AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Min samboer fridde i 2018, og vi har siden da prøvd å bli enige om hvordan bryllupet skal være. Begge er enige om at vi vil ha et relativt tradisjonelt bryllup. Vi vil gifte oss i kirken og ha bryllupsfest etterpå. Vi vil gjerne ha en ikke alt for stiv og formell fest. Derfor dropper vi teite tradisjoner vi ikke liker (sanger,selskapsleker,lange taler osv), men vi holder det pent med god mat og drikke i pent lokale - skal ikke bli en rølpefest. Så langt er vi enige. Det vi aldri klarer å enes om er gjestelisten. Han har liten familie men en enorm omgangskrets og mange venner. Jeg har motsatt. Hvis han inviterer alle han vil ha der blir fordelingen slik at 3/4 av gjestene er fra hans side. Vi vil komme opp i ca 70 gjester om alle inviterte dukker opp. Vi har bestilt lokale og kirke til en dag i august 2021. Dette ble gjort før korona kom. Nå er jeg veldig usikker på om jeg vil arrangere bryllup neste år pga pandemien. Både mine og hans foreldre er f.eks i risikogruppen. Jeg mener han av den grunn bør vurdere å begrense gjestelisten, men det nekter han. Jeg ville aldri tilgitt meg selv om gjester ble alvorlig syke av korona etter å ha blitt smittet av andre gjester i bryllupet vårt. For han er dette bare et skuldertrekk og vi kommer ikke videre med å finne en løsning. Jeg har foreslått å ha en liten privat vielse kun med de nærmeste i august neste år på datoen vi har kirken, og deretter ta en slags bryllupsfest (uten hvit kjole selvsagt) med alle andre når pandemien er under kontroll kanskje i 2022-23, men dette vil han heller ikke. Så hva gjør man? Utsetter hele bryllupet i x antall år pga at alle de 70 MÅ få komme? Jeg har kjøpt kjole allerede og føler meg skuffet over at jeg som brud skal måtte vente i årevis på å gifte meg bare for at en haug perifere folk fra hans omgangskrets skal ha mulighet til å komme...Hvordan har dere andre kommende brudepar løst dette? Anonymkode: 07553...d6b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 Jeg synes du sender litt blandede signaler her. Er du i mot at alle disse gjestene skal komme pga. corona, eller fordi du synes det blir for mange perifere gjester som du ikke har et forhold til og som kun er venner av han? Mitt inntrykk er at det egentlig handler om det sistnevnte men at du ovenfor han har forsøkt å skylde på førstnevnte. Mange i samfunnet har allerede en holdning om at "corona er ikke så farlig", så med tanke på at dette bryllupet finner sted i august neste år så tenker han nok det vil gå fint innen den tid, og han skjønner ikke problemet når du velger å skylde på corona for at du ikke vil ha dem der. Jeg synes også det er litt vanskelig å forstå om du ikke har lyst på et så stort bryllup generellt, eller om hovedgrunnen til at du ikke vil ha så mange gjester er at det først og fremst er hans venner. Vi skal også gifte oss i august neste år og har brukt mye tid på å diskutere gjestelisten. Det vi har kommet frem til er det dette er vårt bryllup, og vi ønsker hovedsakelig mennesker i bryllupet som er viktige for oss begge to. Vi har også blitt enige om et maks antall basert på hva slags lokale vi har og hva slags bryllup vi ser for oss. Venner av en av oss som den andre ikke har truffet faller f. eks bort fordi vi ikke ønsker et alt for stort bryllup, og hvis vi etter 7 år ikke har tatt oss bryet med å introdusere kjæresten for denne vennen, så er det ikke en så nær venn at de trenger å være i bryllupet. Dette er bare et eks. på en grense vi har blitt enige om basert på hva som er riktig for oss. Anonymkode: 0da2e...653 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 Ser at innlegget mitt kan oppfattes tvetydig, og det er vel egentlig sånn jeg tenker. Jeg synes gjestelisten er for stor fra hans side, og de kompromiss du foreslår går han ikke med på. Hvis lokalet vi valgte blir for lite fordi gjestelisten øker er det f.eks ikke et argument for å kutte ned på antall gjester i hans verden. Da vil ga bare booke et enda større lokale. Han skal ha et stort bryllup og dermed basta. Så ja, det plager meg. Men: Jeg føler det blir ekstra egoistisk å gå videre med en stor gjesteliste i disse tider, og mener han nå har fått det beste argument for å korte ned listen litt, men han ser det ikke sånn. Han vil invitere alle og ta det som det kommer dersom det blir restriksjoner. Anonymkode: 07553...d6b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 Har du sagt rett ut til han at du ikke ønsker et så stort bryllup, uavhengig av corona, og samtidig presentert hva du opprinnelig hadde sett for deg slik at han ser hvor uaktuelt dette egentlig er for deg? Hvordan er ditt forhold til alle disse vennene - har du f. eks truffet dem, og hvor gode venner av han snakker vi egentlig om? Og har dere fastsatt et budsjett for bryllupet - gjestelisten har jo ganske stor betydning for om man klarer å holde det. Må legge til at jeg ikke mener du kan forvente å få det akkurat slik du ser for deg heller. Her må du antagelig være innstilt på å akspetere flere gjester enn du hadde sett for deg, men jeg synes samtidig at han må godkjenne å kutte i sin