Gå til innhold

«Vaksinen er trygg», sa helseministeren i 2009.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Artikkel i Dagbladet om håndteringen av svineinfluensa og vaksinen i 2009, som førte til alvorlige bivirkninger hos noen etterpå. Opplegget ligner veldig mye på det som skjer nå.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vaksinen-er-trygg/73052927

Litt fra teksten:

"«13 000 kan dø», sa helsedirektøren.
Budskapet om at svineinfluensaen var en mild pandemi, ble ikke vektlagt.
Daværende helsedirektør, nå departementsråd i Helse- og omsorgsdepartementet, Bjørn-Inge Larsen, er ikke tvil om at Folkehelseinstituttet og han selv ga helseministeren ryggdekning for å anbefale vaksinen til befolkningen.
- Befolkningen fikk den informasjonen vi hadde på det tidspunktet, og vi tilstrebet å være helt åpne om det vi visste. Men i ettertid ser jeg at informasjonsarbeidet kunne vært bedre, særlig når det gjaldt å få fram usikkerheten om sjeldne bivirkninger, sier Larsen.
Helsedirektøren hvilte seg på faglige råd fra FHI.
- Vi brukte uttrykket «vaksinen er trygg» i 2009, og det er en av tingene vi har lært, at det skal vi aldri si om noen vaksiner, uansett hvor mye den er brukt. I dag ville vi formulert oss annerledes, sier fagdirektør Hanne Nøkleby ved FHI."

"Disse budskapene var ikke en del av myndighetenes informasjonsopplegg:
- Svineinfluensavaksinen var ikke testet på barn. Den såkalte modellvaksinen som den bygget på, var bare testet på 300 barn i alderen 3 til 9 år.
- På grunn av lite testing var det større usikkerhet om bivirkninger.
- Svineinfluensavaksinen ble godkjent uten å avvente kliniske studier.
- Produsenten hadde frasagt seg ethvert ansvar for eventuelle bivirkninger.
- I vaksinens preparatomtale het det at «det er ingen klinisk erfaring med bruk i eldre, barn eller ungdom».
- EUs helsesikkerhetskomité ga ingen anbefaling om massevaksinasjon, og ingen anbefaling om å vaksinere friske barn.
- Den tyske legeforeningen gikk i november 2009 ut og advarte mot Pandemrix, særlig til barn og gravide, på grunn av manglende kliniske data.
- Amerikanske Food and Drug Administration (FDA) nektet å godkjenne svineinfluensavaksine med adjuvans, «forsterkeren» i vaksinen, fordi man ikke visste nok om sikkerheten."

Hvordan er det med disse kriteriene nå angående vaksinene som kommer? Noen som vet? 
At produsenten har frasagt ansvaret for evt bivirkninger har vel skjedd nå også.

Og denne i tillegg på tv2:
https://www.nrk.no/norge/flere-sykepleiere-er-urolige-for-vaksine-1.15248673

Jeg er ikke vaksinemotstander, og vet ikke helt hva jeg skal tenke om denne nye vaksinen, men jeg synes det er interessant å se på hva som har skjedd i 2009.

Ja, alternativet er jo dritt det også, og vi skal ikke risikere livet til folk unødvendig, men det blir jo ingen garanti med vaksinen heller. Hvis det blir uheldige bivirkninger, så kan det også fort ødelegge livet til (forhåpentligvis bare) noen hundre mennesker det og.

Jeg synes det er veldig bra at regjeringen ønsker å vaksinere sårbare grupper og eldre først. De har jo på en måte klare fordeler når det kommer til risikovurdering angående covid-19 eller vaksinen.

Men samtidig er det skremmende lite fokus på å veie opp fordeler og risiko når det gjelder friske, unge mennesker og barn. De har jo veldig lite risiko for å utvikle alvorlig sykdom pga koronaviruset, samtidig som vi har ikke peiling på risikoen knyttet til vaksinen. Regjeringen burde ikke anbefale vaksinering for unge friske mennesker og barn. Men det høres ut som de ønsker at flest mulig skal vaksinere seg denne gangen også.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville aldri tatt vaksinen som lages for korona, dette er et hasteprosjekt igjen.

