Gå til innhold

Politianmeldt ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i butikk og har fra andre ansatte hørt at vi kan ta med oss enkelte brød/rundstykker/boller og diverse med hjem. Jeg ble desverre kontrollert en kveld og måtte inn å prate med vektere. Blir jeg fengslet for dette nå? Eller hva skjer? Jeg mister vel jobben nå. Er helt fra meg. Har aldri gjort noen tyveri tidligere. Hjelp meg. Dessuten er det ikke bare meg.. 

Anonymkode: ca44e...8f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken kjede jobber du i? Men du har hørt dette fra ansatte og ikke sjefen selv?

Skrevet

Du blir ikke fengslet for dette! 

Men du risikerer politianmeldelse og det er ganske stor sjanse for at du mister jobben. Vær ydmyk vis anger og be om en ny sjanse så kommer du kanskje unna med en skriftlig advarsel.

• Liker 7
Skrevet

Om det er flere som bryter loven, så blir det ikke riktig av den grunn.

Ingen blir dog fengslet for denne typen kriminalitet. Du kan bli anmeldt og få et forelegg.

Anonymkode: ebe46...d5e

• Liker 6
Skrevet

Var det du som stengte butikken? Hvis man kan ta med ferskvarer hjem (som ellers må kastes), så må det jo ha vært etter at siste kunde har handlet og at det er etter avtale med leder?

Man kommer ikke i fengsel, og det er heller ikke sikkert at de anmelder. Hvis de anmelder så får du en bot, vil jeg tro.

Du må uansett snakke med leder, og om du beholder jobben er jo opp til dem.

Anonymkode: 5891d...115

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har aldri gjort noen tyveri tidligere

Det høres jo for øvrig ut som om du aldri har blitt tatt tidligere, hvis det skulle vise seg at dette faktisk er tyveri. Slik burde være ordentlig avklart med leder/sjef, og det er det nok sikkert også hvis du sier at du har fått lov til det? Burde ikke være et problem, sjefen din oppklarer dette med vekterne, om det er nødvendig.

• Liker 3
Skrevet

Om du har hørt dette fra leder, er dette en ikke-sak. Da får leder rydde opp. 

Om du derimot bare har hørt det fra andre ansatte, så kan saken stille seg litt anderledes. 

Da ville jeg bare lagt meg helt langflat ovenfor sjefen, å si det som ærlig er. Du har fått beksjed fra de andre ansatte at dette er vanlig praksis blant de ansatte, og at du fikk beskjed fra de at det var lov. Du gikk rett og slett ut i fra at du kunne stole på kollegaene dine, men at det var dumt av deg å ikke høre med lederen din. 

Anonymkode: 3a4b3...ee0

• Liker 21
Skrevet

Beskjed*

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det du som stengte butikken? Hvis man kan ta med ferskvarer hjem (som ellers må kastes), så må det jo ha vært etter at siste kunde har handlet og at det er etter avtale med leder?

Man kommer ikke i fengsel, og det er heller ikke sikkert at de anmelder. Hvis de anmelder så får du en bot, vil jeg tro.

Du må uansett snakke med leder, og om du beholder jobben er jo opp til dem.

Anonymkode: 5891d...115

Ja det var da jeg stengte. Hva kan skje nå? Jeg sitter her idag, i et slags avhør med vekterne. Da jeg ble ansatt, sa de andre at vi kunne ta med oss hjem brød, boller osv om ikke det stod noen utenfor. Nå har jeg vært den uheldige. Er så redd!! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du har hørt dette fra leder, er dette en ikke-sak. Da får leder rydde opp. 

Om du derimot bare har hørt det fra andre ansatte, så kan saken stille seg litt anderledes. 

Da ville jeg bare lagt meg helt langflat ovenfor sjefen, å si det som ærlig er. Du har fått beksjed fra de andre ansatte at dette er vanlig praksis blant de ansatte, og at du fikk beskjed fra de at det var lov. Du gikk rett og slett ut i fra at du kunne stole på kollegaene dine, men at det var dumt av deg å ikke høre med lederen din. 

Ja, men de har sett at jeg har tatt en flaske iste i butikken, som jeg har glemt å betale for. Vi har en egen butikk konto, som jeg kunne tatt den innpå. Dette itillegg. Jeg kommer til å havne i fengsel nå....😫😫?? 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er flere som bryter loven, så blir det ikke riktig av den grunn.

Ingen blir dog fengslet for denne typen kriminalitet. Du kan bli anmeldt og få et forelegg.

Mister jeg retten for barna mine også da? Er livredd. Dette har jo ikke gått på bevisst stjeling. 

Skrevet

Nei, du havner nok ikke i fengsel for iste eller et rundstykke, men det kan få konsekvenser på jobb. 

Det er ikke greit å stjele, og hvis du har til vane for å ta eller glemme å betale så får du slutte å benytte deg av produkter dere selger på jobb. 

Fest alltid kvittering med signatur fra selger, aldri selg til deg selv, på flasker med drikke og andre produkter.

Anonymkode: 871ca...20c

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, men de har sett at jeg har tatt en flaske iste i butikken, som jeg har glemt å betale for. Vi har en egen butikk konto, som jeg kunne tatt den innpå. Dette itillegg. Jeg kommer til å havne i fengsel nå....😫😫?? 

Er du over kriminell lavalder? Uansett, nei, du havner ikke i fengsel for dette, men som nevnt, du kan bli anmeldt og dømt for naskeri eller hva det blir, miste jobben og få en bot. Hvis man "glemmer" å betale, så blir det fortvekk tyveri gitt.

Skrevet
12 minutter siden, LilleMumi skrev:

Hvilken kjede jobber du i? Men du har hørt dette fra ansatte og ikke sjefen selv?

Fra ansatte ja. Ikke sjefen. 

Rema 1000. 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mister jeg retten for barna mine også da? Er livredd. Dette har jo ikke gått på bevisst stjeling. 

Tror du virkelig du kommer i fengsel og mister foreldrerett for å ha tatt en bolle og en iste??? Hæ? 

Endret av hutta
  • Liker 37
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du over kriminell lavalder? Uansett, nei, du havner ikke i fengsel for dette, men som nevnt, du kan bli anmeldt og dømt for naskeri eller hva det blir, miste jobben og få en bot. Hvis man "glemmer" å betale, så blir det fortvekk tyveri gitt.

Er 30 med 3 barn . Er så redd for å miste dem nå. R helt krakilsk her😫 

Skrevet

Herregud! Snakk om å overdramatisere! Og dette har du laget flere tråder om og hvis du ikke har blitt beroliget av noen av de, så blir du det aldri. Så da får du bare vente og se...

Anonymkode: 55f30...d67

• Liker 27
Skrevet
Akkurat nå, hutta skrev:

Tror du virkelig du kommer i fengsel og mister foreldrerett for å ha tatt en bolle og en iste??? Hæ? 

Det har vært et par ganger jeg har glemt å scanne inn isteen. Vi har kanskje alle vært litt slurvete med å betale med ei gang. Jeg er så redd. Aldri blitt tatt for "nasking". 

Skrevet

Ja det var da jeg stengte. Hva kan skje nå? Jeg sitter her idag, i et slags avhør med vekterne. Da jeg ble ansatt, sa de andre at vi kunne ta med oss hjem brød, boller osv om ikke det stod noen utenfor. Nå har jeg vært den uheldige. Er så redd!! 

Den uheldige? Jeg skjønner ikke!? Visste du at det egentlig ikke er lov? Hvem er de andre?

Godt tips videre er å høre med leder angående å ta med seg gratis matvarer fra jobb. Er det slik at du ville tatt med deg varene hjem om leder hadde vært tilstede, eller var du egentlig usikker på om det var lov? 

Jeg jobbet på et bakeri en gang i tiden. Varer som vi måtte kaste på kvelden, kunne vi ta med oss hjem. Andre varer som kunne selges dagen derpå, enten til fullpris eller med avslag kunne vi selvsagt ikke ta med oss. 

Anonymkode: 9cacc...16e

• Liker 6
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er 30 med 3 barn . Er så redd for å miste dem nå. R helt krakilsk her😫 

Hvorfor skulle du miste dem? Ta dette som en real lærepenge, stjele gjør man ikke, og særlig ikke fra eget arbeidssted! Ta det opp med sjefen om du mener du ikke har gjort noe galt, men for å være ærlig, det hele høres veldig tvilsomt ut.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...