liste. Anonymkode: 0da2e...653 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 Han vet veldig godt at jeg ønsker meg et mindre bryllup. Jeg er en litt sjenert type som ikke liker å være midtpunkt. F.eks gruer jeg meg veldig til å gå opp kirkegulvet hvis masse folk skal stå og knipse bilder med mobiltelefonene sine. Han mener dette vare er hyggelig og at jeg ikke kan nekte dem det. Først var det tiltenkt over 100 gjester, med ca 80 vare fra hans side. Han har svært motvillig kuttet ned til rundt 50 nå. Dette er primært venner/bekjente som han jevnlig har kontakt med. Har møtt de aller fleste, men ikke mer enn 1-2 ganger. De fleste liker jeg godt, et par stk liker jeg ikke. Økonomi er ikke et argument for ham, vi har råd til et stort bryllup og han betaler gladelig de ekstra utgiftene som følger med sier han. Anonymkode: 07553...d6b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 Skjønner, da synes jeg det er litt vanskeligere for da har han jo allerede kuttet en del i sin del av gjestelisten. Jeg synes forresten du kan gi tydelig beskjed om at dere ikke ønsker at folk skal ta bilder med mobil i kirken og under vielsen. Det er distraherende og ødelegger stemningen, og helt ærlig synes jeg det er litt uhøfelig. At du skal finne deg i det er bare tull spør du meg. Vi gifter oss også i kirken og kommer til å gi klar beskjed om at de eneste bildene som skal tas under vielsen er av fotografen. Det bør faktisk folk klare å respektere. Anonymkode: 0da2e...653 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #7 Skrevet 19. november 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner, da synes jeg det er litt vanskeligere for da har han jo allerede kuttet en del i sin del av gjestelisten. Jeg synes forresten du kan gi tydelig beskjed om at dere ikke ønsker at folk skal ta bilder med mobil i kirken og under vielsen. Det er distraherende og ødelegger stemningen, og helt ærlig synes jeg det er litt uhøfelig. At du skal finne deg i det er bare tull spør du meg. Vi gifter oss også i kirken og kommer til å gi klar beskjed om at de eneste bildene som skal tas under vielsen er av fotografen. Det bør faktisk folk klare å respektere. Anonymkode: 0da2e...653 Har foreslått for ham at presten sier noen ord om dette før seremonien starter, eller at vi tar det med i kirkeprogrammet. Regner med det fort kan bli glemt om vi skriver det i invitasjonen og synes det virker litt voldsomt å skrive det der. Det jeg synes er mest ubehagelig er tanken på at masse bilder av meg vil havne på Fbook , Insta og andre sosiale medier hos folk jeg knapt kjenner. Anonymkode: 07553...d6b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har foreslått for ham at presten sier noen ord om dette før seremonien starter, eller at vi tar det med i kirkeprogrammet. Regner med det fort kan bli glemt om vi skriver det i invitasjonen og synes det virker litt voldsomt å skrive det der. Det jeg synes er mest ubehagelig er tanken på at masse bilder av meg vil havne på Fbook , Insta og andre sosiale medier hos folk jeg knapt kjenner. Anonymkode: 07553...d6b Det skjønner jeg veldig godt. Det er desverre veldig mange som ikke har respekt for det som kalles personvern, og at man ikke har lov til å publisere bilder av andre på nett uten deres samtykke.. Anonymkode: 0da2e...653 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skjønner jeg veldig godt. Det er desverre veldig mange som ikke har respekt for det som kalles personvern, og at man ikke har lov til å publisere bilder av andre på nett uten deres samtykke.. Anonymkode: 0da2e...653 Ja, og vi vet at noen av gjestene på hans side er av den typen som ikke har så store sosiale antenner angående dette. Han har foreslått at vi før bryllupet fjerner muligheten til å la andre tagge oss på FB, men jeg tror ikke det vil forhindre at noen legger bilder ut. Leste om en her inne som sa det kun noen minutter ut i vielsen hennes var lagt ut dårlige bilder av henne på FB. Hun tok ikke seg selv så høytidelig men bli likevel lei over å se masse lite pene bilder og det er sånn jeg ville følt det også. Samboer er heldigvis enig i dette da. Anonymkode: 07553...d6b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Han vet veldig godt at jeg ønsker meg et mindre bryllup. Jeg er en litt sjenert type som ikke liker å være midtpunkt. F.eks gruer jeg meg veldig til å gå opp kirkegulvet hvis masse folk skal stå og knipse bilder med mobiltelefonene sine. Han mener dette vare er hyggelig og at jeg ikke kan nekte dem det. Anonymkode: 07553...d6b Nå er det ikke bare dette jeg reagerer på, men jeg ser det som et stort rødt flagg at han ikke anerkjenner hva du føler. I det hele tatt virker det som om han overkjører deg på ganske mange punkter. Han avfeier hva du forteller ham (at du gruer deg) fordi han ikke selv føler mange kameraer er ubehagelig. Fatter han ikke at følelser er subjektive? Ingen kommentar om at han synes det er trist du gruer deg?? Har du prøvd å konfrontere ham med om det virkelig er helt irrelevant for ham om du nyter å være til stede i ditt eget bryllup? Anonymkode: e26ba...c33 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå