen, hold valpen inntil deg og gi den godbiter, ikke la den hilse. 

Å sosialisere valper har mer med kvalitet å gjøre, ikke kvantitet. Sosialiser valpen med trygge hunder som har godt hundespråk. Da får valpen muligheten til å lære godt språk og samtidig bygge opp selvtillit. Ute på tur er det best å trene på passering

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...