AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Jeg har blitt glad i å bruke vaniljepaste i oppskrifter som ber om vaniljeekstrakt. Jeg er imidlertid litt usikker på hvor viktig det er å bruke "riktig" form for vanilje. Vi har jo alle disse fire versjonene - sukker, essens, ekstrakt og paste - og jeg vet at essens er kunstig fremstilt, men hvor mye kan disse fire egentlig brukes om hverandre? Kan jeg erstatte essens med paste? Kan jeg erstatte ekstrakt med vaniljesukker? Er det noen som kan gi meg en fullstendig redegjørelse for hva som kan byttes ut med hva? Anonymkode: b4e98...19a
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 Essens er noe sjit, ikke bruk det. Bruk ekstrakt eller paste. Vaniljesukker blir noe annet, det er jo sukker med vaniljesmak. Ikke alle inneholder ekte vanilje heller, så pass på at du kjøper «ordentlig» vaniljesukker. Anonymkode: 3f9bd...f86
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 Hva med å gå for vaniljestang i stedet? Anonymkode: 22b3f...a89 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 Vaniljesukker er noe helt annet, det er melis med vaniljesmak. Det har altså annet bruksområde enn de tre under. Vaniljeessens er laget med vanillin, altså kunstig fremstilt vaniljesmak. Vaniljekstrakt er laget av kvernede vaniljestenger blandet med alkohol. Vaniljepaste er også laget av oppkvernet vaniljekorn og vaniljeessens. Vaniljeessens er mye billigere enn de andre, nettopp fordi det ikke er laget av ekte vanilje. Ekte vanilje er dyrt, derfor brukes det ofte produkter laget av vanillin i stedet. Anonymkode: 9b0fe...059 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #5 Skrevet 22. november 2020 På 19.11.2020 den 9.55, AnonymBruker skrev: Hva med å gå for vaniljestang i stedet? Anonymkode: 22b3f...a89 Det er ekstremt dyrt. På 19.11.2020 den 10.51, AnonymBruker skrev: Vaniljesukker er noe helt annet, det er melis med vaniljesmak. Det har altså annet bruksområde enn de tre under. Vaniljeessens er laget med vanillin, altså kunstig fremstilt vaniljesmak. Vaniljekstrakt er laget av kvernede vaniljestenger blandet med alkohol. Vaniljepaste er også laget av oppkvernet vaniljekorn og vaniljeessens. Vaniljeessens er mye billigere enn de andre, nettopp fordi det ikke er laget av ekte vanilje. Ekte vanilje er dyrt, derfor brukes det ofte produkter laget av vanillin i stedet. Anonymkode: 9b0fe...059 Så hva er årsaken til at en del oppskrifter sier man skal bruke vaniljeessens? Bør man erstatte det med ekstrakt eller paste? Og i så fall i hvilke forhold? 1/1? Anonymkode: b4e98...19a 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #6 Skrevet 22. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er ekstremt dyrt. Så hva er årsaken til at en del oppskrifter sier man skal bruke vaniljeessens? Bør man erstatte det med ekstrakt eller paste? Og i så fall i hvilke forhold? 1/1? Anonymkode: b4e98...19a Anbefaler deg å google hva det er laget av. What is vanilla vanilla flavoring made of Anonymkode: 620f8...a0e 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #7 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ekstremt dyrt. Så hva er årsaken til at en del oppskrifter sier man skal bruke vaniljeessens? Bør man erstatte det med ekstrakt eller paste? Og i så fall i hvilke forhold? 1/1? Anonymkode: b4e98...19a Hva mener du med det? Det er vel fordi de vil ha vaniljesmak i maten, vel? "Bør"? Jeg bruker vaniljeessens, og synes det er helt greit. Ja, det er strengt tatt vanillin og ikke ekte vanilje, men jeg synes det er helt ok. Anonymkode: 9b0fe...059
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #8 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du med det? Det er vel fordi de vil ha vaniljesmak i maten, vel? "Bør"? Jeg bruker vaniljeessens, og synes det er helt greit. Ja, det er strengt tatt vanillin og ikke ekte vanilje, men jeg synes det er helt ok. Anonymkode: 9b0fe...059 Jeg skjønner jo at det er for å få vaniljesmak Men hvorfor essens og ikke ekstrakt? Anonymkode: b4e98...19a
nordicfox Skrevet 23. november 2020 #9 Skrevet 23. november 2020 19 hours ago, AnonymBruker said: Anbefaler deg å google hva det er laget av. What is vanilla vanilla flavoring made of Anonymkode: 620f8...a0e A chemical compound used in vanilla flavouringand scents comes from the anal glands of beavers. Castoreum is a substance that is produced by a beaver's castor sac, which is found between the pelvis and the base of the tail. 😂😂😂
Perelandra Skrevet 23. november 2020 #10 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Anbefaler deg å google hva det er laget av. What is vanilla vanilla flavoring made of Anonymkode: 620f8...a0e Det kan blant annet lages av norsk trevirke: https://trenytt.no/vanillin-borregaard/borregaard-oker-produksjonen-av-vanillin/399816
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg skjønner jo at det er for å få vaniljesmak Men hvorfor essens og ikke ekstrakt? Anonymkode: b4e98...19a Hvorfor skulle de brukt ekstrakt og ikke essens, da, mener du? Essens er billig, og lett å få tak i. Ekstrakt er langt dyrere, og selges ikke på enhver dagligvarebutikk, slik essensen gjør. Anonymkode: 9b0fe...059
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #12 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 7.57): Hvorfor skulle de brukt ekstrakt og ikke essens, da, mener du? Essens er billig, og lett å få tak i. Ekstrakt er langt dyrere, og selges ikke på enhver dagligvarebutikk, slik essensen gjør. Anonymkode: 9b0fe...059 Fordi sånn som jeg forstår beskrivelsene jeg leser, så er essens er slags erstatning for ekte vare. Jeg synes det er rart at oppskrifter ber om erstatningen, ikke ber om varen. Er det ikke mer naturlig å be om det man egentlig vil ha, så kan folk heller erstatte med noe annet om de vil? Anonymkode: b4e98...19a
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #13 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi sånn som jeg forstår beskrivelsene jeg leser, så er essens er slags erstatning for ekte vare. Jeg synes det er rart at oppskrifter ber om erstatningen, ikke ber om varen. Er det ikke mer naturlig å be om det man egentlig vil ha, så kan folk heller erstatte med noe annet om de vil? Anonymkode: b4e98...19a Man vil ha vaniljesmak. Vaniljeessens gir vaniljesmak.. Så opprksiften ber om det de faktisk vil ha: vaniljesmak. Dette velger de så å bruke essens for å få, gjerne siden det er billigst og lettest å få tak i. Anonymkode: 9b0fe...059
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #14 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man vil ha vaniljesmak. Vaniljeessens gir vaniljesmak.. Så opprksiften ber om det de faktisk vil ha: vaniljesmak. Dette velger de så å bruke essens for å få, gjerne siden det er billigst og lettest å få tak i. Anonymkode: 9b0fe...059 Ok, takk for forklaring. Anonymkode: b4e98...19a
Heihola Skrevet 25. november 2020 #15 Skrevet 25. november 2020 Det spørs veldig hva du skal lage, men skal du lage noe litt finere ville jeg definitivt brukt ekte vanilje fra vaniljestang. Det er dyrere, koster vel omtrent 100 kr for 2 stk, men du trenger ikke bruke hele stangen for å få god smak. Du kan bruke en halv f.eks., så har du jo 4 bakinger på 2 stenger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå