Optimist87 Skrevet 22. november 2020 Forfatter #21 Skrevet 22. november 2020 26 minutter siden, Myrmica skrev: Bare vær forberedt på at noen valper lærer masse og er superflinke de første 5 månedene, og så plutselig "glemmer" de alt de kan og blir noen skikkelig slitsomme monstre med bare luft mellom øra, når "puberteten" setter inn 😁 Men det roer seg etterhvert, og har man et godt grunnlag fra valpen er liten kommer det ofte tilbake igjen når hormonene ikke raser så fælt gjennom kroppen lenger. Masse lykke til 👍 Da er vi forberedt på å håndterte en potensiell gærning når han blir litt eldre. 😅 Da kommer jeg tilbake hit. Enn så lenge koser vi med oss med en valp som oppfører seg veldig bra. Takk for det!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #22 Skrevet 22. november 2020 2 timer siden, Optimist87 skrev: Da er vi forberedt på å håndterte en potensiell gærning når han blir litt eldre. 😅 Da kommer jeg tilbake hit. Enn så lenge koser vi med oss med en valp som oppfører seg veldig bra. Takk for det! Noen hannhunder 'glemmer' mer enn andre. Et godt grunnlag er definitivt å foretrekke. Tren og legg inn så mange gode rutiner som mulig nå som han er liten, søt og samarbeidsvillig 😅 Alltid sitt rolig i gangen når han får på bånd/sele, alltid sitt rolig når bånd/sele skal av osv. Slike små rutiner blir til ritualer, og kan hjelpe på å roe ned et vilter hormonmonster 😂 Anonymkode: fdfe8...8c3 2
Tabris Skrevet 22. november 2020 #23 Skrevet 22. november 2020 (endret) Og ikke minst - belønn alt du får gratis nå! Valper er ofte veldig nærhetssøkende og dilter etter eier. De har et instinkt om at de ikke overlever alene og derfor som regel lett å kalle inn og lett å få kontakt med. Belønn dette med gode godbiter! Hver gang han kommer når du roper på ham, belønn. Hver gang han tar kontakt med deg av seg selv ute, belønn. For valpeavhengiheten vokser de av seg. Og når hormonene kommer og omverden blir tusen gang mer spennende enn eier, så vil unghunden ha liten motivasjon for å høre på eier om den ikke har bygget om en forventning om at det lønner seg å gjøre det. Endret 22. november 2020 av Tabris 4
Min_hund_er_Grå Skrevet 22. november 2020 #24 Skrevet 22. november 2020 Til TS. Les def opp på hva som er rase typiske ting med de her 4 forskjellige rasene. Gjerne oppdater deg på hva dem historisk også har blitt brukt til. Grunnen til dette er at du letter håndterer hunden din på en positiv måte om det du ikke prøver å sloss mot vannet som i denne betydning er de medfødte egenskapene til hunden din. Det gjør det evt litt lettere å prøve å forstå noen handlings mønstre. https://en.wikipedia.org/wiki/Rottweiler https://en.wikipedia.org/wiki/Boxer_(dog) https://en.wikipedia.org/wiki/Staffordshire_Bull_Terrier https://en.wikipedia.org/wiki/East_Siberian_Laika (et par wiki sider er ikke fasit på noe, men dem er en start på kunnskap.) Dere har her et par motstridene medfødte egenskaper. Jeg ønsker dere uansett lykke til. 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #25 Skrevet 22. november 2020 Anbefaler å ha valpen litt løs i skogen og hjemme seg når valpen ikke følger med. Mens den er så liten som nå vil den være livredd for å miste dere, og vil lære seg å måtte følge med på dere. Vår hund går aldri lengre unna, enn at hun vet nøyaktig hvor hun har oss. Anonymkode: 7c17b...48f 1
Optimist87 Skrevet 23. november 2020 Forfatter #26 Skrevet 23. november 2020 Min_hund_er_Grå skrev (20 timer siden): Til TS. Les def opp på hva som er rase typiske ting med de her 4 forskjellige rasene. Gjerne oppdater deg på hva dem historisk også har blitt brukt til. Grunnen til dette er at du letter håndterer hunden din på en positiv måte om det du ikke prøver å sloss mot vannet som i denne betydning er de medfødte egenskapene til hunden din. Det gjør det evt litt lettere å prøve å forstå noen handlings mønstre. https://en.wikipedia.org/wiki/Rottweiler https://en.wikipedia.org/wiki/Boxer_(dog) https://en.wikipedia.org/wiki/Staffordshire_Bull_Terrier https://en.wikipedia.org/wiki/East_Siberian_Laika (et par wiki sider er ikke fasit på noe, men dem er en start på kunnskap.) Dere har her et par motstridene medfødte egenskaper. Jeg ønsker dere uansett lykke til. Takk. Jeg skal lese meg opp på kjennetegneneog se etter disse i hunden. Jeg har forstått at et par av rasene har et litt iboende vokter og vaktinstinkt. Tror du disse motstridende egenskapene kan gjøre hunden forvirra, eller nullstiller de hverandre? 😅🤞
Optimist87 Skrevet 23. november 2020 Forfatter #27 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Anbefaler å ha valpen litt løs i skogen og hjemme seg når valpen ikke følger med. Mens den er så liten som nå vil den være livredd for å miste dere, og vil lære seg å måtte følge med på dere. Vår hund går aldri lengre unna, enn at hun vet nøyaktig hvor hun har oss. Anonymkode: 7c17b...48f Hei, Dette vil være vår førsteprioritet å øve på. Den separasjonsangsten er tydelig tilstede. Det blir fort klynking og skraping på dører nå. Hunden er også nødt til å være en del timer alene da vi begge er i full jobb. Jeg tar med meg skogtipset. Dette er midt i blinken for oss som har skogen rett utenfor døren😅 Her blir det også lengre turer når hunden blir større. Der skal han få brukt seg både fysisk og mentalt.
Optimist87 Skrevet 23. november 2020 Forfatter #28 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 16.46): Noen hannhunder 'glemmer' mer enn andre. Et godt grunnlag er definitivt å foretrekke. Tren og legg inn så mange gode rutiner som mulig nå som han er liten, søt og samarbeidsvillig 😅 Alltid sitt rolig i gangen når han får på bånd/sele, alltid sitt rolig når bånd/sele skal av osv. Slike små rutiner blir til ritualer, og kan hjelpe på å roe ned et vilter hormonmonster 😂 Anonymkode: fdfe8...8c3 Det at han faktisk skal sitte rolig når han får på båndet skal jeg bli bevisst på😊 Her må jeg innrømme at jeg har vært litt sløv. Det at hannhunder kan glemme mer enn tipser visste jeg ikke. Jeg skjønner at repetisjon og gjentakelse er nøkkelen. Vi er opptatt av å legge mest mulig tilrette nå som han faktisk er liten og håndterlig. En hormonell rottweiler mix kan bli mer utfordrende🙈
Optimist87 Skrevet 23. november 2020 Forfatter #29 Skrevet 23. november 2020 Tabris skrev (På 22.11.2020 den 16.49): Og ikke minst - belønn alt du får gratis nå! Valper er ofte veldig nærhetssøkende og dilter etter eier. De har et instinkt om at de ikke overlever alene og derfor som regel lett å kalle inn og lett å få kontakt med. Belønn dette med gode godbiter! Hver gang han kommer når du roper på ham, belønn. Hver gang han tar kontakt med deg av seg selv ute, belønn. For valpeavhengiheten vokser de av seg. Og når hormonene kommer og omverden blir tusen gang mer spennende enn eier, så vil unghunden ha liten motivasjon for å høre på eier om den ikke har bygget om en forventning om at det lønner seg å gjøre det. Takk for tips. Belønne han for faktisk å lytte, gå fint og de små tingene skal en ikke ta for gitt. En kan fort falle i fella og kun belønne kommandoene sitt, bli, dekk osv. 🙈 1
