Anonym_student Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Hei! Jeg går nå første året på en bachelor i Historie, men har i det siste begynt å vurdere grunnskoleutdanningen. Jeg var veldig lyst til å bli lærer. Noen her som vet om man også kan jobbe på videregående med grunnskoleutdanningen 5.-10.?
Kris- Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 Heihei, har du lyst til å jobbe i den videregåande skulen? Då må du ha master i eit undervisningsfag (som til dømes historie), samt pedagogikk. Du kan også ta integrert lektorutdanning, som samtlege universitet tilbyr. Med grunnskuleutdanning kan du kun jobbe i grunnskulen, det inkluderar altså ikkje VGS. 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 11 timer siden, Kris- skrev: Heihei, har du lyst til å jobbe i den videregåande skulen? Då må du ha master i eit undervisningsfag (som til dømes historie), samt pedagogikk. Du kan også ta integrert lektorutdanning, som samtlege universitet tilbyr. Med grunnskuleutdanning kan du kun jobbe i grunnskulen, det inkluderar altså ikkje VGS. Det stemmer ikke. Man kan jobbe i vgs med grunnskoleutdanning så lenge man har minst 60 studiepoeng i fagene man skal undervise i. Anonymkode: da541...1b5 1
Månebedotten Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke. Man kan jobbe i vgs med grunnskoleutdanning så lenge man har minst 60 studiepoeng i fagene man skal undervise i. Anonymkode: da541...1b5 Joda, men i praksis er det slik at de med GLU jobber i grunnskolen. De fleste foretrekker å ansette lektorer (8-13) på VGS-nivå. Hvis TS vil jobbe på VGS bør h*n ta master + PPU eller gå integrert lektor 8-13. Endret 20. november 2020 av Månebedotten 5
Alice123 Skrevet 21. november 2020 #5 Skrevet 21. november 2020 7 timer siden, Månebedotten skrev: Joda, men i praksis er det slik at de med GLU jobber i grunnskolen. De fleste foretrekker å ansette lektorer (8-13) på VGS-nivå. Hvis TS vil jobbe på VGS bør h*n ta master + PPU eller gå integrert lektor 8-13. Om TS vil ta lektor burde h*n heller hoppe over til lektor neste år (høst 21). Om ts vil bli lektor i historie vil h*n kunne bruke fagene fra 1.året bachelor i historie i lektorutdanningen (ts sjekk om den påstanden gjelder ditt universitet, jeg sjekket utdanningsplanen til et par universitet i norge som tilbyr historielektorutdanning men ikke alle). 1
Anonym_student Skrevet 25. november 2020 Forfatter #6 Skrevet 25. november 2020 Tusen takk for alle svar! Jeg har vurdert lektor i historie gjennom UiO, men hadde ikke snittet til å komme inn i år. Får gruble litt til på hva jeg vil, jammen ikke lett
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 Jeg studerer grunnskolelærer 5-10, og jeg vil bytte til lektorutdanning fra 8-13 neste høst! Jeg vil anbefale deg å søke lektorutdanningen fra 8-13 trinn. Er ganske sikker på at undervisningen er lagt opp litt annerledes. Anonymkode: dac51...b68 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #8 Skrevet 25. november 2020 Jeg er lektor i realfag. Vi hadde grunnfag med de som gikk bachelor, samtidig som vi hadde pedagogikk med andre lektorstudenter og praksis gjennom alle årene. Mange hoppet fram og tilbake mellom rene bachelorutdannelser og lektorutdannelsen uten problemer. Anonymkode: 79f20...91e 2
Anonym_student Skrevet 26. november 2020 Forfatter #9 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er lektor i realfag. Vi hadde grunnfag med de som gikk bachelor, samtidig som vi hadde pedagogikk med andre lektorstudenter og praksis gjennom alle årene. Mange hoppet fram og tilbake mellom rene bachelorutdannelser og lektorutdannelsen uten problemer. Anonymkode: 79f20...91e Det er det samme jeg har tenkt, så godt og høre at dette er en mulighet!
Anonym_student Skrevet 26. november 2020 Forfatter #10 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg studerer grunnskolelærer 5-10, og jeg vil bytte til lektorutdanning fra 8-13 neste høst! Jeg vil anbefale deg å søke lektorutdanningen fra 8-13 trinn. Er ganske sikker på at undervisningen er lagt opp litt annerledes. Anonymkode: dac51...b68 Så spennende! Det jeg ikke skjønner helt er at grunnskoleutdanningen er jo blitt master det også, og med en master og PPU kan du også undervise fra og med 5.kl. Hadde derfor et håp om at det samme gjaldt for grunnskoleutdanningen, men alt er jo blitt så komplisert. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå