Ukjent. Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Elin Ørjasæter skriver i sin kommentar i Nettavisen at en lege hun kjenner forteller at sykehjem sendte en pasient med korona til sykehusene til tross for at de normalt sett bare ville fått lindrende behandling på sykehjem, og at pasienten hadde skriv om at pårørende ikke ønsket livsforlengende behandling. Jeg har ingen forutsetninger for å vite noe om dette er et enkelttilfelle eller ikke. Men jeg klarer heller ikke å finne noen fordeling for alder på de som er innlagt. Noen som vet? Når hovedargumentet for alle tiltak er redsel for fulle sykehus, så er jo dette et veldig spesielt tilfelle. 1
Loff77 Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 4 minutter siden, Ukjent. skrev: Elin Ørjasæter skriver i sin kommentar i Nettavisen at en lege hun kjenner forteller at sykehjem sendte en pasient med korona til sykehusene til tross for at de normalt sett bare ville fått lindrende behandling på sykehjem, og at pasienten hadde skriv om at pårørende ikke ønsket livsforlengende behandling. Jeg har ingen forutsetninger for å vite noe om dette er et enkelttilfelle eller ikke. Men jeg klarer heller ikke å finne noen fordeling for alder på de som er innlagt. Noen som vet? Når hovedargumentet for alle tiltak er redsel for fulle sykehus, så er jo dette et veldig spesielt tilfelle. Nei den er vel ca 80+ og ca 3% sannsynlighet i den alderen for å bli lagt inn i den alderen med korona, med andre ord helt skremmende mye😂 2
NorthernLight Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 Er mange eldre og folk i risikogrupper som er innlagt. Bare i skåne i Sverige var det i går feks 10stk under 45 år som var innlagt på sykehus pga covid-19. Så at det bare rammer eldre er tull.. 4
J.E Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 9 minutter siden, Loff77 skrev: Nei den er vel ca 80+ og ca 3% sannsynlighet i den alderen for å bli lagt inn i den alderen med korona, med andre ord helt skremmende mye😂 Nei du tar feil der. De eldste blir ofte ikke innlagt på sykehus. De er på sykehjem og helsehus for lindrende behandling, og de er derfor ikke med i statistikken over innlagte. Medianalder på de innlagte på norske sykehus var for et par uker siden 56 år. De som responder best på behandling for Covid19 og som kan tåle intensivbehandling er de som blir innlagt. Dvs ikke 80 og 90 åringer. 3
Loff77 Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 23 minutter siden, NorthernLight skrev: Er mange eldre og folk i risikogrupper som er innlagt. Bare i skåne i Sverige var det i går feks 10stk under 45 år som var innlagt på sykehus pga covid-19. Så at det bare rammer eldre er tull.. Sikkert mange i den alderen som er innlagt pga andre ting også, selv influensa
NorthernLight Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 16 minutter siden, Loff77 skrev: Sikkert mange i den alderen som er innlagt pga andre ting også, selv influensa Sikkert noen som er innlagt pga blindtarmen, hjertet, beinbrudd osv hvis vi skal liste opp alle som er innlagt på sykehus i samme slengen mens vi diskuterer covid-19. 2
velociraptor Skrevet 19. november 2020 #7 Skrevet 19. november 2020 11 timer siden, J.E skrev: Nei du tar feil der. De eldste blir ofte ikke innlagt på sykehus. De er på sykehjem og helsehus for lindrende behandling, og de er derfor ikke med i statistikken over innlagte. Medianalder på de innlagte på norske sykehus var for et par uker siden 56 år. De som responder best på behandling for Covid19 og som kan tåle intensivbehandling er de som blir innlagt. Dvs ikke 80 og 90 åringer. Det er da to eller tre 80-90-åringer fra det sykehjemmet i Eidsvoll som har dødd på intensiv på Ahus i det siste...? I følge vg og dagbladet i hvert fall.
Loff77 Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 11 timer siden, NorthernLight skrev: Sikkert noen som er innlagt pga blindtarmen, hjertet, beinbrudd osv hvis vi skal liste opp alle som er innlagt på sykehus i samme slengen mens vi diskuterer covid-19. Nettop, livet skjer hele tiden
J.E Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 (endret) 28 minutter siden, velociraptor skrev: Det er da to eller tre 80-90-åringer fra det sykehjemmet i Eidsvoll som har dødd på intensiv på Ahus i det siste...? I følge vg og dagbladet i hvert fall. Jeg skrev at 80 og 90 åringer ofte ikke blir innlagt. Jeg skrev ikke at de aldri blir innlagt. Disse vil selvsagt ha ulik helse og hvis det er ledig plass på sykehus som nå, så vil de kunne legges inn, hvis det er hensiktsmessig for de. Men Norge sin plan var jo at de aller eldste ikke skal prioriteres hvis sykehus er fulle, og fordi det ofte ikke er hensiktsmessig. Median alder på innlagte i Norge var 56 år for et par uker siden. Da vil det si at det sikkert ikke kryr av veldig gamle der. Endret 19. november 2020 av J.E 1
Gjest mariannann Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 Jeg kjenner en på 37 som er på intensiven. Han har mange underliggende sykdommer
Anbefalte innlegg