Er lov å tenke selv, men svært få gjør det i dag dessverre.

Endret av Neste
  • Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet

Ingen vaksiner er bivirkningsfrie for absolutt alle. Ordet risikofritt kan ikke brukes om noe medisin eller andre kunstige kjemikalier du tilsetter kroppen din. Poenget er at de skal beskytte flest mulig og at færrest mulig får bivirkninger. Vi er forskjellige og det vil alltid være noen som reagerer på noe. Det er tilogmed mennesker som har dødd av paracet og mennekser som har fått alvorlige bivirkninger av smertestillende krem. Alle vaksiner du fikk som barn har noen blitt syke av, men de er få, og de som unngikk sykdom er mange. Teknisk sett har du tatt sjangsen mange ganger med deg selv og egne barn, og det uten å stille et eneste spørsmål fordi det var mer positivt enn negativt som kom ut av vaksineringen. Vi som samfunn har samtykket til at dette er til det beste for de fleste. Det er som alt annet et regnestykke. Et regnestykke som kommer bra ut for de aller fleste. 

Alt er et valg, men husk at om du sier nei til vaksinering så sier du ja til korona. 

Skrevet

Den tar jeg ihvertfall ikke😐 folk må begynne å tenke selv og ikke bare høre på politikere. Selfølgelig at Høie sier at vaksinen er trygg. Det er hans jobb. Er ikke engang sikker på at han selv tar vaksinen! 

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, theTitanic said:

Ingen vaksiner er bivirkningsfrie for absolutt alle. Ordet risikofritt kan ikke brukes om noe medisin eller andre kunstige kjemikalier du tilsetter kroppen din. Poenget er at de skal beskytte flest mulig og at færrest mulig får bivirkninger. Vi er forskjellige og det vil alltid være noen som reagerer på noe. Det er tilogmed mennesker som har dødd av paracet og mennekser som har fått alvorlige bivirkninger av smertestillende krem. Alle vaksiner du fikk som barn har noen blitt syke av, men de er få, og de som unngikk sykdom er mange. Teknisk sett har du tatt sjangsen mange ganger med deg selv og egne barn, og det uten å stille et eneste spørsmål fordi det var mer positivt enn negativt som kom ut av vaksineringen. Vi som samfunn har samtykket til at dette er til det beste for de fleste. Det er som alt annet et regnestykke. Et regnestykke som kommer bra ut for de aller fleste. 

Alt er et valg, men husk at om du sier nei til vaksinering så sier du ja til korona. 

Ja, enig med deg. Men det er mye lettere å vurdere risiko knyttet til vaksinen når det er snakk om poliomyelitt, stivkrampe osv. som er faktisk veldig alvorlige sykdommer.

Men når man skal ta vaksine for noe som de fleste friske opplever som en forkjølelse, da blir det gjerne litt mer komplisert. Spesielt når dette blir servert med propaganda om en moral plikt for å beskytte de svakeste.

Det var da akkurat de unge og friske som kom ut med bivirkninger i 2009. De som egentlig ikke hadde noe bruk for en influensavaksine. Man burde lære av denne hendelsen, men politikerne våre prøver å snakke så lite som mulig om dette.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er skeptisk til nye vaksiner som ble laget i hastverk, så vil heller vente og se om det dukker opp bivirkninger når andre tar den.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Fille91 skrev:

Den tar jeg ihvertfall ikke😐 folk må begynne å tenke selv og ikke bare høre på politikere. Selfølgelig at Høie sier at vaksinen er trygg. Det er hans jobb. Er ikke engang sikker på at han selv tar vaksinen! 

En liten løpegutt uten yrkeserfaring:

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representant/?perid=BENH

• Diverse jobber ved Sola Strand Hotell (periodevis mellom 1990 og 1994)

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å ta den vaksinen. Hvis alle skulle nekte så må man ha tiltak i evigheter.

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, NorthernLight said:

Jeg har ikke noe problem med å ta den vaksinen.

Flott, da kan du være prøvekanin. Nyt bivirkningene!

• Liker 3
  • Opprett ny...