Tabris Skrevet 23. november 2020 #30 Skrevet 23. november 2020 5 minutter siden, Optimist87 said: Takk for tips. Belønne han for faktisk å lytte, gå fint og de små tingene skal en ikke ta for gitt. En kan fort falle i fella og kun belønne kommandoene sitt, bli, dekk osv. 🙈 Ja, vet om flere som har brent seg på den. "Vi trenger ikke trene på/belønne innkalling eller gå pent i bånd, vår valp kan det allerede!" Så er de ikke klar over at det er valpeavhengigheten som gjør det, og de går på en smell når hunden blir tenåring med alt det medfører av hormoner, mer selvstendighet og mer selvsikkerhet. 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 23. november 2020 #31 Skrevet 23. november 2020 1 hour ago, Optimist87 said: Takk. Jeg skal lese meg opp på kjennetegneneog se etter disse i hunden. Jeg har forstått at et par av rasene har et litt iboende vokter og vaktinstinkt. Tror du disse motstridende egenskapene kan gjøre hunden forvirra, eller nullstiller de hverandre? 😅🤞 Du har jakt/gjeting/vokter i boenede i hunden. Dem nustiller ikke hverandre dem går i konflikt med hverandre. Nå er det ikke sikkert at hunden din får alle de rasetypiske trekkene fra alle rasene. Det må du bare se ettersom den vokser. Men ved konfilkt i hunden kan du som eier vise hunden riktig vei utav konflikten. Det kan du lettere gjøre om du vet hva konflikten stammer fra. 😄 lykke til med ny hund. 1
Optimist87 Skrevet 24. november 2020 Forfatter #32 Skrevet 24. november 2020 Min_hund_er_Grå skrev (17 timer siden): Du har jakt/gjeting/vokter i boenede i hunden. Dem nustiller ikke hverandre dem går i konflikt med hverandre. Nå er det ikke sikkert at hunden din får alle de rasetypiske trekkene fra alle rasene. Det må du bare se ettersom den vokser. Men ved konfilkt i hunden kan du som eier vise hunden riktig vei utav konflikten. Det kan du lettere gjøre om du vet hva konflikten stammer fra. 😄 lykke til med ny hund. Hei, Valpen er nå 11 uker. Den er veldig sosial og hilser på andre hunder. Jeg har inntrykk av at den er underdanig så langt. Er det en spesiell tid/alder vi burde være forberedt på? Hovedutfordringene nå er separasjonsangst, gjøre den husren (tissing inne), og kontrollere valpebitingen. Vi finner da de alternative lekene den kan bite på. Vi er forberedt på å gjøre den treningen som trengs for at Basse blir en velfungerende hund også som voksen/tenåring.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #33 Skrevet 24. november 2020 Optimist87 skrev (44 minutter siden): Hei, Valpen er nå 11 uker. Den er veldig sosial og hilser på andre hunder. Jeg har inntrykk av at den er underdanig så langt. Er det en spesiell tid/alder vi burde være forberedt på? Hovedutfordringene nå er separasjonsangst, gjøre den husren (tissing inne), og kontrollere valpebitingen. Vi finner da de alternative lekene den kan bite på. Vi er forberedt på å gjøre den treningen som trengs for at Basse blir en velfungerende hund også som voksen/tenåring. Valper generelt underdaner seg andre hunder. De sier "jeg er bare valp, så var forsiktig med meg". Hvordan han forholder seg til andre hunder vil forandre seg ettersom han vokser. Akkurat nå har han valpeimmunitet (voksne hunder lar han komme unna med mer fordi han er ung), men når han blir eldre så vil de stille større krav til oppførselen hans. Det er derfor viktig at han får være rundt balanserte, fornuftige individer som kan si ifra når han blir litt voldsom, og sånn ellers lære ham hva gode hundemannerer er 🙂 Bitinga kan fortsette en stund til. Noen valper (avhengig av rase og også individer) har et stort tyggebehov, og da kan det ta tid før de klarer å legge fra seg bitinga. Jeg lærte en bekjents hund å ikke bite på én dag. Min egen valp derimot, slutta ikke å bite før hun ble 7-8 mnd 😅 Som valp bet hun alt for alle slags grunner. Da hun var 4-5 mnd så kom tannfellinga, og da bet hun også litt pga kløe/irritasjon. Når det var over, så hadde hun lært at hun ikke skulle bite, men om hun var gira, så glemte hun det ofte. Hun småbet på andre i glede også. Nå er det heldigvis slutt på det. Hva jeg prøver å si er at kanskje han slutter med bitinga tidlig, men det kan også fortsette en god stund til. Ikke bli frustrert, men hold dere til samme metode. Om dere skifter metode for hvordan dere håndterer bitinga, så kan han bli forvirret og deretter frustrert. Lær inn en god sitt (med håndbevegelse), slik at når han blir eldre og begynner å hoppe opp og bite dere i rumpa, så kan dere få ham ned i en sitt, og deretter rose ham for å sitte rolig. Da kan dere også få ham ned i en sitt når dere ser at "oi, nå er han i det humøret hvor han straks vil begynne å hoppe opp og bite". Anonymkode: fdfe8...8c3 1
Trikken Skrevet 24. november 2020 #34 Skrevet 24. november 2020 Optimist87 skrev (På 19.11.2020 den 11.42): Hei, Jeg og samboer skal hente en valp imorgen. Denne er litt over 10 uker. Far er blanding av Rottweiler og boxer. Mor er blanding av Staff og Laika. Da den er en miks er det vanskelig å se hvordan den kommer til å bli. Samboeren min har erfaring med hunder tidligere, også i valpestadiet. Selv er jeg ganske fersk, men lærer fort. Jeg har hatt søstre som har hatt hund i oppveksten. Eieren nevnte vel at vi kunne forvente oss at hunden blir på størrelse med en labrador. Dette blir da en mellomstor/stor hund. Jeg har forstått at dette nødvendigvis ikke er den enkleste førstehunden da den er ganske aktiv og kan være litt sta. Samtidig står det så mye forskjellig på nett at det er vanskelig å vite hva som er reelt og hva som er usikkert. Faktum er vel at en vel aldri vet helt hvordan hunden blir før du får den. Jeg tenker at det meste kan håndteres med korrekt trening. Jeg leser meg opp på alt jeg kan. Tanken er at vi skal ha hunden som en selskapshund og turkamerat. Vi bor i nærheten av skog og mark. Vi har ikke hage, men bor i firemannsbolig med stor terrasse og har naturen rett utenfor døra. Jeg har planer om å gå gode turer i skogen slik at den både blir fysisk og mentalt stimulert. Vi er veldig motivert og forberedt på å legge inn det som kreves av innsats for å få en velfungerende, lykkelig hund. Jeg hadde i utgangspunktet ønsket meg en voksen hund, men samboer var veldig ivrig på å få valp. Da har vi iallefall mulighet til å forme hunden selv. Nå skal vi besøke oppdretter imorgen og se på valpen. Hvilke spørsmål bør vi stille? Noe av det viktigste er vel å vite hvordan lynne mor og far har? Er det noen som har tips til en fersk hundeeier og hva det viktigste er å fokusere på i valpestadiet? Har noen erfaring med en tilsvarende miks vi har? Jeg setter pris på alle råd og tips. Takk for svar. Øv på ro. Masse ro trening. Ellers ha med deg valpen i hverdagen å ikke la den involvere seg med omgivelsene (mennesker og dyr) ha faste lekekamerater heller. Vær tålmodig, det tar tid. 2
Optimist87 Skrevet 24. november 2020 Forfatter #35 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Valper generelt underdaner seg andre hunder. De sier "jeg er bare valp, så var forsiktig med meg". Hvordan han forholder seg til andre hunder vil forandre seg ettersom han vokser. Akkurat nå har han valpeimmunitet (voksne hunder lar han komme unna med mer fordi han er ung), men når han blir eldre så vil de stille større krav til oppførselen hans. Det er derfor viktig at han får være rundt balanserte, fornuftige individer som kan si ifra når han blir litt voldsom, og sånn ellers lære ham hva gode hundemannerer er 🙂 Bitinga kan fortsette en stund til. Noen valper (avhengig av rase og også individer) har et stort tyggebehov, og da kan det ta tid før de klarer å legge fra seg bitinga. Jeg lærte en bekjents hund å ikke bite på én dag. Min egen valp derimot, slutta ikke å bite før hun ble 7-8 mnd 😅 Som valp bet hun alt for alle slags grunner. Da hun var 4-5 mnd så kom tannfellinga, og da bet hun også litt pga kløe/irritasjon. Når det var over, så hadde hun lært at hun ikke skulle bite, men om hun var gira, så glemte hun det ofte. Hun småbet på andre i glede også. Nå er det heldigvis slutt på det. Hva jeg prøver å si er at kanskje han slutter med bitinga tidlig, men det kan også fortsette en god stund til. Ikke bli frustrert, men hold dere til samme metode. Om dere skifter metode for hvordan dere håndterer bitinga, så kan han bli forvirret og deretter frustrert. Lær inn en god sitt (med håndbevegelse), slik at når han blir eldre og begynner å hoppe opp og bite dere i rumpa, så kan dere få ham ned i en sitt, og deretter rose ham for å sitte rolig. Da kan dere også få ham ned i en sitt når dere ser at "oi, nå er han i det humøret hvor han straks vil begynne å hoppe opp og bite". Anonymkode: fdfe8...8c3 Vi skal fortsette å være konsekvent slik at han slutter med lekebitinga. Han er enda ung, men vil etablere gode vaner til når han blir en større og sterkere hund. Nå har vi to tyggeleker vi gir han med en gang som et alternativ. Idag så jeg han ble gira og ville leke med meg når energinivået var på topp. Da ville han lekebite i foten. Et par bestemte nei, så ga han etterhvert opp. Jeg roste han da han roet seg ned. Etterhvert fikk jeg litt dårlig samvittighet. Jeg bør vel kunne leke med han når han er i modus? Det positive er jo at han får brent energi. Ellers ser jeg at han kan være litt sta til tider. Han setter seg ned og vil ikke på tur. Han bare sitter og ser på meg. Er det fordi han ikke gidder, eller fordi han er sliten? Han er 11 uker gammel. Jeg lokker med noen godbiter, napper litt i halsbåndet og belønner han når han kommer bort. Hvor langt kan en gå med en valp på denne alderen? Jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal pushe han. Jeg er ute litt lenger enn samboer. Hun kan gå i fem minutter tur for Tiss, bæsj, mens jeg er ute den tiden det tar. Det kan være opp til en halvtime, 45 minutter.
Trikken Skrevet 24. november 2020 #36 Skrevet 24. november 2020 Optimist87 skrev (20 minutter siden): Vi skal fortsette å være konsekvent slik at han slutter med lekebitinga. Han er enda ung, men vil etablere gode vaner til når han blir en større og sterkere hund. Nå har vi to tyggeleker vi gir han med en gang som et alternativ. Idag så jeg han ble gira og ville leke med meg når energinivået var på topp. Da ville han lekebite i foten. Et par bestemte nei, så ga han etterhvert opp. Jeg roste han da han roet seg ned. Etterhvert fikk jeg litt dårlig samvittighet. Jeg bør vel kunne leke med han når han er i modus? Det positive er jo at han får brent energi. Ellers ser jeg at han kan være litt sta til tider. Han setter seg ned og vil ikke på tur. Han bare sitter og ser på meg. Er det fordi han ikke gidder, eller fordi han er sliten? Han er 11 uker gammel. Jeg lokker med noen godbiter, napper litt i halsbåndet og belønner han når han kommer bort. Hvor langt kan en gå med en valp på denne alderen? Jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal pushe han. Jeg er ute litt lenger enn samboer. Hun kan gå i fem minutter tur for Tiss, bæsj, mens jeg er ute den tiden det tar. Det kan være opp til en halvtime, 45 minutter. Er bare stoppe leken å gå. D går raskere. Hverfall er det min erfaring. Om du går hver gang hunden biter for hardt så slutter valpen veldig fort. Så små hunder skal ikke gå På tur, bare tusle litt i nabolager eller snare miljøtreninger osv. 1
Troyamin Skrevet 24. november 2020 #37 Skrevet 24. november 2020 Optimist87 skrev (2 timer siden): Hei, Valpen er nå 11 uker. Den er veldig sosial og hilser på andre hunder. Jeg har inntrykk av at den er underdanig så langt. Er det en spesiell tid/alder vi burde være forberedt på? Hovedutfordringene nå er separasjonsangst, gjøre den husren (tissing inne), og kontrollere valpebitingen. Vi finner da de alternative lekene den kan bite på. Vi er forberedt på å gjøre den treningen som trengs for at Basse blir en velfungerende hund også som voksen/tenåring. Ha kun én til to voksne, trygge og faste hunder dere hilser på. Aldri la valpen møte fremmede hunder. Seperasjonsangst har den ikke utviklet. Enda. Her er det snakk om å gradvis gjøre den trygg alene. Optimist87 skrev (22 minutter siden): Vi skal fortsette å være konsekvent slik at han slutter med lekebitinga. Han er enda ung, men vil etablere gode vaner til når han blir en større og sterkere hund. Nå har vi to tyggeleker vi gir han med en gang som et alternativ. Idag så jeg han ble gira og ville leke med meg når energinivået var på topp. Da ville han lekebite i foten. Et par bestemte nei, så ga han etterhvert opp. Jeg roste han da han roet seg ned. Etterhvert fikk jeg litt dårlig samvittighet. Jeg bør vel kunne leke med han når han er i modus? Det positive er jo at han får brent energi. Ellers ser jeg at han kan være litt sta til tider. Han setter seg ned og vil ikke på tur. Han bare sitter og ser på meg. Er det fordi han ikke gidder, eller fordi han er sliten? Han er 11 uker gammel. Jeg lokker med noen godbiter, napper litt i halsbåndet og belønner han når han kommer bort. Hvor langt kan en gå med en valp på denne alderen? Jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal pushe han. Jeg er ute litt lenger enn samboer. Hun kan gå i fem minutter tur for Tiss, bæsj, mens jeg er ute den tiden det tar. Det kan være opp til en halvtime, 45 minutter. Ro trening er bra. Du skal alltid være den som avslutter leken. Hvis ikke kan den økte energien gå over i negativt stress, grunnet overstimulering. Til slutt må jeg bli litt streng😉 Du skal ikke gå 45 minutter med en liten "baby"!!! En rolig tur til og fra postkassen er nok. Alt av lukter og fremmede ting stimulerer mer enn nok. Benytt sjansen til å venne den til å være i bånd. Du kan også lage degen bitteliten runde på ca 30-50 meter i skogen. Litt ulendt med røtter og lave steiner som må passeres. Alt skal foregå i rolig tempo med valpen løs. Da bygger den naturlig muskulatur og den får god balanse. 4
