Gå til innhold

Ny valp i hus - tips

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tabris skrev (1 minutt siden):

Hehe, ja, det hadde vært praktisk.

Politihunder klarer heller ikke det. Lydightsøvelser kan overstyre. Dvs at hunden kan sette eller legge seg om man ber om det, men stressnivået er fortsatt høyt på innsiden hvis det var høyt i utgangspunktet. Det er en fysiologisk respons som ikke er viljestyrt.

Han er trygg på sitt kommandoen nå. Det å ligge er ikke fullt innlært enda. Han får det til fra sittende, men det krever litt mer av han.  Det må være et fint førstesteg å få han til å sitte da han er mer mottakelig for kommunikasjon her. Jeg kan se for meg at stressnivået faller fortere i en slik posisjon 🙂 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 minutter siden, Optimist87 said:

Han er trygg på sitt kommandoen nå. Det å ligge er ikke fullt innlært enda. Han får det til fra sittende, men det krever litt mer av han.  Det må være et fint førstesteg å få han til å sitte da han er mer mottakelig for kommunikasjon her. Jeg kan se for meg at stressnivået faller fortere i en slik posisjon 🙂 

Det kan, men ikke nødvendigvis. Hvis stresset er høyt nok, så vil hunden ikke klare å høre på en kommando. Evt setter den seg men reiser seg med en gang eller sitter og "tripper". 

Frivillig kontakttrening (hvor hunden kan holde kontakten flere sekunder og man bruker en innlært belønningslyd) vil ofte redusere stressnivået, det samme med godbitsøk. :)

• Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (27 minutter siden):

Det kan, men ikke nødvendigvis. Hvis stresset er høyt nok, så vil hunden ikke klare å høre på en kommando. Evt setter den seg men reiser seg med en gang eller sitter og "tripper". 

Frivillig kontakttrening (hvor hunden kan holde kontakten flere sekunder og man bruker en innlært belønningslyd) vil ofte redusere stressnivået, det samme med godbitsøk. :)

Takk for tips! 

Godbitsøk og belønningslyd er noe vi vil bruke neste gang han stresser seg såpass opp. 😊

Skrevet
Just now, Optimist87 said:

Takk for tips! 

Godbitsøk og belønningslyd er noe vi vil bruke neste gang han stresser seg såpass opp. 😊

Belønningslyden må være ordentlig innlært for den type kontakttrening skal ha en effekt. Det kan du sjekke ved å trene kontakttrening. Stå helt i ro uten godbiter i hendene (eller hendene på ryggen). Når valpen ser på deg, gi belønningslyd ("bra!" eller klikker) og fortsett å stå helt i ro.  Hvis valpen hver gang du gjør det flakker blikket ned til hånda/godbitvesken/lommen når du gir belønningslyd, så er den lært inn. Hvis valpen bare fortsatt står og ser deg inn i øynenee og først flakker bort med blikket når du beveger hånda for å gi godbit, så er den ikke innlært. :)

• Liker 1
Skrevet

Vi har observert at valpen vår (gutt) lekebiter samboeren min mye mer enn meg. Kan det ha noe med at hun er kvinne, og at det er relatert til at valper gjør dette med biologisk mor? Eller har ikke kjønn noe å si? Jeg er ganske streng med han, men vi har felles stopplyd og sier ifra begge to. Noen her med lik erfaring? Han kan lekebite meg også, men stopper fortere og ser ut til å "skjønne" det når jeg sier fra. 

Skrevet
4 minutter siden, Optimist87 said:

Vi har observert at valpen vår (gutt) lekebiter samboeren min mye mer enn meg. Kan det ha noe med at hun er kvinne, og at det er relatert til at valper gjør dette med biologisk mor? Eller har ikke kjønn noe å si? Jeg er ganske streng med han, men vi har felles stopplyd og sier ifra begge to. Noen her med lik erfaring? Han kan lekebite meg også, men stopper fortere og ser ut til å "skjønne" det når jeg sier fra. 

Det har nok lite med kjønn/mor å gjøre, men kanskje med at du er strengere og at han dermed ikke tør gjøre det med deg.

Uansett er valpebiting noe de vokser av seg av seg selv, så det er ikke noe man trenger bruke så mye energi på å "avlære". Man trenger heller ikke være streng, jeg vil heller anbefale å bruke valpetiden på å bygge trygge bånd med valpen. Og heller avlede med tyggebein/fylt kong/aktivsering ute/leker når det trengs.

Anonymkode: 96d6d...8b3

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det har nok lite med kjønn/mor å gjøre, men kanskje med at du er strengere og at han dermed ikke tør gjøre det med deg.

Uansett er valpebiting noe de vokser av seg av seg selv, så det er ikke noe man trenger bruke så mye energi på å "avlære". Man trenger heller ikke være streng, jeg vil heller anbefale å bruke valpetiden på å bygge trygge bånd med valpen. Og heller avlede med tyggebein/fylt kong/aktivsering ute/leker når det trengs.

Anonymkode: 96d6d...8b3

Dette var meg, ikke meningen det skulle komme som AB.

Skrevet
Optimist87 skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker også at valpen føler samboeren er litt mer "trygg" å bite på. Det har kanskje ikke med kjønn å gjøre, men kvinner generelt er jo litt mykere i kroppsspråk. Har ofte observert at valpen biter mer på noen i familien enn andre. Det har ikke noe med at valpen respekterer samboeren din mindre. Valper bruker biting for å engasjere andre i lek. Min egen valp bet mer på folk hun likte veldig godt av forskjellige grunner 😅 i en familie vil folk også ha forskjellige roller. Valpen vil kanskje gå til én for lek, også gå til en annen for kos osv. 

Bitinga vil uansett gi seg 😄

Anonymkode: fdfe8...8c3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tenker også at valpen føler samboeren er litt mer "trygg" å bite på. Det har kanskje ikke med kjønn å gjøre, men kvinner generelt er jo litt mykere i kroppsspråk. Har ofte observert at valpen biter mer på noen i familien enn andre. Det har ikke noe med at valpen respekterer samboeren din mindre. Valper bruker biting for å engasjere andre i lek. Min egen valp bet mer på folk hun likte veldig godt av forskjellige grunner 😅 i en familie vil folk også ha forskjellige roller. Valpen vil kanskje gå til én for lek, også gå til en annen for kos osv. 

Bitinga vil uansett gi seg 😄

Det skal sies at hun er mye mer dullete med valpen enn meg😅 Hun har mer "babybehandling", vugger i fanget osv. Det faller ikke like naturlig her. Det med kroppspråk kan sikkert også stemme. 

Vi satser på at det gir seg😊 Det er aldri noe alvorlig. Han vil bare leke. 

Det første vi gjør er å avlede med tyggelekene hans, om det ikke fungerer gir vi han en liten time-out til han har roet seg. 

Skrevet

Jeg har lagt merke til at det er mange ulike reaksjoner og forståelser for valpebiting. Det er ugreit å se samboer bli bitt, selvom det er lek. Hva er mest effektfullt etter deres erfaring for at han skal skjønne at han ikke skal bite. Det å si tydelig fra, ignorere eller gi timeout? 

Skrevet
Optimist87 skrev (På 19.11.2020 den 11.42):

Hei,

Jeg og samboer skal hente en valp imorgen. 

Denne er litt over 10 uker. Far er blanding av Rottweiler og boxer. Mor er blanding av Staff og Laika. Da den er en miks er det vanskelig å se hvordan den kommer til å bli. Samboeren min har erfaring med hunder tidligere, også i valpestadiet. Selv er jeg ganske fersk, men lærer fort. Jeg har hatt søstre som har hatt hund i oppveksten. Eieren nevnte vel at vi kunne forvente oss at hunden blir på størrelse med en labrador. Dette blir da en mellomstor/stor hund. 

Jeg har forstått at dette nødvendigvis ikke er den enkleste førstehunden da den er ganske aktiv og kan være litt sta. Samtidig står det så mye forskjellig på nett at det er vanskelig å vite hva som er reelt og hva som er usikkert. Faktum er vel at en vel aldri vet helt hvordan hunden blir før du får den. Jeg tenker at det meste kan håndteres med korrekt trening. Jeg leser meg opp på alt jeg kan. 

Tanken er at vi skal ha hunden som en selskapshund og turkamerat. Vi bor i nærheten av skog og mark. Vi har ikke hage, men bor i firemannsbolig med stor terrasse og har naturen rett utenfor døra. Jeg har planer om å gå gode turer i skogen slik at den både blir fysisk og mentalt stimulert. Vi er veldig motivert og forberedt på å legge inn det som kreves av innsats for å få en velfungerende, lykkelig hund.

Jeg hadde i utgangspunktet ønsket meg en voksen hund, men samboer var veldig ivrig på å få valp. Da har vi iallefall mulighet til å forme hunden selv. 

Nå skal vi besøke oppdretter imorgen og se på valpen. Hvilke spørsmål bør vi stille? Noe av det viktigste er vel å vite hvordan lynne mor og far har?

Er det noen som har tips til en fersk hundeeier og hva det viktigste er å fokusere på i valpestadiet? 

Har noen erfaring med en tilsvarende miks vi har? 

Jeg setter pris på alle råd og tips. 

Takk for svar. 

Oi. Håper dere er hundekyndig.  Her var der mye hummer å kanari og vanskelig å vite hvilken  rase som er framtredende.  Hver rase er individuell og behandles forskjellig.  Lykle til. 

Anonymkode: 4f021...5a1

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Optimist87 said:

Jeg har lagt merke til at det er mange ulike reaksjoner og forståelser for valpebiting. Det er ugreit å se samboer bli bitt, selvom det er lek. Hva er mest effektfullt etter deres erfaring for at han skal skjønne at han ikke skal bite. Det å si tydelig fra, ignorere eller gi timeout? 

Du trenger ikke bruke tid og energi på å lære ham at han ikke skal bite, han vokser det av seg av seg selv. 

Avled med tyggebein, fylt kong, kontakttrening. Har han sovet så kan det være vanskelig å avlede fordi han har masse overskuddsenergi. Da er det best å gå ut og fokusere på god sosialisering og miljøtrening.

Det du kan gjøre er å lage en høy lyd (slik valpene gjør med hverandre når det gjør vondt) og så snu ryggen til å ignorere ham noen minutter. Men det er ikke alle valper det hjelper på, noen girer seg bare enda mer opp av det.

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Optimist87 said:

Timeout har ingen effekt på en valp eller en voksen hund. Du klarer ikke å kommunisere til en hund konseptet timeout. I bestefall skjer det ingenting og i verstefall en masse unødvendig feil læring.
Om det er et problem du vil bli kvitt og du ikke har planer om å bruke flere uker/måender på det så ta tak i venstre kinn på hunden. Altså et sted mellom munnviken og øret. Ligg unna øret det skal ikke røres. Fokuser på hvor du tar tak så du tar så likt tak som mulig hvergang. Valpen biter, du tar et godt grep si "nei" Dette kan komme til nytte senere ved lydighets trening.

• Liker 2
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (2 timer siden):

Timeout har ingen effekt på en valp eller en voksen hund. Du klarer ikke å kommunisere til en hund konseptet timeout. I bestefall skjer det ingenting og i verstefall en masse unødvendig feil læring.
Om det er et problem du vil bli kvitt og du ikke har planer om å bruke flere uker/måender på det så ta tak i venstre kinn på hunden. Altså et sted mellom munnviken og øret. Ligg unna øret det skal ikke røres. Fokuser på hvor du tar tak så du tar så likt tak som mulig hvergang. Valpen biter, du tar et godt grep si "nei" Dette kan komme til nytte senere ved lydighets trening.

Takk for svar.

Vi har brukt timeout et par ganger. Men så tenkte jeg over det idag. Kan denne valpen se sammenhengen mellom det han har gjort og konsekvensen av det? Jeg har mine tvil. Da fungerer det jo mot sin hensikt. Vi vil jo ikke skape en nervøs hund heller. Det skal sies at vi lærer mye underveis vi også. 

• Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (3 timer siden):

Du trenger ikke bruke tid og energi på å lære ham at han ikke skal bite, han vokser det av seg av seg selv. 

Avled med tyggebein, fylt kong, kontakttrening. Har han sovet så kan det være vanskelig å avlede fordi han har masse overskuddsenergi. Da er det best å gå ut og fokusere på god sosialisering og miljøtrening.

Det du kan gjøre er å lage en høy lyd (slik valpene gjør med hverandre når det gjør vondt) og så snu ryggen til å ignorere ham noen minutter. Men det er ikke alle valper det hjelper på, noen girer seg bare enda mer opp av det.

Vi får bare fortsette å si ifra og avlede han, så satser vi på at han vokser det av seg etterhvert.

Jeg begynner å innse at det ikke er noen quick fix her 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oi. Håper dere er hundekyndig.  Her var der mye hummer å kanari og vanskelig å vite hvilken  rase som er framtredende.  Hver rase er individuell og behandles forskjellig.  Lykle til. 

Anonymkode: 4f021...5a1

Jeg kan ikke skryte på meg å være supererfaren med hund, men søsteren min hadde hund i oppveksten. Samboeren min har heldigvis erfaring med flere valper og hund. Jeg leser meg opp og lærer underveis. 

Vi må si at vi så langt er heldig med valpen. Han er snill, tullete og lærevillig, men kan også være ganske lat og sta. Han er ikke alltid like ivrig på tur 😅 

Det blir spennende å se personligheten hans vokse frem etterhvert. 

Skrevet
40 minutter siden, Optimist87 said:

Vi får bare fortsette å si ifra og avlede han, så satser vi på at han vokser det av seg etterhvert.

Jeg begynner å innse at det ikke er noen quick fix her 😅

Det er veldig få quick fixes i hundeverden. De som finnes vil for det meste bare undertrykke atferden i stedet for å jobbe med årsaken bak. :)

• Liker 1
Skrevet
Optimist87 skrev (1 time siden):

Takk for svar.

Vi har brukt timeout et par ganger. Men så tenkte jeg over det idag. Kan denne valpen se sammenhengen mellom det han har gjort og konsekvensen av det? Jeg har mine tvil. Da fungerer det jo mot sin hensikt. Vi vil jo ikke skape en nervøs hund heller. Det skal sies at vi lærer mye underveis vi også. 

Time out kan være effektivt, men ikke om time out'en varer i mer enn noen minutter. Valpen vil da finne noe annet å gjøre, og glemmer da hvorfor den ble skilt fra dere. 

En time out skal ikke vare i mer enn 1-2 minutter. Jeg brukte det på min valp når hun var så gira at ingenting annet fungerte for å roe henne ned. Da løfta jeg henne opp og satte henne i gangen, og lukka døra. Døra har glass øverst, så jeg stilte meg med ryggen til slik at hun så meg. Da fikk hun ca 1 minutt på å roe seg ned litt. Når jeg da åpna døra, så sto jeg klar med godbiter for å øve litt på sitt og ligg osv. Det fungerte kjempebra.

Var hun derimot åpen for å avledes når hun bet, eller sluttet å bite om jeg sa "eh" og snudde ryggen til, så gjorde jeg det. Time out ble kun brukt når hun var så krakilsk at ingenting annet funket 😅 Men som sagt, en time out varte bare i et minutt her, og det var nok til at hun roet seg ned til det punktet hvor avledning igjen var mulig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Time out kan være effektivt, men ikke om time out'en varer i mer enn noen minutter. Valpen vil da finne noe annet å gjøre, og glemmer da hvorfor den ble skilt fra dere. 

En time out skal ikke vare i mer enn 1-2 minutter. Jeg brukte det på min valp når hun var så gira at ingenting annet fungerte for å roe henne ned. Da løfta jeg henne opp og satte henne i gangen, og lukka døra. Døra har glass øverst, så jeg stilte meg med ryggen til slik at hun så meg. Da fikk hun ca 1 minutt på å roe seg ned litt. Når jeg da åpna døra, så sto jeg klar med godbiter for å øve litt på sitt og ligg osv. Det fungerte kjempebra.

Var hun derimot åpen for å avledes når hun bet, eller sluttet å bite om jeg sa "eh" og snudde ryggen til, så gjorde jeg det. Time out ble kun brukt når hun var så krakilsk at ingenting annet funket 😅 Men som sagt, en time out varte bare i et minutt her, og det var nok til at hun roet seg ned til det punktet hvor avledning igjen var mulig. 

Vi tok timeout i buret hans. Vi var heldigvis raske til å komme tilbake igjen, så det gikk ikke over 1-2 min. 

Vi tenkte kanskje etterpå at det ikke var lurt da det også er her han sover. 

Kanskje det fungerer om vi f.eks. har buret hans i stua på dagtid, og på soverommet kveldstid. Heldigvis har han ikke noe problem med å sove i buret sitt om natten 🙂 Evt. kan vi finne et annet sted. Når det er sagt håper vi at vi ikke er nødt til å gjøre dette til stadighet. Det er som en siste nødløsning om han ikke roer seg. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei, 

Basse er nå 3 måneder. Han har vokst mye den siste måneden og har blitt større og sterkere. Han har også fått sterkere kjeve (som vi, særlig samboer har merket). 

Han har fått en uvane med å jokke på benet til samboer og fortsetter med å lekebite for å ta kontakt, eller når han blir oppgira/rastløs. Dette er et tydelig tegn på at han ønsker oppmerksomhet. Han har også prøvd dette på meg, men ser ut til å gi seg fortere da jeg gir tydelig beskjed om hva som er greit og ikke. Når han ikke gir seg får han gjerne en timeout til han har roet seg. Når han tuller med meg snur jeg meg med armene i kors og gir han minimalt med oppmerksomhet. Dette ser etterhvert ut til å funke for min del. 

Er dette et uttrykk for at han kjeder seg og er understimulert? Hvordan bør balansen være mellom fysisk og mental trening?

Vi må i så fall øke aktiviteten hans og forsøke på lenger turer. Tidligere var dette vanskelig da han ble fort sliten og var vanskelig å pushe. Idag innså jeg at han har mye mer energi inne og var istand til å gå to "lange" runder med han i bånd. Han hadde et godt tempo hele veien og satt seg ikke ned. Vi fikk også sosialisert med to hunder han kjenner fra før. Dette ble heldigvis en positiv opplevelse for oss begge :) 

Vi har forøvrig meldt han på valpekurs i januar. Det blir spennende! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...