Gå til innhold

Dine og våre barn, krevede situasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker at jeg syns dette er skikkelig vanskelig. Min mann har ei jente fra tidligere som bor 50/50 hos mor og oss. I tillegg har vi ei på 3 år og ei på 6 mnd. Jeg opplever oppdragelse som et veldig problematisk område når det gjelder å skulle behandle likt. Min stedatter har i en lang periode hatt en veldig «god periode» med lite konsekvenser og mange goder. Men denne perioden er helt ekstrem. Plutselig tester hun grenser, gjør masse rart som hun aldri før har gjort eller motsatt av hva hun får beskjed om. Hun ler når den mellomste er lei seg, og skal være først og best i alt. Hun har plutselig sluttet HELT å høre på meg, overser beskjeder selv om jeg vet at hun og faren har hatt en avtale om en spesifikk oppgave. Føler jeg må gå å «sladre» til mannen hele tia. Det eneste som funker uten å måtte sladre er å fjerne skjermtid. Hun kverrulerer på ALT, kommenterer ALT vi snakker om (selv om det er noe som kanskje omhandler meg, f.eks). Jeg fatter ikke hva som har skjedd med den fine, gode og glade jenta vår. Plutselig har hun blitt totalt motsatt av seg selv og plager/er slem mot lillesøsterene fremfor å enten la de være eller leke med de. Jeg fatter ikke hva vi gjør galt! Far tar seg av hovedoppdragelsen for datteren, mens jeg sørger for at hans og våre behandles likt. Vår mellomste har hatt en lang periode med kveldsuro for tiden og vi er slitne. De siste dagene har hun endelig begynt å sove igjen, og i går kveld står stedatteren å gauler i gangen å maser på faren som er opptatt i en annen samtale. Dette resulterer i at urokråka våkner, den eldste får kjeft og reagerer med å hylskrike å nekte og snakke med mannen. Hva kommer slike reaksjoner fra? Hun har generelt slike kraftige reaksjoner om hun får litt motstand. Det hører ikke til ei på snart 12 å reagere på samme måte som hun på 3. jeg sliter litt med hvordan vi skal håndtere dette. Noen som har noen forslag?

Anonymkode: c8e1d...d2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prepubertal. Det hører helt til ei på snart 11. Les bøkene til Hedvig Montgomery. 

Anonymkode: 8079c...9a0

• Liker 10
Skrevet

Du har lite erfaring med eldre barn. Helt normalt at stedatteren har sine faser når hun nærmer seg tenårene (og i tillegg er du sliten, og tåler sikkert mindre fra henne). Bruk hverandre til å hjelpe og avlaste, slik dere ellers ville ha gjort med felles barb. 

Anonymkode: 05b87...d10

• Liker 4
Skrevet

Høres normalt ut. Det kommer til å gå i faser etterhvert som ungene utvikler seg. 

Anonymkode: 6723a...807

• Liker 3
Skrevet

Min datter på 11,5 er akkurat likedan, så dette er nok veldig normalt...

Anonymkode: 640fb...f48

• Liker 2
Skrevet

Helt riktig at jeg har liten erfaring med eldre barn :) men godt å høre at dette er helt normalt! Vi er flinke til å gjøre avtaler og forberede, det har vi alltid gjort. Men det har liksom stagnert i lyttingen :) 

• Liker 1
Skrevet

At de gjør litt opprør i den alderen er normalt. Og det oppleves nok ekstra krevende når dere er slitne fra før av. Hvis dere har mulighet, så kan det være lurt at hun får noen ting som bare er for henne siden hun er så stor (bygge opp under ansvarsfølelse og positiv opplevelse ved å bli eldre). Eks ordne tacokveld med venninne, få lov til å gå på kino uten voksne og slikt. 

Anonymkode: 34d34...2ce

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At de gjør litt opprør i den alderen er normalt. Og det oppleves nok ekstra krevende når dere er slitne fra før av. Hvis dere har mulighet, så kan det være lurt at hun får noen ting som bare er for henne siden hun er så stor (bygge opp under ansvarsfølelse og positiv opplevelse ved å bli eldre). Eks ordne tacokveld med venninne, få lov til å gå på kino uten voksne og slikt. 

Anonymkode: 34d34...2ce

Gode idèer, men mtp corona og baby ønsker vi ikke mange venninner innom i huset, kino er bedre :) skal høre hva mannen sier. 

i dag tok hun forøvrig initiativ til å lage middag, noe hun aldri har gjort hos oss før. Så det fikk hun ordne, mens jeg hjalp til å rydde. Foreløpig en veldig fin ettermiddag kontra hvordan gelé uka har vært hittil. 😄 

• Liker 4
Skrevet

Høres normalt ut. Har en datter på snart 12 selv. Pubertet i anmarsj. 

Anonymkode: 82742...80f

• Liker 1
Skrevet

Her vil jeg faktisk tenke at hun ikke får nok oppmerksomhet eller tror dere gir mer oppmerksomhet til de minste? Jeg ville også være først og best som barn. For å være ærlig tror jeg det var for å få annerkjennelse, bli lagt merke til. Då var det kjipt å hele tiden høre "Mia tåler ikke være sist" eller "det er ikke nødvendig bære best/vinne hele tiden". I stedet tror jeg at jeg ville reagert mer positivt og redusert denne trangen til å være først/best om jeg ble sett innimellom. "Mia, du var flink i dag som vant...." eller "I dag skal du få være først". 

Kanskje både du og far innimellom kan sette av tid kun til henne? En av dere eller begge. Mye tid går nok til de minste selv om dere kanskje tror tiden blir fordelt likt. 

Anonymkode: 19d38...922

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her vil jeg faktisk tenke at hun ikke får nok oppmerksomhet eller tror dere gir mer oppmerksomhet til de minste? Jeg ville også være først og best som barn. For å være ærlig tror jeg det var for å få annerkjennelse, bli lagt merke til. Då var det kjipt å hele tiden høre "Mia tåler ikke være sist" eller "det er ikke nødvendig bære best/vinne hele tiden". I stedet tror jeg at jeg ville reagert mer positivt og redusert denne trangen til å være først/best om jeg ble sett innimellom. "Mia, du var flink i dag som vant...." eller "I dag skal du få være først". 

Kanskje både du og far innimellom kan sette av tid kun til henne? En av dere eller begge. Mye tid går nok til de minste selv om dere kanskje tror tiden blir fordelt likt. 

Anonymkode: 19d38...922

Å joda, hun får mer enn nok oppmerksomhet. I ukedagene blir det ikke like mye fordi hun har aktiviteter 4 av 5 dager, så jeg eller far kjører henne og er der til den er ferdig, mens en av oss er hjemme å tar seg av de andre som må legges. I helgene når hun er her spiller vi som regel brettspill eller ser film sammen (alt ellersom hva hun vil) når de yngste er i seng. Skal hun ha mer oppmerksomhet enn hu alt får vil det gå på bekosnting av de andre, å det er uaktuelt :) hos mor er hu «enebarn», så der får hun naturlig nok all oppmerksomheten.

Kanskje hun sliter med at det er så ujevnt? Hun har ikke gjort det tidligere, men mtp det flere nevner om den prepubertale perioden så begynner jeg å lure. Hun har vært vant til å være enebarn frem til hun året hun fylte 8. Men hun er da vant til å dele oppmerksomheten hos oss..

Hun får ros på samme nivå som søstrene sine, men selvfølgelig ikke alltid på samme måte. Men det er jo naturlig grunnet alderen. 

Skrevet

Høyrest heilt normalt ut.

Anonymkode: c892a...ab9

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å joda, hun får mer enn nok oppmerksomhet. I ukedagene blir det ikke like mye fordi hun har aktiviteter 4 av 5 dager, så jeg eller far kjører henne og er der til den er ferdig, mens en av oss er hjemme å tar seg av de andre som må legges. I helgene når hun er her spiller vi som regel brettspill eller ser film sammen (alt ellersom hva hun vil) når de yngste er i seng. Skal hun ha mer oppmerksomhet enn hu alt får vil det gå på bekosnting av de andre, å det er uaktuelt :) hos mor er hu «enebarn», så der får hun naturlig nok all oppmerksomheten.

Kanskje hun sliter med at det er så ujevnt? Hun har ikke gjort det tidligere, men mtp det flere nevner om den prepubertale perioden så begynner jeg å lure. Hun har vært vant til å være enebarn frem til hun året hun fylte 8. Men hun er da vant til å dele oppmerksomheten hos oss..

Hun får ros på samme nivå som søstrene sine, men selvfølgelig ikke alltid på samme måte. Men det er jo naturlig grunnet alderen. 

Høres ut som ei sliten jente, rett og slett. 

Anonymkode: 463ef...b6b

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som ei sliten jente, rett og slett. 

Anonymkode: 463ef...b6b

Fult mulig, men aktivitetene hun har velger hun selv. Det er ting hun interesseserer seg for og virkelig vil gjøre. Vi kan jo ikke tvinge hun til å holde seg hjemme :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...