Tabris Skrevet 24. november 2020 #38 Skrevet 24. november 2020 Det er bra at valpen er ivrig på å hilse på andre hunder, det betyr at den er glad og trygg. Det er absolutt lurt å la den hilse på fremmede hunder, så lenge du vet at den andre hunden er trygg og vil gi din valp en god erfaring. Men det er viktigere for valper som er mer forsiktige og utrygge. Ang. valpebiting så går det over av seg selv, det er en fase. Det er dermed ikke noe du trenger bruke mye energi på å lære valpen av med. Ha gjerne ulike tyggebein og fylt kong tilgjengelig så du kan gi valpen det som avledning. Ting som kan spises kan noen ganger være mer effektive som avledning enn leker (i tillegg til at leking ofte girer opp mens det å spise roer ned). Når valpen sover så ligger den på lading. Dvs at når den våkner så har den masse energi. Da kan avledning være vanskelig og det kan være mer konstruktivt og heller gå ut med valpen. Med valper så er det lurt å måle tur i antall stimuli/inntrykk, ikke antall meter eller minutter. Det viktigste for en liten valp er å lære å bli kjent med og bli trygg på miljø og andre hunder/mennesker av ulike typer og størrelser. En liten valp skal ikke ha belastende mosjon. Du kan fint være ute lenge så lenge det ikke er så mange inntrykk og det ikke er aktiv mosjon men tusling i skogen, lange pauser osv. Det er vanlig at en del valper vil sette seg ned og nekte å gå. Den er ikke sta, den er valp. Det er ikke alle valper som er fortrolig med å gå så langt hjemmefra og de aller fleste vokser det av seg av seg selv. Du kan løse det med å bære ham det første stykket hjemmefra slik at den ikke føler at den "går fra hjemmet". Hvis han har vært ute lenge så kan han være sliten. Eller bare trenge litt tid på å sitte og se seg om. Ang. det å være hjemme alene så vil jeg sterkt anbefale å ta det veldig gradvis. En valp har et instinkt om at den ikke overlever alene og de fleste valper vil derfor reagere om vi går fra dem. Det betyr ikke at vi ikke kan trene på det, men at vi bør ha i bakhodet at vi jobber mot valpens natur. Gå ut døren, lukk den og gå inn igjen med en gang. Fortsett med dagen som normalt. Gjenta gjerne 10-15 ganger om dagen til valpen ikke lenger bryr seg om at du går ut døren. Da går du ut, lukker døren, er borte 1-2 sekunder, går inn igjen. Gjenta 10-15 ganger om dagen. Osv. Hvis valpen lager lyd eller blir urolig så har du vært borte for lenge. Gå heller frem for sakte enn for fort, for å unngå at valpen utvikler separasjonsangst, det er ofte svært vanskelig å jobbe med i etterkant. 3
Trikken Skrevet 24. november 2020 #39 Skrevet 24. november 2020 Et annet tips er ikke å lek inne, inne er ro. 4
Optimist87 Skrevet 24. november 2020 Forfatter #40 Skrevet 24. november 2020 Troyamin skrev (30 minutter siden): Ha kun én til to voksne, trygge og faste hunder dere hilser på. Aldri la valpen møte fremmede hunder. Seperasjonsangst har den ikke utviklet. Enda. Her er det snakk om å gradvis gjøre den trygg alene. Ro trening er bra. Du skal alltid være den som avslutter leken. Hvis ikke kan den økte energien gå over i negativt stress, grunnet overstimulering. Til slutt må jeg bli litt streng😉 Du skal ikke gå 45 minutter med en liten "baby"!!! En rolig tur til og fra postkassen er nok. Alt av lukter og fremmede ting stimulerer mer enn nok. Benytt sjansen til å venne den til å være i bånd. Du kan også lage degen bitteliten runde på ca 30-50 meter i skogen. Litt ulendt med røtter og lave steiner som må passeres. Alt skal foregå i rolig tempo med valpen løs. Da bygger den naturlig muskulatur og den får god balanse. Takk for tips. Her var jeg litt upresis. Vi går ikke i 45 minutter, men det hender vi er ute så lenge slik at den får gjort fra seg og tisset. Frisk luft er vel fint. Mye av den tiden er hunden i ro, ellers har vi korte treningsøkter hvor vi øver på små kommandoer som sitt, bli, dekk osv. Han er fortsatt på å jage blader som flyr i vinden og snuser på/ smaker på absolutt alt osv. så du har nok rett. Jeg tar meg i å bli litt bekymret for at han spiser noe og setter i halsen. Han tar ukritisk småstein i munnen. Dette tar vi selvfølgelig ut. Jeg skal vel ikke bekymre meg for at han ikke blir stimulert nok riktig enda😅 han er nokså sliten på kvelden og sover godt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå